Op 20 december 1999 besliste de gemeenteraad de binnengemeentelijke decentralisatie naar wettelijk model in te voeren (jaarnummer 3128). In uitvoering daarvan besliste de burgemeester, het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover zij beschikken, over te dragen naar de districtsraden, de districtscolleges en de districtsburgemeesters.
De gemeenteraad keurde op 29 mei 2017 (jaarnummer 305) de lijst bovenlokale locaties goed na advies van de districtsraden en van de conferentie van afgevaardigden van de districtsadviesraden cultuur, sport, jeugd en senioren.
De gemeenteraad keurde op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) een actualisatie van de bovenlokale locaties goed ten gevolge van de overdracht van bepaalde gewestwegen en nieuwe ontwikkelingen. De uitgangspunten uit het besluit van 2017 werden hierbij behouden.
Volgende uitgangspunten werden gehanteerd.
Uitgangspunt met betrekking tot bovenlokale straten en pleinen
Bovenlokale straten en pleinen zijn steenwegen, stadswegen en wijkwegen – zoals vastgelegd in het stedelijk mobiliteitsplan – en een aantal straten rond de Via Sinjoor-as en Diamantwijk.
Wanneer de functie van een weg verandert, wordt deze in overleg met het district uit de limitatieve lijst bovenlokaal openbaar domein geschrapt.
Uitgangspunt met betrekking tot bovenlokaal groen
De bevoegdheden van de districten rond lokaal groen omvat alle parken en begraafplaatsen, met uitzondering van:
Wanneer de functie van een groendomein verandert, wordt deze in overleg met het district uit de limitatieve lijst bovenlokaal openbaar groen geschrapt.
Uitgangspunt met betrekking tot bovenlokale markten en foren
De bevoegdheden van de districten met betrekking tot markten en foren omvatten alle markten en foren, met uitzondering van:
Op 27 januari 2025 (jaarnummer 34) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord van de stad Antwerpen 2025-2030 'Allemaal Antwerpenaar' goed. Resolutie 594 van dit bestuursakkoord bepaalt: '
De besluiten over de bevoegdheidsverdeling tussen stad en districten worden nu na één legislatuur geëvalueerd en er wordt bekeken waar de uitvoering en samenwerking kan verbeteren. Het district is het eerste aanspreekpunt voor de lokale bevoegdheden. De stad respecteert de bestuurlijke autonomie van de districten.'
Op 31 maart 2025 (jaarnummer 239) keurde de gemeenteraad de bovenlokale locaties van het district Borsbeek goed. Dit betrof een tussentijdse aanpassing voor het district Borsbeek ten gevolge van de fusie met het oog op de latere voorlegging aan de gemeenteraad van de bovenlokale/lokale locaties voor alle districten.
Op woensdag 2 april 2025 vond een raad voor overleg omtrent de bovenlokale locaties plaats. Naast een actualisatie van de bovenlokale locaties conform de huidige uitgangspunten, werden enkele nieuwe uitgangspunten voorgesteld. De stedelijke schepen bevoegd voor districtswerking besprak dit met de districtsburgemeesters en de districtsschepenen bevoegd voor publiek domein en groen.
Het verslag van dit overleg zal ter kennisneming geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen van 16 mei 2025, alsook de 10 districtscolleges.
De voorliggende wijzigingen omtrent de bovenlokale locaties (actualisatie conform de eerder besliste uitgangspunten en nieuwe uitgangspunten) worden ter advies voorgelegd aan de 10 districtsraden.
Decreet over het lokaal bestuur
Volgende wijzigingen omtrent de bovenlokale locaties worden voorgesteld.
Actualisatie
Allereerst dringt een actualisatie van de bovenlokale locaties conform de eerder besliste uitgangspunten zich op.
Nieuwe uitgangspunten
Vervolgens worden enkele nieuwe uitgangspunten voorgesteld.
