Op de districtsraad van 6 januari 2025 (jaarnummer 00005) legde de heer Mohamed Dahhou de eed af als districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad, de heer Joeri Tielemans, werd per mail op 17 februari 2025 (referentie: BO_2025_IP_03) op de hoogte gebracht van de het ontslag van de heer Mohamed Dahhou.
Om in de vervanging van het districtsraadslid Mohamed Dahhou te voorzien, werd de eerste opvolger binnen de fractie PVDA, mevrouw Heleen Mercelis aangeschreven. Zij wenst dit mandaat op te nemen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Het districtsraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt. De districtsraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering.
De geloofsbrieven van mevrouw Heleen Mercelis werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd. Zij voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid Mohamed Dahhou.
De districtsraad neemt er kennis van dat mevrouw Heleen Mercelis het mandaat van districtsraadslid zal opnemen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Heleen Mercelis goed.
Mevrouw Heleen Mercelis legt de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. De voorzitter verklaart dat mevrouw Heleen Mercelis aangesteld is in het mandaat van districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad werd per mail op 17 februari 2025 (referentie: BO_2025_IP_03) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Mohamed Dahhou als districtsraadslid.
Op 31 maart 2025 legt mevrouw Heleen Marcelis de eed af als districtsraadslid.
Artikel 6 §7 en artikel 119 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de rangorde van de districtsraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad onmiddellijk na de eedaflegging van de districtsraadsleden wordt vastgesteld.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 omtrent de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
De rangorde van de districtsraadsleden moet volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur alleen verplicht worden vastgesteld tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad, toch is het nuttig dit te doen ook bij een vervanging omdat verschillende artikelen van het decreet verwijzen naar 'de rang van het districtsraadslid'.
.
De districtsraad neem kennis van volgende rangorde van de districtsraadsleden:
Legislatuur: 2025-2030, Raad: Districtsraad Borgerhout | |||||
Naam | Voornaam | Geboortedatum | Voorkeurstemmen | StartAncienniteit | PartijSigel |
Moerkerke | Luc | 09/06/1966 | 596 | 26/01/2001 | GROEN |
De Meyer | Marc | 02/10/1963 | 349 | 26/01/2001 | VLAAMS BELANG |
Al Jattari | Omar | 19/07/1979 | 529 | 07/01/2013 | GROEN |
Herremans | Alain | 01/07/1962 | 193 | 07/01/2013 | N-VA |
El Osri | Mariam | 21/12/1978 | 1704 | 08/01/2019 | GROEN |
Shayla | Sharmin | 06/01/1980 | 488 | 08/01/2019 | PVDA |
Cissé | Aïssatou | 08/06/1999 | 449 | 25/03/2019 | Vooruit |
Van de Wauwer | Betty | 16/10/1960 | 204 | 17/02/2020 | N-VA |
Van Parys | Nele | 19/09/1991 | 1245 | 27/06/2022 | PVDA |
van der Vloet | Jan | 30/03/1975 | 805 | 06/01/2025 | N-VA |
Wouters | Kato | 18/03/1998 | 702 | 06/01/2025 | GROEN |
Swiers | Carolien | 07/02/1988 | 652 | 06/01/2025 | GROEN |
Zriouil | Salima | 06/09/1995 | 636 | 06/01/2025 | PVDA |
Sbaa | Meziane | 08/07/1984 | 521 | 06/01/2025 | PVDA |
Matthijs | Veerle | 21/11/1969 | 510 | 06/01/2025 | GROEN |
Vandermaesen | Jente | 19/09/2005 | 422 | 06/01/2025 | GROEN |
De Poortere | Gerrit | 26/03/1963 | 420 | 06/01/2025 | PVDA |
Al Arati | Nadia | 15/11/1978 | 363 | 06/01/2025 | PVDA |
De Peuter | Ans | 24/10/1977 | 314 | 06/01/2025 | PVDA |
Baillien | Eleni | 15/02/2001 | 280 | 06/01/2025 | N-VA |
Tielemans | Joeri | 28/06/1969 | 226 | 06/01/2025 | N-VA |
Brinckman | Arne | 11/10/1992 | 177 | 06/01/2025 | Vooruit |
Faraji | Hiba | 26/02/1999 | 169 | 06/01/2025 | Vooruit |
Bertels | Suzy | 25/11/1975 | 420 | 27/01/2025 | GROEN |
Mercelis | Heleen | 17/08/1987 | 245 | 31/03/2025 | PVDA |
De districtsraad keurt de notulen van 24 februari 2025 goed.
