Op 6 januari 2024 werd het nieuwe districtsbestuur voor het district Ekeren geïnstalleerd.
Op 27 januari 2025 (jaarnummer 15) werd de oprichting van de districtsraadscommissie en de wijze van verkiezing van de voorzitter van de districtsraadscommissie goedgekeurd. De verkiezing van de voorzitter van de districtsraadscommissie verloopt naar analogie met de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Conform artikel 9 van het “huishoudelijk reglement district Ekeren” kan de districtsraad volgende raadscommissies oprichten: districtsraadscommissies, themacommissies en gezamenlijke themacommissies. Daarnaast verduidelijkt dit reglement in hoofdstuk 2.6 de procedures en de werking van de raadscommissiezittingen.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
Tot de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie wordt verkozen, zit de voorzitter van de districtsraad de commissie voor.
Voor het mandaat van voorzitter van de districtsraadscommissie werd bij de districtssecretaris op 28 januari 2025 een voordrachtakte ingediend op naam van Ann Koekhoven. Er werd één voordrachtakte ontvangen.
De districtssecretaris overhandigt de akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de districtsraadscommissie op naam van Ann Koekhoven aan de voorzitter van de districtsraad.
De voorzitter van de districtsraad stelt de leden van de districtsraadscommissie ervan in kennis dat één akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de districtsraadscommissie werd ingediend op 28 januari 2025 op naam van Ann Koekhoven.
De voorzitter van de districtsraad stelt vast dat de akte van voordracht op naam van Ann Koekhoven voldoet aan de voorwaarden en verklaart de akte ontvankelijk.
De districtsraad neemt kennis van het feit dat de voorgedragen kandidaat-voorzitter, Ann Koekhoeven, wordt verkozen verklaard als voorzitter van de districtsraadsraadscommissie.
Hoewel de Vlaamse wetgeving de mogelijkheid voor dubbel presentiegeld voor de voorzitter van de districtsraad voorziet, is het aan de hand van de agenda’s van de districtsraden van de voorbije legislatuur nergens aangetoond dat die agenda zo zwaar was waardoor de uitbetaling van dubbel presentiegeld voor de voorzitter verantwoordbaar is. Of dat in de huidige legislatuur het geval zal zijn, zullen we moeten afwachten. Het is dan ook logisch om nu bij een enkel presentiegeld te blijven en, moest later blijken dat de agenda's toch aantoonbaar zwaarder zijn, eventueel een aanpassing voor te leggen.
Daarom stellen we voor:
De districtsraad van Ekeren beslist om volgende artikels te schrappen:
Artikel 26
De Voorzitter van de districtsraad of zijn plaatsvervanger ontvangt een dubbel presentiegeld voor districtsraadszittingen.
en te vervangen door:
“De voorzitter van de districtsraad valt onder dezelfde regels rond presentiegelden als raadsleden zoals beschreven in Artikel 25, 27, 28 en 29.”
Toelichting door: Kurt Van Noten (Vlaams Belang).
Antwoord van: Koen Palinckx (N-VA).
Tussenkomst van : Jeroen van den Bergh (cd&v).
Antwoord van Wies Meeusen (districtssecretaris).
Onthoudingen:
Fabienne Toussein (Groen), Ilse De Schutter (Groen), Jeroen Van den Bergh (cd&v), Laura De Feyter (PVDA), Laiq Muhabatullah (pvda).
Stemden voor:
Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Freddy Geens (Vlaams Belang), Wendy Mendonck (Vlaams Belang), Steven Naeyaert (Vlaams Belang).
Het artikel 36 is door de expliciete uitsluiting van raadsleden op persmomenten in tegenspraak met artikel 29 van het decreet Lokaal Bestuur en moet dus aangepast worden. We zien bovendien niet in wat aan journalisten wel verteld kan worden en aan raadsleden niet.
We stellen voor:
De districtsraad van Ekeren beslist om artikel 36 aan te passen als volgt:
De districtsburgemeester en de districtsschepen representeren het districtsbestuur op districtsactiviteiten, ontvangsten, evenementen, herdenkingen, persmomenten en alle formele momenten die verband houden met de werking van het district. Raadsleden worden uitgenodigd op deze momenten maar hebben er geen representatierol tenzij dit vooraf expliciet is aangegeven. Persmomenten zijn expliciet bedoeld voor journalisten en personen met een perskaart. Raadsleden ontvangen persuitnodigingen louter te info.
Toelichting door: Kurt Van Noten (Vlaams Belang).
Antwoord van: Koen Palinckx (N-VA) en Annemie Plompen (N-VA).
