Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen;
- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen.
Projectnummer: | OMV_2024163523 |
Gegevens van de aanvrager: | Agentschap Wegen en Verkeer met als adres Lange Kievitstraat 111 - 113 bus 41 te 2018 Antwerpen en de heer Niels Groenen met als adres Lange Kievitstraat 111 - 113 bus 41 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Wouter Haecklaan Onbekend 2140 Antwerpen en Wouter Haecklaan te 2140 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nrs. 6/2_, 6D, 198/2V, 216/2_, 216F4, 216G4, 217/2A, 217/3_, 218W, 234W2 en 234S3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vernieuwen van twee bruggen E313/E34 over Sterckshoflei en de Cornelissenlaan, voorzien van een overbreedte voor de fietssnelweg F107 met een fietshellingen in het talud van de E313/E34, ontbossen en vellen van bomen. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 29 januari 2025 | 5 maart 2025 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 29 januari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 29 januari 2025 | 31 januari 2025 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 29 januari 2025 | 30 januari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 29 januari 2025 | 4 februari 2025 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 29 januari 2025 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag betreft het vervangen van twee bruggen over de Sterckshoflei en de Cornelissenlaan (E313/E34). De bestaande bruggen dateren uit de jaren ‘60 en verkeren in slechte staat. Renovatie is technisch niet haalbaar, waardoor volledige vervanging noodzakelijk is. De nieuwe bruggen worden breder uitgevoerd om te anticiperen op een mogelijke toekomstige verbreding van de snelweg.
Met de vervanging van de bruggen wordt op de zuidzijde van de brug over de Sterckshoflei een overbreedte voorzien voor een fietspad, zodat de fietsostrade het kruispunt ter hoogte van de Sterckshoflei kan kruisen via een fietsbrug. De fietshellingen in het talud van de autosnelweg naar de fietsbrug worden mee gerealiseerd in dit project.
De aanleg van het fietspad maakt deel uit van de fietsringweg en zorgt voor een optimalisatie van het bovenlokaal fietsroutenetwerk. Bovendien wordt met de vervanging van de bruggen en de aanleg van een fietsbrug de verkeersveiligheid verhoogd en de mobiliteit in de omgeving verbeterd.
Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid
Het nieuwe fietspad krijgt een lengte van 940 meter en een breedte van 4 meter en vervangt het bestaande wandelpad langs de Wouter Haecklaan. Het nieuwe fietspad wordt uitgevoerd in asfalt met een stalen leuning van 1,20 meter hoog. De zones langs het fietspad worden groen aangelegd waardoor deze zich integreren in de omgeving. De fietshellingen worden met een maximaal hellingspercentage van 3% aangelegd. Het fietspad wordt landschappelijk ingepast door herprofilering van de taluds en heraanplant van groenstroken.
De gehanteerde materialen van het fietspad zijn karakteristiek en voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Door het gekozen materiaalgebruik en de landschappelijke inpassing door groenstroken, integreert de aanvraag zich in de stedelijke context.
Voor de realisatie van de fietsersbrug wordt het reliëf van de taluds van de snelweg gewijzigd om de hellingen te realiseren. Hiervoor is tevens een ontbossing noodzakelijk. De te ontbossen zone betreft beplanting met beperkte ecologische waarde. Waar mogelijk wordt plaatselijk bijkomend groen aangeplant en compensatie voorzien dat door het Agentschap Natuur en Bos is goedgekeurd. De voorwaarden in het advies van het Agentschap Natuur en Bos dienen strikt nageleefd te worden.
De ontsluiting van de aangrenzende percelen blijft gewaarborgd en verbetert aangezien er een nieuwe mogelijkheid tot verplaatsing per fiets ontstaat. De oversteek via de bruggen wordt daarmee beter.
Op lokaal niveau wordt de veiligheid van zachte weggebruikers verhoogd. Plaatselijk wordt er geïnvesteerd in de verdere uitbouw van een recreatief en functioneel netwerk van fietsverbindingen. De aanleg van de nieuwe, ongelijkvloerse fietsverbinding over de Sterckshoflei wordt louter en alleen met het oog op de verkeerveiligheid van het langzaam verkeer doorgevoerd. Op deze manier kunnen de fietsers het kruispunt conflictvrij kruisen waar dit vandaag niet het geval is. De voorgestelde werken voldoen bijgevolg aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit. Er wordt voldaan aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Er is aandacht voor fietsveiligheid door ongelijkgrondse kruising van de Sterckshoflei en fysieke scheidingen van verkeersstromen. Bovendien is er gunstig advies verleend door de Verkeerspolitie.
