Terug
Gepubliceerd op 27/05/2025

2025_GR_00388 - Beheer geïnde gelden - Kasverschillen gemeld in 2024. Ontheffing verantwoordelijkheid algemeen directeur - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 26/05/2025 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Bart De Wever, titelvoerend burgemeester; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Annick De Ridder, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Meyrem Almaci, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Jos D'Haese, raadslid; Bogdan Vanden Berghe, raadslid; Manal Toumi, raadslid; Michael Freilich, raadslid; Ben Van Duppen, raadslid; Céline Gümüs, raadslid; Anne Delespaul, raadslid; Ivan Heyligen, raadslid; Joke Laukens, raadslid; Pieter De Cock, raadslid; Maartje De Vries, raadslid; Ariane Giraneza Birekeraho, raadslid; Kenneth Asseloos, raadslid; Laura Delmas, raadslid; Joël Gemeiner, raadslid; Sven Lievens, raadslid; Lieselot Keymis, raadslid; Sophie Van de Velde, raadslid; Farid Darmach, raadslid; Ben Segers, raadslid; Oskar Seuntjens, raadslid; Vincent Hellemans, raadslid; Tim Tubbax, raadslid; Marij Preneel, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester-voorzitter; Kevin Vereecken, raadslid; Mohssine Ben Messaoud, raadslid; Kinga Pajak, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2025_GR_00388 - Beheer geïnde gelden - Kasverschillen gemeld in 2024. Ontheffing verantwoordelijkheid algemeen directeur - Goedkeuring 2025_GR_00388 - Beheer geïnde gelden - Kasverschillen gemeld in 2024. Ontheffing verantwoordelijkheid algemeen directeur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 31 maart 2021 (jaarnummer 51) keurde het managementteam de geactualiseerde "procedure dagelijks geldbeheer" goed.

Op 28 april 2025 (jaarnummer 1153) nam de algemeen directeur kennis van de kasverschillen gemeld in 2024.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 217 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur bevatten de bepalingen met betrekking tot het organisatiebeheer. De procedure met betrekking tot het beheer van chartale middelen is opgenomen in het organisatiebeheersingsysteem.

Argumentatie

In het kader van het organisatiebeheersingssysteem beschrijft de "procedure dagelijks geldbeheer" de aanstelling van geldbeheerders, het beheer van geïnde gelden en de te volgen stappen in geval van kasverschil, diefstal of fraude.

Voor de entiteit stad zijn er 187 kasverschillen gemeld waarvan 164 kastekorten voor een totaalbedrag van -2.291,84 EUR en 23 kasoverschotten voor een totaalbedrag van +280,01 EUR. 

Als gevolg van de cyberaanval en interne reorganisaties zijn er kasverschillen, ontstaan in 2023, pas gemeld in 2024. Het gaat om 140 kasverschillen waarvan 17 kasoverschotten voor een totaalbedrag van +193,66 EUR en 123 kastekorten voor een totaalbedrag van -1.919,30 EUR. Deze kasverschillen zijn mee opgenomen in het overzicht en totaal (187 kasverschillen) van 2024.

In het openluchtzwembad De Molen waren er vanaf 20 mei 2024 netwerkproblemen die de bancontactbetalingen verhinderden. Het openluchtzwembad is sinds 15 september 2024 gesloten voor renovatiewerken. Tijdens deze werken worden de netwerkproblemen door de leverancier aangepakt door nieuwe leidingen te leggen. Op 18 mei 2025 is de heropening voorzien en zouden de netwerkproblemen moeten opgelost zijn.

De gemelde kasverschillen werden reeds opgenomen in de boekhouding.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS04 - Financiën
2SBS0405 - Financiële dienstverlening en (groeps)controlling
2SBS040502 - Thesaurie

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de kasverschillen van de stad Antwerpen gemeld in 2024.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de algemeen directeur geheel te ontheffen van zijn verantwoordelijkheid inzake de kasverschillen van de stad Antwerpen gemeld in 2024.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Kasverschillen 2024 overzicht stad.pdf
  • Kasverschillen 2024 lijst stad.pdf