Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024064042 |
Gegevens van de aanvrager: | NV PEIROUN met als adres Mechelsesteenweg 35 te 2840 Rumst |
Gegevens van de exploitant: | NV PEIROUN (0713808944) met als adres Mechelsesteenweg 35 te 2840 Rumst |
Ligging van het project: | Boterlaarbaan 456 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nrs. 340F, 343A, 344E en 344G |
waarvan: |
|
- 20241012-0018 | afdeling 31 sectie B nrs. 344G, 344E, 340F en 343A (bemaling) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een meergezinswoning met 30 woongelegenheden en 4 eengezinswoningen, aanleggen van de omgeving, rooien van 38 bomen, wijzigen van de rooilijn; het exploiteren van een tijdelijke bronbemaling en een verzoek tot bijstelling van de lozingsnormen; extra info via nieuwe projectinhoudversie 4: landschappelijk werd één boom aan de Oostgevel verplaatst, alsook bijkomende info bezorgd met betrekking tot dimensionering wadi; bouwkundig werden 'sassen' voorzien aan evacuatiewegen / traphallen bij 'Parking', alsook werd een fietsberging gecompartimenteerd ten opzichte van de evacuatieweg van traphal A, met een rechtstreekse vlucht naar buiten aan traphal D |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 7 januari 2025 | 20 februari 2025 | Geen advies |
Agentschap voor Natuur en Bos | 7 januari 2025 | 24 januari 2025 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen | 20 maart 2025 | 16 april 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 20 maart 2025 | 25 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Proximus | 7 januari 2025 | 24 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius | 7 januari 2025 | 10 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Wyre | 7 januari 2025 | 10 januari 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Advies grondwater Antwerpen | 7 januari 2025 | 19 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen | 7 januari 2025 | 24 januari 2025 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 7 januari 2025 | 13 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 7 januari 2025 | 30 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SL |
| 21 maart 2025 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 7 januari 2025 | 31 januari 2025 |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg
Voorliggende aanvraag omvat het optrekken van een meergezinswoning met 30 woonunits alsook het realiseren van 4 eengezinswoningen. Verder houdt de aanvraag het vaststellen van een nieuwe rooilijn in en de aanleg van nieuw openbaar domein.
Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid
Het nieuwe openbaar domein wordt voorzien van verhardingen in beton met waar nodig aan de zijden een kasseiverharding met groene voeg om de draaibewegingen van de voertuigen die dit gedeelte occasioneel betreden op te vangen. Deze verhardingen verzorgen ook de ontsluiting van de ondergrondse parking en de toegang tot de fietsenparking.
De rest van het openbaar domein wordt groen ingericht met bomen, kleinschalige reliëfwijzigingen op organische wijze ingeplant. Voor de infiltratie van het regenwater wordt ook een wadi aangelegd.
Gelet op de omvang en de ligging van het project alsook de afwijking van het dossier aan de verordening regenwater - de infiltratievoorziening is dieper voorzien dan 50 cm, er wordt een diepte van 69 cm aangevraagd, gestaafd door peilbuismetingen op 3 locaties - werden er een aantal adviezen gevraagd. Een van die adviezen werd uitgebracht door de dienst Water van de stad. Zij brengen een gunstig advies uit en verwijzen in hun beoordeling naar het voorwaardelijk gunstige advies van Aquafin. De voorwaarden uit dit advies moeten dan ook strikt nageleefd worden.
Het buurtparkpark rondom het gebouw is publiek toegankelijk. Voor het projectgebied tussen de Van Strydoncklaan en Boterlaarbaan’ werd een inrichtingsstudie, een ‘Master- & Beeldkwaliteitsplan’, opgemaakt in opdracht van de stad en waarvan het voorontwerp op 22 maart 2019 goedgekeurd werd door het college. Een element dat naar voren geschoven werd was de groende doorwaadbaarheid die dient te worden gerealiseerd tussen de ‘kamers’ van bouwblokken.
Het dossier werd ter advies voorgelegd aan de dienst archeologie van de stad. Zij brengen een voorwaardelijk gunstig advies uit dat volgende voorwaarden bevat:
- De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een uitgesteld vooronderzoek in de vorm van een landschappelijke boringen, eventueel gevolgd door landschappelijke proefputten, verkennende en waarderende boringen en een proefsleuvenonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/31101) verplicht uit. Nadien volgt een nota met eventueel nieuw programma van maatregelen, ook dit programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd.
- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
Het nieuwe openbaar domein sluit aan op de Boterlaarbaan, waarvan de rooilijn wordt gewijzigd. De aanvrager zal dit toekomstig openbaar domein aanleggen alsook kosteloos overdragen aan de stad Antwerpen.
Op 25 maart 2024 keurde de gemeenteraad een gewijzigd reglement goed voor de gemeentelijke parkeervergunning. Hierin werd het aantal bewonersvergunningen bij nieuwbouw en herbouw gewijzigd. Deze is toepasbaar voor bouwdossiers die ingediend zijn op of na 15 juli 2024, met name het moment dat de nieuwe bouwcode van kracht is.
Om de publieke ruimte verder beschikbaar te maken voor andere zaken dan geparkeerde voertuigen, wil de stad het aantal parkeervergunningen gekoppeld aan nieuwe bouwprojecten of herbouwprojecten beperken. Bewoners hebben bij deze projecten namelijk een hoogwaardig alternatief (inpandig parkeren) ten opzichte van parkeren op straat.
Het betreft een project met 30 wooneenheden of meer. Er zullen geen bewonerskaarten toegekend worden aan de bewoners van dit gebouw.
De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden die betrekking hebben op de gemeentewegen:
De aanleg van dit nieuw openbaar domein is uitvoerig besproken op de ‘commissie openbaar domein’ (COD).
De stadsdienst publiek domein brengt in dit dossier nog volgend advies uit: “Het project grenst aan de Boterlaarbaan en kadert binnen het totale plan Silsburg Noord. De over te dragen ruimte naar de Stad is ontworpen met en goedgekeurd Definitief Ontwerp op het Coördinatieoverleg publieke ruimte. Naar uitvoering dient de procedure SW/PR gevolgd te worden. Ook moet het uitvoeringsdossier voorgelegd worden alvorens aan te besteden.”
De voorschriften van de inrichtingsstudie schrijven voor om ten noorden van het perceel een parkeerpocket te voorzien, specifiek om te voldoen aan de parkeerbehoeften van zowel bewoners als bezoekers van het toekomstige Kamer B.
Echter, in overleg met de COD is besloten om de bestaande groene ruimte aan de noordzijde van het perceel, de zogenaamde groene kop, zoveel mogelijk te behouden en te beschermen. Dit besluit is genomen op basis van het volwassen groene karakter van deze zone, dat bijdraagt aan de landschappelijke waarde van de locatie en de omliggende omgeving.
Het verwijderen van deze groene kop zou een ingrijpende landschappelijke impact hebben, waarbij het visuele en natuurlijke evenwicht van de site en omgeving aanzienlijk zou worden verstoord. De groene ruimte fungeert bovendien als een esthetische en functionele overgangszone tussen het perceel en het nabijgelegen Park Groot Schijn, en biedt een natuurlijke buffer die de omgeving groener en aantrekkelijker maakt.
Ook de bestaande bomen elders op het terrein worden maximaal behouden.
Het nieuwe openbaar domein rond kamer B zal dienen als een toegankelijk en uitnodigend park voor de buurt en bezoekers, dat een naadloze verbinding biedt tussen het verstedelijkte gebied van de oude Boterlaarbaan en de natuurlijke omgeving van Park Groot Schijn. Dankzij de doordachte inrichting en het groene karakter ontstaat een plek die uitnodigt tot recreatie, rust en interactie met de natuur, terwijl de autoluwe omgeving een veilige en aangename sfeer creëert voor alle bezoekers. De bestaande vernauwing van de rijbaan zorgt tevens voor een verkeersremmende beweging van gemotoriseerd verkeer, wat de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede komt.
Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 oktober 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 7 januari 2025 |
Start 1e openbaar onderzoek | 17 januari 2025 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 15 februari 2025 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 20 maart 2025 |
Start laatste openbaar onderzoek | 28 maart 2025 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 26 april 2025 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 28 april 2025 |
Uiterste beslissingsdatum | 21 juni 2025 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
De tijdens de duur van het openbaar onderzoek ingediende bezwaren laten zich als volgt samenvatten:
1. Risico op overstromingen omwille van de ligging in overstromingsgebied van de koude beek (en gedeeltelijk in infiltratiegebied):
Het voorziene terrein voor de bouw van de appartementen ligt gedeeltelijk in overstromingsgebied, waardoor er een groot risico is op overstromingen van de appartementen van Boterlaarbaan 422 en 420 die, waarbij bij regenweer de parking op -1 nu al telkens onder water staat. Het relatief kleine stukje land en bos naast onze deur vangt bij elke regenbui het gros van het water op als een spons en beschermt ons zo tegen wateroverlast. De rest is infiltratiegebied, slechts enkele
centimeters hoger en direct tegen overstromingsgebied aan, maar significant hoger
dan Peter Benoitlaan 15 dat op het laagste punt van het overstromingsgebied ligt.
