Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024105077 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Droogdokken ZN te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nrs. 2419B en 2419D |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen en heraanleggen van verhardingen en doorvoeren van reliëfwijzigingen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/03/2024: vergunning (OMV_2023117436) voor het slopen van het bestaande kantoorgebouw en bouwen en exploiteren van het Havenbelevingscentrum;
- 07/01/2000: weigering (86#8720579) voor het slopen van 2 dienstwoningen.
Vergunde toestand
- functie dagrecreatie, restaurant en café:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- vergunning OMV_2023117436 in uitvoering.
Nieuwe toestand
- de aanvraag heeft enkel betrekking op de omgevingsaanleg;
- bestaande verharding gesloopt en heraangelegd;
- reliëfwijzigingen.
Inhoud van de aanvraag
- de aanvraag heeft enkel betrekking op de omgevingsaanleg;
- slopen van de bestaande verhardingen;
- heraanleggen van verhardingen;
- doorvoeren van reliëfwijzigingen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Gemeentewegen
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Omschrijving beslissing
De gemeenteraad besliste in zitting van 31 maart 2025 (jaarnummer 287) om:
Voorwaarden
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 24 oktober 2024 | 13 december 2024 | Geen advies |
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID | 24 oktober 2024 | 5 november 2024 | Gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 24 oktober 2024 | 17 december 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 7 februari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 24 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 24 oktober 2024 | 6 november 2024 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen | 24 oktober 2024 | 2 december 2024 |
Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen | 24 oktober 2024 | 18 november 2024 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 24 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 24 oktober 2024 | 28 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 24 oktober 2024 | 29 oktober 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 24 oktober 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 24 oktober 2024 | 20 november 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
()
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):
- artikel 1.1.2 Culturele, historische en/of esthetische waarde van de bestaande bebouwing en infrastructuur (CHE-regel):
De wijzigingen aan de infrastructuur zijn onderworpen aan de wenselijkheid van behoud
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
- Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023).
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
- (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving).
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 22/08/2024
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De site verbindt het centrum met het noorden van de stad en zorgt voor een gunstige uitbreiding van het belevingsgebied in Antwerpen.
Bij de ontwikkeling als belevingsgebied is het belangrijk rekening te houden met de aanwezigheid van basisinfrastructuur zoals openbare toiletten, op-en afstapplaatsen voor toeristisch vervoer (bus, fiets, alternatief vervoer), toeganklijkheid.
Cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“De zone waarin de voorliggende werken worden uitgevoerd situeert zich binnen de historische droogdokkensite en grenst aan de sinds 29 mei 2001 als monument beschermde kaaimuren van het Kattendijkdok, de eveneens als monument beschermde droogdokken en het beschermde pomphuis bij de droogdokken 1 tot 6. Binnen het projectgebied vallen ook de dienstwoningen die bij ministerieel besluit van 14 maart 2019 opgenomen werden op de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.
De vergunningsplichtige werken voorzien het opbreken van de volledige bestaande kasseiverharding opgebroken. Bij de nieuwe aanleg worden eveneens kasseien gebruikt. Het niveauverschil tussen de publieke functies en de zone rond het dok zal aangepast worden middels een reliëfwijziging, met een grondvolume van 150 m³. In de overgang van het hoger gelegen gedeelte naar het lage worden enkele trap- en zitelementen geïntegreerd over een lengte van 340 m. Het havenindustrieel karakter van de site blijft bewaard.
Daarnaast worden een aantal niet-vergunningsplichtige werken uitgevoerd waaronder de aanleg van nutsleidingen. Er wordt ook voorzien in groenaanleg en het openbaar domein wordt ingericht met onder andere vuilnisbakken, fietsrekken en infrastructuur voor deelfietsen,… Daarbij wordt gebruik gemaakt van materialen uit de stedelijke meubilaris voor het openbaar domein. Deze voorzieningen zijn sterk aanwezig en hebben een belangrijke impact op de beeldwaarde van de site.
In de beschrijvende nota bij de aanvraag wordt vermeld dat bij het uitvoeren van de werken er steeds over gewaakt zal worden dat de aanwezige beschermde elementen niet in gedrang komen. Er bevinden zich binnen het project gebied echter ook heel wat niet beschermde historische elementen die eveneens maximaal bewaard dienen te blijven.
