Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2025012733 |
Gegevens van de aanvrager: | BV DIKKE VEE met als adres Marnixplaats 14 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Gerard Le Grellelaan 1 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nrs. 2215D en 2241H |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een restaurant en aanleggen van verharding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/98661;
- 01/02/2005: beschermd cultuurhistorisch landschap: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/4288;
- 09/06/1994: vergunning (19941097) voor verbouwing politiebureau tot taverne.
Vergunde toestand
- functie: dancing, restaurant en café – taverne;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie: ongewijzigd;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie: ongewijzigd;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gevels;
- wijzigen van de verharding;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 18 februari 2025 | 19 februari 2025 | Geen advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 18 februari 2025 | 7 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 18 februari 2025 | 7 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 18 februari 2025 | 6 maart 2025 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 18 februari 2025 | 19 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 18 februari 2025 | 12 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 18 februari 2025 | 3 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
- artikel 18 Algemene bepalingen:
niveauverschillen tot en met 18 cm dienen met een helling te worden overbrugd. Het hellingpercentage dient te voldoen aan artikel 19.
De voordeur voldoet hier niet aan.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van restaurant blijft behouden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat enkele interne constructieve wijzigingen. Op het gelijkvloers wordt aan de inkom een ontvangstruimte met vestiaire en een toilet voor andersvaliden ingericht. Daarnaast worden de toog en keuken gereorganiseerd en wordt de buitendeur aan de keuken verschoven. Op de 1e verdieping verplaatst het sanitair naar de voorzijde van het gebouw zodat de bergruimten en bureau aan de keuken gekoppeld worden. Het sanitair wordt ruimer en de opdeling tussen ruimten toegankelijk voor de klanten en de ruimten voor het personeel wordt zuiverder, wat gunstig geadviseerd kan worden.
Ten opzichte van de vergunde toestand worden geen volumetrische wijzigingen doorgevoerd.
Verder worden enkele wijzigingen in de verharding rond het restaurant doorgevoerd. Ten opzichte van de vergunde toestand wordt circa 42 m² verharding afgebroken en circa 35,5 m² nieuwe verharding aangelegd. Gezien de totale oppervlakte van de verharding ten opzichte van de vergunde toestand daalt, kunnen de wijzigingen gunstig geadviseerd worden.
Gezien een gedeelte van de nieuwe verharding buiten de concessiegrens van het restaurant valt, werd intern ook advies opgevraagd bij de stedelijke dienst Publieke Ruimte. Zij hebben geen bezwaar tegen de voorgestelde werken met volgende motivering:
“Het betreft een beperkte aanpassing en in het totaal wordt minder verhard t.o.v. de vergunde toestand met een positieve impact op de waterhuishouding. De ingrepen maken het terras toegankelijker.”
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag omvat enkele gevelwijzigingen. In de vergunde toestand is al het buitenschrijnwerk in hout uitgevoerd, in natuurkleur bij de voordeur en veranda en wit gelakt bij de rest van het schrijnwerk. In de bestaande toestand werd de houten veranda zwart gelakt en werden de voordeur en de 3 deuren naar het terras in de zij- en achtergevel in zwart aluminium uitgevoerd. Deze wijzigingen zijn aanvaardbaar.
Op het platte dak van de veranda werden in de bestaande toestand verschillende technische installaties geplaatst. Rondom deze installaties wordt in de nieuwe toestand een scherm in donkergrijs strekmetaal geplaatst. Dit scherm volgt de vorm van het dak en staat circa 1 m teruggetrokken ten opzichte van de dakrand. Gezien het restaurant vanuit het park vanop grote afstand zichtbaar is, is een scherm naar beeldkwaliteit wenselijker dan het ophogen van de dakrand, waardoor de installaties binnen een hoek van 45° ten opzichte van de dakrand zouden komen te liggen. Het voorgestelde scherm zal de installaties volledig verbergen en is verenigbaar met de architectuur van de onderliggende veranda.
Gezien de aanvraag gelegen is in het Nachtegalenpark, wat beschermd cultuurhistorisch landschap is, werd intern advies opgevraagd bij de stedelijke dienst Monumentenzorg. Hun advies is gunstig en luidt als volgt:
“De voorgestelde werken hebben een beperkte impact op het cultuurhistorisch landschap Nachtegalenpark en zijn vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar.”
