Samenstelling
Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad;
Sonja De Meyer, districtsschepen;
Jari Frensch, districtsschepen;
Nick Loridan, districtsschepen;
Sander Rottiers, districtsschepen;
Patrick Van den Bempt, districtsraadslid;
Dominique Kums, districtsraadslid;
Philippe Elst, districtsraadslid;
David Dogge, districtsraadslid;
Jan Dumon, districtsraadslid;
Mostafa Nassali, districtsraadslid;
Imelda Lamigan, districtsraadslid;
Tristan Faes, districtsraadslid;
Bavo De Mol, districtsraadslid;
Lia Somers, districtsraadslid;
Luc Sleeckx, districtsraadslid;
Peter Platteau, districtsraadslid;
Michel Elst, districtsraadslid;
Muhamet Kadrija, districtsraadslid;
Willem De Ryck, districtsraadslid;
Peter Plompen, districtsraadslid;
Frauke Delanoeije, districtsraadslid;
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris;
Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Afwezig
Annick Hertsens, districtsraadslid;
Mara De Belder, districtsraadslid
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2025_DRME_00002 - District Merksem. Laarsebaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De Laarsebaan in het district Merksem:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 oktober 2023 (jaarnummer 7363);
- maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30 "Campiniastraat-Winterling", "Merksem Heide" en "Omgeving Kwadevelden";
- maakt deel uit van de "wijk Kwadevelden" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Naar aanleiding van een melding van politie betreffende foutieve verkeersafwikkeling ter hoogte van het kruispunt Rodeloopstraat - Laarsebaan werd de verkeerssituatie op het kruispunt onderzocht. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met district Merksem voor om op het verkeerseiland op het kruispunt bijkomende verticale signalisatie aan te brengen om de correcte afslagbewegingen te accentueren. Een soortgelijke ingreep wordt voorgesteld in de Rodeloopstraat en dan ook in deze straat gereglementeerd.
Leveranciers ondervinden hinder bij het in- en uitrijden van de inpandige laad- en loszone van het pand met nummer 241. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met district Merksem voor om de glascontainers te verplaatsen en een volwaardig verdrijvingsvlak aan te brengen.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- de verplichting wordt opgelegd rechts te rijden, ter hoogte van het verkeerseiland op het kruispunt met de Rodeloopstraat (artikel 2);
Het verkeersbord D1 wordt aangebracht. -
een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs de oneven zijde, tegenover het nummer 322 (artikel 14).
In het vlak worden tevens plooibakens aangebracht.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 16 oktober 2024
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden
Besluit
De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laarsebaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 oktober 2010 (jaarnummer 7363).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.