De groenzone ten westen van de historische dienstwoningen wordt vergroot maar de oorspronkelijke tuin met tuinafsluiting blijft bewaard en wordt in ere hersteld.
De voorliggende aanvraag wordt gunstig geadviseerd door de dienst monumentenzorg mits ook maximaal rekening wordt gehouden met het behoud van niet-beschermde historische elementen die zich binnen de projectzone bevinden.”
Dit voorwaardelijk gunstig advies wordt bijgetreden en volgende voorwaarde wordt bij de vergunning opgenomen:
- Maximaal rekening houden met het behoud van niet-beschermde historische elementen die zich binnen de projectzone bevinden.
Archeologische aspecten
Voorliggende aanvraag werd ter advies aan de stedelijke dienst Archeologie voorgelegd. Het gunstig advies leest als volgt:
“Het projectgebied bevindt zich buiten een vastgestelde archeologische zone. Het projectgebied is gelegen buiten een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven de 3000 m² (10 133 m²) en een vergunningsplichtige ingreep boven de 1000 m² (ca. gelijk aan projectgebied). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd opgemaakt door Monument en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 22/08/2024 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/30576). Er werd geen programma van maatregelen opgesteld.”
Dit advies wordt bijgetreden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De dienst Politiezone Antwerpen / Verkeerspolitie heeft geen bezwaar tegen de voorgetselde werken.
Ook de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken – ASTRID levert een gunstig advies wat als volgt leest:
“Gezien de werken niet binnen de criteria van de VCA vallen, kan er ook geen sprake zijn van verplichting tot ASTRID indoordekking.”
De stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Visit Antwerpen levert een gunstig advies aan. Het advies leest als volgt:
“Het verbindt het centrum met het noorden van de stad en zorgt voor een gunstige uitbreiding van het belevingsgebied in Antwerpen. Bij de ontwikkeling als belevingsgebied is het belangrijk rekening te houden met de aanwezigheid van basisinfrastructuur zoals openbare toiletten, op-en afstapplaatsen voor toeristisch vervoer (bus, fiets, alternatief vervoer), toeganklijkheid.”
Het advies wordt bijgetreden.
Voorliggende aanvraag werd ter advies aan de stedelijke dienst Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid – trage wegen voorgelegd. Het advies leest als volgt:
“Het aanleggen van deze site als openbaar domein verbetert de leesbaarheid en de beheersbaarheid van deze site.
Aandachtspunt vanuit sociaal-ruimtelijke veiligheid gaat uit naar de grote inhammen in het bouwblok die een gepaste afsluiting vereisen op de perceelsgrens.”
Het advies wordt bijgetreden.
Het advies van de stedelijke dienst Stadsontwikkeling / Publieke Ruimte leest voorwaardelijk gunstig:
“Het ontwerp werd besproeken op het Coördinatieoverleg openbaar domein op 15/04/2024. Het ontwerp werd aangepast aan de daar opgelegde voorwaarden, behoudens volgende opmerking:
- Parkeerplaatsen en busparking aanduiden met hoekjes om parkeerplaats duidelijk af te lijnen “
Dit advies wordt bijgetreden en de voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Gezien de aanleg en heraanleg van straten, openbaar domein geadviseerd wordt binnen de procedures van de stad bij de Commissie Openbaar Domein. Werd door de stedelijk dienst mobiliteit geen bijkomend advies gegeven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Conform het advies van de dienst Publieke Ruimte moeten de parkeerplaatsen en busparking afgebakend worden met witte hoekjes om de parkeerplaatsen duidelijk af te bakenen.
3. Er moet maximaal rekening gehouden worden met het behoud van niet-beschermde historische elementen die zich binnen de projectzone bevinden.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 augustus 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 24 oktober 2024 |
Start openbaar onderzoek | 4 november 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 3 december 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 31 maart 2025 |
Uiterste beslissingsdatum | 7 april 2025 |
Verslag GOA | 17 maart 2025 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Conform het advies van de dienst Publieke Ruimte moeten de parkeerplaatsen en busparking afgebakend worden met witte hoekjes om de parkeerplaatsen duidelijk af te bakenen.
3. Er moet maximaal rekening gehouden worden met het behoud van niet-beschermde historische elementen die zich binnen de projectzone bevinden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.