De districtsraad neemt kennis van het voorstel tot wijziging van de bovenlokale locaties, met ingang van 1 januari 2026:
De districtsraad neemt kennis van de lijst met bovenlokale locaties van district Wilrijk, opgemaakt op basis van de uitgangspunten zoals beschreven in artikel 1, met ingang van 1 januari 2026.
De districtsraad verleent gunstig advies over de lijst met bovenlokale locaties, voor wat betreft district Wilrijk, met ingang van 1 januari 2026.
De districtsraad vergaderde op 8 mei 2025.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 8 mei 2025 goed.
De districtsraad keurde aanpassing 8 van het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 7 november 2024 (jaarnummer 59).
De districten ontvingen de interne onderrichtingen voor aanpassing 9 van het meerjarenplan met dienstmededeling van 27 januari 2025 van de bedrijfseenheid Financiën.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 257 over het opmaken van het meerjarenplan.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het gemeenteraadbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 303) betreffende de de nieuwe verdeelsleutel van de districtsdotaties voor meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De inhoudelijke en budgettaire aanpassingen zijn gedaan om de kans te maximaliseren dat de vooropgezette doelstellingen gehaald worden, rekening houdend met de beschikbare financiële ruimte.
Het besluit wordt goedgekeurd: de fracties N-VA, Open Vld en CD&V keuren het besluit goed. De fracties Vlaams Belang, PVDA en Groen-Vooruit onthouden zich.
De districtsraad keurt aanpassing 9 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
De districtsraad wijzigt de kredieten van het lopend boekjaar.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
De districtsburgemeester ontving een oproep van de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland tot medeondertekening van een gemeenschappelijk oproep om niet verder te gaan met de optie om bovengrondse, centrale busbaan te voorzien. De vraag werd eveneens gericht aan de burgemeesters van de gemeenten Aartselaar, Hemiksem, Niel, Schelle en Rumst.
Artikel 134 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt de mogelijkheid van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepen en de burgemeester om bevoegdheden over te dragen aan de districtsraden, districtscolleges en districtsburgemeesters.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt de adviesbevoegdheid van de districtsraden.
Aangezien de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland een reactie vraagt uiterlijk 9 juni 2025 wenst de districtsraad haar standpunt in haar zitting van heden te bepalen.
Het besluit wordt goedgekeurd: de fracties N-VA, Open Vld, CD&V, Vlaams Belang en PVDA keuren het besluit goed en de fractie Groen-Vooruit keurt het besluit niet goed.
De districtsraad beslist de gemeenschappelijke oproep tegen het werken met een bovengrondse, centrale busbaan mee te ondertekenen.
De Letterkundestraat in het district Wilrijk:
Er werd een ad-hoc aanvraag ingediend rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten voor de Letterkundestraat. Naar aanleiding hiervan heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Rechts en links van de inrit ter hoogte van nummer 82 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Letterkundestraat in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 27 september 2024 (jaarnummer 7641).
World Cleanup Day is een wereldwijde actie, waarbij burgers, verenigingen, bedrijven enz wereldwijd aangemoedigd worden om zwerfvuil te verzamelen. In het kader van deze actie organiseert ook district Wilrijk elk jaar in september een World Cleanup Day.
Deelnemers aan de Wilrijkse Word Cleanup Day verzamelen kunnen deelnemen aan een wedstrijd, waarbij gevraagd wordt in te schatten hoeveel kg zwerfvuil verzameld wordt tijdens de 2 actiedagen van World Cleanup day door alle poetsers.
Binnengemeentelijke decentralisatie.
In het collegebesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd.
Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor 'participatie en het lokale verenigingsleven', onder andere het toekennen volgens reglement van districtsbudgetten aan specifieke wijk- of burgerinitiatieven.
Voor het organiseren van de wedstrijd in het kader van de Wilrijkse World Cleanup Day wordt een wedstrijdreglement opgesteld, waarin de modaliteiten van de wedstrijd vastgelegd worden.