De aanleg van het dubbelrichtingsfietspad en de aansluiting ervan op de helling van de brug werd besproken en geadviseerd door de stedelijke dienst Mobiliteit op de Commissie Openbaar Domein. De parkeerparagraaf is niet van toepassing.
Beheer en onderhoud
De nieuwe fietsverbinding zal aansluiten op het onderliggend gemeentelijk openbaar wegennet in beheer bij de stad Antwerpen, waarover afspraken worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot de overdracht van het beheer van de fietsostrade.
Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 januari 2025 |
Volledig en ontvankelijk | 17 januari 2025 |
Start openbaar onderzoek | 31 januari 2025 |
Einde openbaar onderzoek | 1 maart 2025 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 26 mei 2025 |
Uiterste beslissingsdatum | 1 juli 2025 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden bezwaarschriften, gebundelde bezwaarschriften en petitielijsten ingediend. De bezwaarschriften die betrekking hebben op de rooilijnaanpassing kunnen als volgt worden samengevat:
Bezwaren omtrent de vergunningsprocedure
1. Gele affiche/openbaar onderzoek: De gele affiche ter bekendmaking van het openbaar onderzoek bevat foutieve info. Het adres ‘Wouter Haecklaan Onbekend 2140 Antwerpen en Wouter Haecklaan te 2140 Antwerpen’ is foutief. Dit diende ‘Wouter Haecklaan 2100 Deuren/Antwerpen’ te zijn.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De fout op de gele affiche staat los van de inhoudelijke beoordeling van de aanvraag. Hoewel er een administratieve onnauwkeurigheid is in de adresvermelding op de affiche, betreft het geen fout die het openbaar onderzoek schaadt. Het is duidelijk over welke straat het gaat, ondanks de verkeerde postcode. De bekendmaking heeft haar doel niet gemist.
2. Gele affiche/openbaar onderzoek: Volgens de bezwaarindieners werd de gele affiche niet uitgehangen in de Wouter Haecklaan te Deurne waardoor niet alle betrokkenen op de hoogte waren van de aanvraag.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Volgens de gegevens in het dossier zijn er meerdere gele affiches opgehangen, waaronder één aan de hoek van de Wouter Haecklaan en de Collegelaan, vlakbij de te vervangen brug.
3. Ontbrekend advies: De bezwaarindiener werpt op er geen advies gevraagd werd aan de verkeerspolitie. Zeker voor de nieuwe situatie ter hoogte van de Collegelaan, Boterlaarbaan, Herentalsebaan en Sterckshoflei naar/vanuit de Wouter Haecklaan en alle aanpalende straten is dergelijk advies noodzakelijk. Enkel een advies omtrent de fietsostrade zelf is niet voldoende.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De verkeerspolitie heeft op 31/01/2025 een advies gegeven in het kader van de procedure.
Bezwaren omtrent de relatie tussen de aanvraag en de gewestplanbestemming
4. Strijdig met de bestemming van het gewestplan: De bezwaarindieners stellen dat de aanvrager verkeerdelijk stelt dat de voorgestelde handelingen in overeenstemming zijn met het gewestplan. De zone ten zuiden van de E313 is als ‘groengebied’ ingekleurd. (Ruimtelijk kwetsbare gebied). De handelingen die de aanvrager wenst uit te voeren zijn niet voorzien in artikel 3 paragraaf 1 van het besluit tot aanwijzing van de handelingen van algemeen belang. De handelingen vallen ook niet onder punt 11 (restcategorie) gezien de uitbreiding van de oppervlakte groter is dan 20% van de bestaande constructie. De handelingen vallen dus onder punt 3c dewelke verboden zijn in kwetsbaar gebied gezien ze geen beperkte ruimtelijke impact hebben.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De zone van het talud is in het gewestplan bestemd als parkgebied. Het betreffen echter handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben, waardoor een afwijking op de bestemmingsvoorschriften, conform artikel 4.4.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, kan worden toegestaan.
Volgens Hoofdstuk 2, artikel 2, 1° van de Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, VCRO vallen handelingen aan openbare wegen, met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur onder de noemer van algemeen belang. Volgens hoofdstuk 3, artikel 3, §1, 1° van hetzelfde besluit heeft deze afwijking een ruimtelijk beperkte impact.
