Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024160254 |
Gegevens van de aanvrager: | BV BreVo Projects met als contactadres Fortveldstraat 2 bus 14 te 2110 Wijnegem |
Ligging van het project: | Tolstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3535Z3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning van 2 naar 4 woonentiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/209147;
- 05/07/1912: toelating (1912#1715) voor binnenveranderingen;
- 04/02/1902: toelating (1902#257) voor het versmallen van keldergaten;
- 12/09/1879: toelating (1879#989) voor drie huizen.
Vergunde toestand
Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;
- functie:
- bouwvolume:
Bestaande toestand
- overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 4;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 14 januari 2025 | 5 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 14 januari 2025 | 16 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 14 januari 2025 | 12 februari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 14 januari 2025 | 22 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 14 januari 2025 | 14 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 14 januari 2025 | 10 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 14 januari 2025 | 24 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 14 januari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: Algemene voorschriften, Culturele, historische en/of esthetische waarde en Artikel 1: Zone voor Wonen - (Wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan BINNENSTAD op volgende punten:
- 2.1.1 CULTURELE, HISTORISCHE EN\OF ESTHETISCHE WAARDE: de bestaande toestand wordt onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud;
- 2.1.9 DAKVORMEN EN DAKKAPELLEN: de dakkapel aan de achtergevel is 1,90 m breed en daarbij breder dan de maximale 1,50 m breedte;
- 2.2.5 ONBEBOUWDE RUIMTE EN TUINEN: bij verbouwingen moet het percentage onbebouwde ruimte/bebouwde ruimte vergroten of gelijk blijven.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De meergezinswoning blijft behouden waardoor de functie ongewijzigd en inpasbaar blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wordt het aantal wooneenheden met 2 vermeerderd. Na de werken bevinden zich 4 zelfstandige wooneenheden in het gebouw.
Tolstraat 15 is een rijwoning met 3 bouwlagen onder zadeldak. Aan de achterzijde bevindt zich een achterbouw die aan de linkerzijde van het perceel 3 lagen telt en rechts 2 lagen met terras.
De aanpalende percelen zijn beiden dieper gebouwd waardoor het perceel geflankeerd wordt door opgaande scheimuren.
De aanvraag stelt voor om binnen het profiel van de buurpanden een perceelsbrede achterbouw met 3 volwaardige bouwlagen te realiseren.
Omdat het nieuwe bouwvolume beperkt is tot de kroonlijsthoogte van het zadeldak achteraan en de uitkragende terrassen begrepen zitten binnen de opgaande scheidsmuren van de buurpanden, zijn de voorgestelde ingrepen ruimtelijk aanvaardbaar en in harmonie met de specifieke omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“ De geplande werken aan het interieur en de achterbouw zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg. De entresol is al dichtgebouwd, de wintertuin uit 1912 verdwenen en de buurpanden zijn ook veel dieper bebouwd. Ook het voorhuis verloor haar veel van haar erfgoedkenmerken (indeling, interieuraankleding) tijdens de verbouwingscampagne in de jaren 1970.
De ligging in che-gebied en de stadslandschappelijk waarde die pand heeft voor de Tolstraat maken dat er bijzondere welstandseisen gesteld worden voor wat betreft de gevelarchitectuur, materiaalgebruik en inpassing in het straatbeeld.
De voorgevel wordt gerestaureerd wat ten zeerste wordt gewaardeerd. De in oorsprong onbeschilderde bakstenen gevel met knipvoegen en met natuurstenen/bepleisterde onderdelen is vandaag overschilderd wat afbreuk aan het beeldbepalend karakter van de eclectische lijstgevel. Deze wordt opnieuw van de schilderlaag ontdaan. Het ontverven van de bestaande gevel zal de stadslandschappelijke waarde opnieuw versterken. Ook de atypische voordeur is geen meerwaarde en wordt vervangen door een houten paneeldeur die de vormentaal ondersteunt. Het oorspronkelijk houten geschilderd schrijnwerk wordt vervangen door nieuw houten schrijnwerk naar historisch model. Detailtekeningen van het nieuwe schrijnwerk dienen voorgelegd.
