Terug2025_DCAN_00035 - District Antwerpen. Maaldersstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Gepubliceerd op 28/01/2025
districtscollege Antwerpen
ma 27/01/2025 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Vincent Gysels, districtsschepen; Ludo Van Campenhout, districtsschepen; Fatima Ezzarhouni, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2025_DCAN_00035 - District Antwerpen. Maaldersstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2025_DCAN_00035 - District Antwerpen. Maaldersstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Maaldersstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college  op 13 januari 2023 (jaarnummer 206);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

In de Maaldersstraat zorgen voertuigen die tot op de hoek van de straat geparkeerd staan voor beperkte zichtbaarheid van voetgangers en fietsers. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties. Voor een periode van zes maanden wordt er daarom een proefopstelling opgestart waarbij er een verdrijvingsvlak wordt voorzien.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Aan het einde van de Maaldersstraat, ter hoogte van nummer 51 tot aan het zebrapad parallel aan de Diepestraat, wordt een verdrijvingsvlak aangebracht. De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Na het verstrijken van de periode van zes maanden, zal de proefopstelling geëvalueerd worden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 december 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Maaldersstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20241206_proefopstelling_1-1.pdf