Bezwaren omtrent de relatie tussen de aanvraag en de lopende studie van het ‘Complex Project De Nieuwe Rand’ (verder afgekort als CP DNR)
5. Urgentie: De bruggen staan reeds sinds 2003 op de Lijst Prioritaire Kunstwerken gezien de slechte staat ervan. Er kan volgens de bezwaarindieners niet gesproken worden over een huidige urgente noodzaak tot vernieuwing. De aanvraag betreft volgens hen eerder een voorbereiding op de realisatie van extra rijstroken op de E313 west. De voorliggende aanvraag hypothekeert daarmee de voorstellen vanuit het Complex Project De Nieuwe Rand. Een herstelling waardoor de bruggen veilig gebruikt kunnen worden tot het definitieve voorkeursbesluit bekend zou een beter alternatief zijn.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar heeft geen betrekking tot de zaak der wegen en gaat niet over de inrichting van het openbaar domein. De realisatie heeft geen impact op de toekomstige voorstellen vanuit het Complex Project De Nieuwe Rand.
Bezwaren omtrent de inplanting
6. Fundering van de fietsostrade: Funderingswerken onder de E313 zullen moeilijker uitvoerbaar zijn wanneer de fietsostrade aanwezig is.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar heeft betrekking op uitvoeringstechnische aangelegenheden en vormt geen beoordelingsgrond voor een aanvraag tot omgevingsvergunning, met inbegrip van de gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen.
7. Alternatief voor de fietsostrade: Volgens de bezwaarindieners zou het inrichten van een fietsostrade bovenop de ondergrondse aanleg van de E313 kwalitatiever zijn. De bezwaarindieners stellen een tijdelijk langeafstandsfietspad voor. Van Vaartweg, onder de brug Sterckshoflei, langs de dreef noordrand E313/E34, de recent aangelegde fietstunnel Turnhoutsebaan tot op het ringfietspad. Dit in afwachting van de definitieve oplossing.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Bezwaarindieners doen een voorstel voor een alternatief ontwerp zonder onderbouwing. Dit maakt echter geen voorwerp uit van de aanvraag en wordt niet beoordeeld.
8. Gevaarlijk voor fietsers: Het is op de gevaarlijkste plaats in de Vaartweg waar de fietsers naar boven moeten fietsen. Dit door de aanwezigheid van geparkeerde wagens.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Fietsers moeten de nieuwe fietsbrug op een veilige manier kunnen gebruiken. Op basis van de aangeleverde informatie in de aanvraag zijn er geen aanwijzingen dat dit niet het geval is. Bovendien beoordelen de verschillende stedelijke diensten de aanvraag voor de inrichting van de weg gunstig over het veiligheidsaspect, waaronder ook de verkeerspolitie en de dienst Publieke Ruimte. De plek waarde fietshelling toekomt op de Vaartweg heeft vandaag een parkeerverbod aan de snelwegkant. Hierdoor is er geen zichtbelemmering tussen fietshelling en Vaartweg.
9. Inplanting van de aanrijhelling: Volgens de bezwaarindieners is het onlogisch een extra tijdelijke aanrijhelling te voorzien voor de werkvoertuigen naar de E313. Deze zorgt voor bijkomende en onnuttige kap van bomen en een groot grondverzet. Het zou logischer zijn de helling te voorzien waar de fietshelling voor de F107 gerealiseerd zal worden.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De tijdelijke aanrijhelling van en naar de E313 wordt zo dicht mogelijk bij de werfzone en de bouwlocatie van de nieuwe bruggen voorzien om de hinder voor de buurt te beperken. Voor de aanleg van de helling van de fietssnelweg moeten sowieso bomen in de berm gekapt worden ter hoogte van de werfzones om de noodzakelijke reliëfwijzigingen te kunnen realiseren.
Bezwaren omtrent mobiliteit
10. Aansluiting van de fietsostrade: De fietsostrade sluit volgens de bezwaarindieners onvoldoende aan op het bestaande fietsnetwerk. De ligging midden in een woonwijk met veel scholen zal daarnaast voor conflictsituaties zorgen.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Op een fietssnelweg dienen conflicten met autoverkeer steeds vermeden te worden.
In eerste plaats in functie van verkeersveiligheid, maar ook om de fietsverplaatsing comfortabeler te maken, zodat er steeds vlot doorgefietst kan worden. Zeker voor fietsers die langere afstanden afleggen (een belangrijke doelgroep van gebruikers van een fietssnelweg) is dit van grote meerwaarde en essentieel voor een optimaal functioneren. In sommigen gevallen moet bijgevolg de keuze gemaakt worden om de aansluiting met het lokale fietsnetwerk minder prioriteit te geven en lokale fietsers met een bestemming in de wijk dus een beperkte omrijfactor krijgen. Dit is een keuze van de aanvrager.