Doordat de verschillende bouwprojecten (hier worden de projecten van Wikri (Boterlaarbaan 497) en LWRSN (hoek N119/Autolei)) onafhankelijk van elkaar worden aangevraagd, lijkt het probleem niet zo groot, maar door de veelheid aan bouwprojecten in dit woongebied en de voorziene ontbossing zal dit probleem enkel nog te vergroten.
Wanneer alles wordt gebundeld tot 1 groot bouwproject, dan zal het pas duidelijk worden welke enorme overlast en mogelijke schades aan de bestaande woningen zal toegebracht worden.
Tevens wordt de vraag gesteld of de toekomstige kopers hiervan op de hoogte gesteld zullen worden.
Beoordeling
Het bezwaar is ongegrond.
Het perceel wordt op de watertoets kaart, goedgekeurd met het besluit van de Vlaamse regering van 25 november 2022 (en in voege getreden op 1 januari 2023) niet weerhouden als een perceel waar een advies van de bevoegde instantie vereist wordt.
Bovendien dient de aanvraag te voldoen aan de geldige watertoets en hierdoor de nodige voorzieningen te treffen voor het gebouw zelf en de omgeving ervan. Zo wordt er in de directe omgeving een wadi met een oppervlakte van ruim 218m² aangelegd. De aanvraag voldoet aan deze watertoets.
2. Toename verkeer/gebrek aan parkeerplaatsen:
De toenemende hoeveelheid wooneenheden, zal voor nog meer verkeersoverlast zorgen en daar is de Boterlaarbaan niet op voorzien. De straat is te smal en wordt door veel fietsers gebruikt en de laatste jaren ook veel meer auto’s waardoor het al een drukke straat is geworden. Ook in het weekend is het extra druk, o.a. door de scouts.
De parkeerplaats nabij de volkstuinen (aangelegd voor het recreatiegebied, de
volkstuinders, bezoekers van Park Groot Schijn, de hondenschool, scoutsclubs
enz…), staat in het hoogseizoen vol met bezoekers voor deze functies en heeft dus weinig nut voor de toekomstige bewoners van de nieuwe appartementen.
Ook zijn er nu reeds onvoldoende parkeerplaatsen op straat voor de bewoners.
Het project komt 2,35 parkeerplaatsen tekort. Wikri Projects,dat op Boterlaarbaan
497 elf appartementen wil bouwen, komt er ook 2 tekort en claimde die ook op de
parking. En dan moeten er nog een Kamer A, C, D en eventueel E volgen om te ontwikkelen in deze zone.
Beoordeling
Het bezwaar is ongegrond.
De aanvraag voorziet in een ondergrondse garage. De volgens de in de bouwcode vereiste en hier ontbrekende parkeerplaatsen worden financieel gecompenseerd. Er wordt geen aanspraak gemaakt op de bestaand parking nabij de volkstuinen.
Bezwaarindiener uit verder de bezorgdheid over de mogelijke impact op de verkeersveiligheid. De plannen werden met de stedelijke dienst Mobiliteit besproken. Zij brengen een voorwaardelijk gunstig advies uit.
Bovendien werd het hele project geadviseerd binnen het coördinatieoverleg openbaar domein van de stad Antwerpen, waar het goedgekeurd werd.
3. het groene karakter gaat sterk achteruit, verdwijnen natuurlijke omgeving:
Bewoners zijn hier komen wonen voor de natuurlijke omgeving Door de huidige bouwplannen zal de groene omgeving verdwijnen.
