Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02556 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2024128884. Maccabilaan 1, 9, Zandkamp 3, Boombekelaan zonder nummer (zn). District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal - contact: Tania Stremersch / bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02556 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2024128884. Maccabilaan 1, 9, Zandkamp 3, Boombekelaan zonder nummer (zn). District Hoboken - Goedkeuring 2025_CBS_02556 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2024128884. Maccabilaan 1, 9, Zandkamp 3, Boombekelaan zonder nummer (zn). District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024128884

Gegevens van de aanvrager:

NV AQUAFIN met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Gegevens van de exploitant:

NV AQUAFIN (0440691388) met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Maccabilaan 1, 9, Zandkamp 3, Boombekelaan zn (openbaar domein) te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nr. 3/2D

waarvan:

 

-          20240531-0055

afdeling 37 sectie C nr. 3/2D (RI3H040 IIOA)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van het bestaande pompstation en verhardingen, rooien van bomen (met ontbossing), aanzienlijk wijzigen van het reliëf, bouwen en exploiteren van een vijzelgemaal en een hoog-, laagspanningscabine, aanleggen en bouwen van aanhorigheden en verhardingen, inrichten van een tijdelijke werfzone met exploiteren van een bemaling en een verzoek tot wijziging van de lozingsvoorwaarden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/02/2017: vergunning (20162487) voor het regulariseren van een distributiecabine 15 kV;

-          27/05/2016: vergunning (2016257) voor het bouwen van een distributiecabine van 15 kV;

-          17/07/2015: weigering (20151113) voor het bouwen van een distributiecabine 15 kV;

-          25/01/2013: vergunning (20127266) voor het regulariseren van een industriegebouw;

-          12/11/2008: vergunning (2008807) voor het Sigmaplan Zeeschelde R.O. Hoboken ter hoogte van Polderstad. Volgende werken zijn gepland: het verhogen en verzwaren van een bestaande dijk langs de rechteroever van de Schelde te Hoboken, ter hoogte van Polderstad en ontbossing;

-          02/03/1998: vergunning (19973618) voor het oprichten van een windturbine, een hoogspanningspost en de aanleg van een toegangsweg.

 

Vergunde toestand

-          geen vergunde toestand aangeleverd.

 

Bestaande toestand

-          een bufferbekken tussen de Boombekelaan en Congobootstraat, naast de dijk van de Schelde met:

  • een bestaand pompstation ter sloop;
  • bestaande verhardingen ter sloop;
  • verspreid over de projectsite 13 hoogstammige bomen ter kap (ontbossing), waarvan volgende soorten:

-          Platanus x hispanica;

-          berk;

-          Populus spec.;

-          smalbladige wild spec.;

-          zomereik.

 

Nieuwe toestand

-          een bufferbekken tussen de Boombekelaan en Congobootstraat, naast de dijk van de Schelde met:

  • het vijzelgemaal voor het opvijzelen van water tot het nieuwe Sigmapeil van 9,25 mTAW:

-          functie: openbare nutsvoorziening;

-          gevelafwerking: zowel gevels als bedaking in antracietgrijze (RAL 7016) sandwichpanelen.

  • een hoogspannings-, laagspanningscabine:

-          functie: openbare nutsvoorziening;

-          gevelafwerking: zowel gevels als dak in EPDM, kleur onduidelijk.

  • buizen, inspectie- verbindingsputten, uitstroomconstructies;
  • toegangswegen in asfalt, betonnen werkzones en dienstweg in grasdallen;
  • een aanpassing van het bestaande reliëf;
  • nieuwe groenzones met aanplanting van volgende inheemse soorten:

-          haagbeuk (Carpinus betulus);

-          zomereik (Quercus robur);

-          hazelaar ( Corylus avellana);

-          zoete kers (Prunus avium);

-          rode kornoelje (Corus sanguinea);

-          winterlinde (Tilia cordata);

-          es (Fraxinus excelsior).

  • tijdelijke werfzone.

