Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02596 - Omgevingsvergunning - OMV_2024160254. Tolstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02596 - Omgevingsvergunning - OMV_2024160254. Tolstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_02596 - Omgevingsvergunning - OMV_2024160254. Tolstraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024160254

Gegevens van de aanvrager:

BV BreVo Projects met als contactadres Fortveldstraat 2 bus 14 te 2110 Wijnegem

Ligging van het project:

Tolstraat 15 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3535Z3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning van 2  naar 4 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/209147;

-          05/07/1912: toelating (1912#1715) voor binnenveranderingen;

-          04/02/1902: toelating (1902#257) voor het versmallen van keldergaten;

-          12/09/1879: toelating (1879#989) voor drie huizen.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

-          functie:

  • meergezinswoning met 2 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met zadeldak.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • het volume;
  • de voorgevel.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning met 4 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • voorbouw 3 bouwlagen met zadeldak, achterbouw 3 bouwlagen met plat dak; 
  • terrassen op het gelijkvloers, eerste, tweede en derde verdieping;
  • dakkapel langs de achtergevel;

-          gevelafwerking:

  • roodbruine gevelsteen met plint en details in natuursteen;
  • buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout naar oorspronkelijk model, borstweringen in glas;
  • dakvlakvensters in zwart pvc;
  • dak in rode dakpannen met kroonlijst in wit geschilderd hout.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 4;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

14 januari 2025

5 maart 2025

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

14 januari 2025

16 januari 2025

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

14 januari 2025

12 februari 2025

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

14 januari 2025

22 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 januari 2025

14 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

14 januari 2025

10 februari 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

14 januari 2025

24 januari 2025

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

14 januari 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: Algemene voorschriften, Culturele, historische en/of esthetische waarde en Artikel 1: Zone voor Wonen - (Wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan BINNENSTAD op volgende punten:

-          2.1.1 CULTURELE, HISTORISCHE EN\OF ESTHETISCHE WAARDE: de bestaande toestand wordt onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud;

-          2.1.9 DAKVORMEN EN DAKKAPELLEN: de dakkapel aan de achtergevel is 1,90 m breed en daarbij breder dan de maximale 1,50 m breedte;

-          2.2.5 ONBEBOUWDE RUIMTE EN TUINEN: bij verbouwingen moet het percentage onbebouwde ruimte/bebouwde ruimte vergroten of gelijk blijven.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 5 Ontwikkelingsgerichte aanpak van erfgoed: Bij beschermd erfgoed is maximaal behoud van de erfgoedwaarden essentieel. Zie RUP Binnenstad;
  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing: Het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling is verboden. Het schrijnwerk wordt vervangen door buitenschrijnwerk in natuurlijk en wit geschilderd hout;
  • artikel 19 Afvalverzameling: Bij gebouwen van maximaal 7 woongelegenheden moet de nettovloeroppervlakte minimaal 4 vierkante meter bedragen. De netto-vloeroppervlakte bedraagt 3,8 m²;
  • artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein: zie advies mobiliteit.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

  • Mobiliteitsgerelateerde projecten:

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen 

  • Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed. 
    Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad
  • Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed. 
    Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen. 
  • Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed. 
    Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De meergezinswoning blijft behouden waardoor de functie ongewijzigd en inpasbaar blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag wordt het aantal wooneenheden met 2 vermeerderd. Na de werken bevinden zich 4 zelfstandige wooneenheden in het gebouw.

 

Tolstraat 15 is een rijwoning met 3 bouwlagen onder zadeldak. Aan de achterzijde bevindt zich een achterbouw die aan de linkerzijde van het perceel 3 lagen telt en rechts 2 lagen met terras.

De aanpalende percelen zijn beiden dieper gebouwd waardoor het perceel geflankeerd wordt door opgaande scheimuren.

De aanvraag stelt voor om binnen het profiel van de buurpanden een perceelsbrede achterbouw met 3 volwaardige bouwlagen te realiseren.

 

Omdat het nieuwe bouwvolume beperkt is tot de kroonlijsthoogte van het zadeldak achteraan en de uitkragende terrassen begrepen zitten binnen de opgaande scheidsmuren van de buurpanden, zijn de voorgestelde ingrepen ruimtelijk aanvaardbaar en in harmonie met de specifieke omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“ De geplande werken aan het interieur en de achterbouw zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg. De entresol is al dichtgebouwd, de wintertuin uit 1912 verdwenen en de buurpanden zijn ook veel dieper bebouwd. Ook het voorhuis verloor haar veel van haar erfgoedkenmerken (indeling, interieuraankleding) tijdens de verbouwingscampagne in de jaren 1970.

De ligging in che-gebied en de stadslandschappelijk waarde die pand heeft voor de Tolstraat maken dat er bijzondere welstandseisen gesteld worden voor wat betreft de gevelarchitectuur, materiaalgebruik en inpassing in het straatbeeld.

