Op 6 januari 2025 werd het nieuwe districtsbestuur voor het district Merksem geïnstalleerd.
De heer Jan Penris liet op 2 januari 2025 weten dat hij omwille van een geldige reden niet aanwezig kon zijn op de installatievergadering.
Op de districtsraad van 23 januari 2025 was hij niet aanwezig. Voor de districtsraad van 27 februari 2025 is hij uitdrukkelijk opgeroepen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De heer Jan Penris aanvaardt zijn mandaat als districtsraadslid.
Het budget voorziet de nodige kredieten voor de uitbetaling van de presentiegelden.
Budgetperiode | Omschrijving | Bestelbon |
2025-2030 |
Presentiegelden districtsraadsleden |
Uitbetaling via payroll |
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van de volgende verkozene goed:
De verkozene vermeld in artikel 1, legt individueel de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De voorzitter van de districtsraad verklaart hem aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
De districtsraad vergaderde op 23 januari 2025.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 23 januari 2025 goed.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Annuntiatenstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 mei 2024 (jaarnummer 4343).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Houthulststraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college op 16 oktober 2020 (jaarnummer 8687).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de school "GO Het Laerhof" en het district Merksem stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Krokusstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 februari 2017 (jaarnummer 1612).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Uit onderzoek blijkt dat de plaats niet meer worden gebruikt door de oorspronkelijke aanvrager.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rietschoorvelden in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 oktober 2024 (jaarnummer 8184).
Tussenkomsten:
districtsraadsleden Tristan Faes, Dominique Kums, Philippe Elst, Patrick Van den Bempt, Peter Platteau en Frauke Delanoeije
Antwoord:
districtsschepen Jari Frensch
Geachte schepen,
De voorbije week geraakten er nieuwe cijfers bekend van het velodeelsysteem. Het velosysteem is met meer dan 7 miljoen ritten koploper in Europa als het aankomt op aantal fietsen, ritten en gebruikers in verhouding tot het aantal inwoners.
Naast het nieuws over het velodeelsysteem, werden er ook een aantal andere studies over deelmobiliteit gepubliceerd. Een paar - niet zo verrassende - algemene inzichten zijn dat deelmobiliteit het beste rendeert in steden en vooral door combimobiliteit in staat is om autoverkeer van de baan te halen.
In Merksem zijn er gelukkig heel wat deelsystemen actief. Toch zijn er ondanks de hoge bevolkingsdichtheid in Merksem toch nog heel wat verschillen tussen Merksem en de binnenstad. De dichtheid van stations ligt lager dan in de binnenstad. Dat geldt niet alleen voor het velosysteem maar ook voor de dropzones van Donkey Republic. Een aantal deelsystemen zijn nooit actief geworden in ons district. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bakfietsdeelsysteem Cargoroo, dat ondertussen helaas gestopt is maar nooit over het Albertkanaal is gekomen. .
Ondanks beperkte uitbreidingen van het aantal velostations de voorbije jaren, blijft de stationdekking in Merksem ontoereikend. Dat er ook stations op een aantal plaatsen werden weggehaald, om ze elders te plaatsen, heeft daarbij niet geholpen. Daarnaast veranderen de buurten en dus ook hun noden. Het mobiliteitsknoopunt aan nieuwe Duvelsplein smeekt bijvoorbeeld om extra vervoersmodi. Het is de logische plek voor een bijkomend velostation of een donkey
Geheet terecht vermeldt het bestuursakkoord daarom de vraag naar bijkomende velostations. De scope van deze vraag is echter te beperkt. Zoals geïllustreerd gaat deelmobiliteit velen verder dan alleen het velosysteem.
Het is daarom aangewezen om een aanvulling te voorzien op het bestuursakkoord. Daarom leg ik graag volgende motie voor met exact dat doel.
Motie
Overwegende het stijgende succes van het velodeelfietssysteem,
Overwegende de positieve impact die deelsystemen in combinatie met andere vervoersmodi kunnen hebben op de verkeersdoorstroming en dus ook de leefbaarheid in onze stad en ons district,
Overwegende dat de hoogte bevolkingsdichtheid in ons district een grote dichtheid van deelsystemen verantwoordt,
Overwegende dat het bestuursakkoord van het district Merksem zelf de vraag naar extra velostations vermeldt,
Overwegende dat er naast het velosysteem nog vele andere deelsystemen bestaan, waarvan een grote dichtheid wenselijk is in Merksem,
Overwegende dat mensen in Merksem evenveel recht hebben op een vlotte mobiliteit dan mensen in de binnenstad,
Vraagt de districtsraad aan het districtscollege,
Tegen: fracties N-VA, Vooruit, Groen, Vlaams Belang
Voor: fracties Open Vld+MXM Anders, PVDA, CD&V