Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024154098 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Grietje D'Hollander met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen en mevrouw Valeria Lopez met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lindendreef ZN te 2020 Antwerpen en Lindendreef 1 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 12 sectie M nrs. 196P en 321A2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van verhardingen, halfverharding, een vlonderpad en het vellen van hoogstammige bomen voor de bypass tussen ZAS Paola en ZAS UKJA met het middelheimpark |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/05/2024: vergunning (OMV_2023156208) voor plaatsen van tijdelijke containers voor een ziekenhuisschool en dagbehandeling, de aanleg van een tijdelijke brandweg en het verder exploiteren van een ziekenhuis na actualisatie;
- 30/06/2022: vergunning (OMV_2021161172) voor regulariseren en exploiteren van een koelunit, het plaatsen van een luchtgroep op het dak van blok J en het schrappen van de opslag van bepaalde gevaarlijke producten;
- 09/06/2022: vergunningsaanvraag (OMV_2021130263) voor het verbouwen van het mortuarium;
- 30/09/2021: stilzwijgende aktename (20213691) voor het exploiteren van een zendinstallatie voor mobiele communicatie;
- 20/05/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020053562) voor het gedeeltelijk slopen, verbouwen, uitbreiden, nieuwbouw en exploitatie van een ziekenhuiscomplex;
- 10/12/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020089673) voor het verder exploiteren van een ziekenhuis na verandering door wijziging en uitbreiding;
- 03/12/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020053390) voor het verbouwen archief tot kantoren;
- 30/07/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020021316) voor het intern verbouwen en plaatsen van een vluchtdeur aan Blok F van het Middelheimziekenhuis;
- 23/04/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019128628) voor een klinisch labo - verandering: het aanpassen van een luchtbehandelings-, koelinstallatie en het opslaan van vloeibaar stikstof;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Medisch en Heelkundig Instituut Middelheim: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/7231
Vergunde toestand
- ziekenhuis Middelheim met aanpalende groendelen;
- deels gelegen in parkgebied.
Nieuwe toestand
- inrichten van een verbinding tussen middelheimpark en het ziekenhuis;
- vellen van hoogstammige bomen;
- aanleggen van een vlonderpad in cortenstaal;
- aanleggen van halfverharding;
- aanleggen van verhardingen in betontegels.
Inhoud van de aanvraag
- aanleggen van vlonderpad (420 m²);
- aanleggen van halfverharding (230 m²);
- aanleggen verharding in betontegels (16 m²);
- vellen van 5 hoogstammige bomen.
Omschrijving vegetatiewijzigingen
De aanvraag omvat het aanleggen van een vlonderpad tussen ziekenhuis Middelheim en park Middelheim. Hiervoor worden zeven bomen geveld om plaats te maken voor het tracé van het vlonderpad. Een deel van deze bomen staat in bos en hiervoor werd een kapmachtiging door ANB afgeleverd. Deze bomen worden gecompenseerd in de onmiddellijke omgeving en worden aangevuld met extra bosplantsoen en solitaire heesters.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 12 februari 2025 | 18 februari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 12 februari 2025 | 18 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID | 12 februari 2025 | 25 februari 2025 | Gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 12 februari 2025 | 17 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 12 februari 2025 | 24 februari 2025 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen | 12 februari 2025 | 12 maart 2025 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 12 februari 2025 | 24 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 12 februari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 12 februari 2025 | 19 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 12 februari 2025 | 4 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 12 februari 2025 | 26 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 12 februari 2025 | 11 maart 2025 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Buurtpark Groenenborg, goedgekeurd op 12 februari 2015.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Aanwezige bomen en waardevolle natuurlijke en landschappelijke elementen moeten maximaal behouden blijven.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C). Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Het terrein wordt niet gewijzigd. Waar het looppad hoger is uitgevoerd, betreft het een vlonderpad zodat eventueel overstromingswater eronderdoor kan. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen
- Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan hem raadplagen via Transformatieleidraad.
- Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan meer info raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
- Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het aanleggen van een wandelpad tussen het ziekenhuis en het Middelheimpark is functioneel inpasbaar. De inpassing van informele ontmoetingsruimtes langsheen het pad is eveneens verenigbaar met de bestemmingen parkgebied en gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In de bestaande toestand is er geen rechtstreekse verbinding tussen het Middelheimpark en het naastgelegen ziekenhuis. Voorliggende aanvraag omvat de aanleg van een wandelpad tussen park en ziekenhuis zodat patiënten sneller en comfortabeler het park kunnen bezoeken. Het vergroten van de connectie tussen het park en het ziekenhuis wordt gunstig geadviseerd.
