Terug
Gepubliceerd op 07/04/2025

2025_CBS_02398 - Omgevingsvergunning - OMV_2025008200. De Borrekensstraat 9. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/04/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02398 - Omgevingsvergunning - OMV_2025008200. De Borrekensstraat 9. District Deurne - Goedkeuring 2025_CBS_02398 - Omgevingsvergunning - OMV_2025008200. De Borrekensstraat 9. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2025008200

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Marie Christiaens met als adres De Borrekensstraat 9 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

De Borrekensstraat 9 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nrs. 981K9, 981L9 en 982N12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een magazijn en bovenliggend appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/04/1952: toelating ( 626#14060) voor het bouwen van een handelshuis;

-          08/08/1947: toelating (626#10860) voor een magazijn.

 

Vergunde toestand

-          functie: handelshuis:

  • gelijkvloerse verdieping: magazijn (bedrijvigheid);
  • verdieping: eengezinswoning; 

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume van 2 bouwlagen met plat dak;
  • aanbouw van 1 bouwlaag met plat dak over de volledige perceelsdiepte;
  • bouwdiepte van het hoofdvolume op de 1ste verdieping van 11,22 m tegen de linker perceelsgrens en van 13,13 m tegen de rechter perceelsgrens;
  • perceel volledig bebouwd met magazijn;
  • magazijn intern verbonden met magazijn aan de Muggenberglei 160;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping: donkergrijze natuursteen;
  • 1ste verdieping: lichtgele gevelsteen;
  • poort naar magazijn.

 

Bestaande toestand

overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • dakterras aan de 1ste verdieping tegen de linker perceelsgrens met een totale bouwdiepte van 13,26 m;
  • (perceel met) magazijn achteraan vergroot door toevoeging van een deel van het aanpalende (perceel met) magazijn aan de Muggenberglei 160;
  • perceel aan de linkerzijde vergroot door toevoeging van een deel van het links aanpalend perceel achteraan de De Borrekensstraat 7;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping: wit pvc schrijnwerk;
  • 1ste verdieping: geelbruine gevelsteen met grijs geanodiseerd aluminium schrijnwerk;
  • witte pvc poort naar magazijn;

-          inrichting: open ruimte van 38 m² met verharding van 28 m², ter hoogte van de linkerzijde van het magazijn.

 

Nieuwe toestand

-          functie: ongewijzigd:

  • gelijkvloerse verdieping: magazijn (bedrijvigheid);
  • 1ste verdieping: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume van 2 bouwlagen met plat dak;
  • omvang perceel en magazijn overeenkomstig de bestaande toestand;
  • dakterras overeenkomstig de bestaande toestand;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping: donkergrijze natuursteen met wit pvc schrijnwerk;
  • verdieping: geelbruine gevelsteen met grijs geanodiseerd aluminium schrijnwerk;
  • witte pvc poort naar magazijn;

-          inrichting: overeenkomstig de bestaande toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het perceel en het bouwvolume, waarbij een stuk grond en een deel van een magazijn werden toegevoegd;

-          aanleggen van een dakterras;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          aanleggen van verhardingen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

18 februari 2025

3 maart 2025

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

18 februari 2025

27 februari 2025

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

18 februari 2025

19 februari 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 februari 2025

24 februari 2025

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

18 februari 2025

7 maart 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 8 Visuele en vormelijke inpassing:
    Het wijzigen van het schrijnwerk aan de voorgevel in een ander materiaal, een andere kleur of met een andere raamverdeling is verboden. Het schrijnwerk werd gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand in een ander materiaal, in een andere kleur en met een andere raamverdeling.
  • artikel 23 Inrichting van de open ruimte:
    In zij- en achtertuinen of binnenplaatsen zijn verhardingen toegestaan met een maximum van 20 m² voor tuinen tot 60 m². In de aanvraag wordt er in de open ruimte van 38 m² 28 m² verharding voorzien.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de verbouwing van een magazijn met een bovenliggende woongelegenheid. In de beschrijvende nota bij de aanvraag wordt vermeld dat de aanvraag een functiewijziging naar wonen op de verdieping betreft. In werkelijkheid gaat het echter om een reeds vergunde woonfunctie op de verdieping van het handelshuis. De bestaande vergunde functies binnen het pand blijven behouden en zijn derhalve functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Aan de achtergevel wordt een dakterras voorzien voor de woongelegenheid. De buitenruimte verhoogt het wooncomfort van het appartement, wat een positieve invloed heeft op de leefkwaliteit. 

Aan de linkerzijde van het magazijn wordt de open ruimte verhard in strijd met artikel 23 van de bouwcode. Volgens dit artikel is in zij- en achtertuinen of binnenplaatsen een maximale verharding van 20 m² toegestaan voor tuinen met een oppervlakte tot 60 m². In de buitenruimte van 38 m² wordt echter 28 m² verharding aangelegd. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgenomen om de verharding van de open ruimte te beperken tot maximaal 20 m².

 

Visueel-vormelijke elementen

Het schrijnwerk aan de voorgevel werd gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand. De woning beschikt momenteel over een witte pvc voordeur en een witte kunststof garagepoort, terwijl het schrijnwerk op de verdieping uitgevoerd is in grijs aluminium. Om de architecturale kwaliteit van het gevelbeeld te verbeteren, dient het schrijnwerk op elkaar te worden afgestemd. Bij vervanging van het schrijnwerk – vergunningsplichtig conform artikel 8 van de bouwcode – op de verdieping, moet dit worden afgestemd op het schrijnwerk van het gelijkvloers.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dakterras wordt tegen de bestaande hoger opgaande scheidingsmuur met de linkerbuur voorzien. Deze scheidingsmuur is 1,70 meter hoog ten opzichte van het niveau van het terras. Aangezien het dakterras grenst aan het plat dak van de linkerbuur, wordt er weinig tot geen inbreuk op de privacy veroorzaakt.

 

Het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer dient te allen tijde strikt nageleefd te worden.

 

Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verharding van de open ruimte is te beperken tot maximaal 20 m².

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 januari 2025

Volledig en ontvankelijk

18 februari 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 april 2025

Verslag GOA

28 maart 2025

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verharding van de open ruimte is te beperken tot maximaal 20 m².

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.