Terug
Gepubliceerd op 27/05/2025

2025_GR_00389 - Sociale economie - Lokaal Activeringspact. Inhoudelijke en financiële eindrapportage. Ondertekening - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 26/05/2025 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Meyrem Almaci, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester-voorzitter; Kevin Vereecken, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid; Kinga Pajak, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_GR_00389 - Sociale economie - Lokaal Activeringspact. Inhoudelijke en financiële eindrapportage. Ondertekening - Goedkeuring 2025_GR_00389 - Sociale economie - Lokaal Activeringspact. Inhoudelijke en financiële eindrapportage. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 11 februari 2020 (jaarnummer 126) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met VDAB Antwerpen goed.

Op 14 juli 2023 keurde de Vlaamse regering de oproep Lokaal Activeringspact 2023-2024 goed. 

Op 25 juli 2023 lanceerde het Departement Werk en Sociale Economie (DWSE), samen met VDAB en VVSG, de oproep.

Op 20 oktober 2023 (jaarnummer 7338) keurde het college de deelname aan de oproep Lokaal Activeringspact 2023-2024, goed.

Op 27 januari 2025 (jaarnummer 75) keurde de gemeenteraad de opheffing van het oude delegatiereglement goed en werd de nieuwe delegatie van bevoegdheden aan het college goedgekeurd.

Argumentatie

Met de oproep Lokaal Activeringspact, wil de Vlaamse regering lokale besturen, die extra inspanningen leveren om leefloongerechtigden te activeren, financieel ondersteunen om zo de doorstroom van leefloongerechtigden naar werk te bevorderen. De dienst Activering van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing werkte een plan van aanpak uit voor de periode 1 december 2023 tot en met 30 november 2024 met als resultaat een doorstroom naar werk van 2.971 personen. 

Zoals vermeld in de oproep van DWSE, legt het lokaal bestuur na afloop van de projectperiode een inhoudelijke en financiële eindrapportage voor aan de gemeenteraad. Nadien worden de documenten opgeladen in Platos, de projectapplicatie van DWSE. DWSE controleert de ingediende dossiers en betaalt op basis van de motivering en de goedkeuring door de gemeenteraad de ondersteuning uit.

Om de volledige doorstroom aan leefloongerechtigden van één jaar looptijd te kunnen rapporteren en aangezien de metingen per kwartaal plaatsvinden, gebeurde de rapportering minstens drie maanden na start van de acties (de laatste meting was in april 2025).

De rapportage omvat:

  • een inhoudelijk eindverslag met een omschrijving van de uitvoering van de activiteiten en de resultaten met betrekking tot het uitstroomengagement (bijlage 1);
  • een financieel verslag met gedetailleerd overzicht van de gemaakte kosten en gerealiseerde ontvangsten (bijlage 2, via vast sjabloon van DWSE).

Algemene financiële opmerkingen

Er werd met deze oproep ingediend voor het volledige bedrag van 1.555.047,37 EUR wat in absolute aantallen een uitstroomengagement weergeeft van 1.555 (equivalent) leefloongerechtigden bovenop het Vlaams gemiddelde van 1.902.

Het gerechtvaardigd subsidiebedrag wordt berekend op basis van het uitstroomresultaat. Het aantal (equivalent) leefloongerechtigden met een duurzame uitstroom bedraagt, vier maanden na de projectperiode, 2.971. Na aftrek van het Vlaams gemiddelde, afgezet ten opzichte van het opgegeven uitstroomengagement van 1.555 komt dit op een resultaatsfinanciering van 68,75%.

Het kostentotaal dat berekend werd door de dienst Activering voor de verantwoording van het project bedraagt 1.461.171,18  EUR en omvat 1.195.539,32 EUR loonkosten, 246.830,73 EUR werkingskosten en 18.801,13 EUR overheadkosten. 

De gerechtvaardigde subsidie bedraagt 1.004.496,46 EUR, zijnde 68,75% van het verantwoorde subsidiebedrag.

Met de 7de aanpassing van het meerjarenplan werd er verwacht dat er 750.000,00 EUR subsidies zou worden ontvangen.

Bijgevolg werd er 750.000,00 EUR als volgt ingeschreven in het Meerjarenplan 2020-2025:

  • Ontvangsten: inschrijving subsidie: 2400 / 2LWS090301A00000 / 74050300 / 5311110000 / SBT11442: 750.000,00 EUR;
  • Uitgaven exclusief personeelskosten:  inschrijving werkingskosten: 2400 / 2LWS090301A00000 / 6141 / 5311110000 / SBT11442: 375.000,00 EUR en  inschrijving ondersteuningsmiddelen: 2400 / 2LWS090301A00000 / 6496800 / 5311110000 / SBT11442: 375.000,00 EUR

Een overzicht van gemaakte kosten is terug te vinden in bijlage 2.


Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, VLAAMS BELANG en cd&v. 
Hebben zich onthouden: PVDA en GROEN. 
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de inhoudelijke en financiële eindrapportage voor de projectperiode van 1 december 2023 tot en met 30 november 2024 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.