Beoordeling
Het bezwaar is ongegrond. De zone die nu aangesneden wordt voor een eerste project is volgend het gewestplan bestemd al woonuitbreidingsgebied en later in het GRUP ‘Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen’, goedgekeurd door de Vlaamse regering op19 juni 2009, aangeduid als deelzone “reservegebied voor wonen Silzburg”. Met dit plan stelt de Vlaamse Regering twee zaken voor:
Dit brengt met zich mee dat hier een stedelijk gebiedsbeleid zal gevoerd worden. Dit betekent dat vanuit het principe van gedeconcentreerde bundeling het stedelijk gebied wordt versterkt. Hierbij vormen ontwikkeling, verdichting en concentratie de uitgangspunten.
4. Aanhalen andere project in de omgeving waaronder een project aan de overzijde van de Boterlaarbaan:
Bezwaarindiener stelt zich vragen bij de verkeersveiligheid. Het project aan de overzijde van de Boterlaarbaan heeft een in- en uitrit aan de bocht met de Van Strijdoncklaan wat gevaarlijke verkeerssituaties met zich mee kan brengen, verdere verharding, rooien van bomen, bemaling,…
Ook worden de projecten van Wikri (Boterlaarbaan 497) en LWRSN (hoek N119/Autolei) aangehaald.
Beoordeling
Het bezwaar is ongegrond.
Voorliggende aanvraag handelt enkel over het oprichten van een meergezinswoning en 4 eengezinswoningen ter hoogte van Boterlaarbaan 456. De in het bezwaar aangehaalde projecten maken hiervan geen deel uit. Bij het beoordelen van de aanvraag zal enkel rekening gehouden worden met de relatie tot projecten in de directe omgeving van de aanvraag.
5. verdwijnen van fauna en flora:
Door de ondergrondse garage en diegenen die er in de toekomst nog zullen bijkomen, zullen bestaande bomen in de hoven van de bewoners in de omgeving afsterven.
Er broeden in de omgeving minstens 6 soorten vogels in en rond de bomen en struiken. Er is ook een koppel buizerds die hier in de buurt jaagt en zijn nest heeft. Telkens als er overlast is (zoals bv tijdens de afbraak van het woonhuis op de projectgrond) worden zij verjaagd en komen pas maanden later weer terug. Wij vrezen dat langdurige geluidsoverlast er voor zal zorgen dat we ze niet meer terugzien.
Beoordeling
Het bezwaar is ongegrond.
De aanwezigheid van flora en fauna is uiteraard waardevol. Anderzijds betreft het hier geen natuurgebied maar een woongebied. De invloed van een ontwikkeling op de flora en fauna kan hier dan ook niet meegenomen worden in de ruimtelijke beoordeling van de aanvraag.
6. ontbreken MOBER:
Er ontbreekt een MOBER. Zelfs in de MER-screening wordt er niets over vermeld.
Denkt men echt dat 34 woningen met plaats voor 41 voertuigen en 115 fietsen (p. 3
Verantwoordingsnota) geen invloed op zo’n kleine buurt hebben?
Auto’s moeten via het brede deel van de Boterlaarbaan naar de N116 wegrijden. Op
de T-splitsing daar gebeurden al teveel ongelukken en is nu ook nog de ingang van
een ondergrondse parking voor zo’n 57 appartementen en huizen voorwaardelijk
vergund.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Bij een aanvraag zoals hier voorligt voor het bouwen van 30 appartementen en 4 woningen is noch een mobiliteitstoets noch een MOBER vereist in de dossiersamenstelling.
Het ontwerp is de eerste fase van de ontwikkeling van en groter gebied. Hierover
Op het moment van de aanvraag is er geen concrete info over verdere inrichting van het gebied. De inrichtingsstudie, waarin het hele gebied wordt besproken, is bedoeld als informatief document en geeft een visie van hoe het hele gebied eruit zou kunnen zien in de toekomst. Het is bedoeld als instrument om af te toetsen hoe het project past in de omgeving en een verdere ontwikkeling in het gebied niet hypothekeert.
Bij verdere ontwikkeling van het gebied dient er tevens steeds rekening gehouden te worden met de bestaande omgeving. Dit zal worden meegenomen bij het beoordelen van de impact op de mobiliteit en of het past in de ruimtelijke ordening.
Stemden nee: PVDA.
Hebben zich onthouden: GROEN en VLAAMS BELANG.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘2024-09-27 - TECCON - Opmaak rooilijnplan Boterlaarbaan Deurne-A2’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Boterlaarbaan’ onder voorwaarden en lasten:
Voorwaarden
Lasten: