Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC_2020_01372 (P04688). Sint-Andrieskerk
exterieurrestauratie. Gunning - Goedkeuring
| college | 13 mei 2022 | 3926 |
Goedkeuring wijziging opdracht
| college | 12 mei 2023 | 2907 |
Goedkeuring wijziging opdracht
| college | 6 september 2024 | 7054 |
Op 13 mei 2022 (jaarnummer 3926) keurde het college de gunning goed voor "Sint-Andrieskerk exterieurrestauratie", op basis van bestek GAC_2020_01372, aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911, tegen een bedrag van 4.857.752,07 EUR inclusief btw.
Op 12 mei 2023 (jaarnummer 2907) keurde het college goed om een bedrag vast te leggen van 857.496,96 EUR inclusief 10% herzieningen en 21% btw voor wijzigingen opdracht voor de exterieurrestauratie van de Sint-Andrieskerk, gelegen Sint-Andriesstraat 5 te Antwerpen gegund aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.
Op 6 september 2024 (jaarnummer 7054) keurde het college goed om een bedrag vast te leggen van 580.968,42 EUR inclusief 10% herzieningen en 21% btw voor wijzigingen opdracht voor de exterieurrestauratie van de Sint-Andrieskerk, gelegen Sint-Andriesstraat 5 te Antwerpen gegund aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.1° de drempel voor Europese bekendmaking: en
2° tien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor leveringen en diensten en vijftien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor werken.
Artikel 81 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, voorziet in de mogelijkheid tot herziening van de oorspronkelijke eenheidsprijzen en uitvoeringstermijnen wanneer door de aanbestedende overheid de aangebrachte wijziging aan de opdracht, de werkelijke uitgevoerde hoeveelheden van een post het drievoudige overtreffen of minder bedragen dan de helft van de vermoedelijke hoeveelheden.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)
Verrekening/ post | Motivatie | In min exclusief btw | In meer exclusief btw | Termijnverlenging |
VV32 | Asbestsanering sacristie Bij de afbraak van dak 28 werden op enkele plekke verdachte platen teruggevonden. Na staalname en controle in een gespecialiseerd labo is bevestigd dat het picalplaten betreft, net zoals bij eerdere goten. Voor de veilige asbestverwijdering moeten opnieuw de nodige maatregelen getroffen worden. Voor de opbouw van de hermetische zone is het tijdsefficiënter en goedkoper om één grote zone in te stellen. |
| 69.813,82 EUR | 0 werkdagen |
VV33 | Dakaansluiting glas-in-lood Het betreft de gewijzigde uitvoering voor de aansluiting tussen het koperen dak 29 en de glas-in-lood ramen Z19 en Z20. Aangezien de oorspronkelijke glas-in-lood panelen te kort zijn om het volledige raamwerk in te vullen was er in het verleden al een ophoging van deze aansluiting voorzien. Na het demonteren van de oude ophoging bleek dit echter onvakkundig uitgevoerd te zijn waardoor de voorziene uitvoering naar bestaand model af te raden is. In samenspraak met alle partijen werd gekozen voor een alternatieve en duurzame oplossing waarbij een nieuw stuk natuursteen wordt voorzien om het raamwerk in te korten en dit vervolgens volledig waterdicht af te werken. |
| 4.939,33 EUR | 0 werkdagen |
VV36.2 | Schrijnwerk sacristie Bij nazicht vanop de stelling blijken de ramen van de sacristie in slechte staat. Twee ramen bevinden zich achter traliewerk en zijn ingewerkt in het meubilair van de sacristie en worden daarom ter plaatse gerestaureerd en van nieuw glas voorzien. De andere ramen worden vervangen door nieuwe ramen naar bestaand model.De verrekening voorziet tevens in het schilderwerk van deze ramen evenals het schilderwerk van de ramen van de bloemenkamer. |
| 38.368,14 EUR | 20 werkdagen |
VV37 | Asbestsanering zakgoot Deze verrekening betreft de meerwerken voor de asbestverwijdering van de zakgoot van de bloemenkamer in een hermetisch afgesloten zone. Bijkomend omvat deze verrekening ook de bijkomende koperwerken voor het vervangen van deze zakgoot vermits deze niet was opgenomen in het dossier. Rekening houdende met de gecontamineerde staat van het hout en koper is dit onvermijdelijk. |
| 22.071,60 EUR | 6 werkdagen |
SUBTOTAAL |
| 135.192,89 EUR |
| |
10% herzieningen |
| 13.519,29 EUR | ||
TOTAAL |
|
| 148.712,18 EUR | 26 werkdagen |
21% btw |
|
| 31.229,56 EUR |
|
De minimis-regel (artikel 38/4 KB Uitvoering)
Verrekening/ post | Motivatie | In min exclusief btw | In meer exclusief btw | Termijnverlenging |
VV13 | Minprijs gietijzeren monelen In het bestek was een demontage en restauratie in atelier voorzien. Maar gezien de onverwachte goede staat van de gietijzeren monelen van de glas-in-lood ramen Z19, Z20 en Z8, werd beslist om deze ter plaatse te restaureren. Dit om eventuele bijkomende schade t.g.v. demontage te vermijden. Een aangepaste werkwijze vormt het onderwerp van deze verrekening. | -9.335,07 EUR |
| 0 werkdagen |
VV35 | Loden bekleding dorpels Na de staat van de hardstenen dorpels ter plaatse gecontroleerd te hebben, werd er besloten om een loden bekleding te voorzien zodoende een goede afwatering van de dorpels en waterdichtheid van de daken te garanderen. op deze monier wordt een duurzame uitvoering voorzien waarbij het vervangen van grote stukken natuursteen wordt vermeden. | 2.560,76 EUR | 0 werkdagen | |
SUBTOTAAL | -9.335,07 EUR | 2.560,76 EUR |
| |
10% herzieningen | -933,51 EUR | 256,08 EUR |
| |
TOTAAL |
| -10.268,58 EUR | 2.816,84 EUR | 0 werkdagen |
21% btw |
| -2.156,40 EUR | 591,54 EUR |
|
Prognose eindafrekening
Er werd een prognose van de eindafrekening opgemaakt. Hieruit blijkt dat, voor een goede continuïteit van de betalingen, er bijkomend budget dient vastgelegd te worden. Het vast te leggen budget voor de verrekeningen die in dit besluit ter goedkeuring worden voorgelegd, wordt afgetrokken van het volgens de prognose bijkomend vast te leggen budget (zie onderaan onderstaande tabel).