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voordeur van het restaurant voldoet niet aan artikel 18 van de verordening toegankelijkheid gezien tussen de dorpel en de verharding buiten een hoogteverschil van 5 cm zit. Het realiseren van een drempelloze toegang staat echter niet in verhouding tot de aangevraagde werken. Gezien de deurdorpel en verharding niet wijzigen ten opzichte van de vergunde toestand kan de afwijking op artikel 18 toegestaan worden.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer werd als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het betreft een gunstig advies zonder voorwaarden. Hierdoor kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Gezien het restaurant gelegen is in het Nachtegalenpark, werd in het kader van de aanvraag intern advies opgevraagd bij de stedelijke groendienst. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en kan als volgt samengevat worden:
“De aanvraag omvat het verbouwen van een taverne gelegen in het park. De bestaande boom (Quercus robur - Zomereik) dient absoluut behouden te blijven en moet maximaal beschermd worden. Het park mag niet gebruikt worden als werfzone, er mag niets gestockeerd worden, niet in het park parkeren, … Kortom, in het park mag niets van werken plaatsvinden.
De nieuwe terrasverharding in planken moet op een paalfundering geplaatst worden, waarbij de palen tussen de dikkere wortels (diameter > 3 cm) geplaatst moeten worden en de afstand tussen de palen tijdens het plaatsen gewijzigd moet kunnen worden in functie van de locatie van de wortels. De afstand tussen de palen moet minstens 100 cm bedragen. De planken mogen niet tegen de stam van de boom aansluiten. De planken of fundering mogen niet aan de boom of in de boomwortels bevestigd worden. De onderkant van het terras moet minstens 10 cm boven het maaiveld komen (zo wordt er een luchtlaag gevormd tussen het terras en het maaiveld). De onderkant van de steunbalken mag zich wel vlak boven het maaiveld bevinden. Het terras mag tenslotte niet gereinigd worden met boomonvriendelijke producten.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en de geformuleerde voorwaarden worden opgenomen als voorwaarden voor vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De bestaande boom (Quercus robur, stamomtrek 263 cm, ANTW_ID 27092) dient absoluut behouden te blijven en moet maximaal beschermd worden tijdens de werkzaamheden. Er mag, ook na uitvoering van de werken, niets bevestigd worden in de boom van ophanging, nagels, spanriemen, …
3. Het park, de parkwegen of het gazon mag niet gebruikt worden als werfstockage. De werfzone aan de grens met het park dient afgeschermd te worden met een hekwerk. In het park mag niets gestockeerd worden, mag er niet geparkeerd worden, mogen er geen graafwerken of afgravingen of ophogingen gebeuren en mag er niets van spoelwater van materieel, betonmixers, of andere geloosd worden. Het hekwerk moet geplaatst worden vóórdat er met iets van werkzaamheden gestart wordt. Er mogen geen bomen gesnoeid of geveld worden voor het uitvoeren van de werken.
4. De nieuwe terrasverharding in planken moet op een paalfundering geplaatst worden, waarbij de palen tussen de dikkere wortels (diameter > 3 cm) geplaatst moeten worden en de afstand tussen de palen tijdens het plaatsen gewijzigd moet kunnen worden in functie van de locatie van de wortels. De afstand tussen de palen moet minstens 100 cm bedragen. De planken mogen niet tegen de stam van de boom aansluiten. De planken of fundering mogen niet aan de boom of in de boomwortels bevestigd worden. De onderkant van het terras moet minstens 10 cm boven het maaiveld komen. Het terras mag niet gereinigd worden met boomonvriendelijke producten.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 31 januari 2025 |
Volledig en ontvankelijk | 18 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 19 april 2025 |
Verslag GOA | 4 april 2025 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De bestaande boom (Quercus robur, stamomtrek 263 cm, ANTW_ID 27092) dient absoluut behouden te blijven en moet maximaal beschermd worden tijdens de werkzaamheden. Er mag, ook na uitvoering van de werken, niets bevestigd worden in de boom van ophanging, nagels, spanriemen, …
3. Het park, de parkwegen of het gazon mag niet gebruikt worden als werfstockage. De werfzone aan de grens met het park dient afgeschermd te worden met een hekwerk. In het park mag niets gestockeerd worden, mag er niet geparkeerd worden, mogen er geen graafwerken of afgravingen of ophogingen gebeuren en mag er niets van spoelwater van materieel, betonmixers, of andere geloosd worden. Het hekwerk moet geplaatst worden vóórdat er met iets van werkzaamheden gestart wordt. Er mogen geen bomen gesnoeid of geveld worden voor het uitvoeren van de werken.
4. De nieuwe terrasverharding in planken moet op een paalfundering geplaatst worden, waarbij de palen tussen de dikkere wortels (diameter > 3 cm) geplaatst moeten worden en de afstand tussen de palen tijdens het plaatsen gewijzigd moet kunnen worden in functie van de locatie van de wortels. De afstand tussen de palen moet minstens 100 cm bedragen. De planken mogen niet tegen de stam van de boom aansluiten. De planken of fundering mogen niet aan de boom of in de boomwortels bevestigd worden. De onderkant van het terras moet minstens 10 cm boven het maaiveld komen. Het terras mag niet gereinigd worden met boomonvriendelijke producten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.