Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2025009333 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Arie Pluczenik met als contactadres Stijfselrui 48 bus 1001 te 2000 Antwerpen, BV FIDES INVEST met als contactadres Stijfselrui 48 bus 1001 te 2000 Antwerpen en de heer Shalom Stroli met als contactadres Stijfselrui 48 bus 1001 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | BV FIDES INVEST (0807056925) met als contactadres Stijfselrui 48 bus 1001 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Duboisstraat 7 te 2060 Antwerpen, Italiëlei 21 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1307C6 |
waarvan: |
|
- 20241106-0005 | afdeling 7 sectie G nr. 1307C6 (Italiëlei 21 warmtepomp) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning naar een studentenhuisvesting met 28 kamers, 2 studio’s en 2 woongelegenheden, de exploitatie van een warmtepomp en het lozen van afvalwater |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/01/2023: vergunning door de deputatie (OMV_2022048244) voor het oprichten van een meergezinswoning met 12 appartementen na sloop plus toevoeging van een gelijkvloers appartement in een aanpalend gebouw;
- 09/02/2022: vergunning door het college van burgemeester en schepenen (OMV_2022048244) voor het oprichten van een meergezinswoning met 12 appartementen na sloop plus toevoeging van een gelijkvloers appartement in een aanpalend gebouw; (aanvang der werken nog niet ingevuld)
- 19/06/2015: vergunning (2015935) voor het uitbreiden en verbouwen van een handelspand;
- 30/07/2010: vergunning (3473#9449) voor het verbouwen van een bestaande woning naar een handels gelijkvloers en bovenliggende woning en regularisatie functiewijziging pand Italiëlei 21.
Vergunde toestand
- meergezinswoning met 12 appartementen na sloop;
- 8 bouwlagen plus een teruggetrokken daklaag onder plat dak;
- ondergrondse parking toegankelijk via naastliggende, ondergrondse parking;
- voorgevel in zandsteen met zwart, aluminium buitenschrijnwerk, daklaag afgewerkt met houten latten.
Bestaande toestand
- reeds vergunde sloop nog niet uitgevoerd, werken wel gestart.
Nieuwe toestand
- nieuwbouw met woonfunctie ingedeeld in:
- 8 bouwlagen plus een teruggetrokken daklaag onder plat dak;
- verkleinde ondergrondse bouwlaag zonder parking en toegang via het buurpand, ingericht als fietsenparking;
- lichtkleurig geschilderde voorgevel met beige, aluminium buitenschrijnwerk;
- dubbelhoge plint in groene gevelelementen in beton, daklaag afgewerkt met beige vezelcementbeplating.
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 0 naar 28 studentenkamers en 4 zelfstandige woonentiteiten;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft de exploitatie van warmtepompen voor de voorziene studentenkamers.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Italiëlei 21 warmtepomp
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 840,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 25,70 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 21 februari 2025 | 10 maart 2025 | Geen advies |
Aquafin | 21 februari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost | 21 februari 2025 | 21 maart 2025 | Geen advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 21 februari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Fluvius System Operator | 21 februari 2025 | 18 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 21 februari 2025 | 18 maart 2025 | Ongunstig |
Onroerend Erfgoed | 21 februari 2025 | 21 februari 2025 | Geen advies |
Proximus | 21 februari 2025 | 25 februari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 21 februari 2025 | 4 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 21 februari 2025 | 25 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 21 februari 2025 | 17 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: Artikel 9 Overdruk - binnengebied, RUP contour - Algemene voorschriften, Zone recht van voorkoop - Algemene voorschriften, Artikel 1 Zone voor wonen - (Wo) en Artikel 3 Zone voor centrumfuncties - (Ce).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Mobiliteitsgerelateerde projecten:
- Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel OF gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 29 april 2022.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan het raadplegen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan hierover meer info terugvinden via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het project betreft de omvorming van een recent vergund monofunctioneel woonproject naar een gemengd programma bestaande uit appartementen en studentenkamers. De woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag voorziet in 28 studentenkamers en 4 zelfstandige wooneenheden in de vorm van studio’s en een 1- en 2-slaapkamerappartement. Hierdoor voldoet de aanvraag aan artikel 29 van de bouwcode waarbij -voor studentenkamerprojecten die niet gelegen zijn in het afgebakend gebied voor kamers en niet gelegen zijn op de afgebakende campusterreinen- per 8 kamers minimaal één zelfstandige woongelegenheid verplicht is.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld.
Door het wijzigen van het woonprogramma wordt de draagkracht van de site niet overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt uitgewerkt met gladde pleister en lichtkleurige betonelementen in combinatie met zwart aluminium buitenschrijnwerk. De onderste twee bouwlagen die de plint van het gebouw vormen zullen worden uitgevoerd in groen gefrijnde betonnen gevelelementen. Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving.
Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Archeologische aspecten
Voorliggende aanvraag werd ter advies aan de stedelijke dienst Archeologie voorgelegd. Het advies leest als volgt:
“Het projectgebied bevindt zich binnen een vastgestelde archeologische zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven de 300 m² (437 m²) en een vergunningsplichtige ingreep boven de 100 m² (circa de helft van het projectgebied). Voor deze omgevingsvergunning is volgens het Onroerend Erfgoeddecreet van 12 juli 2013 de opmaak van een archeologienota verplicht.
De toegevoegde archeologienota werd opgemaakt door Pertinax en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 29 april 2022 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22199). Het programma van maatregelen schrijft niets voor. Er dient met andere woorden geen verplicht archeologisch onderzoek te gebeuren.