  

Inhoud van de aanvraag 

-          slopen van het bestaande pompstation en verhardingen;

-          aanzienlijk wijzigen van het reliëf;

-          vellen van bomen (ontbossen);

-          bouwen van een vijzelgemaal;

-          bouwen van een hoog-, laagspanningscabine;

-          aanleg van riolering, verbindingsputten en uitstroomconstructies;

-          aanleg van verhardingen;

-          inrichten van een tijdelijke werfzone.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 16 september 2016 werd er voorwaardelijk een vergunning verleend door het college voor de exploitatie van een op- en overslagplaats voor veegvuil (OMV_2021014396). Op 29 september 2006 werd er een melding geakteerd voor de exploitatie van een transformator (MV2006468). Op 14 april 2016 werd er een vergunning verleend voor een verandering door wijziging en uitbreiding van een opslagplaats voor kolkenslib (MV2015472).

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat een bemaling in functie van de aanleg van het vijzelgemaal en de exploitatie van het vijzelgemaal.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) RI3H040 IIOA
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur;

19,46 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

19,46 m³/uur

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

1x 1.250,00 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

30,00 kW

53.2.2°b)2°

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld;

133.359,00 m³/jaar

  

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

RI3H040 IIOA

1.

 

Bij te stellen voorwaarde:

Artikel 4.2.3.1 3°, inzake de aanvraag van bijzondere lozingsnormen in aanvulling op de algemene lozingsnormen voor de lozing van bedrijfsafvalwater in oppervlaktewater van titel II van Vlarem.

 

Artikel 4.2.5.1.1, overeenkomstig het welke er geloosd dient te worden via een controle-inrichting die alle waarborgen biedt om de kwaliteit en kwantiteit van het werkelijk geloosde afvalwater te controleren en die inzonderheid toelaat gemakkelijk monsters te nemen van het geloosde water.

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Artikel 4.2.3.1 3°

Het betreft hier een lozing die voor een maximale termijn van 375 dagen vanaf de start van de werken wordt aangevraagd. 

Er zal ook een monitoring voorzien worden overeenkomstig het voorstel uit de bemalingsnota, zie hoofdstuk 5.4.2.

 

Artikel 4.2.5.1.1 

Met toepassing van de afwijkingsmogelijkheid van artikel 4.2.5.1.1, §1, van titel II van het Vlarem wordt toegestaan dat de lozing van het bedrijfsafvalwater via het lozingspunt, niet gebeurt via een meetgoot of debietsmeet- en bemonsteringsapparatuur overeenkomstig bijlage 4.2.5.1 van titel II van het Vlarem. De controle van de kwaliteit van het geloosde bedrijfsafvalwater gebeurt aan de hand van schepstalen of aftapkranen. Hiertoe moet het lozingspunt van bedrijfsafvalwater voorzien worden van een controle-inrichting die alle waarborgen biedt om de kwaliteit van het werkelijk geloosde afvalwater te controleren en die inzonderheid toelaat gemakkelijk monsters van het geloosde water te nemen. De geloosde hoeveelheid bemalingswater wordt gecontroleerd door middel van een meetmethode conform afdeling 5.53.3 van titel II van het Vlarem. 

 

Omschrijving vegetatiewijzigingen

 

Ter hoogte van het bestaande bufferbekken tussen de Boombekelaan en de Congobootstraat zal naast de dijk van de Schelde een nieuw vijzelgemaal worden gebouwd. In functie van het vijzelgemaal is er onder andere ook een nieuwe uitstroomconstructie in de Schelde en het bufferbekken, nieuwe riolering, ontbossing, reliëfwijziging en wegenis nodig.

 

De bemerking van K&L dat het bos ouder is dan 22 jaar en zichtbaar op de luchtfoto's van 2002-2003 uit Geopunt, is te volgen. De ontbossing is dus volledig compensatieplichtig en het boscompensatieformulier moet aangepast worden.

Bovendien is er ook geen ontheffing van het verbod op ontbossing toegevoegd aan deze aanvraag. 

Voor het vellen van de 13 hoogstammige bomen moet een oplijsting gemaakt worden welke boom waar staat, met soort, stamomtrek, enzovoort en de compensatie die hiertegenover staat. 

