Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024143121 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Elena Claes met als adres Grétrystraat 35 te 2018 Antwerpen en de heer Filip D'Haese met als adres Grétrystraat 35 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Grétrystraat 35 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nr. 1347X28 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/04/2023: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022148813) voor het verbouwen van een eengezinswoning;
- 14/07/2022: weigering deputatie na voorwaardelijke vergunning college (OMV_2021188417) voor het verbouwen van een eengezinswoning;
- 12/05/1961: toelating (18#41980) voor een verbouwing.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- voorwaardelijke vergunning (OMV_2022148813) nog niet uitgevoerd, start van de werken nog niet gemeld;
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van het bouwvolume;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke ste-> afwijkinfgdenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
het vervangen van bestaand schrijnwerk door schrijnwerk in een ander materiaal, in een andere kleur of met een andere raamverdeling is verboden. De indeling van het buitenschrijnwerk wordt gewijzigd. Een combinatie van buitenschrijnwerk uit hout en aluminium is niet aanvaardbaar;
§ 1 de berging in de kelder (ter hoogte van de achtergevel) heeft na het aanpassen van de plafondplaat geen vrije plafondhoogte van 2,2 m meer;
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van het stikstofdecreet.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Op 07/04/2023 ontving de aanvrager een voorwaardelijke vergunning voor het verbouwen van de eengezinswoning. Tot op heden werden de werken die onderwerp waren van bovenstaande aanvraag niet gestart. In de huidige aanvraag wenst de aanvrager de woning op een minder ingrijpende wijze te renoveren.
De bestaande gelijkvloerse keukenuitbouw wordt gesloopt om er een deels overdekt terras te realiseren. Het platte dak ter hoogte van de eerste verdieping wordt deels als terras en deels als groendak ingericht en het uitpandige terras ter hoogte van de tweede verdieping wordt gesupprimeerd. Binnenin het pand worden constructieve werken uitgevoerd, verlaagde plafonds verwijderd en gevelopeningen aangepast.
Gezien bovenstaande werken het wooncomfort van de bewoners ten goede komt worden ze gunstig beoordeeld.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Uit het eerder afgeleverde advies van de stedelijke dienst monumentenzorg in de vorig verleende vergunning OMV_2022148813 blijkt dat niettegenstaande het pand niet vastgesteld werd als inventarispand, het grotendeels zijn authenticiteit en erfgoedwaarde behield, mede als beeld ondersteunende bakteenarchitectuur voor onder meer De Saint Boniface Anglican Church op Grétrystraat 39. De stedelijke dienst monumentenzorg bracht in oktober 2022 een plaatsbezoek aan het pand. Ter plaatse werden de ontwerpkeuzes met betrekking tot het buitenschrijnwerk besproken. De aanvrager wenste toen het buitenschrijnwerk in de voorgevel te vernieuwen naar oorspronkelijk model.
Het verleende advies leest als volgt:
“Met voorliggende aanvraag wenst de bouwheer de oorspronkelijke toestand van het gebouw maximaal te herstellen. Het pand wordt opnieuw ingericht als een eengezinswoning. De entresoltypologie achteraan wordt hersteld. Binnenin worden de verlaagde plafonds verwijderd, waardoor de raamopeningen vooraan opnieuw kunnen worden voorzien van houten schrijnwerk met beglaasd bovenlicht, naar oorspronkelijk model. Boven de inkom wordt de uitsprong op de eerste verdieping ingericht als wintertuin, conform het oorspronkelijke ontwerp van Jos Bascourt. In het dakvlak tenslotte wordt aan de voorzijde een inpandig dakterras voorzien.
De intentie van de aanvrager om het pand terug in zijn oude glorie te herstellen, wordt sterk gewaardeerd. De ontwerpkeuzes zijn doordacht en bouwen verder op de initiële planindeling, waardoor de oorspronkelijke architecturale kwaliteiten terug maximaal hersteld worden.
De stedelijke dienst monumentenzorg bracht in oktober 2022 een plaatsbezoek aan het betreffende pand. Ter plaatse werden de ontwerpkeuzes met betrekking tot het buitenschrijnwerk besproken. De aanvrager wenst het buitenschrijnwerk in de voorgevel te vernieuwen naar oorspronkelijk model. De typedetails van het schrijnwerk dienen voorafgaand aan de bestelling ter goedkeuring worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg.
Aan de voorzijde van het dak wordt een opening voorzien in functie van een inpandig dakterras bij de zolderkamer. Niettegenstaande hellende daken vaak slechts beperkt zichtbaar zijn vanop het openbaar domein, wordt vanuit oogpunt monumentenzorg de nodige aandacht gevraagd voor het historisch dakenlandschap en wordt aangeraden deze minimaal te accidenteren. Indien inpandige dakterrassen noodzakelijk zouden zijn voor de garantie van de woonkwaliteit van het pand, wordt gevraagd de impact van de doorbrekingen zo klein mogelijk te maken. Rekening houdende met het bovenstaande adviseert de stedelijke dienst monumentenzorg in eerste instantie het dakvlak aan de voorzijde niet te doorbreken. Indien het dakterras toch voor vergunning in aanmerking zou komen, wordt gevraagd om in voorwaarde op te leggen de dakopening in breedte te beperken tot op 1m afstand ten opzichte van beide scheidsmuren. “
In voorliggende aanvraag wordt het bestaande houten buitenschrijnwerk vervangen door buitenschrijnwerk uit blauwkleurig aluminium. Gezien het eerder verleende advies van de dienst Monumentenzorg kan deze ingreep nier gunstig geadviseerd worden.
Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het wijzigen van het houten buitenschrijnwerk in de voorgevel worden dan ook van de vergunning uitgesloten.
Gezien er geen dakterras meer voorzien wordt, is het advies hieromtrent niet langer van toepassing.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er wordt echter wel opgemerkt dat de aanvraag strijdig is met artikel 9 (minimale hoogte van ruimten) van de bouwcode. Na de realisatie van de nieuwe vloerplaat onder het gelijkvloers terras blijft er ter hoogte van de tuinberging slechts een vrije plafondhoogte van 2 meter over. Dergelijke berging dient volgens artikel 9 een minimale plafondhoogte van 2,20 m te hebben. Voor de voorliggende aanvraag kan echter een afwijking toegestaan worden op basis van artikel 3. Dit gezien in het overige deel van de woning overal royale plafondhoogtes aanwezig zijn.
De daglichtkoepel in de achterbouw wordt dichtgemaakt ten bate van de aanleg van een terras. Gezien de positie van de speelkamer/eetkamer op 6 m voorbij de achtergevellijn wordt geoordeeld dat met het verwijderen van de koepel hierdoor de daglichttoetreding in deze ruimte te sterk zal verminderden.
Het verwijderen van de daglichtkoepel wordt bijgevolg van de vergunning uitgesloten.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het wijzigen van het houten buitenschrijnwerk in de voorgevel worden dan ook van de vergunning uitgesloten.
3. Het verwijderen van de daglichtkoepel achteraan wordt van de vergunning uitgesloten.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 december 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 12 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 april 2025 |
Verslag GOA | 25 maart 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het wijzigen van het houten buitenschrijnwerk in de voorgevel worden dan ook van de vergunning uitgesloten.
3. Het verwijderen van de daglichtkoepel achteraan wordt van de vergunning uitgesloten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.