PROGNOSE eindafrekening | 5.398.212,42 EUR | |
10% herzieningen | 539.821,24 EUR | |
SUBTOTAAL | 5.938.033,66 EUR | |
21% btw | 1.246.987,07 EUR | |
TOTAAL PROGNOSE | 7.185.020,73 EUR | inclusief btw en herzieningen |
Reeds vastgelegd in bestelbon: | ||
bestelbon 4005513494 | 5.343.527,27 EUR | (jaargang 3926) |
bestelbon 4005550454 | 857.496,96 EUR | (jaargang 2907) |
bestelbon 4005629137 | 580.968,42 EUR | (jaargang 7054) |
TE KORT AAN BUDGET | 403.028,08 EUR | inclusief btw en herzieningen |
waarvan: | ||
Vast te leggen budget voor verrekeningen in dit besluit goed te keuren | 170.925,13 EUR | inclusief btw en herzieningen |
Saldo vast te leggen budget in functie van prognose eindafrekening | 232.102,95 EUR | inclusief btw en herzieningen |
191.820,62 EUR | exclusief btw en inclusief herzieningen |
Samenvatting
Omschrijving | In min exclusief btw | In meer exclusief btw |
Aanvullende opdrachten (art 38/1 AUR) |
| 0,00 EUR |
Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR) |
| 148.712,18 EUR |
De minimis-regel (art 38/4 AUR) | -10.268,58 EUR | 2.816,84 EUR |
Prognose eindafrekening | 191.820,62 EUR | |
TOTAAL | -10.268,58 EUR | 343.349,64 EUR |
21% btw | -2.156,40 EUR | 72.103,42 EUR |
Algemeen totaal | -12.424,98 EUR | 415.453,06 EUR |
Termijnverlenging
Voor bovenstaande verrekeningen wordt een termijnverlenging goedgekeurd van 26 werkdagen. Er worden geen bijkomende kosten aangerekend voor de toegekende termijnverlenging.
De uitgave voor de wijziging van de opdracht bedraagt 151.529,02 EUR – 10.268,58 EUR = 141.260,44 EUR + 29.664,69 EUR (21% btw) = 170.925,13 EUR.
De uitgave voor de prognose eindafrekening bedraagt 191.820,62 EUR + 40.282,33 EUR (21% btw) = 232.102,95 EUR.
Het totaal vast te leggen budget bedraagt bijgevolg 403.028,08 EUR inclusief 10% herzieningen en 21% btw en zal voorzien worden op het budgetadres
SBT11184/INTERN/2025/5322000000/260/2HMS110101P04688/2SA040790
Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen reeds vastgelegd:
Bestelbon | Omschrijving | Budget in EUR, inclusief btw | Saldo in EUR, inclusief btw |
4005513494 afgesloten en vervangen door 7005575710 | Gunning | 5.343.527,26 EUR | 2,42 EUR |
4005550454
| Wijziging opdracht | 857.496,96 EUR
| 311.655,74 EUR |
4005629137 | Wijziging opdracht | 580.968,42 EUR | 0,00 EUR |
Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.
Het college keurt de wijzigingen opdracht goed voor een bedrag van 141.260,44 EUR + 29.664,69 EUR (21% btw) = 170.925,13 EUR inclusief btw.
Het college keurt de wijzigingen in meer goed voor een bedrag van 151.529,02 EUR + 31.821,09 EUR 21% btw = 183.350,11 EUR inclusief btw.
Het college keurt de wijziging in min goed voor een bedrag van 10.268,58 EUR + 2.156,40 EUR 21% btw = 12.424,98 EUR inclusief btw.
Het college keurt de prognose eindafrekening goed voor een bedrag van 191.820,62 EUR + 40.282,33 EUR 21% btw = 232.102,95 EUR
Het college keurt de termijnverlenging van 26 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.
Het college keurt goed om een bedrag vast te leggen van 403.028,08 EUR inclusief btw voor de wijziging opdracht voor de exterieurrestauratie van de Sint-Andrieskerk, gelegen Sint-Andriesstraat 5 te Antwerpen gegund aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P04688 Wijzigen opdracht Sint-Andriesstraat 5, 2000 Antwerpen. Sint-Andrieskerk - exterieurrestauratie Renotec nv Acaciastraat 14-C 2440 Geel Ondernemingsnummer: 0436.207.911 Rekeningnummer: BE95 4134 5085 6158 | 403.028,08 EUR inclusief herzieningen en 21% btw | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 260 functiegebied: 2HMS110101P04688 subsidie: SBT11184 fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA040790 budgetperiode:2025 | 4005666076 |