Gezien de burgers hun standpunt komen toelichten op de raad, hebben ze, naast het recht op een antwoord van het college, recht om het standpunt van de raad (de verschillende partijen van meerderheid en oppositie) te horen. We stellen daarom voor om per fractie twee minuten spreektijd toe te voegen.
§4 wordt dan:
De vragen en voorstellen worden na afloop van de spreektijd beantwoord door de leden van het districtscollege. Aansluitend krijgt elke partij maximum 2 minuten tijd om te reageren. De bewoner heeft tot slot nog maximum 2 minuten om te repliceren. Indien een mondeling antwoord niet mogelijk is, wordt binnen 30 kalenderdagen een schriftelijk antwoord bezorgd aan de bewoner.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het amendement af met 6 stemmen voor, 15 stemmen tegen en 1onthouding.
Dit amendement is verworpen.
Stemden ja: PVDA
Stemden nee: Groen, VOORUIT, N-VA
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang
9.1.1.
Artikel 36
Paragraaf 3
We stellen voor hier twee paragrafen aan toe te voegen. We merken dat het er in de praktijk anders aan toe gaat. Er worden - terecht- verduidelijkende vragen gesteld aan de burgers bijvoorbeeld. Nu is dit niet voorzien.
Daarom stellen we voor om paragraaf 3 licht te wijzigen:
§3 word dan:
De bewoner heeft een spreektijd van maximaal 5 minuten. Indien meerdere bewoners een vraag of voorstel over hetzelfde onderwerp indienen, worden deze gezamenlijk behandeld met een totale maximale spreektijd van 10 minuten. Indien gewenst kunnen bijkomende vragen worden gesteld door de raadsleden.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het amendement af met 7 stemmen voor, 15 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Dit amendement is verworpen.
Stemden ja: PVDA, Vlaams Belang
Stemden nee: Groen, VOORUIT, N-VA
Hebben zich onthouden: /
Op de zitting van de districtsraad van 24 februari 2025 nam de districtsraad er kennis van dat de voorgedragen kandidaat-voorzitter, Kato Wouters, verkozen verklaard is als voorzitter van de bestendige raadscommissie.
Arikelen 37 en 126 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepalen dat:
- de districtsraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit districtsraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de districtsraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.
- ...
- de districtsraad bepaalt per districtsraadscommissie het aantal leden;
- de districtsburgemeester of districtsschepenen kunnen geen voorzitter zijn van een districtsraadscommissie;
- ...
Artikel 12 van het huishoudelijk reglement van het district Borgerhout, goedgekeurd door de districtraad op 27 juni 2022 (jaarnummer 33) bepaalt de vervanging van de voorzitter van de raadscommissie als deze tijdelijk afwezig is:
1. als de voorzitter zijn bevoegdheid schriftelijk heeft opgedragen aan een districtsraadslid, neemt dat districtsraadslid het voorzitterschap waar;
2. als de voorzitter zijn bevoegdheid niet heeft opgedragen aan een districtsraadslid overeenkomstig punt 1°, neemt het districtsraadslid met de hoogste rang het voorzitterschap waar. Als dat raadslid de voorzitter niet kan vervangen, wordt het voorzitterschap waargenomen door een ander districtsraadslid in volgorde van rang.
Als de voorzitter van de raadscommissie tijdelijk afwezig is, kan zij vervangen worden wanneer zij haar bevoegdheid schriftelijk heeft opdragen aan een districtsraadslid. Het is opportuun om dit te formaliseren, gelet op het feit dat het niet uit te sluiten valt dat omwille van ziekte of overmacht, dit probleem zich kan stellen.
.
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van de voorzitter van de raadscommissie dat bij haar tijdelijke afwezigheid het voorzitterschap van de raadscommissie wordt waargenomen door districtsraadslid, Veerle Matthijs.
Stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw's Lokaal Cultuur-/Vrijetijdsbeleid vertegenwoordigd.
Artikel 246,§3 van het Decreet lokaal bestuur schrijft voor dat alle aanwijzingen en voordrachten voor de extern verzelfstandigde agentschappen worden herroepen door de volledige vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
In de gemeenteraad van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd.
Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Artikel 24 van de statuten bepaalt dat de districtsraadsleden/bestuurders worden aangeduid door de gemeenteraad, op advies van de districtsraad van het district Borgerhout.
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad, na de verkiezingen van 14 oktober 2024, en het nieuwe stadsbestuur wordt overgegaan tot vervanging of herbenoeming van de formele stadsafgevaardigden in de algemene vergadering en raad van bestuur van de vzw's Lokaal Cultuurbeleid.
In de algemene vergadering van de vzw's Lokaal Cultuurbeleid duidt de gemeenteraad de districtsschepen van cultuur als vertegenwoordiging van stad Antwerpen aan.
In de raad van bestuur wordt de stad Antwerpen vertegenwoordigd door minstens één afgevaardigd districtsraadslid per fractie uit de districtsraad, aangevuld met een zodanig aantal bijkomende districtsraadsleden/bestuurders namens de meerderheidsfracties van het district, opdat de meerderheidsfracties minstens één bestuurder meer hebben dan de oppositiefracties. Ten hoogste twee derde van de voorgedragen districtsraadsleden/bestuurders is van hetzelfde geslacht.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit, artikel 1, goed met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding.
Dit door een geheime stemming.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit, artikel 2, goed met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding.
Dit door een geheime stemming
De districtsraad draagt de districtsschepen voor cultuur, Aïssatou Cissé, voor aan de gemeenteraad als afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout voor de legislatuur 2025-2030:
Afgevaardigde |
Aïssatou Cissé (Vooruit) |
De districtsraad stelt volgende districtsraadsleden voor aan de gemeenteraad als afgevaardigden in de raad van bestuur van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout voor de legislatuur 2025-2030:
Afgevaardigden |
Aïssatou Cissé (Vooruit)
|
Carolien Swiers (Groen) |
Veerle Matthijs (Groen) |
Betty Van De Wauwer (N-VA) |
Jan van der Vloet (N-VA
) |
Nele Van Parys ( PVDA) |
Marc De Meyer (Vlaams Belang) |
De Plantin en Moretuslei in de districten Borgerhout en Antwerpen:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) ontving een aanvraag voor het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap. Dit werd onderzocht.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Plantin en Moretuslei in de districten Borgerhout en Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 november 2023 (jaarnummer 7950).
De Noordersingel in de districten Borgerhout en Antwerpen:
Een deel van de schoolbusparking van de Plantin en Moretuslei verdwijnt omdat er een bushalte voor de openbare vervoersmaatschappij De Lijn aangelegd wordt. Deze schoolbusparking werd vaak gebruikt en wordt daarom gecompenseerd op de Noordersingel.
In 2019 werd de herinrichting van de Noordersingel volledig voltooid. Het aanvullend verkeersreglement wordt nu geactualiseerd.
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Uit onderzoek blijkt dat deze inrichtingen mogelijk zijn.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Noordersingel in de districten Borgerhout en Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 17 december 2007 (jaarnummer 2798).
De Wilrijkstraat in het district Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren en de straat te vergroenen, werd de Wilrijkstraat heringedeeld. Er werd een voetpaduitstulping voorzien ter hoogte van de aansluiting met de Sterlingerstraat (oneven zijde) en een plateau ter hoogte van de huisnummers 25 tot 29. Dit heeft tot gevolg dat er niet langer kan geparkeerd worden aan de even zijde van de straat.
Om de garage van huisnummer 6 makkelijk bereikbaar te maken, zal er aan de overkant een verdrijvingsvlak aangebracht worden.
Onderzoek weest tevens uit dat de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 20 niet langer in gebruik is.
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met vier plaatsen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wilrijkstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement dat door het college werd goedgekeurd op 9 januari 2015 (jaarnummer 91).
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Op 26 februari 2024, 21 mei 2024 en 8 oktober 2024 vonden de vergaderingen plaats van de jeugdraad van het district Borgerhout.