Bomen moeten 1-op-1 vervangen worden en dat is nu niet af te leiden uit deze aanvraag. De nieuw aan te planten soorten zijn opgelijst, maar zonder aantallen, zonder plantmaat, enzovoort en dus niet te interpreteren op basis van de huidige documenten.  Dit moet aangepast worden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

11 maart 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag   

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

 7 maart 2025

21 maart 2025

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

7 maart 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag 

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

7 maart 2025

14 maart 2025

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

7 maart 2025

24 maart 2025

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

7 maart 2025

20 maart 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 maart 2025

11 maart 2025

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning

7 maart 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag 

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

7 maart 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag 

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

7 maart 2025

27 maart 2025

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Bufferzone Hoboken, goedgekeurd op 13 maart 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 9: zone voor recreatie - (Re), artikel 5: zone voor groen - slikken en schorren (Gr2) en artikel 7: zone voor groen - waterbuffering (Gr4).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het goed is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het goed ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied. De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Bufferzone Hoboken.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 20 Daken:

-          §1. Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m².

De bedaking van de 2 bedieningskamers worden niet als groendak voorzien.

-          §2. Voor platte daken of delen ervan die niet als groendak of dakterras worden ingericht, is een lichtkleurige dakbedekking verplicht.

De bedaking van de bedieningskamers wordt uitgevoerd in dezelfde kleur als de gevelpanelen (RAL 7016 – antraciet grijs).

  • artikel 24 Behoud en groenbescherming:

-          §1. Aanwezige bomen en waardevolle natuurlijke en landschappelijke elementen moeten maximaal behouden blijven.

Er worden in totaal 13 hoogstammige bomen gekapt en er wordt hierdoor ontbost.
 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan het besluit raadplagen via Transformatieleidraad.

 

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

 

-          Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van volgende bepalingen van de bouwcode:

 

Daken (artikel 20):

-          Platte daken die groter zijn dan 20 m² moeten aangelegd worden met een groendak. De aanvrager stelt dat een groendak voor dit gebouw niet mogelijk is. Er wordt gesteld dat voor het onderhoud van de interne motoren en reductiekasten het dak moet kunnen verwijderd worden. Met het aanleggen van een groendak zou dit onderhoud niet mogelijk zijn. Deze argumentatie kan gevolgd worden. In dat geval stelt de bouwcode dat platte daken of delen van een plat dak die niet omgevormd worden tot een dakterras of groendak, moeten aangelegd worden met een lichtkleurige dakbedekking. De aanvraag voldoet hier niet aan. Er is geen gegronde aanleiding om af te wijken van dit geldende voorschrift. Dit moet dan ook opgenomen worden als voorwaarde van vergunning.

 

Verder wijkt de aanvraag af van artikel 13 van de bouwcode. Dit artikel heeft betrekking op het behoud van bos en waardevolle natuurlijke landschapselementen. Dit wordt verder in het verslag besproken onder het item ‘Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid’.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet het bouwen van een nieuw vijzelgemaal. De aanvraag is inpasbaar binnen de voorziene bestemmingszone “zone voor groen – waterbuffering (Gr4)” van het RUP Bufferzone Hoboken.

 

De aanvraag werd gelet op zijn ligging ook voorgelegd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie:

“De aanvraag omvat de sloop en nieuwbouw van een vijzelgemaal in functie van de wateropvang en afvoer naar de Schelde. De nieuwe installatie is belangrijk inzonderheid voor de nabijgelegen KMO-zone Polderstad en de noordelijke industriezone Umicore. Voor de aanvraag kan gunstig advies gegeven worden.”

Gelet op bovenstaande kan gesteld worden dat de aanvraag functioneel inpasbaar is binnen de bestemmingszone en omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet het plaatsen van het vijzengemaal. Dit heeft betrekking op zowel een technisch bouwvolume als een nieuwe hoogspanningscabine. Het bouwvolume zelf is ruimtelijk inpasbaar in deze omgeving.

 

Voor de bouwen van dit vijzelgemaal wordt er ook aan ontbossing gedaan. Dit is strijdig met artikel 13 van de bouwcode dat stelt dat aanwezigen bomen en waardevolle natuurlijke landschapselementen maximaal behouden moeten blijven. In de aanvraag worden in totaal 13 bomen gekapt en ontstaat. Omtrent deze thematiek werd er advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu:

“Op basis van schaduwwerping van bomen op de Vlaamse luchtfoto van 2000-2003 (bron: Geopunt) valt af te leiden dat het spontaan ontstaan bos ouder is dan 22 jaar. Hierdoor is de aanvraag tot ontheffing van boscompensatie niet geldig. Graag het nettoverlies aan bos compenseren volgens de bestaande wetgeving. Bij voorkeur gebeurt compensatie in natura.”