Stemden tegen:
Ann Koekhoven (N-VA), Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Marc Elseviers (N-VA), Maja Lopez Hartmann (N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Martine Voets (N-VA), Alec Claessens (N-VA), Serge Huybrechts (N-VA), Bob Muyllaert (N-VA), Fabienne Van Damme (Vooruit), Nik Kruyniers (Vooruit) ;
Onthoudingen:
Fabienne Toussein (Groen), Ilse De Schutter (Groen), Jeroen Van den Bergh (cd&v), Laura De Feyter (PVDA), Laiq Muhabatullah (pvda);
Stemden voor:
Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Freddy Geens (Vlaams Belang), Wendy Mendonck (Vlaams Belang), Steven Naeyaert (Vlaams Belang).
De districtsraad keurde goed voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn:
• op 25 maart 2019 (jaarnummer 93) het Huishoudelijk Reglement district Ekeren;
• op 22 november 2021 (jaarnummer 82) het addendum bij het Huishoudelijk Reglement district Ekeren 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving'.
Het college keurde op 11 februari januari 2025 (jaarnummer 34) het Huishoudelijk Reglement district Ekeren goed voor de bepalingen die op het college van toepassing zijn en besliste om het Huishoudelijk Reglement District Ekeren ter goedkeuring aan de districtsraad voor te leggen voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn.
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden; 2 / 3 Grote Markt 1 - 2000 Antwerpen info@antwerpen.be
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop; 12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt; 13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
Er wordt gekozen om in één reglement een omvattende regeling uit te werken voor de bestuurlijke organisatie van het district Ekeren (districtscollege en districtsraad). Het bevat de bepalingen die worden opgelegd voor artikel 38 DLB.
Elk van de voornoemde organen zal het reglement – voor de bepalingen die op hen van toepassing zijn – dienen goed te keuren.
De organisatie van zittingen in een digitale en hybride omgeving werd voorheen opgenomen in een addendum. Dit wordt voortaan ook geïntegreerd in het reglement.
Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB.
Stemden voor:
Ann Koekhoven (N-VA), Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Marc Elseviers (N-VA), Maja Lopez Hartmann (N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Martine Voets (N-VA), Alec Claessens (N-VA), Serge Huybrechts (N-VA), Bob Muyllaert (N-VA), Fabienne Van Damme (Vooruit), Nik Kruyniers (Vooruit),
Onthoudingen:
Fabienne Toussein (Groen), Ilse De Schutter (Groen), Jeroen Van den Bergh (cd&v), Laura De Feyter (PVDA), Laiq Muhabatullah (pvda),
Stemden tegen:
Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Freddy Geens (Vlaams Belang), Wendy Mendonck (Vlaams Belang), Steven Naeyaert (Vlaams Belang.
De districtsraad heft vorige versies van het Huishoudelijk reglement district Ekeren integraal op, voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn:
• laatste versie van het Huishoudelijk reglement district Ekeren : besluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 93);
• het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving' bij het Huishoudelijk reglement district Ekeren: besluit van 22 november 2021 (jaarnummer 82).
De districtsraad keurt het Huishoudelijk Reglement district Ekeren goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.
Stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw's Lokaal Cultuur-/Vrijetijdsbeleid vertegenwoordigd.
Artikel 246,§3 van het Decreet lokaal bestuur schrijft voor dat alle aanwijzingen en voordrachten voor de extern verzelfstandigde agentschappen worden herroepen door de volledige vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
In de gemeenteraad van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd.
Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Artikel 24 van de statuten bepaalt dat de districtsraadsleden/bestuurders worden aangeduid door de gemeenteraad, op advies van de districtsraad van het district Merksem.
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad, na de verkiezingen van 14 oktober 2024, en het nieuwe stadsbestuur wordt overgegaan tot vervanging of herbenoeming van de formele stadsafgevaardigden in de algemene vergadering en raad van bestuur van de vzw's Lokaal Cultuurbeleid.
In de algemene vergadering van de vzw's Lokaal Cultuurbeleid duidt de gemeenteraad de districtsschepen van cultuur als vertegenwoordiging van stad Antwerpen aan. De andere leden van de algemene vergadering worden afgevaardigd door de districtscultuurraden.
In de raad van bestuur wordt de stad Antwerpen vertegenwoordigd door minstens één afgevaardigd districtsraadslid per fractie uit de districtsraad, aangevuld met een zodanig aantal bijkomende districtsraadsleden/bestuurders namens de meerderheidsfracties van het district, opdat de meerderheidsfracties minstens één bestuurder meer hebben dan de oppositiefracties. Ten hoogste twee derde van de voorgedragen districtsraadsleden/bestuurders is van hetzelfde geslacht.