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Dereet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
Zoals bepaald door het Decreet Lokaal Bestuur worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
.
De districtsraad neemt kennis van de verslagen van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Jeugdraad | 26 februari 2024 |
21 mei 2024 | |
8 oktober 2024 |
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Op 16 januari 2024, 12 maart 2024, 14 mei 2024, 9 juli 2024, 10 september 2024 en 12 november 2024 vonden de vergaderingen plaats van de seniorenraad van het district Borgerhout.
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Dereet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
Zoals bepaald door het Decreet Lokaal Bestuur worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
.
De districtsraad neemt kennis van de verslagen van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Seniorenraad | 16 januari 2024 |
12 maart 2024 | |
14 mei 2024 | |
9 juli 2024 | |
10 september 2024 | |
12 november 2024 |
Op 2 december verhuisde het Antwerpse nachtopvangcentrum voor daklozen (Victor 4 en 5) van de Desguinlei naar het voormalige ZAS Erasmusziekenhuis in ons district Borgerhout. Tot en met 31 maart slapen er dagelijks 180 mensen in de nachtopvang. Op meerdere avonden werden er ook mensen geweigerd wegens ‘volzet’.
Vanaf 1 april sluit de winteropvang gedeeltelijk en komen 125 ‘huidige Borgerhoutse bewoners’ terug op straat terecht. Geen enkele mens hoort op straat te moeten slapen; dat is mens-onwaardig. Het inrichten van de nachtopvang is echter geen bevoegdheid van het District maar van de Stad Antwerpen. Ondanks die realiteit belangt het ook Borgerhout aan.
District Borgerhout is een warm district dat inclusie vooropstelt. We kunnen onze ogen niet sluiten voor deze keiharde realiteit.
125 mensen zoeken vanaf morgen een nieuwe plek om de nacht door te brengen. In de allereerste plaats een zeer precaire situatie voor deze mensen zelf. Zij moeten ergens een plek vinden waar ze warm, veilig en hopelijk ongestoord de nacht kunnen doorbrengen zonder opgejaagd te worden.
De afgelopen koude weken werden er al ‘sheltersuits’ verdeeld. Dit zijn warme jassen met een slaapzak eraan vast waarin mensen zich ‘s nachts kunnen verwarmen. Overdag zijn deze pakken echter te groot om mee rond te zeulen, zeker in combinatie met een rugzak of caddy vol kledij, persoonlijke hygiëne en andere spullen.
Mensen die op straat leven, hebben nood aan een huis, een thuis en als dat er niet is, een kwaliteitsvolle opvangplek. Huizen en opvangplekken zijn er op dit moment onvoldoende.
Een locker waarin deze mensen 24uur op 24uur hun persoonlijke spullen en sheltersuit kunnen opbergen en uithalen, geeft hen overdag meer bewegingsruimte. Zonder zware rugzak of caddy lopen ze minder ‘in the picture’ en hebben ze minder angst hun eigendommen of documenten kwijt te geraken bv door diefstal.
In tweede instantie is het sluiten van de nachtopvang ook een zorg van de bewoners in de straten rond de Erasmussite. Het is aannemelijk (en al deels realiteit) dat een aantal dakloze mensen in die buurt hun nieuwe onderkomen zoeken of inrichten. Wellicht zorgt dit bij een aantal buurtbewoners voor een ongemak. We gaan hier als Borgerhouts bestuur best proactief mee om, zonder uitsluiting te creëren of overlast te minimaliseren.
Het Antwerpse Straatsyndicaat vzw is een collectief van betrokken mensen die opkomen voor de rechten van straatbewoners. Een aantal leden van het Straatsyndicaat leeft of leefde zelf ook op straat. Hun knowhow zou een inclusieve aanpak op Borgerhouts niveau ondersteunen.
Vragen:
1. Kunnen we vanuit het District Borgerhout samen met partners een proefproject starten waarbij we een beperkt aantal lockers plaatsen in de (semi) openbare ruimte, het gebruik ervan goed op volgen en evalueren met de gebruikers en bewoners?
2. Kan het district het Antwerps Straatsyndicaat op een Raadscommissie uitnodigen om hun werking te komen toelichten en hun knowhow over de noden van straatbewoners en mogelijke aanpak hiervoor met ons als Raad te delen?