De districtsraad keurt het wedstrijdreglement voor de wedstrijd in het kader van World Cleanup day goed.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk vertegenwoordigd. Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 243) werd de heer Hans Ides aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) trad op 1 mei 2019 in werking. Vennootschappen en verenigingen die op dat ogenblik reeds waren opgericht krijgen tot uiterlijk 1 januari 2024 de tijd om hun statuten aan te passen aan de nieuwe bepalingen van het wetboek.
Met het bericht van 17 maart 2025 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk dat op 18 juni 2025 een algemene vergadering (via digitale stemming) zal plaatsvinden met volgende agendapunten:
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 950) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 263) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 750) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 11 § 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat het bestuursorgaan, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ineens de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk dient de jaarrekening ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de districtsraad Wilrijk.
Het bestuursorgaan van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk keurde op 17 maart 2025 het werkingsverslag en de jaarrekening 2024 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Wilrijk en de algemene vergadering van 18 juni 2025.
Het werkingsverslag van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde werkingsverslag van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Wilrijk kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Wilrijk geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2025 goed te keuren.
De goedgekeurde jaarrekening en het werkingsverslag worden vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering (met digitale stemming) van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk van 18 juni 2025:
De districtsraad keurt het werkingsverslag 2024 van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk goed.
De districtsraad keurt de jaarrekening 2024 van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Wilrijk alle punten van de agenda goed te keuren.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
Op 10 november 2022 (jaarnummer 84) keurde de districtsraad de laatste wijziging van het vorig reglement goed.
Op 6 februari 2025 (jaarnummer 17) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord legislatuur 2025-2030 goed.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Het district Wilrijk is verantwoordelijk voor de ondersteuningsreglementen jeugd.
Het districtsbestuur wil met het reglement:
De huidige nog lopende reglementen jeugd Wilrijk eindigen op 31 december 2025.
Deze reglementen (REFO R2500164 en R2500165) gaan in op 1 januari 2026 en eindigen op 31 december 2031.
In het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 zullen hiervoor de nodige kredieten opgenomen worden.
De districtsraad keurt het reglement werkingsondersteuning jeugdverenigingen en startende jeugdvereniging goed, met een looptijd van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
Op 10 november 2022 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad de laatste wijziging van het vorig reglement goed.
Op 6 februari 2025 (jaarnummer 17) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord legislatuur 2025-2030 goed.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Het district Wilrijk is verantwoordelijk voor de ondersteuningsreglementen jeugd.
Het districtsbestuur wil met het reglement vormingsondersteuning jongeren en jeugdverenigingen de doelgroepen tieners, jongeren en Wilrijkse jeugdverenigingen financieel ondersteunen voor deelname aan vormingsaanbod in het jeugdwerk en zich bij te scholen. Op die manier helpt het district mee aan het wegwerken van (eventuele financiële) drempels en het kwalitatief sterker maken van begeleiding binnen het bestaande vrijetijdsaanbod.
De huidige nog lopende reglementen jeugd Wilrijk eindigen op 31 december 2025.
Dit reglement (REFO R2500163) gaat in op 1 januari 2026 en eindigt op 31 december 2031.
In het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 zullen hiervoor de nodige kredieten opgenomen worden.
De districtsraad keurt het reglement vormingsondersteuning jongeren en jeugdverenigingen goed, met een looptijd van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
Op 10 november 2022 (jaarnummer 86) keurde de districtsraad de laatste wijziging van het vorig reglement goed.
Op 6 februari 2025 (jaarnummer 17) keurde de districtsraad het definitief bestuursakkoord legislatuur 2025-2030 goed.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Het district Wilrijk is verantwoordelijk voor de ondersteuningsreglementen jeugd.
Het districtsbestuur wil met het reglement ondersteuning kampvervoer jeugdverenigingen de bestaande en actieve Wilrijkse jeugdverenigingen jaarlijks verder financieel ondersteunen, specifiek met een ondersteuning gericht op de onkosten voor vervoer van materialen en/of personen voor de organisatie van meerdaagse kampen. Deze kampen maken deel uit van hun algemene werking en versterken verder de rol die de jeugdverenigingen opnemen binnen het vrijetijdsaanbod van kinderen, tieners en jongeren in Wilrijk.