De districtsraad draagt de districtsschepen voor cultuur, Marc Elseviers, voor aan de gemeenteraad als afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren voor de legislatuur 2025-2030:
Afgevaardigde |
Marc Elseviers (N-VA) |
De districtsraad stelt volgende districtsraadsleden voor aan de gemeenteraad als afgevaardigden in de raad van bestuur van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren voor de legislatuur 2025-2030:
Afgevaardigden |
1. Marc Elseviers (N-VA) |
2. Ann Koekhoven (N-VA) |
3. Serge Huybrechts (N-VA) |
4. Alec Claessens (N-VA) |
5. Fabienne Van Damme (Vooruit) |
6. Kurt Van Noten (Vlaams Belang) |
7. Ilse De Schutter (Groen) |
8. Jeroen Van den Bergh (cd&v) |
9. Laura De Feyter (pvda) |
Op 14 november 2024 vond een vergadering plaats van de cultuurraad district Ekeren.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
cultuurraad | 14 november 2024 |
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
seniorenraad | 12 februari 2025 |
Op 6 januari 2025 (jaarnummer 7) werd tijdens de installatievergadering van de districtsraad, mevrouw Ann Koekhoven, aangesteld in het mandaat voorzitter districtsraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De voorzitter van de districtsraad kan haar bevoegdheid als voorzitter schriftelijk opdragen aan een ander raadslid. Het is opportuun om dit te formaliseren, gelet op het feit dat het niet uit te sluiten valt dat omwille van ziekte of overmacht, dit probleem zich kan stellen.
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van de voorzitter van de districtsraad, mevrouw Ann Koekhoven, dat bij haar tijdelijke afwezigheid het voorzitterschap van de districtsraad wordt waargenomen door raadslid Koen Palinckx.
Met besluit van 22 oktober 2007 (jaarnummer 1580) besliste de districtsraad dat het districtscollege op kwartaalbasis kennis geeft van:
Met het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werd, een definitie gegeven aan het begrip 'Dagelijks bestuur'.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (exclusief btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In het vierde kwartaal van 2024 nam het districtscollege beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van volgende tabel van districtscollegebeslissingen: tabel vierde kwartaal 2024 over opdrachten dagelijks bestuur met betrekking tot het investeringsbudget die het bedrag van 10.000,00 euro (exclusief btw) overschrijden:
Omschrijving | Jaarnummer | Bedrag | Bestelbon | Budgetplaats | Functiegebied |
Herautenlaan, Gravenlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14324A - Goedkeuring | 2024_DCEK_00238 | 17.726,55 euro | 4005634602 | 5052500000 | 2EKE010102M03676
|
Moerenhoutlaan. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14323A - Goedkeuring | 2024_DCEK_00239 | 15.363,75 euro | 4005634597
| 5052500000
| 2EKE010102M03675
|
Boerendijk. Wegeniswerken - Opdracht SWPR14319A - Goedkeuring | 2024_DCEK_00242 | 14.183,72 euro | 4005634571
| 5052500000
| 2EKE010102M03671
|
Leo Vermandellei, Van De Weyngaertplein. Wegeniswerken. Woonstraat - Antwerpen Breekt Uit - SWOU12367G - Wijziging opdracht 1 - Goedkeuring | 2024_DCEK_00247 | 26.522,70 euro | 4005575115
| 5052500000
| 2EKE010102M01401
|
Oude Landen, Laar. Bodemonderzoek - SWOU12385B. Vastlegging krediet - Goedkeuring | 2024_DCEK_00251 | 10.827,20 euro | 4005630089
| 5052500000
| 2EKE010102M01414
|
Het districtscollege keurde in de zitting van 1 oktober 2024 (jaarnummer 232) de vergaderdata eerste semester 2025 voor de raadscommissie en districtsraaden goed.
De vergaderdata voor de districtscolleges worden omwille van organisatorische redenen herbekeken.
Op 3 december 2024 (jaarnummer 288) werd de vaststelling vergaderdata voor het eerste semester 2025 ingetrokken.
Op 3 december 2024 (jaarnummer 289) werden de datums voor de vergaderdata districtsraad eerste semester 2025 vastgelegd.
Op 17 december 2024 (jaarnummer 306) werden de vergaderdata voor het districtscollege tot februari 2025 vastgelegd.
Op 3 februari 2025 (jaarnummer 29) werden de vergaderdata voor het districtscollege tot en met juni 2025 vastgelegd.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op.
Volgende vergaderdata worden vastgelegd voor het eerste semester 2025.