3. Wat kan het district ondernemen opdat het samenleven van buurtbewoners en mensen die dakloos zijn, rond de Erasmussite zo goed mogelijk verloopt?
.
Vorig jaar in 2024 kwam er beweging in een geplande heraanleg van de Ossenblokstraat - Vrijgeweide.
Eerst was er een ideeënmoment voor de bewoners waarop deze hun wensen voor de heraanleg op papier konden zetten, hetzij geschreven of middels een tekening.
Vele maanden later volgde een “infomoment” voor de buurtbewoners in dienstencentrum De Vrijgeweide waarop een ontwerp werd voorgesteld.
Heel wat buurtbewoners zijn toen niet gegaan omdat zij nog een “inspraakmoment” verwachtten waarop zij dan hun mening over het ontwerp konden geven als geheel of over delen van het ontwerp waarover zij niet tevreden waren.
Inspraak is er nooit gekomen, het voorgelegde ontwerp was gewoon te nemen zonder enige mogelijkheid tot aanpassing.
Grote stilte volgde tot ineens op een namiddag er parkeerverbodsborden werden gezet met de aankondiging dat de volgende dag reeds, donderdag 6 februari, de werken al zouden beginnen.
Een dag later al een andere brief met de melding dat Fluvius eerst nog andere nutswerken diende te doen en de werken werden uitgesteld.
Die werken van Fluvius zouden in juni 2025 plaatsvinden.
Er volgde nog een derde brief met de melding dat de werken zouden doorgaan na de zomervakantie.
In tegenstelling tot juni werden er al op vrijdag 21 maart parkeerverbodsborden geplaatst voor de werken van Fluvius met een parkeerverbod dat inging op….vrijdag 21 maart vanaf 7h s’morgens !
Inmiddels wachten de bewoners van vooral de Ossenblokstraat nog op een werkelijk inspraakmoment waarop zij ook zouden gehoord worden.
Voor velen is het onaanvaardbaar dat de parkeercapaciteit nog tot een absoluut minimum wordt beperkt.
Nu al hebben bewoners de grootste moeite om een parkeerplaats te vinden daar de straat veelvuldig volgeparkeerd staat met voertuigen van niet-bewoners.
Vragen:
1) Waarom is er nooit een werkelijk inspraakmoment geweest Voor de bewoners van de Ossenblokstraat-Vrijgeweide ?
Velen zijn absoluut niet akkoord met, het huidige ontwerp.
2) Komt er nog een werkelijk inspraakmoment en zo ja, wanneer ?
3) Zal er dan ook rekening gehouden worden met de wensen van de buurtbewoners ?
4) Komt er eindelijk enige vorm van controle op het tijdig plaatsen van parkeerverbodsborden in de straten ?
5) Kan er bij het toewijzen van werken in de straten aangedrongen worden op JUISTE communicatie naar ALLE bewoners van de betrokken straten ?
.
De werken aan de Sint-Jans Evangelistenkerk, ook wel de Peperbus genoemd, vorderen. We zien op sommige plaatsen al de nieuwe kleur van achter de stellingen piepen. We kijken uit naar een nieuwe invulling van de kerk, ten dienste van de buurt.
Tot maandag 16 september liep er een marktonderzoek over de invulling. Op 30 september deed onze fractie in deze raad een interpellatie. We vroegen of we een toelichting konden krijgen over de resultaten van dat marktonderzoek op een commissie. Zes maanden verder kregen we hier nog geen nieuws over. Daarom vragen we bij deze officieel het volgende:
Art 1. Het college van burgemeester en schepenen nodigt AG Vespa (indien van toepassing: nogmaals) uit om de resultaten van het marktonderzoek voor de Sint-Jans Evangelistenkerk zo spoedig mogelijk te komen voorstellen op een raadscommissie.
Met dit amendement willen we het belang van #2kmsamenaantafel onderstrepen als een verbindend initiatief dat zijn oorsprong vindt in Borgerhout en inmiddels is uitgegroeid tot een sterk symbool van ontmoeting en samenleven.
