Terug
Gepubliceerd op 01/04/2025

2025_DRBO_00028 - District Borgerhout. Wilrijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 31/03/2025 - 20:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Joeri Tielemans, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Alain Herremans, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Betty Van de Wauwer, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsburgemeester; Nele Van Parys, districtsraadslid; Carolien Swiers, districtsraadslid; Kato Wouters, districtsraadslid; Veerle Matthijs, districtsraadslid; Jente Vandermaesen, districtsraadslid; Gerrit De Poortere, districtsraadslid; Ans De Peuter, districtsraadslid; Arne Brinckman, districtsraadslid; Hiba Faraji, districtsraadslid; Nadia Al Arati, districtsraadslid; Jan van der Vloet, districtsschepen; Suzy Bertels, districtsraadslid; Heleen Mercelis; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Eleni Baillien, districtsraadslid; Meziane Sbaa, districtsraadslid; Salima Zriouil, districtsraadslid

Secretaris

Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Joeri Tielemans, voorzitter districtsraad
2025_DRBO_00028 - District Borgerhout. Wilrijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2025_DRBO_00028 - District Borgerhout. Wilrijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Wilrijkstraat in het district Borgerhout:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 januari 2015 (jaarnummer 91);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Borgerhout Intra-muros Zuid";
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20steeeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren en de straat te vergroenen, werd de Wilrijkstraat heringedeeld. Er werd een voetpaduitstulping voorzien ter hoogte van de aansluiting met de Sterlingerstraat (oneven zijde) en een plateau ter hoogte van de huisnummers 25 tot 29. Dit heeft tot gevolg dat er niet langer kan geparkeerd worden aan de even zijde van de straat.
Om de garage van huisnummer 6 makkelijk bereikbaar te maken, zal er aan de overkant een verdrijvingsvlak aangebracht worden.
Onderzoek weest tevens uit dat de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 20 niet langer in gebruik is.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van n 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • inrichten van een parkeerverbod aan de even zijde van de straat (artikel 2);
  • aanbrengen van een verdrijvingsvlak tegenover huisnummer 6 (artikel 3);
  • verwijderen van de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van het nummer 20.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de voorbehouden parkeerplaats niet langer in gebruik is.

De parkeerbalans neemt af met vier plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 18 februari 2025 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0105 - Het districtsbestuur maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid naar de stad en andere overheden en externe partners
2BOR010503 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Borgerhout keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wilrijkstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement dat door het college werd goedgekeurd op 9 januari 2015 (jaarnummer 91).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen