Terug2025_DCAN_00008 - District Antwerpen. Jan van Brabantlaan - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Gepubliceerd op 14/01/2025
districtscollege Antwerpen
ma 13/01/2025 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Vincent Gysels; Ludo Van Campenhout; Fatima Ezzarhouni; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2025_DCAN_00008 - District Antwerpen. Jan van Brabantlaan - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2025_DCAN_00008 - District Antwerpen. Jan van Brabantlaan - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Jan van Brabantlaan in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;     
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Willem van Haechtlaan'; 
  • maakt deel uit van de wijk 'Linkeroever' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton. 

Op vraag van het district wordt ter hoogte van het fietspad een parkeerverbod gemarkeerd. In de huidige situatie worden fietsers die vanaf het fietspad de straat inrijden belemmerd door voertuigen die foutief voor het pad parkeren.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • Er wordt gele, onderbroken markering aangebracht ter hoogte van beide fietspaden (naast nummer 1 en naast nummer 25).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd, parkeren is verboden op plaatsen waar fietsers de rijbaan oprijden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 12 december 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies voor het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jan van Brabantlaan in district Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen