Terug
Gepubliceerd op 07/04/2025

2025_CBS_02382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117471. Van Kerckhovenstraat 56-56A. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 04/04/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117471. Van Kerckhovenstraat 56-56A. District Antwerpen - Weigering 2025_CBS_02382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024117471. Van Kerckhovenstraat 56-56A. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024117471

Gegevens van de aanvrager:

de heer Israël Gold met als adres Zurenborgstraat 60 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Kerckhovenstraat 56-56A te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 490L26

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en verbouwen van een meergezinswoning en het vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/10/2017: proces-verbaal (11002_2017_5053) voor het wijzigen van de voorgevel en het wijzigen van de functie van het gelijkvloers van bedrijvigheid en industrie naar detailhandel zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          31/05/1946: toelating (18#20863) voor het wijzigen van de voorgevel;

-          05/12/1930: toelating (1930#38078) voor het doorvoeren van gevel- en binnenveranderingen.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • bedrijvigheid op gelijkvloers en achteraan eerste verdieping;
  • meergezinswoning op de verdiepingen;
  • twee woongelegenheden (één per verdieping);

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte op gelijkvloers en eerste verdieping tot achteraan het perceel;
  • bouwdiepte tweede verdieping 10,76 m met uitbreiding aan de rechterzijde tot 13,03 m;
  • kroonlijsthoogte 10,5 m;
  • binnenkoer met een oppervlakte van 6,5 m²

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • rode gevelsteen;
  • bruin, houten buitenschrijnwerk;
  • witte, houten kroonlijst;
  • poort naar magazijn.

 

Bestaande toestand

-          binnenkoer gesupprimeerd;

-          dak van het hoofdvolume ingericht als dakterras;

-          wit en rood geschilderd, houten buitenschrijnwerk;

-          rode, betonnen latei op gelijkvloers;

-          poort naar magazijn omgevormd tot toegangsdeuren.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • bedrijvigheid op gelijkvloers;
  • meergezinswoning op de verdiepingen;
  • drie woongelegenheden waarvan telkens één per verdieping;
  • voor de nieuwe woongelegenheden zijn volgende gegevens beschikbaar:
    • 2 één-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van 47 m²;
    • 1 studio met een netto vloeroppervlakte van 41 m²;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder plat dak;
  • gelijkvloers volledig bebouwd;
  • bouwdiepte verdiepingen 10,91 m met uitbreiding aan de rechterzijde tot 13,05 m;
  • bouwhoogte van 13,75 m;
  • uitpandige terrassen op de verdiepingen;
  • dak van het hoofdvolume ingericht als dakterras;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • rode gevelsteen;
  • antraciet, pvc buitenschrijnwerk;
  • rood geschilderde, houten voordeur;
  • witte, houten kroonlijst;
  • wit gelakte, stalen balustrade;
  • poort naar magazijn omgevormd tot toegangsdeuren.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een gedeelte van de bestaande achterbouw;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

31 oktober 2024

27 december 2024

Ongunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

31 oktober 2024

21 november 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

31 oktober 2024

31 oktober 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

31 oktober 2024

18 november 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - handel en reca - (hr), Zone recht van voorkoop - Algemene voorschriften en Artikel 1 Zone voor wonen - (Wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          1. Algemene voorschriften

  • 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld
    • De terrassen op verdieping 1 en 2 creëren hinder qua privacy naar de aanpalende percelen.
    • Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht, zie punt 1.4 Draagkracht.
  • 1.4 Draagkracht
    • Door het behouden/verbouwen van het magazijn in combinatie met de voorgestelde herinrichting van de bestaande woongelegenheden én het uitbreiden van het woonprogramma met een bijkomende woongelegenheid wordt de draagkracht van de site overschreden.
  • 1.7 Publiek domein
    • 1.7.1 Open ruimte, tuinen en terrassen
      • Het percentage open ruimte/bebouwde ruimte per perceel verkleint.

-          2. Bijzondere voorschriften

  • Artikel 1 Zone voor wonen – (Wo)
    • 1.2 Inrichting
      • 1.2.1 Bouwdiepte
        • Voorliggende aanvraag betreft een verbouwing met volumewijziging waarbij geen 5 meter afstand gehouden van de achterste perceelsgrens.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bepalingen van de bouwcode.

-          Artikel 26 Minimale nettovloeroppervlakte van een woongelegenheid

  • De woongelegenheden op verdieping 1 en 2 hebben een nettovloeroppervlakte van circa 47m² en worden heringericht als een zelfstandige woongelegenheid met 1 slaapkamer.

-          Artikel 32 POET-principe is leidend

  • De normen voorzien in paragraaf 3 van dit artikel worden niet nageleefd.

-          Artikel 33 Fietsparkeren maximaal op eigen terrein

  • De normen voorzien in paragraaf 2 van dit artikel worden niet nageleefd.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het uitbreiden en verbouwen van een meergezinswoning boven een magazijn en het vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met een extra bouwlaag.

Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm (uitgezonderd de muur ter hoogte van het dakterras) overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

 

Er wordt echter vastgesteld dat de ingrepen die doorgevoerd worden aan de gelijkvloerse verdieping strijdig zijn met de bebouwingsvoorschriften.

Daarenboven is dit magazijn door voorgestelde wijzigingen nog nauwelijks bruikbaar als magazijn.

Zo is het niet meer mogelijk om op het gelijkvloers een wagen te stallen om goederen te lossen. De garagepoort heeft dan geen enkel nut meer. Verder wordt vastgesteld dat de oppervlakte van dit magazijn door zijn ingrepen te beperkt is geworden.

 

Hieruit kunnen we concluderen dat de draagkracht én de bouwdiepte van de site wordt overschreden.

 

De voorgestelde afwijking vloeit niet voort uit een kwalitatief ruimtelijk onderzoek met voldoende respect voor het omringende weefsel op de site en de omgeving.

De geplande werken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Beter zou zijn een aantal gemeenschappelijke ruimtes te voorzien op het gelijkvloers, zoals een ruime fietsenberging/ multifunctionele ruimte en gemeenschappelijke tuin aanvullend aan het bovenliggend woonprogramma.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het voorgestelde materiaalgebruik, rode baksteen in combinatie met grijs pvc buitenschrijnwerk, past zich in in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In voorliggende voorstel worden de bestaande één-slaapkamerappartementen heringericht.

De nieuwe indeling vormt echter geen verbetering voor de woonkwaliteit. Zo wordt de leefruimte die in bestaande toestand vooraan over een breedte van circa 4,85 m kon beschikken, nu achteraan geplaatst waar deze maar een breedte van 2,98 m heeft. De nieuwe slaapkamer vooraan wordt over gedimensioneerd. Hierdoor ontstaat een wanverhouding tussen dag- en nachtgedeelte die geen verbetering vormt ten opzichte van de bestaande toestand.

Om deze units naar hedendaagse normen te brengen zou het beter zijn deze te voorzien als studio waarbij de volledige breedte aan de straat behouden blijft.

Ook de woonkwaliteit van de nieuwe studio onder het dak is beperkt door het beperken van de breedte van het pand vooraan.

 

De terrassen op de eerste, tweede en derde verdieping zorgen voor privacy overlast gezien ze diep gelegen zijn op het perceel en niet ontworpen onder een denkbeeldige lijn van 45°. Ook het dakterras is, in functie van privacy, wenselijk kleiner uit te voeren.

 

Gezien bovenstaande opmerkingen voldoet de aanvraag niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot.

De geplande werken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 2 naar 3..

Bij projecten tot 5 en met wooneenheden is de parkeernorm 1

1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een voorgevel van minder dan 8 m breed. Volgens artikel 8, §3, 1° (Visuele en vormelijke inpassing) van de bouwcode is een toegangspoort verboden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening én het ongunstig advies van de brandweer.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 september 2024

Volledig en ontvankelijk

31 oktober 2024

Start 1e openbaar onderzoek

12 november 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

11 december 2024

Beslissing toepassing administratieve lus

7 januari 2025

Start laatste openbaar onderzoek

16 januari 2025

Einde laatste openbaar onderzoek

14 februari 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 april 2025

Verslag GOA

24 maart 2025

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Het openbaar onderzoek werd niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Er werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.

Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.

De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de aanvraag dient geweigerd te worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.