Terug
Gepubliceerd op 30/01/2025

2025_DCBO_00005 - Te Boelaarlei (vanaf Arthur Matthyslaan tot Herrystraat). Wegeniswerken. SWPR13393 - Projectdefinitie en concept. Intrekking - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 28/01/2025 - 12:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mariam El Osri, districtsburgemeester; Luc Moerkerke, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Jan van der Vloet; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Omar Al Jattari, districtsschepen

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Mariam El Osri, districtsburgemeester
2025_DCBO_00005 - Te Boelaarlei (vanaf Arthur Matthyslaan tot Herrystraat). Wegeniswerken. SWPR13393 - Projectdefinitie en concept. Intrekking - Goedkeuring 2025_DCBO_00005 - Te Boelaarlei (vanaf Arthur Matthyslaan tot Herrystraat). Wegeniswerken. SWPR13393 - Projectdefinitie en concept. Intrekking - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

Adviezen

Belevingsbevraging

Februari 2023

-

Projectdefinitie Te Boelaarlei (Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei)

Goedkeuring districtscollege 

30 januari 2024

 5

Mobiliteitsvoorwaarden

Goedkeuring college

16 februari 2024

 1310

Bewonersmoment

Bewonersmoment

13 mei 2024

 -

Advies

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

09 december 2024

 

 Ambitie

De rijweg en voetpaden in de Te Boelaarlei zijn in slechte staat, de fietsinfrastructuur is niet voldoende leesbaar en de riolering is (deels) aan vernieuwing toe.

De Te Boelaarlei wordt een aangename, groene woonstraat met aandacht voor verkeersveiligheid, comfort en beleving van de gebruikers. Water-link neemt deel aan het project en zal en aparte regenwaterafvoerleiding (RWA) aanleggen tussen de Arthur Matthyslaan en de Herentalsebaan en de droogweerafvoerleiding (DWA) vervangen tussen de Van Havrelei en de Herrystraat.

Op 30 januari 2024 (jaarnummer 5) keurde het districtscollege de projectdefinitie en concept goed voor Te Boelaarlei (van Arthur Matthyslaan tot Van Havrelei). Het districtsbestuur wenst het projectgebied uit te breiden naar Te Boelaarlei van Arthur Matthyslaan tot Herrystraat.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt voor om het besluit van 30 januari 2024 met jaarnummer 5 in te trekken en legt een aangepaste projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd .

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Te Boelaarlei is een lokale straat.

Argumentatie

Het concept is het resultaat van een ontwerpend onderzoek. Het projectgebied omvat het deel van de Te Boelaarlei vanaf Arthur Matthyslaan tot de Herrystraat. 

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht. 

Concept

  • Het projectgebied bestaat uit de zone tussen de Arthur Matthyslaan en de Herrystraat. Er wordt een heraanleg voorzien inclusief vernieuwing van de riolering. 
  • Er wordt ingezet op meer ruimte en veiligheid voor de fietser en voetganger (zachte weggebruiker). Er worden meerdere verkeersplateaus toegevoegd om auto’s af te remmen. Gemengd verkeer wordt doorgetrokken van de Arthur Matthyslaan tot aan de Herrystraat. Vanaf het woonerf is er een overzichtelijke en duidelijke aansluiting met de Te Boelaarlei. 
  • Er worden twee nieuwe straatprofielen voorgesteld. Het zijn twee vergelijkbare profielen met een rijwegbreedte van 4.80m (woonstraat, tweerichtingsverkeer, gemengd verkeer) en 2-zijdige parkeerstroken voor langsparkeren. Ze zijn noodzakelijk verschillend wegens hun diverse breedte van gevel tot gevel. 
    • Tussen de Arthur Matthyslaan en de Berchemlei wordt een symmetrisch profiel voorgesteld met boomvakken tussen de parkeerstroken en plantvakken aan beide zijden van de parkeerstrook. De breedte van gevel tot gevel is circa 15m. 
    • Tussen de Berchemlei en de Herrystraat wordt een symmetrisch profiel voorgesteld met brede verdiepte plantvakken met bomen aan beide zijden van de parkeerstrook. De breedte van gevel tot gevel is circa 22m. 
  • Groen wordt ingezet om de beeld- en leefkwaliteit, maar ook de biodiversiteit te verbeteren. Maximaal ontharden en vergroenen is een belangrijke ambitie in dit project. Verharding wordt waar mogelijk afgewaterd naar groenzones voor lokale infiltratie en buffering. 
  • De bestaande bomen ‘crataegus laevigata’ (meidoorn) worden gerooid wegens hun slechte staat en de vernieuwing van de riolering die onder de bomen ligt. Andere bestaande waardevolle bomen worden mogelijks behouden. Nieuwe bomen op maat van de straat worden voorzien om het groen karakter te verhogen. 
  • De bestaande koelteplekken worden maximaal betrokken bij het project. Er wordt een extra koelteplek bij de Arthur Matthyslaan gecreëerd.   
  • Er wordt een nieuwe regenwaterafvoerstreng aangelegd in de volledige Te Boelaarlei (Arthur Matthyslaan tot Herentalsebaan). De droogweerafvoerstreng tussen Van Havrelei en Herrystraat wordt vervangen en verlegd naar het midden van de straat. 
  • De bestaande verlichting word vernieuwd volgens het Lichtplan. 