Op die manier geven we niet alleen erkenning aan wat #2kmsamenaantafel betekent voor Borgerhout, maar zorgen we ook voor een gedragen en haalbare verankering richting de toekomst.
Art. 1. De districtsraad bevestigt het belang van het project #2kmsamenaantafel als verbindend en inspirerend initiatief, dat lokaal gegroeid is en verankerd werd in Borgerhout met de steun van talloze bewoners, organisaties en vrijwilligers. Het evenement behoudt zijn eigenheid en visie zoals oorspronkelijk opgezet, en blijft een initiatief dat gedragen en getrokken wordt door het district.
Art. 2. De districtsraad erkent dat de grootschaligheid van #2kmsamenaantafel het onmogelijk maakt om dit jaarlijks te organiseren. Wel wordt gevraagd om het initiatief minstens één keer te laten doorgaan in deze legislatuur, zoals opgenomen in het bestuursakkoord.
Art. 3. Het initiatief benadrukt in de eerste plaats wat mensen verbindt. Het focust op gemeenschappelijkheden en op het samenbrengen van diverse mensen rond gedeelde waarden, ervaringen en verhalen. Verbinding en inclusie vormen de kern van dit project.
Art. 4. De districtsraad vraagt om in de meerjarenbegroting de nodige middelen te voorzien om minstens één editie van #2kmsamenaantafel te realiseren tijdens deze legislatuur, conform het bestuursakkoord.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het amendement goed met 15 stemmen voor, 1 stem tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, N-VA
Stemden nee: Vlaams Belang
Hebben zich onthouden: PVDA
Twee weken geleden werd door het bestuur in de pers gecommuniceerd dat er dit jaar geen lange tafel komt, en dat een volgende editie zal los staan van Pasen en Ramadan.
Dit is een spijtige zaak. Daarom stellen wij het volgende voor:
Art 1. Om, eventueel in aangepaste vorm, van “de langste tafel” een jaarlijks terugkerend evenement te maken, in samenwerking met het Borgerhoutse middenveld en buurtgroepen.
Art 2. Om het verbindend karakter - expliciet over culturele en religieuze verschillen heen - te bewaren.
Art 3. Om bij de opmaak van de nieuwe meerjarenbegroting hier voldoende budget voor vrij te maken.
Na toevoeging van de gewijzigde tekst en beslissingsartikel van het amendement (2025_AM_00041) keurt de districtsraad Borgerhout deze geamendeerde motie goed:
Toelichting
Met dit amendement willen we het belang van #2kmsamenaantafel onderstrepen als een verbindend initiatief dat zijn oorsprong vindt in Borgerhout en inmiddels is uitgegroeid tot een sterk symbool van ontmoeting en samenleven.
Op die manier geven we niet alleen erkenning aan wat #2kmsamenaantafel betekent voor Borgerhout, maar zorgen we ook voor een gedragen en haalbare verankering richting de toekomst.
Art. 1. De districtsraad bevestigt het belang van het project #2kmsamenaantafel als verbindend en inspirerend initiatief, dat lokaal gegroeid is en verankerd werd in Borgerhout met de steun van talloze bewoners, organisaties en vrijwilligers. Het evenement behoudt zijn eigenheid en visie zoals oorspronkelijk opgezet, en blijft een initiatief dat gedragen en getrokken wordt door het district.
Art. 2. De districtsraad erkent dat de grootschaligheid van #2kmsamenaantafel het onmogelijk maakt om dit jaarlijks te organiseren. Wel wordt gevraagd om het initiatief minstens één keer te laten doorgaan in deze legislatuur, zoals opgenomen in het bestuursakkoord.
Art. 3. Het initiatief benadrukt in de eerste plaats wat mensen verbindt. Het focust op gemeenschappelijkheden en op het samenbrengen van diverse mensen rond gedeelde waarden, ervaringen en verhalen. Verbinding en inclusie vormen de kern van dit project.
Art. 4. De districtsraad vraagt om in de meerjarenbegroting de nodige middelen te voorzien om minstens één editie van #2kmsamenaantafel te realiseren tijdens deze legislatuur, conform het bestuursakkoord.
di 01/04/2025 - 14:53De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 15 stemmen voor, 1 stem tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, N-VA
Stemden nee: Vlaams Belang
Hebben zich onthouden: PVDA
Op 22 december 2017 werd de tekst van het Decreet lokaal bestuur (DLB) goedgekeurd. Het DLB vervangt het Gemeentedecreet en voert een aantal bijkomende verplichte vermeldingen in die dienen te worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de raden en uitvoerende organen.
De districtsraad keurde op 27 juni 2022 (jaarnummer 33) het Huishoudelijk reglement district Borgerhout goed.
Op 24 februari 2025 (jaarnummer 151) keurde de gemeenteraad het Basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goed.
Het districtscollege keurde op 11 maart 2025 (jaarnummer 57) het nieuwe huishoudelijk reglement goed voor de bepalingen die op het districtscollege van toepassing zijn.
Overeenkomstig art. 38 en art. 126 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt de districtsraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de districtsraad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
De districtsraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Ook in andere (over het DLB verspreide) artikels wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
Overeenkomstig art. 54 en 129 DLB neemt het districtscollege bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad.
Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.
Op 27 juni 2022 (jaarnummer 33) keurde de districtsraad het Huishoudelijk reglement district Borgerhout goed. Bij het begin van de nieuwe zittingsperiode wordt het Huishoudelijk reglement district Borgerhout opgeheven en zal een nieuw reglement worden aangenomen met dezelfde titel.
Dit reglement regelt de interne werking van de bestuursorganen van het district Borgerhout. Het bevat de bepalingen die worden opgelegd door artikel 38 DLB. Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB/de uitvoeringsbesluiten.
Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad. Elke ogenschijnlijke tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van het huishoudelijk reglement en deze van het BOSA moet dan ook aldus worden uitgelegd.
Bij dit besluit werden twee amendementen ingediend:
De districtsraad keurde beide amendementen niet goed.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 15 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 7 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, N-VA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang, PVDA
De districtsraad heft het Huishoudelijk reglement district Borgerhout, zoals aangenomen op 27 juni 2022 (jaarnummer 33) integraal op.
De districtsraad keurt het nieuwe Huishoudelijke reglement goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.
Ongeveer een maand geleden stelde de J100, een collectief van jongeren uit verschillende organisaties, voor een volle zaal van 200 aanwezigen hun aanbevelingen voor vanuit de 9 wijkwandelingen die zij organiseerden eind vorig jaar.
Wat kwam er terug? Inspraak bij de heraanleg van het publieke domein, uitnodigingen op buurtcongressen, duidelijke informatie na genomen beslissingen, aandacht voor jonge meisjes en vrouwen, veiligheid op de speelpleintjes, infrastructuur voor alle weersomstandigheden, investeringen in jeugdwerk- en infrastructuur,... Allemaal voorbeelden van de interessante overkoepelende aanbevelingen. Ook voor Borgerhout hebben de jongeren heel interessante specifieke aanbevelingen.
Het zijn aanbevelingen die ons allemaal aanbelangen. Het is belangrijk dat er naar hen geluisterd en in overleg gegaan wordt. Daarom willen we de J100 jongeren graag uitnodigen op een raadscommissie.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen van Borgerhout nodigt de vertegenwoordigers van de J100 van Borgerhout uit op een raadscommissie om hun aanbevelingen en ervaringen toe te lichten en erover in gesprek te gaan.
De carnavalsfoor was dit jaar een succes. Er waren veel bezoekers, veel mensen hebben van de kermis kunnen genieten. Het mooie weer droeg ook bij aan de sfeer.
Toch zijn er twee zaken die we gemist hebben waar we graag vragen over willen stellen en de aandacht op willen vestigen.
1. Wij hebben behalve een story geen communicatie gezien op sociale media en de website. Klopt dat? Of hebben we iets over het hoofd gezien? Zo ja, hoe komt dit? En kan dat naar volgend jaar toe recht gezet worden? Zo kan wie er niet was ook een beetje mee genieten, en kan de bekendheid van de kermis jaar na jaar groeien.
2. We merken ook op dat er geen buurtinitiatieven aan de kermis werden verbonden. Terwijl de verbinding tussen de foor en de buurt net een sterkte is van deze kermis. Kan daar volgend jaar opnieuw voor gezorgd worden? Werden er buurtbrieven gebust?
.