Terug
Gepubliceerd op 26/03/2025

2025_DRBZL_00026 - Bestuurlijke Organisatie. Huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
di 25/03/2025 - 20:00 Districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jill Elst, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsschepen; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsburgemeester; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Dirk Daems, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; Pieter Van Uffelen, districtsraadslid; Nancy Verrijke, districtsraadslid; Peter Paardekam, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Carl Geeraerts, districtsschepen; Robin De Winter, districtsraadslid

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Jill Elst, voorzitter districtsraad
2025_DRBZL_00026 - Bestuurlijke Organisatie. Huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring 2025_DRBZL_00026 - Bestuurlijke Organisatie. Huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De districtsraad keurde op 29 april 2019 (jaarnummer 28) het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn.

Op 29 november 2021 (jaarnummer 70) keurde de districtsraad het addendum bij het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed voor de organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving.

Op 28 maart 2022 (jaarnummer 15) keurde de districtsraad het tweede addendum bij het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed over de modaliteiten voor de organisatie van de commissievergadering en het vragenhalfuurtje.

Op 29 januari 2024 (jaarnummer 4) keurde de districtsraad het derde addendum bij het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed over de aanpassing van de modaliteiten voor de orgnisatie van de commissievergadering en het vragenhalfuurtje.

De districtsraad dient het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed te keuren voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn.

Juridische grond

  • Overeenkomstig artikels 54 en 129 van het Decreet over het Lokaal Bestuur neemt het districtscollege bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking. Het huishoudelijk reglement regelt minstens of het districtscollege digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop. De Vlaamse Regering kan de minimale voorwaarden voor digitale en hybride vergaderingen bepalen.
  • Overeenkomstig artikel 38 en 126 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt de districtsraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
    1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van raadslid of lid van het districtscollege;
    2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de districtsraadsleden, alsook de wijze waarop de districtssecretaris of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
    3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de districtsraad openbaar worden gemaakt;
    4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor districtsraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
    5° de voorwaarden waaronder de districtsraadsleden hun recht uitoefenen om aan de districtsburgemeester en aan het districtscollege mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
    6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de districtsraadsleden;
    7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
    8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
    10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
    11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
    12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de districtsraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
    13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de districtsraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
  • Ook in andere, over het Decreet over het Lokaal Bestuur verspreide, artikelen wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.

Argumentatie

Op 24 februari 2025 (jaanummer 151) keurde de gemeenteraad het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) goed.

Het BOSA vormt een aanvulling op het Decreet Lokaal Bestuur. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het Decreet Lokaal Bestuur en waarvoor het bestuur zelf de autonomie of verplichting heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het Decreet Lokaal Bestuur en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten.

Het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo ligt in lijn met het stedelijk BOSA.

Elk van de organen, benoemd in het reglement, zal het reglement voor wat de bepalingen betreft die op hen van toepassing zijn, dienen goed te keuren.

De organisatie van zittingen in een digitale en hybride omgeving werd voorheen opgenomen in een addendum. Dit wordt voortaan geïntegreerd in het reglement. 

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad heft de vorige versie van het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo integraal op, voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn:

  • laatste versie van het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo: het besluit van 29 april 2019 (jaarnummer 28);
  • het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving' bij het huishoudelijk reglement: het besluit van 29 november 2021 (jaarnummer 70);
  • het tweede addendum 'Modaliteiten organisatie commissievergadering en vragenhalfuurtje' bij het huishoudelijk reglement: het besluit van 28 maart 2022 (jaarnummer 15);
  • het derde addendum 'Modaliteiten organisatie commissievergadering en vragenhalfuurtje' bij het huishoudelijk reglement: het besluit van 29 januari 2024 (jaarnummer 4).

Artikel 2

De districtsraad keurt het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.