Het grootste deel van pad wordt uitgevoerd als vlonderpad in cortenstaal. Op dit vlonderpad worden ook 2 informele ontmoetingsruimtes met zitgelegenheid voorzien. Meer richting van het ziekenhuis loopt het vlonderpad over in een pad in halfverharding, dat aansluit op de bestaande toegangen en parking P3 van het ziekenuis. In deze zone wordt de bestaande verharding afgebroken en wordt het bestaande zebrapad enkele meters opgeschoven tot op de lijn van het nieuwe pad. De verschuiving van het zebrapad zorgt ervoor dat wandelaars op een veilige manier zowel het fietspad als de straat kunnen oversteken, wat gunstig geadviseerd kan worden. Om het bestaande voetpad te verbinden met het wandelpad wordt ter hoogte van het zebrapad 16 m² verharding in betontegels aangelegd.
De aanleg van het wandelpad respecteert het groene parkkarakter van de omgeving. De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De vormgeving van het pad en de gekozen materialen zijn inpasbaar in de groene omgeving. De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen.
Gezien het ziekenhuiscomplex opgenomen werd op de vastgestelde inventaris onroerend erfgoed, werd naar aanleiding van de aanvraag ook intern advies opgevraagd bij de stedelijke dienst monumentenzorg. Zij hebben geen bezwaar tegen de voorgestelde werken.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voor de aanleg van het wandelpad dienen 5 hoogstammige bomen geveld te worden. Hiervoor werd intern advies opgevraagd bij de stedelijke groendienst. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en kan als volgt samengevat worden:
“Er worden zeven bomen geveld om plaats te maken voor het tracé van het vlonderpad. Deze bomen worden gecompenseerd in de onmiddellijke omgeving en worden aangevuld met extra bosplantsoen en solitaire heesters. Deze compensatie dient te gebeuren door minimaal 7 nieuwe hoogstammige bomen, inheems, eerste grootte, minimale stamomtrek 16/18 cm. Qua soortenkeuze voor de heesters dient Buddleja davidii ‘Nanho Blue’ geschrapt te worden wegens het invasief karakter van de plant.
Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich - vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken - van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden. Als nesten of rustplaatsen in het gedrag komen, dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen emailadres van AVES Antwerpen.
De bestaande, te behouden bomen die in de nabijheid van de werkzaamheden staan, moeten volledig afgeschermd worden tijdens de werkzaamheden met een vast hekwerk. In deze zone mag de aannemer geen werken uitvoeren, geen materialen stockeren, niet parkeren, geen spoelresten uitgieten, ... In deze zone mag dus niets van werken plaatsvinden. Schade boven- en ondergronds aan de te behouden bomen moet vermeden worden. Alle schade (vermijdbaar en niet-vermijdbaar) wordt nadien verrekend via de Uniforme methode voor waardebepaling van bomen zoals bepaald door het VVOG. In de toelichting van het ontwerop op p. 25 staat een werfweg van 4m breed ingetekend, dwars door de kroonprojectie van 3 bomen. Het is niet toegestaan om de werfweg door de kroonprojectie van de bomen te laten lopen. De werfweg dient te eindigen aan het begin van de kroonprojectie van deze bomen.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en de geformuleerde voorwaarden worden overgenomen als voorwaarden voor vergunning.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu
De aanvraag krijgt een gunstig advies onder voorwaarden.
* Aan het advies van Agentschap Natuur en Bos moet integraal voldaan worden.
* Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich - vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken - van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden. Als nesten of rustplaatsen in het gedrag komen, dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen emailadres van AVES Antwerpen.
* Compensatie met minimaal 7 nieuwe hoogstammige bomen, inheems, eerste grootte, minimale stamomtrek 16/18 cm.
* De bestaande, te behouden bomen die in de nabijheid van de werkzaamheden staan, moeten volledig afgeschermd worden tijdens de werkzaamheden met een vast hekwerk. In deze zone mag de aannemer geen werken uitvoeren, geen materialen stockeren, niet parkeren, geen spoelresten uitgieten, ... In deze zone mag dus niets van werken plaatsvinden.
* Schade boven- en ondergronds aan de te behouden bomen moet vermeden worden. Alle schade (vermijdbaar en niet-vermijdbaar) wordt nadien verrekend via de Uniforme methode voor waardebepaling van bomen zoals bepaald door het VVOG. Alle schade dient vergoed te worden.
* De aannemer voorziet zijn werfweg, stocakge, toilet, ... op locaties binnen de werfzone en buiten de kroonprojectie van de te behouden bomen. Deze maatregelen moeten duidelijk beschreven zijn in een plan van aanpak en tijdens de werkzaamheden moet het document ter plaatse aanwezig zijn.
* (Tijdelijke) stockage van afgegraven of aangevoerde grond mag niet gebeuren in de kroonprojectie van de te behouden bomen.
* In de toelichting van het ontwerp op p. 25 staat een werfweg van 4m breed ingetekend, dwars door de kroonprojectie van 3 bomen. Het is niet toegestaan om de werfweg door de kroonprojectie van de bomen te laten lopen. De werfweg dient te eindigen aan het begin van de kroonprojectie van deze bomen. Dit moet aangepast worden in de uitvoeringsdocumenten.
* Het verplaatsen van de containers in functie van de werfweg mag niet gebeuren in de kroonprojectie van bomen. Er mogen geen bomen geveld worden voor de aanleg van de werfweg of het verplaatsen van de containers.
* Qua soortenkeuze dient Buddleja davidii ‘Nanho Blue’ geschrapt te worden wegens invasief karakter van de plant. Hiervoor dient een alternatief voorgesteld te worden in het ontwerp.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn na te leven.
2. De voorwaarden uit het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos zijn na te leven.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
Advies over de vegetatiewijzigingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de vegetatiewijziging de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden betreffende de vegetatiewijzigingen
1. De gevelde bomen dienen gecompenseerd te worden door de aanplant van minimaal 7 nieuwe hoogstammige bomen, inheems, eerste grootte, minimale stamomtrek 16/18 cm. Qua soortenkeuze voor de heesters dient Buddleja davidii ‘Nanho Blue’ geschrapt te worden wegens het invasief karakter van de plant.
2. Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich - vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken - van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden. Als nesten of rustplaatsen in het gedrag komen, dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen emailadres van AVES Antwerpen.
3. De bestaande, te behouden bomen die in de nabijheid van de werkzaamheden staan, moeten volledig afgeschermd worden tijdens de werkzaamheden met een vast hekwerk. In deze zone mag de aannemer geen werken uitvoeren, geen materialen stockeren, niet parkeren, geen spoelresten uitgieten, ... De werfweg ter hoogte van de containers mag niet door de kroonprojectie van de bomen lopen. De aannemer voorziet zijn werfweg, stocakge, toilet, ... op locaties binnen de werfzone en buiten de kroonprojectie van de te behouden bomen. Ook (tijdelijke) stockage van afgegraven of aangevoerde grond mag niet gebeuren in de kroonprojectie van de te behouden bomen. Deze maatregelen moeten duidelijk beschreven zijn in een plan van aanpak en tijdens de werkzaamheden moet het document ter plaatse aanwezig zijn.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 november 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 12 februari 2025 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 april 2025 |
Verslag GOA | 28 maart 2025 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn na te leven.
2. De voorwaarden uit het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos zijn na te leven.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
Voorwaarden betreffende de vegetatiewijzigingen
1. De gevelde bomen dienen gecompenseerd te worden door de aanplant van minimaal 7 nieuwe hoogstammige bomen, inheems, eerste grootte, minimale stamomtrek 16/18 cm. Qua soortenkeuze voor de heesters dient Buddleja davidii ‘Nanho Blue’ geschrapt te worden wegens het invasief karakter van de plant.
2. Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich - vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken - van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden. Als nesten of rustplaatsen in het gedrag komen, dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen emailadres van AVES Antwerpen.
3. De bestaande, te behouden bomen die in de nabijheid van de werkzaamheden staan, moeten volledig afgeschermd worden tijdens de werkzaamheden met een vast hekwerk. In deze zone mag de aannemer geen werken uitvoeren, geen materialen stockeren, niet parkeren, geen spoelresten uitgieten, ... De werfweg ter hoogte van de containers mag niet door de kroonprojectie van de bomen lopen. De aannemer voorziet zijn werfweg, stocakge, toilet, ... op locaties binnen de werfzone en buiten de kroonprojectie van de te behouden bomen. Ook (tijdelijke) stockage van afgegraven of aangevoerde grond mag niet gebeuren in de kroonprojectie van de te behouden bomen. Deze maatregelen moeten duidelijk beschreven zijn in een plan van aanpak en tijdens de werkzaamheden moet het document ter plaatse aanwezig zijn.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.