De huidige nog lopende reglementen jeugd Wilrijk eindigen op 31 december 2025.
Dit reglement (REFO R2500162) gaat in op 1 januari 2026 en eindigt op 31 december 2031.
In het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 zullen hiervoor de nodige kredieten opgenomen worden.
De districtsraad keurt het reglement ondersteuning kampvervoer jeugdverenigingen goed, met een looptijd van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
Op 10 november 2022 (jaarnummer 83) keurde de districtsraad volgende reglementen goed:
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) en zoals integraal van toepassing verklaard voor de nieuwe gemeente door de gemeenteraad op 27 januari 2025 (jaarnummer 71).
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
Het district Wilrijk wil hulpbehoevende senioren en de Wilrijkse seniorenverenigingen financieel ondersteunen
Het reglement gaat in op 1 januari 2026 en eindigt op 31 december 2031.
De districtsraad keurt het reglement voor een mantelzorgpremie goed, met looptijd van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
De districtsraad keurt het reglement voor de woonaanpassingspremie Wilrijk goed, met looptijd van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
De districtsraad keurt het werkingsreglement voor de Wilrijkse seniorenverenigingen goed, met looptijd van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Geachte schepen,
Naar aanleiding van het persbericht waarin aangekondigd wordt dat Lantis en het district Wilrijk de voet- en fietspaden in de Dokter Veeckmanslaan en de Heistraat zullen vernieuwen, waarbij de fietspaden een nieuwe asfaltlaag krijgen, wens ik u enkele vragen te stellen over het bredere fietsbeleidsplan dat het districtsbestuur voor ogen heeft.
De aangekondigde werken zijn op zich positief nieuws voor de fietsveiligheid en het comfort van gebruikers, zeker gezien de matige tot slechte staat waarin sommige fietspaden in Wilrijk zich vandaag bevinden. Toch roept dit project ook vragen op over de samenhang, visie en langetermijnstrategie van het fietsbeleid in ons district.
Daarom stel ik u de volgende vragen:
1. Kan u toelichten op basis van welk fietsbeleidsplan of welke prioriteiten deze straten geselecteerd werden voor heraanleg?
2. Beschikt het district over een concreet en publiek beschikbaar fietsbeleidsplan of -visie voor Wilrijk? Indien ja, waar kunnen burgers dat raadplegen? Indien nee, waarom niet?
3. Hoe worden de geplande werken afgestemd op andere structurele knelpunten in Wilrijk (zoals de Krijgslaan, Jules Moretuslei, Bist, …) die volgens veel fietsers dringend nood hebben aan veiliger infrastructuur?
4. Worden bij de heraanleg van de fietspaden in deze zones ook bredere principes toegepast zoals visuele afscheiding, of conflictvrije kruispunten? Of gaat het louter om het vernieuwen van de toplaag?
5. Wat is de rol van Lantis en wat is de eigen beleidsruimte van het district in deze werken? Hoe kunnen bewoners en gebruikers betrokken worden bij de keuzes die gemaakt worden?
6. Tot slot: hoe evalueert u zelf het huidige fietsbeleid in Wilrijk, en welke initiatieven mogen bewoners de komende jaren verwachten op vlak van veilige, comfortabele en doorlopende fietsinfrastructuur?
De modal shift, veiligheid voor zwakke weggebruikers en leefbare buurten vragen om een samenhangende en ambitieuze visie, met duidelijke keuzes en transparante communicatie. Wij hopen via deze interpellatie bij te dragen aan dat gesprek.
Met dank,
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsschepen Alexandra D'Archambeau (Open Vld) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Jan Franssen (PVDA) houdt een tussenkomst.
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) houdt een tussenkomst.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open Vld) geeft een antwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de raadpleegomgeving van de stad Antwerpen via volgende link: https://felixarchief.antwerpen.be/archievenoverzicht/918275.
do 12/06/2025 - 17:08Geacht college,
In de Dokter Veeckmanslaan beklagen de gebruikers van achterliggende garageboxen zich over een gevaarlijke verkeerssituatie. Wanneer zij de plaats met garages uitrijden, kunnen zij vaak het verkeer komende uit de Valaartunnel niet zien, omdat er regelmatig camionetten geparkeerd staan dicht bij de uitrit. Er heeft zich reeds een aanrijding voorgedaan, gelukkig enkel met blikschade.
Kan men daarom, nadat de werken die momenteel plaatsvinden zijn beëindigd, opnieuw de witte wegmarkeringen aanbrengen, zodat er niet meer tot vlak tegen de uitrit van de garages wordt geparkeerd?
Kan er ook tegenover de uitrit een “verkeersspiegel” worden geplaatst, zodat bestuurders die uit de garage komen, steeds kunnen zien of er verkeer komt richting Heistraat?
Op voorhand bedankt voor uw antwoord.
Geert Brouwers
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Geert Brouwers (Vlaams Belang) houdt een tussenkomst.
Districtsraadsschepen Linda Verlinden (N-VA) houdt een tussenkomst.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de raadpleegomgeving van de stad Antwerpen via volgende link: https://felixarchief.antwerpen.be/archievenoverzicht/918275.
do 12/06/2025 - 17:08Geachte voorzitter, geachte leden van het college,
Het openbaar onderzoek voor het herinrichtingsproject van het kruispunt R11 – Prins Boudewijnlaan is opgestart en loopt van 24 mei tot 22 juni 2025. In deze periode kan het district Wilrijk een advies uitbrengen. Bewoners hebben aan de hand van onderbouwde argumenten, klachtenprocedures en burgerparticipatie hun bezorgdheden duidelijk gemaakt.
Zij stellen dat het ontwerp van AWV disproportionele ingrepen vereist die ten koste gaan van de leefomgeving, natuurwaarde en verkeersveiligheid van zwakke weggebruikers, terwijl alternatieven nooit ernstig onderzocht zijn. Ook het ontbreken van actuele adviezen van o.a. het Agentschap Natuur en Bos, het gebrek aan transparante besluitvorming, en het risico op Europese inbreuken, roepen vragen op.
Daarom lijkt het ons cruciaal dat het district niet zomaar akkoord gaat met het dossier zoals voorligt, maar integendeel een eigen, kritisch en gebalanceerd advies formuleert. Als districtsraad zijn wij als eerste lokaal bestuursniveau het best geplaatst om het evenwicht te zoeken tussen mobiliteit, leefbaarheid, natuurbehoud en veiligheid.
Ik heb daarom volgende vragen voor het college:
Een gezamenlijk gedragen advies van de districtraad kan, zelfs al is het niet bindend, een krachtig signaal zijn naar hogere overheden dat dit project herbekeken moet worden in functie van een duurzame, realistische en gedragen oplossing.
Ik dank u alvast voor uw bereidheid tot overleg en inzet voor de bewoners van Wilrijk.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een tussenkomst.
Districtsraadsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) houdt een tussenkomst.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een tussenkomst.
Districtsraadslid Jan Franssen (PVDA) houdt een tussenkomst.
Districtsraadslid Barbara Franck (PVDA) houdt een tussenkomst.
Districtsraadslid Johan Peeters (Groen-Vooruit) houdt een tussenkomst.
Districtsraadsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) houdt een tussenkomst.
Districtsraadslid Barbara Franck (PVDA) houdt een tussenkomst.
Districtsraadslid Hicham El Mzairh (Groen-Vooruit) houdt een tussenkomst.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de raadpleegomgeving van de stad Antwerpen via volgende link: https://felixarchief.antwerpen.be/archievenoverzicht/918275.
do 12/06/2025 - 17:10