De valbeveiliging in glas wordt beter vervangen door simpele metalen roeden.
Er wordt gevraagd om de gevelrestauratie terug te koppelen met onze dienst voor uitvoering.
Indien er onder de valse plafonds nog waardevolle lijstplafonds bewaard zijn, dienen deze behouden evenals andere waardevolle interieurelementen waaronder haarden, parketvloeren, lambrisering en stucwerk.”
Het advies leest voorwaardelijk gunstig met volgende voorwaarden:
- Detailtekeningen van het schrijnwerk in de voorgevel (ramen + voordeur) worden teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg.
- De voorgevel dient van de witte verflaag ontdaan. De knipvoegen dienen bewaard.
- De valbeveiliging in glas wordt vervangen door simpele metalen roeden.
- De restauratie van de voorgevel dient teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg.
- Waardevolle interieurelementen waaronder lijstplafonds, schouwen, parketvloeren, stucwerk dienen bewaard.
Bovenstaande advies Monumentenzorg wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en de voorgestelde voorwaarden uit het advies worden mee bij de vergunning opgenomen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorziene afvalberging is 3,8m² i.p.v. 4m² groot zoals artikel 19 voorschrijft. De beperkte afwijking is in voorliggende aanvraag aanvaardbaar.
Het nieuwe bouwvolume vergroot de bebouwde ruimte op het perceel, en dat is niet toegestaan conform artikel 2.2.5 van het RUP-Binnenstad. Ook zijn de afmetingen van de centrale dakkapel achteraan niet in overeenstemming met artikel 2.1.9 van het RUP-Binnenstad. Beide afwijkingen zijn aanvaardbaar en veroorzaken geen nadelige ruimtelijke impact.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning van 2 naar 4 woonentiteiten
Het project ligt in centrumgebied op minder dan 800m van een regionale knoop. De bijhorende parkeernormen uit de bouwcode worden gehanteerd.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. Er komen 2 wooneenheden bij.
Bij projecten tot en met 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 met een verlaagde norm voor nabijheid van regionale knoop is dat 0.91.
De werkelijke parkeerbehoefte is 2.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een voorgevel van minder dan 8 m breed waardoor -conform de bouwcode- het voorzien van een toegangspoort verboden is. Bijkomend is het pand opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen. |
Fietsvoorzieningen:
Voor de 2 bijkomende wooneenheden moeten er 5 fietsstalplaatsen voorzien worden:
- 1 appartement met 1 slaapkamer = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2
- 1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3
We tellen een bureau ook mee als slaapkamer als deze groot genoeg is.
Er worden in de kelder 9 fietsstalplaatsen voorzien die te bereiken zijn via een trap met fietsgoot. Onderaan de trap moet een vlakke ruimte van minimum 1.7m zijn. De deur of poort moet naar binnen openen en bij voorkeur automatisch zijn.
De afstand tussen 2 fietsen moet 60cm bedragen.
De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:
- Onderaan de trap moet een vlakke ruimte van minimum 1,7m zijn.
- De deur of poort van de fietsenberging moet naar binnen openen en bij voorkeur automatisch zijn.
- De afstand tussen 2 fietsen moet 60cm bedragen
Het bovenvermelde advies wordt bijgetreden en de voorwaarden worden bij de vergunning opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
3. De inrichting van de fietsstalplaatsen moet conform de in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst Mobiliteit uitgevoerd worden.
4. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst monumentenzorg moeten nageleefd worden.
5. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten nageleefd worden.
6. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van De Vlaamse Waterweg moeten nageleefd worden.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 december 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 14 januari 2025 |
Start openbaar onderzoek | 23 januari 2025 |
Einde openbaar onderzoek | 21 februari 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 april 2025 |
Verslag GOA | 2 april 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
3. De inrichting van de fietsstalplaatsen moet conform de in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst Mobiliteit uitgevoerd worden.
4. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst monumentenzorg moeten nageleefd worden.
5. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten nageleefd worden.
6. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van De Vlaamse Waterweg moeten nageleefd worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.