De voorgevel wordt gerestaureerd wat ten zeerste wordt gewaardeerd. De in oorsprong onbeschilderde bakstenen gevel met knipvoegen en met natuurstenen/bepleisterde onderdelen is vandaag overschilderd wat afbreuk aan het beeldbepalend karakter van de eclectische lijstgevel. Deze wordt opnieuw van de schilderlaag ontdaan. Het ontverven van de bestaande gevel zal de stadslandschappelijke waarde opnieuw versterken. Ook de atypische voordeur is geen meerwaarde en wordt vervangen door een houten paneeldeur die de vormentaal ondersteunt. Het oorspronkelijk houten geschilderd schrijnwerk wordt vervangen door nieuw houten schrijnwerk naar historisch model. Detailtekeningen van het nieuwe schrijnwerk dienen voorgelegd. 

De valbeveiliging in glas wordt beter vervangen door simpele metalen roeden.

Er wordt gevraagd om de gevelrestauratie terug te koppelen met onze dienst voor uitvoering.

Indien er onder de valse plafonds nog waardevolle lijstplafonds bewaard zijn, dienen deze behouden evenals andere waardevolle interieurelementen waaronder haarden, parketvloeren, lambrisering en stucwerk.” 

 

 

Het advies leest voorwaardelijk gunstig met volgende voorwaarden:

-          Detailtekeningen van het schrijnwerk in de voorgevel (ramen + voordeur) worden teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg. 

-          De voorgevel dient van de witte verflaag ontdaan. De knipvoegen dienen bewaard.

-          De valbeveiliging in glas wordt vervangen door simpele metalen roeden.

-          De restauratie van de voorgevel dient teruggekoppeld met de stedelijke dienst monumentenzorg.

-          Waardevolle interieurelementen waaronder lijstplafonds, schouwen, parketvloeren, stucwerk dienen bewaard.

 

Bovenstaande advies Monumentenzorg wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en de voorgestelde voorwaarden uit het advies worden mee bij de vergunning opgenomen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorziene afvalberging is 3,8m² i.p.v. 4m² groot zoals artikel 19 voorschrijft. De beperkte afwijking is in voorliggende aanvraag aanvaardbaar.

 

Het nieuwe bouwvolume vergroot de bebouwde ruimte op het perceel, en dat is niet toegestaan conform artikel 2.2.5 van het RUP-Binnenstad. Ook zijn de afmetingen van de centrale dakkapel achteraan niet in overeenstemming met artikel 2.1.9 van het RUP-Binnenstad. Beide afwijkingen zijn aanvaardbaar en veroorzaken geen nadelige ruimtelijke impact.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning van 2  naar 4 woonentiteiten

 

Het project ligt in centrumgebied op minder dan 800m van een regionale knoop. De bijhorende parkeernormen uit de bouwcode worden gehanteerd.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

Er komen 2 wooneenheden bij.

 

Bij projecten tot en met 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 met een verlaagde norm voor nabijheid van regionale knoop is dat 0.91.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 2.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een voorgevel van minder dan 8 m breed waardoor -conform de bouwcode- het voorzien van een toegangspoort verboden is. Bijkomend is het pand opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de 2 bijkomende wooneenheden moeten er 5 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          1 appartement met 1 slaapkamer = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2

-          1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3

 

We tellen een bureau ook mee als slaapkamer als deze groot genoeg is.

 

Er worden in de kelder 9 fietsstalplaatsen voorzien die te bereiken zijn via een trap met fietsgoot. Onderaan de trap moet een vlakke ruimte van minimum 1.7m zijn. De deur of poort moet naar binnen openen en bij voorkeur automatisch zijn.

 

De afstand tussen 2 fietsen moet 60cm bedragen.

 

De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          Onderaan de trap moet een vlakke ruimte van minimum 1,7m zijn.

-          De deur of poort van de fietsenberging moet naar binnen openen en bij voorkeur automatisch zijn.

-          De afstand tussen 2 fietsen moet 60cm bedragen

 

Het bovenvermelde advies wordt bijgetreden en de voorwaarden worden bij de vergunning opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. De inrichting van de fietsstalplaatsen moet conform de in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst Mobiliteit uitgevoerd worden.

4. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst monumentenzorg moeten nageleefd worden.

5. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten nageleefd worden. 

6. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van De Vlaamse Waterweg moeten nageleefd worden.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 december 2024

Volledig en ontvankelijk

14 januari 2025

Start openbaar onderzoek

23 januari 2025

Einde openbaar onderzoek

21 februari 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 april 2025

Verslag GOA

2 april 2025

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking. 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. De inrichting van de fietsstalplaatsen moet conform de in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst Mobiliteit uitgevoerd worden.

4. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst monumentenzorg moeten nageleefd worden.

5. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten nageleefd worden.

6. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van De Vlaamse Waterweg moeten nageleefd worden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.