Terug
Gepubliceerd op 06/01/2025

2025_VB_00001 - Legislatuur 2025-2030 - Vast Bureau. Interne taakverdeling - Goedkeuring

Vast Bureau
do 02/01/2025 - 21:10 stadhuis - Salon
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2025_VB_00001 - Legislatuur 2025-2030 - Vast Bureau. Interne taakverdeling - Goedkeuring 2025_VB_00001 - Legislatuur 2025-2030 - Vast Bureau. Interne taakverdeling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 2 januari 2025 werden tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad, de schepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte (jaarnummer 6) en werd de heer Bart De Wever aangesteld in het mandaat van aangewezen-burgemeester (jaarnummer 7) .
De burgemeester is van rechtswege de voorzitter van het vast bureau en de schepenen maken van rechtswege de leden van het vast bureau uit. De rang die de burgemeester en de schepenen innemen in het college van burgemeester en schepenen is van rechtswege de rang die de leden in het vast bureau innemen.

Op de zitting van 2 januari 2025 (jaarnummer 2) keurde het college de interne taakverdeling goed.


Juridische grond

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:

  • artikelen 52 en 83 stellen dat het vast bureau collegiaal beslist;
  • artikelen 84, 85 en 86 omschrijven de bevoegdheden van het vast bureau (Afdeling 3. De bevoegdheden van het vast bureau).

Argumentatie

Een interne werkverdeling is ook voor het vast bureau noodzakelijk om een efficiĆ«nte uitoefening van de bevoegdheden die aan het vast bureau werden toegekend, mogelijk te maken.
Deze taakverdeling houdt geen overdracht van bevoegdheden in die aan het vast bureau werden toegekend, noch verleent zij de betrokken schepen enige persoonlijke beslissingsbevoegdheid over de aangelegenheden die hem/haar werden toevertrouwd. Alle beslissingen van het vast bureau worden steeds collegiaal genomen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt volgende interne taakverdeling en kenletters goed:

  • burgemeester: Bart De Wever (N-VA), bevoegd voor Veiligheid, Bestuurszaken (waaronder Externe Relaties, Rechtszaken, Herdenkingsbeleid en Straatnaamgeving), Marketing en Communicatie, Evenementen, Erfgoed, Inspectie Financiën, Interne Audit en Fondsen (KB);
  • eerste schepen: Koen Kennis (N-VA), bevoegd voor Financiën, Mobiliteit, Patrimonium (VESPA), Toerisme en Middenstand (KF); 
  • tweede schepen: Patrick Janssens (Vooruit), bevoegd voor Stadsontwikkeling en Wonen (KW);
  • derde schepen: Els van Doesburg (N-VA),  bevoegd voor Sociale Zaken (BCSD), Gezondheidszorg (ZAS), Seniorenzorg (ZBA) en Stads- en Buurtonderhoud (KS); 
  • vierde schepen: Nabilla Ait Daoud (N-VA), bevoegd voor Onderwijs, Personeel, Kinderopvang, Sociale Economie, en Integratie en Inburgering (KO);
  • vijfde schepen: Lien Van de Kelder (Vooruit), bevoegd voor Cultuur, Werk, Gelijke Kansen en Ontwikkelingssamenwerking (KC);
  • zesde schepen: Johan Klaps (N-VA), bevoegd voor Haven en Economie (waaronder Industrie, Markten en Foren, en Diamant) (KH);
  • zevende schepen: Ken Casier (N-VA), bevoegd voor Publiek Domein en Groen, Innovatie, Digitalisering, Loketten en Decentralisatie (KP);
  • achtste schepen: Karim Bachar (Vooruit), bevoegd voor Jeugd, Leefmilieu en Samenlevingsopbouw (KJ);
  • negende schepen: Stijn De Rooster (N-VA),  bevoegd voor Sport, Erediensten en Dierenwelzijn (KE).

Artikel 2

Het vast bureau legt deze interne taakverdeling ter kennisneming voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.