Terug
Gepubliceerd op 27/03/2025

2025_IP_00060 - Interpellatie van raadslid Emmanuel Collin: Geplande werken Roderveldlaaan / Spoorwegstraat

districtsraad Berchem
di 25/03/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ria Vermeulen, districtsschepen; Arnold Peeters, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsraadslid; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Ezra Cnaepkens, districtsraadslid; Magda Geers, districtsraadslid; Herlinde Vanhooydonck, districtsraadslid; Anouk Haudenhuyse, districtsraadslid; Amber Vermeiren, districtsschepen; Bart Vanderfeesten, districtsschepen; Marjoke Werbrouck, districtsraadslid; Quinten Bronckars, districtsschepen; Elissa Loopmans, districtsraadslid; William Van Kerckhoven, districtsraadslid; Emmanuel Collin, districtsraadslid; Kathy Defossez, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Rachid El Hamouti, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ilse Jacques, voorzitter districtsraad; Jan Portael, districtsraadslid

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris
2025_IP_00060 - Interpellatie van raadslid Emmanuel Collin: Geplande werken Roderveldlaaan / Spoorwegstraat 2025_IP_00060 - Interpellatie van raadslid Emmanuel Collin: Geplande werken Roderveldlaaan / Spoorwegstraat

Motivering

Indiener(s)

Emmanuel Collin

Gericht aan

Evi Van der Planken

Tijdstip van indienen

do 20/03/2025 - 23:58

Toelichting

Onlangs ontvingen de bewoners uit de omgeving Roderveldlaan / Spoorwegstraat een bericht ivm geplande werken voor ondermeer de voetgangerstunnel en de toegang daartoe.

We zijn verheugd dat de plannen om dit reeds langgekende pijnpunt aan te pakken, stilaan vorm krijgen. 

We vinden helaas ook dat de zaken fragmentair aangepakt worden en dat een totaalvisie hierbij ontbreekt. 

Het valt immers te verwachten dat een verbeterde tunnel, samen met de geplande fietsersbrug aan de Arbeidersstraat, een aanzuigeffect van fietsers van de F11 met zich mee zal brengen naar de F1. Het fietspad aan de F1 is met zijn 4 meter vandaag reeds te smal. Een verbreding naar 6 meter is nodig. Hiervoor dient een aanpassing van de Roderveldlaan ook te gebeuren. Een en ander dient in overleg met andere instanties te gebeuren, met het oog op een totaalvisie ipv een fragmentaire aanpak. 

Hoe kijkt u hier tegenaan en welke acties zal u ondernemen met het oog op een totaalvisie voor de omgeving van de Roderveldlaan. 

Bespreking

Antwoord

Dank Manu voor uw vraag.  

Het project dat nu voorligt  kadert in de verbetering van de leefkwaliteit van de buurt aan de Spoorwegstraat, in het kader van de toegankelijkheid van Groenenhoek, in het kader van extra vergroening/kleine uitbreiding Park Prieel én in het kader van de verbetering van de fietsinfrastructuur.  

 Zolang de F11 niet gelegd kan worden, zal de F1 fietsverkeer van de F11 aanzuigen, met of zonder nieuwe brug of nieuwe tunnel. We hopen dus met zijn allen dat de F11 vlug kan worden aangelegd, in welke vorm ze uiteindelijk dan ook wordt aangelegd. Ik vind niet dat ondertussen ingrepen rondom de zone van de F1 in wacht moeten blijven staan. Dit lijkt mij niet constructief.  

Het klopt dat de F1 heel veel fietsverkeer kent, we verbreden de dan ook het fietspad binnen onze projectzone:  

Wat het fietspad betreft is er in de plannen weldegelijk een verbreding voorzien binnen de werkgrens van dit project. Het huidige fietspad is 3,5 m (dus geen 4m). Dit wordt verbreed naar 4 m rood asfalt langs de nieuwe helling richting Mortsel met langs beide zijden nog een verharde zone als schrikstrook en veiligheidsmarge tov de rijweg (1m) en keerwand van de helling (0,75m). Dit komt op een totale verharde breedte van 5,75m). Thv de oversteek wordt het fietspad nog breder: 4,5m rood asfalt. Thv de werkgrens sluiten we terug aan op de huidige breedte. Deze maatvoering werd afgetoetst met de dienst mobiliteit en de provincie.  