Mobiliteitsvoorwaarden

  • 30km/u (Zone 30). Bij overgang van 50 naar 30km/u: toegangspoort zone 30
  • Rijrichting dubbelrichting
  • Verkeerssamenstelling: gemengd verkeer
  • Snelheidsremmers. (Verkeersplateau)
  • Parkeerorganisatie: langsparkeren waar mogelijk 
  • Minimaal 5 meter van de oversteekplaatsen parkeren 
  • Regelmatig plaatsen voorzien waar voetgangers veilig kunnen oversteken 
  • Dropzones voor deelmobiliteit: een dropzone voor steps op het kruispunt van de Arthur Matthyslaan en de Te Boelaarlei indien mogelijk
  • Vanuit de Te Boelaarlei geen doorgang mogelijk richting Monseigneur van Goethemplein
  • Er dient een keermogelijkheid voorzien te worden aan het einde van de straat.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 93 plaatsen in de bestaande toestand naar 73 plaatsen in de nieuwe toestand, omwille van de verkeersveilige inrichting door middel van meerdere verkeersplateaus.

Er zijn 27 nieuwe fietsbeugels wat resulteert in een totaal van 36 beugels en 72 opstelplaatsen.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er zijn 40 nieuwe bomen voorzien. Er worden 35 bestaande bomen met kwalificatie ‘mogelijk te behouden’ volgens de groentoets verwijderd om ruimte te maken voor kwalitatiever groen en omdat de onderliggende riolering verwijderd dient te worden.

Waterbalans

Op 20 september 2019 keurde het college het Waterplan goed. De Vlaamse wetgeving, het hemelwaterplan en het Waterplan van de stad Antwerpen stellen dat er maximaal gestreefd moet worden naar voorkomen van afstroming (ontharding), hergebruik en bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. Hierbij wordt rekening gehouden met weersextremen, de specifieke locatie in de stad en de bijhorende hemelwatercascade uit het Waterplan. Het doel is om water maximaal ter plaatse te houden. Op deze manier kunnen droogteperiodes worden overbrugd en wordt de impact van verharding op overstromingen verminderd.

 

Bestaande toestand 

Ontworpen toestand 

Verharding 

97%

66%

Waterdoorlatende verharding 

0%

14%

Groen 

 3%

20%


Dit project is niet gelegen in overstromingsgevoelig gebied.

Er zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd vanaf de Arthur Matthyslaan tot aan de Herentalsebaan.

Inspraak

Er werd een digitale bevraging afgenomen van de bewoners van de volledige Te Boelaarlei in februari 2023. 

Er werd een bewonersmoment georganiseerd in mei 2024. Op dit moment was het plan om enkel het stuk tussen de Arthur Matthijslaan en de Van Havrelei her aan te leggen.

Na het bewonersmoment werd besloten het projectgebied uit te breiden tot aan de Herrystraat. 

