Terug
Gepubliceerd op 14/04/2025

2025_CBS_02604 - Omgevingsvergunning - OMV_2024164478. Leopold De Vriesstraat 54. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2025 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02604 - Omgevingsvergunning - OMV_2024164478. Leopold De Vriesstraat 54. District Berchem - Goedkeuring 2025_CBS_02604 - Omgevingsvergunning - OMV_2024164478. Leopold De Vriesstraat 54. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024164478

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Astrid Deyaert met als adres Jan Van Rijswijcklaan 36 bus 42 te 2018 Antwerpen en mevrouw Julie Slegers met als adres Jan Van Rijswijcklaan 36 bus 42 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Leopold De Vriesstraat 54 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nr. 243B2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Vergunde toestand

er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven.

 

Bestaande toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • 3 bovengrondse bouwlagen met plat dak;
  • 1 kelderverdieping half onder het maaiveld onder de volledige woning;
  • hoofdbouw van 9,80 m diep aan de linkerperceelsgrens en 12,60 m diep aan de rechterperceelsgrens;
  • aanbouw op de gelijkvloerse verdieping tot een bouwdiepte van 16,55m;
  • kroonlijsthoogte van 11,43m ten opzichte van de stoep van de openbare weg;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • dorpels in blauwe hardsteen;
  • bruin geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • poort naar half ondergrondse garage;

-          inrichting:

  • perceel van 272,4 m², waarbij het gedeelte achter de woning is ingericht als tuin met een oppervlakte van 127,7m²;
  • bijgebouw achteraan in de tuin;

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning.

-          bouwvolume:

  • 3 bovengrondse bouwlagen met plat dak;
  • 1 kelderverdieping half onder het maaiveld onder de volledige woning;
  • hoofdbouw van 9,98 m diep aan de linkerperceelsgrens en 12,77 m diep aan de rechterperceelsgrens;
  • aanbouw op de gelijkvloerse verdieping tot een bouwdiepte van 16,61m;
  • uitkragend terras achteraan de gelijkvloerse aanbouw;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel:
    • rode gevelsteen;
    • dorpels in blauwe hardsteen;
    •  zwart aluminium buitenschrijnwerk;
    • poort naar half ondergrondse garage;
  • achtergevel:
    • isolatie afgewerkt met witte crepi;
    • bruin/oranje aluminium buitenschrijnwerk.

-          inrichting:

  • terras van 24,3 m² achteraan in de tuin;
  • verhoogd terras van 47,7 m² achter de woning.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande veranda;

-          voorzien van een nieuwe gelijkvloerse aanbouw;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          voorzien van nieuwe terrassen in de tuin;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-         Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode:  de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:

Het buitenschrijnwerk wordt vervangen door schrijnwerk in een ander materiaal en in een andere kleur.
 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad.

 

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

 

-          Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de verbouwing en beperkte uitbreiding van een eengezinswoning. De bestaande veranda wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe aanbouw tot op een bouwdiepte van 16,61 m. Het perceel en het gabarit van de buren laten een dergelijke bouwdiepte toe. Er blijft nog een kwaliteitsvolle tuindiepte van circa 24 m over. Voor de aanbouw dient de rechterscheimuur beperkt opgehoogd te worden, wat aanvaardbaar is. In de nieuwe aanbouw wordt een open keuken met eetruimte georganiseerd. Via ronde lichtkoepels wordt daglicht tot in de centrale leefruimte gebracht.

Op de 1e verdieping verplaatst de badkamer naar de achterzijde en wordt de voormalige badkamer een wasruimte. Op de 2e verdieping wordt een 2e badkamer geïnstalleerd. De reorganisatie van de ruimten komt de woonkwaliteit ten goede en kan gunstig geadviseerd worden.

 

Verder wordt het bestaande bijgebouw achteraan in de tuin gesloopt en vervangen door een terras van 24,3 m² in waterdoorlatende verharding. Achter de nieuwe aanbouw wordt het bestaande verhoogde terras uitgebreid. Dit terras ligt 1,35 m hoger dan het tuinniveau op niveau van de binnenvloerpas en wordt verbonden met de tuin via een brede trap. Er blijf voldoende groene, onverharde tuinzone over.

 

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat een beperkte voorgevelwijziging. Het bestaande houten schrijnwerk wordt gewijzigd naar zwart aluminium schrijnwerk. Dit materiaal is aanvaardbaar. De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het verhoogde terras achter de woning voldoet niet volledig aan de regelgeving aangaande lichten en zichten uit het Burgerlijk Wetboek, aangezien het niveau van dit terras slechts circa 0,8 m onder de bovenzijde van de tuinomheining op de rechterperceelsgrens ligt en het terras geen 1,9 m afstand houdt van deze perceelsgrens. Op deze manier wordt er een onaanvaardbare inkijk gecreëerd op het aanpalende perceel. Het ophogen van de tuinomheining om deze inkijk te verhinderen is niet aanvaardbaar. Als voorwaarde voor vergunning wordt daarom opgelegd dat het verhoogde terras inclusief trap naar de tuin versmald moet worden zodat deze minstens 1,9 m afstand houden van de rechterperceelsgrens op die plaatsen waar ze niet grenzen aan een tuinmuur die min. 1,90 meter hoger is dan de vloerpas van het terras.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het verhoogde terras inclusief trap naar de tuin dient, op de plaatsen waar deze niet grenst aan een scheimuur van minstens 1,90 m hoogte te rekenen vanaf de vloerpas van het terras, een afstand te houden van minstens 1,90 m van de rechter perceelsgrens.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 december 2024

Volledig en ontvankelijk

18 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 april 2025

Verslag GOA

4 april 2025

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van de bevraging van de aanpalers werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:

 

  1. Vrees voor schade: Het bezwaar tegen eventuele structurele problemen van het aangrenzende eigendom door de uitvoering van de werken. De bezwaarindiener vreest dat door de uitbreiding van het terras er bijkomende druk op de betonnen tuinscheiding komt. Momenteel is er ook vochtinfiltratie in de kelder van het aangrenzend pand, dewelke de bezwaarindiener opgelost wenst te zien in huidige aanvraag

Beoordeling: Het bezwaar tegen structurele problemen of vochtinfiltratie voor het aangrenzende eigendom betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer om zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken voor en tijdens de uitvoer der werken.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Ophogen scheimuur: De bezwaarindiener wenst dat de ophoging van de scheimuur in recuperatiesteen uitgevoerd zal worden zodat dit een uniform geheel vormt met de bestaande scheimuur.

Beoordeling: Dit bezwaar betreft een burgerrechtelijke aangelegenheid waarin buren

onderling tot een overeenkomst dienen te komen. Een omgevingsvergunning wordt afgeleverd onder voorbehoud van burgerlijke rechten. De vergunningverlenende overheid kan enkel oordelen of een aanvraag stedenbouwkundig aanvaardbaar is, wat in deze het geval is.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Overlast infiltratiekom: De bezwaarindiener vreest overlast door muggen door de aanleg van een bovengrondse infiltratiekom.

Beoordeling: Dit bezwaar betreft niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet van

stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen worden

genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Bovendien legt de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater de aanleg van een bovengrondse infiltratievoorziening op.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het verhoogde terras inclusief trap naar de tuin dient, op de plaatsen waar deze niet grenst aan een scheimuur van minstens 1,90 m hoogte te rekenen vanaf de vloerpas van het terras, een afstand te houden van minstens 1,90 m van de rechter perceelsgrens.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.