 

Dit advies wordt bijgetreden vanuit de stedelijk Groendienst:

“Ter hoogte van het bestaande bufferbekken tussen de Boombekelaan en de Congobootstraat zal naast de dijk van de Schelde een nieuw vijzelgemaal worden gebouwd. In functie van het vijzelgemaal is er onder andere ook een nieuwe uitstroomconstructie in de Schelde en het bufferbekken, nieuwe riolering, ontbossing, reliëfwijziging en wegenis nodig.

 

De bemerking van K&L dat het bos ouder is dan 22 jaar en zichtbaar op de luchtfoto's van 2002-2003 uit Geopunt, is te volgen.  De ontbossing is dus volledig compensatieplichtig en het boscompensatieformulier moet aangepast worden.

Bovendien is er ook geen ontheffing van het verbod op ontbossing toegevoegd aan deze aanvraag. 

Voor het vellen van de 13 hoogstammige bomen moet een oplijsting gemaakt worden welke boom waar staat, met soort, stamomtrek, enzovoort en de compensatie die hiertegenover staat. 

Bomen moeten 1-op-1 vervangen worden en dat is nu niet af te leiden uit deze aanvraag.  De nieuw aan te planten soorten zijn opgelijst, maar zonder aantallen, zonder plantmaat, enzovoort en dus niet te interpreteren op basis van de huidige documenten.  Dit moet aangepast worden.”

Het advies van beide stedelijke diensten wordt gevolgd. Er kan via de luchtbeelden vastgesteld worden dat de aanwezige bomen dateren van voor 2003. Hierdoor is er effectief sprake van een bos ouder dan 22 jaar. Verder bevat het dossier onvoldoende informatie om het nieuw aan te leggen groen te beoordelen.

 

Tussen de bestaande Infrax-cabine en het nieuwe vijzelgemaal wordt een verhard toegangspad aangelegd met een breedte van 4 meter. Dit omvat een pad dat parallel loopt aan het toegangspad. Het pad komt te liggen op een plek waar momenteel drie bomen staan, waaronder een hoogspanningsboom. Door de aanleg van dit pad wordt de groene ruimte verder aangetast. Uit het dossier blijkt bovendien niet waarom de toegang tot de Infrax-cabine niet is gecombineerd met de bestaande toegangsweg. Door deze onduidelijkheden kan het voorstel niet worden beschouwd als een kwalitatieve inrichting

 

Gezien de foutieve indiening van het boscompensatieformulier en de onduidelijkheden rond de terreinaanleg, moet dit aspect van de aanvraag ongunstig worden beoordeeld.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het voorgestelde materiaalgebruik sluiten aan bij de industriële context waarin de aanvraag zich bevindt. Dit aspect kan dan ook gunstig worden beoordeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden moeten integraal opgenomen worden als voorwaarde van vergunning.

Extreme piekwaarden van lood in fijn stof werden begin 2024 gemeten in district Hoboken. Deze zijn met grote waarschijnlijkheid terug te brengen tot grondwerken in de directe omgeving waarbij metaalslakken betrokken waren die historisch gezien zorgden voor versteviging van de ondergrond van terreinen. Voornamelijk in district Hoboken werden deze metaalslakken gebruikt zonder dat echter geweten is waar de exacte locaties van deze metaalslakken zich bevinden. Om opwaaiend stof te voorkomen bij werken op werfzones, dringen er zich bijkomende maatregelen op met het oog op het monitoren en beheersen van stofverspreiding bij werkzaamheden. De aanvrager wordt hierbij gewezen op de politieverordening van 13 mei 2024 betreffende het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Mobiliteit:

“Het huidig pompstation wordt gesloopt en een nieuw vijzelgemaal gebouwd. Het is een technische installatie zonder de aanwezigheid van personeel. De parkeerparagraaf is niet van toepassing.

 

De toegang van het terrein sluit aan op de Boombekelaan en wordt aangepast ten opzichte van de huidige situatie. In de huidige situatie sluit de toegangsweg schuin aan op het openbaar domein wat een slechte zichtbaarheid naar links geeft. Nu is er de mogelijkheid om haaks aan te sluiten op de as van de rijweg.