Om de reden dat de F1 veel fietsverkeer kent, wordt ook de brug aan de Arbeidersstraat gelegd. Die genereert minder conflicten met het lokale verkeer en maakt de situatie daar ook veiliger. Ook binnen deze projectzone zal de fietsostrade verbreed worden. Samen zullen deze projecten zorgen voor een verbreding van de fietsostrade F1 over een groot deel van het Berchemse grondgebied .  

Een algemene heraanleg van de Roderveldlaan door het bovenlokale niveau had inderdaad mooi geweest, staat ook al even op onze radar ( zoals zovele projecten), maar zit momenteel niet in de budgetten. Er zijn veel noden en weinig middelen.  

Het ontwerp dat nu voorligt, is weldegelijk als een geheel gestart met zowel de Spoorwegstraat (lokale weg) als de aanpassingen van de Roderveldlaan (bovenlokale weg). Bij de opmaak van het plan werden alle relevante partners betrokken (stad Antwerpen, district Berchem, Infrabel en water-link voor het verleggen van een stuk riolering om de nieuwe helling te kunnen bouwen). Het projectteam wordt aangevuld met een extern studiebureau voor de stabiliteitsstudie voor het deel van de tunnel. Het idee werd ook afgetoets met de provincie die de F1 destijds hebben aangelegd. Deze plannen werden eerder al toegelicht op een RC vorige bestuursperiode. 

Werken uitvoeren in de buurt van één van de drukste spoorlijnen van het land, is niet evident en onderhevig aan heel wat afspraken om de veiligheid van het treinverkeer te garanderen. Voor sommige werken dient het treinverkeer zelfs even buiten dienst gesteld te worden. Niet evident wetende dat het spoor langs de Roderveldlaan de internationale treinverbinding is. Hier dient de stad in nauw overleg te gaan met Infrabel om deze werken in te plannen. De eerste buitendienststelling die door Infrabel sowieso op de planning staat is begin 2028. Dan is dit spoor voor 15 dagen uit gebruik voor andere werken. De belangrijkste structurele werken aan de zijde van de Roderveldlaan dienen dan uitgevoerd te worden. 

Gezien een deel van de werken voor de aanpassing van de tunnel enkel kunnen gebeuren in dit tijdsvenster, maar het district voor haar aandeel wel reeds budget heeft voorzien, is door de partners (stad Antwerpen en district Berchem) gekozen de uitvoering op te splitsen in twee delen waarbij de Spoorwegstraat eerst zal uitgevoerd worden via het raamcontract. Dit aanbestedingsdossier zal binnenkort ter goedkeuring van het college voorgelegd worden voor de vastlegging van het budget waarna de uitvoering kan ingepland worden. Vermoedelijk is dit rond de jaarwisseling zijn,  maar dit hangt af van de planning aannemer, verkrijgen signalisatievergunning, … Eens we hierover meer concrete info hebben, wordt de buurt uiteraard opnieuw geïnformeerd.  

In de Spoorwegstraat zal dan eerst enkel het woonerf aangelegd worden, de aanpassingswerken van de tunnel aan deze zijde worden eveneens mee opgenomen in de werken die eind 2027- en in 2028 ingepland zullen worden. De buitendienststellingen aan deze zijde zijn iets minder complex dan aan de zijde Roderveldlaan gezien dit geen internationale treinverbinding is en er dus ook aanvragen voor weekendwerk kunnen gebeuren. Dit moet nog verder geconcretiseerd worden met Infrabel. De opsplitsing van het project in twee delen houdt ook al rekening met de noodzakelijke werfinrichting voor de latere werken aan de tunnel zodat er niks aangelegd zal worden wat in fase 2 terug moet opgebroken worden buiten een tijdelijke nieuwe aansluiting van de bestaande tunnelhelling naar de nieuwe rijweg van het woonerf. 




Afbeelding met tekst, diagram, lijn, kaart 
Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

do 27/03/2025 - 14:47