Districtscollege |
7 januari 2025 |
14 januari 2025 |
20 januari 2025 |
27 januari 2025 |
3 februari 2025 |
11 februari 2025 |
18 februari 2025 |
18 februari 2025 |
24 februari 2025 |
10 maart 2025 |
17 maart 2025 |
24 maart 2025 |
31 maart 2025 |
14 april 2025 |
28 april 2025 |
5 mei 2025 |
12 mei 2025 |
19 mei 2025 |
26 mei 2025 |
2 juni 2025 |
16 juni 2025 |
23 juni 2025 |
De districtsraad neemt kennis van de vergaderdata van het districtscollege voor het eerste semester 2025
In de zitting van 14 januari 2025 (jaarnummer 12) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 7 januari 2025 goed;
In de zitting van 20 januar 2025 (jaarnummer 19) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 14 januari 2025 goed;
In de zitting van 27 januari 2025 (jaarnummer 25) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 20 janurari 2025 goed;
In de zitting van 3 februari 2025 (jaarnummer 31) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 27 januari 2025 goed.
Artikelen 97 en 182 van het Decreet over het Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 52 en 181 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van het districtscollege van 7, 14, 20 en 27 januari 2025.
De districtsraad vergaderde op 27 januari 2025. Districtsraadslid Laiq Muhabatullah heeft zich verontschuldigd voor deze vergadering.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 27 januari 2025 goed.
Beste districtsburgemeester,
Vandaag 11 februari 2025 berichtte GVA het volgende:
"Het aantal publiek toegankelijke laadpalen in Vlaanderen is vorig jaar bijna verdubbeld, tot ver boven de doelstellingen van de overheid. Zo bericht De Tijd dinsdag op basis van cijfers van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Met ruim 41.500 laadpunten gaat het vooral om semipublieke exemplaren. Dat is infrastructuur op parkings van bedrijven of supermarkten die iedereen kan gebruiken, maar niet per definitie 24 op 24 en 7 op 7 toegankelijk is. Bij de intussen 17.650 publieke laadpunten is dat wel het geval.
De doelstelling van de vorige Vlaamse regering is ruim overtroffen. De bedoeling was in 2025 minstens 35.000 publieke ‘laadequivalenten’ te hebben. Die parameter houdt rekening met zowel toegankelijkheid als laadsnelheid. Nog voor de zomer van 2024 werd de kaap gerond, intussen zitten we al aan anderhalve keer het streefcijfer. Ruim twee op de drie steden en gemeenten hebben (veel) meer laadpalen dan de ingeschatte noden.
Hoewel het aanbod vandaag voldoende lijkt, mag het tempo volgens experts niet zakken."
Hierbij heb ik de volgende vragen:
1. Kende ons district vorig jaar ook een verdubbeling van het aantal laadpunten?
2. Publieke laadpalen nemen vaak een deeltje van de stoep in beslag. Kan bij de heraanleg van straten ernaar gestreefd worden om geen laadpalen te plaatsen in de voetgangersruimte?
3. Hoe staat u tegenover het idee van laadpleinen? Lijkt een mooie kans om de Laadpaalversnippering tegen te gaan.
Vriendelijke groet en uitkijkend naar uw antwoord.
Ilse De Schutter
Raadslid Groen
Toelichting door: Ilse De Schutter (Groen).
Antwoord van: Maja Lopez Hartmann (N-VA) en Marc Elseviers (N-VA).
Tussenkomst van: Ilse De Schutter (Groen).
Antwoord van: Maja Lopez Hartmann (N-VA).
di 25/02/2025 - 16:13In het bestuursakkoord 2025-2030 wilt u/willen wij Ekeren goed en warm besturen.
In punt 132 wordt vermeld dat er een degelijke dienstverlening aan de loketten moet aangeboden worden.
De stad voorziet meer loketten en openingstijden omdat er veel identiteitskaarten vernieuwd moeten worden in 2025-2026. Dit zal vanaf 1 april uitgebreid worden naar Deurne, Merksem en Wilrijk maar van Ekeren geen sprake. Nu moeten bewoners naar andere districten om dit aan te vragen en af te halen. Op het moment is de eerstvolgende vrije afspraak 19 maart.
Vandaar mijn vraag of er maatregelen genomen werden of inspanningen gedaan worden om onze Ekerenaren van dienst te zijn in Ekeren? Zo niet, wat zijn de redenen?
Met vriendelijke groet,
Wendy
Toelichting door: Wendy Mendonck (Vlaams Belang).
Antwoord van: Koen Palinckx (N-VA).
Tussenkomst van: Wendy Mendonck (Vlaams Belang).
Antwoord van: Koen Palinckx (N-VA).
di 25/02/2025 - 16:14