Terug
Gepubliceerd op 07/04/2025

2025_CBS_02365 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024104385. Baanbrekerstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/04/2025 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_02365 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024104385. Baanbrekerstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_02365 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024104385. Baanbrekerstraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024104385

Gegevens van de aanvrager:

NV ELIA ASSET met als adres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Baanbrekerstraat 1 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 15 sectie A nrs. 2D, 2A, 3E2, 3F2, 3G2, 3H2, 5B, afdeling 16 sectie C nrs. 340K2, 340G2 en 356M3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

ondergrondse kabelverbinding 150kV

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

NextGen District

-          Lopende omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2025007984) voor wijziging van de infrastructuuraanleg van NextGen District;

-          29/08/2024: omgevingsvergunning (OMV_2024002596) voor bouwen van een fabriek voor productie van brandstofcelsystemen met aanhorigheden en omgevingsaanleg;

-          30/12/2021: omgevingsvergunning (OMV_2021119580) voor de infrastructuuraanleg van NextGen District;

-          21/05/2021: omgevingsvergunning (OMV_2020146821) voor ophoging Churchillzone, slopen van spoorwegen en exploitatie van een drainage;

-          20/04/2018: omgevingsvergunning (OMV_2018011073) voor het slopen van de voormalige site van General Motors.

 

Op 6 november 2024 werd bij de Vlaamse overheid – Departement Omgeving eveneens een aanvraag (OMV_2024070160) ingediend voor de bouw en exploitatie van een nieuw onderstation met aanhorigheden. Op 6 februari 2025 werd deze aanvraag volledig verklaard. De procedure is nog lopende.

 

Hoogspanningsstation bij parking Goordijk

-          15/09/2023: omgevingsvergunning (OMV_2023091703) voor het bouwen van een transformatorstation;

-          12/09/2018: omgevingsvergunning (OMV_2018076155) voor de uitbreiding van een transformatorstation met een grondwaterwinning;

-          29/08/2014: stedenbouwkundige vergunning (20141605) voor het plaatsen van een CAB-lokaal in steenstripstructuur;

-          26/11/2007: stedenbouwkundige vergunning (2007100128) voor de installatie van een aansluitingsveld op 150 kV voor het tweede draadstel naar Scheldelaan (120-150);

-          26/01/1987: stedenbouwkundige vergunning (19877935) voor een transformatorkuip, funderingen, asfaltbaan, platform;

-          26/09/1975: stedenbouwkundige vergunning (197519) voor het uitbreiden van transformatorenpost;

-          5/01/1968: stedenbouwkundige vergunning (198677886) voor een condensator bij transformatorenstation;

-          5/01/1968: stedenbouwkundige vergunning (198677885) voor een onderstation 150/15kV;

-          17/06/1966: stedenbouwkundige vergunning (196680617) voor een transformatorstation.

 

Vergunde toestand

De inrichting van het openbaar domein en de aanleg van basisinfrastructuur voor het bedrijventerrein NextGen District (voormalige GM-site), meer bepaald de aanleg van de weginfrastructuur met aansluiting met de Noorderlaan, rioleringsinfrastructuur, hemelwatervoorzieningen en de aanleg van de groenzones.

 

Een functioneel hoogspanningsstation, gelegen aan de Noorderlaan.

 

Bestaande toestand

Braakliggend en bouwrijp terrein in het zuidwesten van het NextGen District. De werken voor de infrastructuuraanleg zijn grotendeels afgerond.

 

Een functioneel hoogspanningsstation, gelegen aan de Noorderlaan.

 

Nieuwe toestand

* functie:

  > ondersteunend aan de bestaande en nieuw te ontwikkelen industrie en bedrijvigheid;

  > aanleg van ondergrondse kabelverbindingen 150 kV tussen het nieuw te bouwen onderstation op het NextGen District en de bestaande post op de vrachtwagenparking Goordijk.

 

* inrichting:

  > de kabels worden gelegd vertrekkende vanuit het onderstation op parking Goordijk ten noorden van de Noorderlaan;

  > via een gestuurde boring worden de kabels onder de Noorderlaan gelegd waarna het traject vervolgd wordt langs de zuidzijde van de Noorderlaan richting het westen;

  > ter hoogte van de Baanbrekerstraat worden de kabels richting het zuiden gelegd om te eindigen bij het nieuw te bouwen onderstation op NextGen District.

 

Inhoud van de aanvraag

-          Aanleggen van kabels.