Het is echter niet uitgesloten dat er alsnog tijdens de graafwerken archeologische sporen in de vorm van muren van de Spaanse omwalling aan het licht komen. Bij het mogelijk aantreffen van dergelijke sporen en muren tijdens de geplande ingrepen en waarvan de bouwheer redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, dienen deze verplicht gemeld te worden onder de toevalsvondstprocedure. De dienst Archeologie van stad Antwerpen kan deze waarde ter plaatse steeds komen inschatten.”
Het advies leest voorwaardelijk gunstig met volgende voorwaarden:
- De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie kan de noodzaak hiervan steeds komen inschatten.
- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be).
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voor de 4de, 5de en 6de verdieping wordt per verdieping een gemeenschappelijke ruimte voorzien ter hoogte van de achtergevel.
Voor de onderliggende 4 verdiepingen wordt echter enkel op de 2de verdieping een gemeenschappelijke ruimte voor 16 kamers voorzien.
Dit is weinig gebruiksvriendelijk en kan niet gunstig geadviseerd worden. Bovendien wordt steeds geadviseerd om het aantal kamers die van de gemeenschappelijke ruimte gebruik maken, te beperken tot een 12-tal.
De beperking van de grootte van de leefgroepen verhoogt het verantwoordelijkheidsgevoel en vermindert de anonimiteit. Bijkomend zorgt dit voor een betere opvolging van beheer, vlotter om afspraken te maken en een sociale gemeenschap te vormen.
Geadviseerd wordt om de planmatige opbouw van de bovenste verdiepingen door te vertalen naar de onderliggende verdiepingen zodat een betere spreiding van de gemeenschappelijke ruimtes ontstaat.
Door de brandweer werd een ongunstig advies afgeleverd.
Dit advies maakt gewag van een aantal tekortkomingen in de voorliggende aanvraag. Deze tekortkomingen kunnen niet in voorwaarden worden opgelegd en vereisen essentiële aanpassingen aan de voorliggende aanvraag.
Ingevolge het advies van de brandweer dient de voorliggende aanvraag ongunstig geadviseerd te worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van de bouwcode, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft het verbouwen van een meergezinswoning naar een studentenhuisvesting met 28 kamers plus 2 studio’s en 2 appartementen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 8 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald functiewijziging naar studentenkamers en appartementen en studio’s.
2 appartementen <60 m² met parkeernorm 1: 2 x 1 = 2 1 appartement tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1,05: 1 x 1,05 = 1,05 1 appartement >90 m² met parkeernorm 1,25: 1 x 1,25 = 1,25 28 studentenkamers met parkeernorm 0,15/kamer: 28 x 0,15 = 4,2
De parkeerbehoefte voor wonen is 4 (2 + 1,05 + 1,25 = 4,3). De parkeerbehoefte voor studentenkamers is 4.
De werkelijke parkeerbehoefte is 8.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 10.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 8. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.
In de laatst vergunde toestand was er een parkeerbehoefte berekend van 16. Er waren 6 plaatsen ingericht op eigen terrein.
Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 10 (16 - 6 = 10).
Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen. (8 – 10 = -2 = 0).
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Fietsvoorzieningen:
Er moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden voor de appartementen en studentenkamers.
28 studentenkamers: 28 x 1 = 28
3 appartementen met 1 slaapkamer: 3 x 2 = 6
1 appartement met 2 slaapkamers: 1 x 3 = 3
In totaal moeten 37 fietsenstallingen voorzien worden.
Er is een fietsenstalling ingericht in de kelder voor 40 fietsen. Deze is bereikbaar via een trap met fietsgoot.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De verwarming van de studio's, appartementen en studentenkamers zal voorzien worden door een lucht-waterwarmtepomp. De buitenunit zal gestald worden op de achtste verdieping, tegen de rechterzijgevel van de dakverdieping. Om de geluidafstraling naar de omgeving te beperken wordt een geluidsscherm (hoogte +/- 3,3 m) geplaatst rond de warmtepomp.
Uit de bijgevoegde akoestische nota, blijkt dat er zich geen noemenswaardige overschrijding van de milieukwaliteitsnormen voor geluid voordoet. Volgens de deskundige zal het heersend omgevingsgeluid de geluidsemissies van de installatie maskeren.
Voor de nachtperiode verwacht men ook geen normoverschrijding, mits de warmtepomp overschakelt op een nachtregime (silent mode).
Voor het overige wordt de lozing van het afvalwater gemeld. Voor woongelegenheden voorziet de milieuregelgeving een uitzondering op de indelingsplicht. Dit wordt als zonder voorwerp verklaard.
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De aangevraagde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ongunstig advies van de brandweer.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Gezien het onlosmakelijk verband met de stedenbouwkundige handelingen kan tevens geen akte genomen worden van de gemelde ingedeelde inrichtingen en activiteiten.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geweigerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; (inrichting Italiëlei 21 warmtepomp) | 840,00 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Italiëlei 21 warmtepomp) | 25,70 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 januari 2025 |
Volledig en ontvankelijk | 21 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 22 april 2025 |
Verslag GOA | 31 maart 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe en Bieke Geypens |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Schade aan eigendom van derden: de bezwaarindiener uit zijn bezorgdheid en tekent bezwaar aan om het feit dat er door de geplande afbraakwerken schade zou ontstaan aan het aanpalende pand.
Beoordeling: De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren zonder schade aan derden en volgens de regels van de kunst. Dit is echter een bezwaar van burgerrechtelijke aard. Er kunnen ook geen veronderstellingen genomen worden.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.