In de nieuwe toestand wordt een opening naar het openbaar domein op plan gezet van ongeveer 36 meter. Dit is niet aanvaardbaar. De opening van de poort mag in het geval van vrachtverkeer maximaal 6 meter zijn.

Het voetpad moet blijven doorlopen, dat wil zeggen in voetpadmateriaal en verhoogd ten opzichte van de rijbaan, geen asfalt ter hoogte van de opening en geen onderbreking van het voetpad.”

Dit advies wordt bijkomend ondersteund vanuit de stedelijke dienst Publieke Ruimte.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er aangesloten bij de verleende adviezen. In de voorgestelde toestand wordt de inrit uitgevoerd over een totale breedte van 35,68 meter. Dit creëert een verkeersonveilige situatie. Bij het verlenen van een vergunning moet deze toegang beperkt blijven tot een breedte van maximaal 6 meter. Ook zal de voorgestelde voorwaarden met betrekking tot het voetpad mee overgenomen moeten worden.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op de bouw en exploitatie van een nieuw vijzelgemaal in Antwerpen, deelgemeente Hoboken. Het nieuwe vijzelgemaal zal gebouwd worden ter hoogte van het bestaande bufferbekken tussen de Boombekelaan en de Congobootstraat naast de dijk van de Schelde. In functie van het vijzelgemaal is er ook een nieuwe uitstroomconstructie in de Schelde en het bufferbekken nodig, alsook een nieuwe riolering en wegenis.


Het nieuwe vijzelgemaal zal de functie vervangen van het aanwezige RWA- pompstation dat overtollig water overpompt van het bufferbekken naar de Schelde. De hedendaagse debieten zijn te groot geworden voor dit pompstation waardoor er wateroverlast optreedt. Het vijzelgemaal kan grotere debieten aan in vergelijking met het huidige pompstation. Het bestaande pompstation en de leidingen kunnen nadien opgebroken of opgevuld worden. 


Een vijzelgemaal is een structuur die water vervoert van een lager gelegen naar een hoger gelegen locatie met behulp van roterende schroeven. Het vijzelgemaal bestaat uit drie vijzels van 2.000 l/s die het water opvijzelen tot het nieuwe Sigmapeil. In functie van de aanleg van het vijzelgemaal wordt een bemaling aangevraagd. 


Aanlegfase

De realisatie van het project gaat gepaard met grondverzet omwille van de bouw van het vijzelgemaal, de rioleringswerken, de aanleg van de uitstroomconstructie en steenbestorting en de aanleg van de taluds. Hierbij bestaat het risico dat aanwezige bodemverontreinigingen verspreid worden door het afgraven en transporteren van gronden.

In addendum C6, staat dat er voor de bouw van het vijzelgemaal, de rioleringswerken, de aanleg van de uitstroomconstructie en steenbestorting en voor de aanleg van de taluds respectievelijk 3.000 m³, 1.000 m³, 550 m³ en 460 m³ grond uitgegraven zal worden en respectievelijk 200 m³, 760 m³, 300 m³ en 4.300 m³ grond aangevuld zal worden. Voor het gebruik van uitgegraven bodem bij elke vorm van grondverzet dient een technisch verslag en een bodembeheerrapport opgemaakt te worden.

Gelet op het reële risico op het verspreiden van stof waarin zich verhoogde loodconcentraties kunnen bevinden en de risico’s die dit impliceert voor de openbare gezondheid vallen alle werkzaamheden die betrekking hebben op grondverzet, tijdelijke opslagplaats van grond of andere stofverspreidende substanties en afbraakwerken van gebouwen of inrichtingen binnen het district Hoboken onder het toepassingsgebied van de verordening van 13 mei 2024 betreffende het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein. Gezien het uit de mer-screening niet duidelijk blijkt welke hinder omwille van het grondverzet veroorzaakt wordt, noch de milderende maatregelen worden besproken om deze hinder te voorkomen, wordt het advies ongunstig geacht.

