Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Adviezen | Belevingsbevraging | Februari 2023 | - |
Projectdefinitie Te Boelaarlei (Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei) | Goedkeuring districtscollege | 30 januari 2024 | 5 |
Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 16 februari 2024 | 1310 |
Bewonersmoment | Bewonersmoment | 13 mei 2024 | - |
Advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 09 december 2024 |
|
Ambitie
De rijweg en voetpaden in de Te Boelaarlei zijn in slechte staat, de fietsinfrastructuur is niet voldoende leesbaar en de riolering is (deels) aan vernieuwing toe.
De Te Boelaarlei wordt een aangename, groene woonstraat met aandacht voor verkeersveiligheid, comfort en beleving van de gebruikers. Water-link neemt deel aan het project en zal en aparte regenwaterafvoerleiding (RWA) aanleggen tussen de Arthur Matthyslaan en de Herentalsebaan en de droogweerafvoerleiding (DWA) vervangen tussen de Van Havrelei en de Herrystraat.
Op 30 januari 2024 (jaarnummer 5) keurde het districtscollege de projectdefinitie en concept goed voor Te Boelaarlei (van Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei). Het districtsbestuur wenst het projectgebied uit te breiden naar Te Boelaarlei van Arthur Matthyslaan tot Herrystraat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt voor om het besluit van 30 januari 2024 met jaarnummer 5 in te trekken en legt een aangepaste projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd .
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Te Boelaarlei is een lokale straat.
Het concept is het resultaat van een ontwerpend onderzoek. Het projectgebied omvat het deel van de Te Boelaarlei vanaf Arthur Matthyslaan tot de Herrystraat.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Concept
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 93 plaatsen in de bestaande toestand naar 73 plaatsen in de nieuwe toestand, omwille van de verkeersveilige inrichting door middel van meerdere verkeersplateaus.
Er zijn 27 nieuwe fietsbeugels wat resulteert in een totaal van 36 beugels en 72 opstelplaatsen.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er zijn 40 nieuwe bomen voorzien. Er worden 35 bestaande bomen met kwalificatie ‘mogelijk te behouden’ volgens de groentoets verwijderd om ruimte te maken voor kwalitatiever groen en omdat de onderliggende riolering verwijderd dient te worden.
Waterbalans
Op 20 september 2019 keurde het college het Waterplan goed. De Vlaamse wetgeving, het hemelwaterplan en het Waterplan van de stad Antwerpen stellen dat er maximaal gestreefd moet worden naar voorkomen van afstroming (ontharding), hergebruik en bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. Hierbij wordt rekening gehouden met weersextremen, de specifieke locatie in de stad en de bijhorende hemelwatercascade uit het Waterplan. Het doel is om water maximaal ter plaatse te houden. Op deze manier kunnen droogteperiodes worden overbrugd en wordt de impact van verharding op overstromingen verminderd.
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand |
Verharding | 97% | 66% |
Waterdoorlatende verharding | 0% | 14% |
Groen | 3% | 20% |
Dit project is niet gelegen in overstromingsgevoelig gebied.
Er zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd vanaf de Arthur Matthyslaan tot aan de Herentalsebaan.
Er werd een digitale bevraging afgenomen van de bewoners van de volledige Te Boelaarlei in februari 2023.
Er werd een bewonersmoment georganiseerd in mei 2024. Op dit moment was het plan om enkel het stuk tussen de Arthur Matthijslaan en de Van Havrelei her aan te leggen.
Na het bewonersmoment werd besloten het projectgebied uit te breiden tot aan de Herrystraat.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
Het districtscollege trekt het besluit van 30 januari 2024 (jaarnummer 5) in.
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (9 december 2024) voor de wegeniswerken in de Te Boelaarlei, district Borgerhout, goed in zoverre volgende voorwaarden worden nageleefd:
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/PR/ADM | Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
Bestuurscoördinator district | Communicatie en participatietraject organiseren |