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein - 9 december 2024 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:

  • de bestaande dropzone voor bakfietsen opnieuw wordt voorzien aan het Monseigneur van Goethemplein. 
    • de dropzone voor bakfietsen zal opnieuw voorzien worden. 
  • onderzocht wordt hoe de aansluiting met het Monseigneur van Goethemplein verder uitgewerkt kan worden, rekening houdend met het doodlopend maken van de straat.
    • er zal onderzocht worden hoe de aansluiting met het Monseigneur van Goethemplein verder uitgewerkt kan worden, rekening houdend met het doodlopend maken van de straat. 
  • onderzocht wordt waar er extra fietsbeugels kunnen voorzien worden. 
    • er zal onderzocht worden waar er fietsbeugels kunnen bijkomen. 
  • de zebraoversteken worden herbekeken, rekening houdend met de generieke visie van SW/MOB. 
    • de zebraoversteken zullen herbekeken worden, rekening houdend met de generieke visie van SW/MOB. 
  • een poort zone 30 voorzien wordt bij het kruispunt Arthur Matthyslaan en Te Boelaarlei. 
    • de poort zone 30 zal voorzien worden. 
  • om de 100m een zitbank met arm-en rugleuning wordt voorzien. 
    • er zal onderzocht worden of er om de 100m een zitbank kan voorzien worden. 
  • onderzocht wordt waar er speelaanleiding kan voorzien worden. 
    • er zal onderzocht worden waar er speelaanleiding kan voorzien worden. 
  • onderzocht wordt of er opnieuw een glascontainer, al dan niet ondergronds, kan voorzien worden in het projectgebied. 
    • er zal onderzocht worden of er opnieuw een glascontainer kan voorzien worden. In samenspraak met SR wordt bekeken of die ondergronds kan voorzien worden.
  • SW/MOB in overleg gaat met SR om te bekijken of er een verbrede rijweg nodig is in functie van de huisvuilhaling. 
    • Te Boelaarlei is niet volgens het profiel van een woonerf ontworpen, wel van een woonstraat. De 4.80m breedte is conform het draaiboek Openbaar Domein. SW/MOB dient in overleg te gaan met SR om te bekijken of er een verbrede rijweg nodig is in functie van de huisvuilophaling. 
  • het beplantingsplan verder uitgewerkt wordt.          
    • het beplantingsplan zal verder worden uitgewerkt in fase VO. 
  • er via een wortelonderzoek wordt bekeken hoe de boomwortels op het pleintje van de Berchemlei in de ondergrond zitten. De doorsteek respecteert de logische looplijnen en mag behouden worden. 
    • de doorsteek is ontworpen volgens de logische looplijnen. Er is al extra vergroend langs de rijweg dat meer ruimte bovengronds biedt aan de bestaande bomen. Wel zal door middel van een wortelonderzoek bekeken worden hoe de boomwortels in de ondergrond zitten.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0103 - Elke bezoeker en bewoner vindt Borgerhout duurzaam, groen en proper
2BOR010301 - We zorgen voor de (her)inrichting van straten en pleinen, en voor voldoende veilige en toegankelijke voet- en fietspaden en oversteekplaatsen.
2BOR010301M02652 - SWPR13393 Te Boelaarlei (heraanleg straat met fietspad)

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege trekt het besluit van 30 januari 2024 (jaarnummer 5) in.

Artikel 2

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (9 december 2024) voor de wegeniswerken in de Te Boelaarlei, district Borgerhout, goed in zoverre volgende voorwaarden worden nageleefd:

  • Het afsluiten van de noordelijke straat aan het M. Van Goethemplein
  • Voorzien van een 4-tal extra parkeerplaatsen ter hoogte van de afgesloten straat.
  • Een fietsdoorsteek voorzien wordt ter hoogte van de afgesloten straat


Artikel 3

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 5

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    1. opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    1. concept uitwerken tot een voorontwerp.

SW/PR/ADM

Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

Bestuurscoördinator district

Communicatie en participatietraject organiseren



Bijlagen

  • 20241209_13393_PD_CO_PPT_COD.pdf
  • 20241209_13393_PD_CO_BT_NT_COD.pdf
  • 20240513_13393_Verslag_bewonersmoment.pdf