 

De bemalingspeilen die beschouwd worden, liggen 0,50 meter onder de maximale afgravingspeilen. De afmetingen van de bouwputten of sleuven worden weergegeven in onderstaande tabel;

Bouwput/sleuf

Lengte (meter) x breedte (meter)

Uitgraving tot (mTAW)

Vijzelgemaal (diep gedeelte), bouwput

25 x 19

-5,25

Leiding R2-U1, bouwput

22 x 6

-2,30

Leiding R1- Vijzelgemaal, sleuf

42 x 6

-3,30

Leiding-Vijzelgemaal-R3-R4-U2, sleuf

41 x 6

-4,20

Put R1, bouwput

8 x 9

-3,40

Put R3, bouwput

8 x 9

-3,25

 

Voor de uitvoering van de leiding Vijzelgemaal-R3-R4-U2, put R3 en uitstroomconstructie U2 worden er damplanken tot in de Boomse klei geduwd in de Schelde en aan de zijkanten doorgetrokken tot in de bestaande Scheldedijk om zo een waterdichte bouwput te maken. Op deze manier wordt de bouwput gevrijwaard van water van de Schelde.  De leiding R1-vijzelgemaal, leiding R2-U1 en de put R1 worden samen bemaald in een putbemaling van 800 m².
Op pagina 17 van de bemalingsstudie wordt verondersteld dat de strengen R1-Vijzelgemaal en R2-U1 en putten R1 en U1 tegelijk worden bemaald. Er staat geen put U1 omschreven in het begin van de bemalingsstudie. Mogelijks wordt hier put R3 bedoeld.
 

Deze bemalingsfase duurt 300 dagen. De lengte van de bouwput bedraagt 25 meter, de breedte 19 meter en de gewenste verlaging is – 5,75 mTAW. Het maximale dagdebiet bedraagt 410 m³ en het maximaal jaardebiet 105.497 m³. De maximale invloedstraal bedraagt 386 meter.

Verder op pagina 17 wordt gesteld dat de twee putbemalingen Vijzelgemaal (diep gedeelte) en strengen R1-Vijzelgemaal en R2-U1 en putten R1 en U1 niet gelijktijdig verlopen en gefaseerd zullen worden uitgevoerd. Ook hier bedoelt men mogelijks put R3 in plaats van put U1.
 

Deze bemalingsfase duurt 75 dagen. De lengte van de bouwput bedraagt 32 meter, de breedte 25 meter en de gewenste verlaging is -3,90 mTAW. Het maximale dagdebiet bedraagt 467 m³ en het maximaal jaardebiet 27.862 m³. De maximale invloedstraal bedraagt 394 meter.

De verwachte zettingen blijven beperkt tot 20 mm. Ter hoogte van de gebouwen wordt 1 mm zettingen verwacht. Gezien de verwachte zettingen beperkt zijn, wordt er geen hinder verwacht.

 

De Ovam-dossiers die binnen de invloedstraal van de bemaling liggen, werden besproken in de bemalingsstudie. Geen van de dossiers wordt relevant geacht in kader van een eventuele verplaatsing. De dossiers die relevant zijn in het kader van de lozing worden hieronder opgelijst:

OVAM- dossier

Maximaal gemeten concentratie van verontreiniging in grondwater

222

arseen 17 µg/l

PFAS-verdacht

228

minerale olie 440 µg/l

arseen 24 µg/l

PFAS-verdacht

1410

arseen 16 µg/l

1435

zware metalen (niet gespecifieerd)

PFAS-verdacht

2306

lood (niet gespecifieerd)

5633

arseen 23 µg/l

koper 640 µg/l

nikkel 44 µg/l

zink 500 µg/l

65128

nikkel 38 µg/l

97365

arseen 120 µg/l

 

De kwaliteit van het grondwater ter hoogte van de projectlocatie werd bemonsterd aan de hand van één peilbuis (PB1). Voor PFAS werden verhoogde concentraties boven de rapportagegrens vastgesteld (PFBA 120 ng/l en som PFAS 270 ng/l). Ook voor minerale oliefractie C20-30 (15 µg/l) werd een overschrijding vastgesteld.

De exploitant vraagt een bijstelling van 10 x het indelingscriterium aan van de parameters arseen, chroom, koper, nikkel, lood, zink. Voor minerale olie en PFAS (individueel) vraagt de exploitant een lozingsnorm van respectievelijk 500 µg/l en 100 ng/l aan. Stad Antwerpen sluit zich aan bij het advies van de VMM dienst Afvalwater voor de beoordeling van de afwijking op de lozingsnormen.