 

Het voorwerp van de aanvraag beperkt zich tot de zone ter hoogte van het nieuw te bouwen onderstation op het NextGen District (circa 690 meter) en de zone ten zuiden van het bestaande onderstation op de parking Goordijk (circa 450 meter). Tussen deze twee zones is het aanleggen van de kabels vrijgesteld van vergunningsplicht volgens hoofdstuk 8 ‘Wijzigingen van al ingerichte terreinen’ en hoofdstuk 10 ‘Openbaar domein’ van het Vrijstellingenbesluit.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

14 februari 2025

18 februari 2025

Geen bezwaar

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Voor wat betreft de zone op het NextGen District:

Het tracé bevindt zich volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan in de bestemming Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven- en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Voor wat betreft de zone op de parking Goordijk:

Het tracé bevindt zich volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan in de bestemming Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven- en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Het tracé bevindt zich verder in de bestemming Zone voor permanente ecologische infrastructuur. Het gebied is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van ecologische waarden. Alle handelingen die nodig zijn of nuttig zijn voor de instandhouding, het herstel en de ontwikkeling van de natuur, het ecologisch milieu en van landschapswaarden zijn toegelaten.

Alle handelingen voor de bestaande leidingen in het gebied zijn toegelaten voor zover het functioneren van de ecologische infrastructuur niet in het gedrang wordt gebracht.

 

Het tracé bevindt zich tevens in de bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden.

Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten. Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur.

Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing. Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.

 

Het tracé bevindt zich binnen een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming. De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht.

 

Het tracé bevindt zich binnen een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en de wijzigingen van een hoogspanningsleiding en haar aanhorigheden. De aanvragen voor vergunningen voor een hoogspanningsleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming. De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de bestaande hoogspanningsleiding niet in het gedrang worden gebracht.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:

* Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;

* Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Noorderlaan;

* Gebied voor spoorweginfrastructuur voor de spoorwegen rond de Grote Kreek en het Vormingsstation Antwerpen Noord;

* Zone voor permanente ecologische infrastructuur voor de zone tussen de Noorderlaan en het vormingsstation Antwerpen-Noord;

* Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’ voor het gebied tussen de Noorderlaan en de Grote Kreek;

* Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Churchilldok ten zuiden van de aanvraag;

* overdruk Leidingstraat parallel aan de Noorderlaan en Churchilldok;

 

Buiten de afbakeningslijn zeehavengebied, ten zuidoosten van de aanvraag, is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemmingen Parkgebieden, Groengebieden met overdruk Speelbossen of speelweiden, Gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut en Bestaande hoogspanningsleidingen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag daar de werken zich ondergronds bevinden.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.

De verordening publiciteit is niet van toepassing op de aanvraag.

 


Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Op het nieuwe bedrijventerrein NextGen District worden bedrijven gevestigd die vanuit een klimaatneutrale en circulaire economische gedachte functioneren. Om deze nieuwe klanten van Elia te kunnen aansluiten op het net, maar ook om het bestaande hoogspanningsnet op rechteroever te versterken, wordt een nieuw onderstation gebouwd (lopende aanvraag met referentie OMV_2024070160) als centraal verdeelpunt voor alle klanten op NextGen District. Dit nieuwe onderstation zal gevoed worden vanuit de bestaande post gesitueerd op de vrachtwagenparking Goordijk. Voorliggende aanvraag heeft in eerste instantie tot doel om de fabriek voor productie van brandstofcelsystemen (OMV_2024002596) aan te sluiten op het net en na voltooiing van het nieuwe onderstation, de twee posten met elkaar te verbinden zodat de stroomvoorziening kan gebeuren vanuit het nieuwe onderstation.

 

De aanvraag is ondersteunend aan en draagt bij tot de verdere exploitatie van het bedrijventerrein NextGen District waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. De kabels bevinden zich ondergronds waardoor de ruimtelijke impact na de aanleg beperkt is.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat de aanleg van een dubbele verbinding 150 kV die bestaat uit 1x 3 monopolaire kabels van aluminium. Het volledige traject bedraagt 3,1 kilometer.

 

Bodemreliëf

De aanleg van de ondergrondse verbinding gebeurt zoveel mogelijk in open sleuf. Waar dit niet mogelijk is, zal de aanleg gebeuren via een gestuurde boring. De diepte van de sleuf bedraagt 160 centimeter en de kabels worden minstens 109 centimeter onder het maaiveld geplaatst.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gezien de ligging van verschillende pijpleidingen in de nabijheid van de werken, werd door de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van de pijpleidingbeheerders.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen parkeerbehoefte noch verkeersbewegingen. Er is enkel een effect op de mobiliteit gedurende de werken. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte verkeersdoorstroming, opdat de hinder op de openbare weg beperkt blijft.

 

De verkeerspolitie van de stad Antwerpen werd om advies gevraagd. Zij uiten geen bezwaar tegen de werken.

 


Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder volgende voorwaarde.

 

Dit advies werd opgemaakt op basis van PIV 2.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte verkeersdoorstroming, opdat de hinder op de openbare weg beperkt blijft.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

20 februari 2025

Start openbaar onderzoek

22 februari 2025

Einde openbaar onderzoek

23 maart 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

11 april 2025

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarde.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte verkeersdoorstroming, opdat de hinder op de openbare weg beperkt blijft.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.