Passende Beoordeling
Binnen de invloedstraal van de bemaling ligt een VEN-, IVON- en habitatrichtlijngebied. De exploitant heeft een passende beoordeling en verscherpte natuurtoets toegevoegd aan het dossier. Daarin staat dat er noch tijdens de aanleg-, noch tijdens de exploitatiefase een betekenisvolle aantasting van natuurlijke kenmerken van het habitatrichtlijngebied BE2300006 optreedt. Noch dat er onvermijdbare of onherstelbare schade optreedt aan de natuur in het VEN-gebied. Voor de verdere beoordeling wordt verwezen naar het Agentschap Natuur en Bos.

 

Exploitatiefase
De ingedeelde inrichtingen en activiteiten die nodig zijn om het vijzelgemaal te kunnen exploiteren, zijnde de transformator en de koelinstallaties, worden voor onbepaalde duur aangevraagd.

 

Voor de koeling van de elektronische apparatuur van het vijzelgemaal, worden 3 koelinstallaties voor een totaal van 30 kW aangevraagd. Het gebruikte koelmiddel is R410a. Gelieve er rekening mee te houden dat sommige koelmiddelen aan uitfasering onderworpen zijn om in het kader van duurzaamheid en in geval van accidentele vrijstelling, de impact op het milieu te milderen. Meer informatie over in de toekomst toegelaten koelmiddelen en hun eventuele uitfaseringstermijn kan teruggevonden worden op https://www.vlaanderen.be/veka/energie-en-klimaatbeleid/energie-en-klimaatbeleid-voor-ondernemingen/f-gassen/20-februari-2024-nieuwe-f-gassenverordening-gepubliceerd.

 

Voor de exploitatie van het vijzelgemaal wordt een transformator met een vermogen van 1.250 kVA aangevraagd. De oliegekoelde transformator is opgesteld in een opvangkuip binnen in een gebouw en zo beschermd tegen binnendringen van regen- of grondwater.  De opvangkuip van de transformator is voorzien van een oppervlaktebehandeling en zo gedimensioneerd dat ze de volledige olie inhoud van de transformator kan opvangen.  De transformator zal conform AREI in dienst gesteld worden en vervolgens jaarlijks een keuring ondergaan. De collectoren en constructies worden waterdicht uitgevoerd.

 

Conclusie

 

Omwille van de ontbrekende screening van de effecten op de omgeving met betrekking tot het grondverzet in Hoboken en het ontbreken van de milderende maatregelen die deze hinder zouden kunnen voorkomen of milderen, is het advies ongunstig.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Dit advies werd geformuleerd op basis van projectinhoudversie 2 (PIV2).

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu

 

Deze aanvraag krijgt een ongunstig advies omdat er nog diverse stukken in de aanvraag ontbreken of foutief ingevuld zijn.  Hierbij een opsomming van de aan te passen dossierstukken:

* Boscompensatieformulier aanpassen en correct invullen, aangezien de spontane bebossing ouder is dan 22 jaar en dus volledig compensatieplichtig is.

* Ontheffing van het verbod op ontbossing aanvragen bij Agentschap Natuur en Bos.

* Boscompensatie verfijnen qua soorten, aantallen, plantmaat, oppervlakte, enzovoort.

* Oplijsting verfijnen voor het vellen van 13 hoogstammige bomen, met een (tabel)weergaven qua soort, stamomtrek, gezondheidsconditie en reden dat deze boom geveld wordt.

* Compensatie van deze 13 hoogstammige bomen met nieuwe bomen die 1-op-1 vervangen worden.  Compensatie met inheemse boomsoorten, grootte 1A, minimale plantmaat 16/18 cm omtrek.

 

Advies van het college

Aan het college wordt voorgesteld om de aanvraag ongunstig te adviseren. 

 

Indien er toch een vergunning zou worden verleend, kunnen eventueel volgende voorwaarden worden opgenomen: 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er moet een gunstig of voorwaardelijk gunstig brandweeradvies zijn en de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De platte daken moeten voorzien worden van een lichtkleurige dakbedekking.

3. De verharding moet beperkt blijven tot het strikt noodzakelijke. Het verhard pad tussen de Infrax-cabine moet verwijderd worden. Deze Infrax-cabine kan bereikt worden door een aantakking te realiseren aan de hoofdas.

4. De toegangsweg van het terrein naar het openbaar domein moet haaks aansluiten op de as van de weg.

5. De toegang tot het tot het terrein moet beperkt blijven tot een opening van 6 m.

6. Het voetpad moet verhoogd en in voetpadmateriaal blijven doorlopen ter hoogte van de toegang tot het terrein.

7. Het nettoverlies aan bos moet volgens de bestaande wetgeving gecompenseerd worden.

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De startdatum van de bemaling wordt ten minste twee weken voor de effectieve aanvang gemeld aan de stad Antwerpen. Hiervoor stuurt u een mail aan de dienst Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en de dienst Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) met vermelding van het dossiernummer, de contactgegevens van de werfverantwoordelijke en de start- en einddatum.

2. Voor het grondverzet en het gebruik van de uitgegraven bodem dient een technisch verslag en een bodembeheerrapport opgemaakt te worden.

 

Geadviseerde voorwaarden betreffende de vegetatiewijzigingen

1. Er moet een correct boscompensatieformulier worden toegevoegd aan het dossier.

2. Er moet een ontheffing van het verbod op ontbossing worden aangevraagd bij het Agentschap Natuur en Bos.

3. Het boscompensatieformulier moet verfijnd worden uitgewerkt en ter advies worden voorgelegd aan de stedelijke groendienst en aan het Agentschap Natuur en Bos. Hierbij moet de oplijsting worden verfijnd voor het vellen van 13 hoogstammige bomen, met een (tabel)weergaven qua soort, stamomtrek, gezondheidsconditie en reden dat deze boom geveld wordt.

4. De te vellen 13 hoogstammige bomen moeten vervangen worden door 13 nieuwe bomen. Deze compensatie moet gebeuren met inheemse boomsoorten, grootte 1A, minimale plantmaat 16/18 cm omtrek.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

26 februari 2025

Start openbaar onderzoek

6 maart 2025

Einde openbaar onderzoek

4 april 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

17 april 2025

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een ongunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Het college beslist dat indien er een vergunning zou worden verleend, volgende voorwaarden kunnen opgenomen worden:
 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er moet een gunstig of voorwaardelijk gunstig brandweeradvies zijn en de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De platte daken moeten voorzien worden van een lichtkleurige dakbedekking.

3. De verharding moet beperkt blijven tot het strikt noodzakelijke. Het verhard pad tussen de Infrax-cabine moet verwijderd worden. Deze Infrax-cabine kan bereikt worden door een aantakking te realiseren aan de hoofdas.

4. De toegangsweg van het terrein naar het openbaar domein moet haaks aansluiten op de as van de weg.

5. De toegang tot het tot het terrein moet beperkt blijven tot een opening van 6 m.

6. Het voetpad moet verhoogd en in voetpadmateriaal blijven doorlopen ter hoogte van de toegang tot het terrein.

7. Het nettoverlies aan bos moet volgens de bestaande wetgeving gecompenseerd worden.

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De startdatum van de bemaling wordt ten minste twee weken voor de effectieve aanvang gemeld aan de stad Antwerpen. Hiervoor stuurt u een mail aan de dienst Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en de dienst Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) met vermelding van het dossiernummer, de contactgegevens van de werfverantwoordelijke en de start- en einddatum.

2. Voor het grondverzet en het gebruik van de uitgegraven bodem dient een technisch verslag en een bodembeheerrapport opgemaakt te worden.

 

Geadviseerde voorwaarden betreffende de vegetatiewijzigingen

1. Er moet een correct boscompensatieformulier worden toegevoegd aan het dossier.

2. Er moet een ontheffing van het verbod op ontbossing worden aangevraagd bij het Agentschap Natuur en Bos.

3. Het boscompensatieformulier moet verfijnd worden uitgewerkt en ter advies worden voorgelegd aan de stedelijke groendienst en aan het Agentschap Natuur en Bos. Hierbij moet de oplijsting worden verfijnd voor het vellen van 13 hoogstammige bomen, met een (tabel)weergaven qua soort, stamomtrek, gezondheidsconditie en reden dat deze boom geveld wordt.

4. De te vellen 13 hoogstammige bomen moeten vervangen worden door 13 nieuwe bomen. Deze compensatie moet gebeuren met inheemse boomsoorten, grootte 1A, minimale plantmaat 16/18 cm omtrek.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.