Op dit moment is het niet nodig om langs de hele Vaartweg een fietssnelweg op niveau +1 te voorzien, omdat er ook geen kruispunten zijn met een grote veiligheids- of comfortimpact voor fietsers.
Het is tevens niet wenselijk de fietssnelweg aan de zuidzijde van de E313 te behouden over de hele lengte. Wisselen van kant ter hoogte van de bruggen zou op dit moment de verbinding met de Collegelaan (het vervolg van de F107) minder direct maken.
Op lange termijn (in functie van de overkapping van de Ring en het project ‘De Nieuwe Rand’) kan dit mogelijks overwogen worden, maar dit hangt samen met heel wat andere bijkomende randvoorwaarden en maakt deel uit van een breder project met een grotere scope dan die van het huidige project.
11. De fietsostrade is ter hoogte van de Vaartweg onnodig: Gezien de Vaartweg enkele jaren geleden is omgevormd tot een fietsstraat (en zone 30) is de aanleg van een fietsostrade onnodig.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
In de Vaartweg zelf wijzigt er niets aan het statuut van de weg zelf. De toegang naar de woningen en gebouwen langs de Vaartweg blijft zoals vandaag gegarandeerd, waarbij de fietsstraat behouden wordt.
12. Prioriteit van de aanvraag: De aanleg van de fietsostrade wordt voorzien voor een beperkt aantal fietsers. Het grootste aantal fietsers zal geen gebruik kunnen maken van de fietsostrade. Er dient eerder een oplossing voorzien te worden voor het lokale fietsverkeer. De bezwaarindieners stellen zich de vraag of er een fietstelling is uitgevoerd. Hierbij is een telling door middel van één sensor op één plaats onvoldoende.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Er zijn fietstellingen beschikbaar op de fietsbrug ter hoogte van de Ruggeveldlaan. De bestaande fietstellingen kunnen echter niet gebruikt worden om het potentiële aantal fietsers in beeld te brengen die de fietssnelweg gaan volgen als de nieuwe fietssnelweg volledig is afgewerkt. Vlaanderen bepaalde in het Bovenlokaal Fietsroutenetwerk waar er belangrijke fietsroutes van verschillende niveaus moeten komen of verder uitgebouwd moeten worden. Deze kaart heeft als doel om overheidsinvesteringen te concentreren op de plekken waar fietsverkeer gepland wordt. Voorliggend project geeft verdere uitvoering aan het Bovenlokaal Fietsroutenetwerk.
13. Onderzoek van alternatieven: Volgens de bezwaarindieners zijn er kwalitatieve alternatieven op de fietsostrade mogelijk. Deze werden onvoldoende onderzocht. Hierbij wordt verwezen naar OMV_2019058880 waar midden eilanden en verkeerslichten voorzien werden.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Verkeerslichten of de huidige opstelling met een gelijkgrondse kruising zijn steeds nadeliger en onveiliger voor fietsers. Een ongelijkgrondse kruising zoals voorgesteld in de aanvraag is eerder een veiliger en meer fietsvriendelijke oplossing.
Bezwaren omtrent hinder en impact op de buurt
14. Onbebosbare taluds: De bezwaarindieners stellen dat na het uitvoeren van de werken geen herbebossing kan voorzien worden op de taluds. Het feit dat het groenscherm verdwijnt zorgt ervoor dat de reeds aanwezige ernstige geluidsoverlast met slaapverstoring (blijkt geluidstudie van Verhas op 10/001/2025) sterk zal toenemen.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De geluidsoverlast zal niet sterk toenemen als gevolg van dit project.
Een groenbuffer van deze breedte en samenstelling zorgt niet voor een verlaging van het geluidsniveau. Aan de snelweg worden geen wijzigingen doorgevoerd inzake het aantal rijstroken. Een groenbuffer zorgt er wel voor dat een bepaald geluidsniveau als minder hinderlijk wordt ervaren. Ook is de waargenomen hinder doorgaans lager indien er geen direct zicht op de snelweg is vanuit de woning. Voor een deel van de woningen, de hoogstgelegen woningen die overheen de geluidschermen kunnen kijken, kan het wegnemen van het huidige groenvolume dat boven de geluidsmuur uitkomt, een verhoging van hinder veroorzaken omdat deze woningen in de hergroeiperiode van het groenscherm tijdelijk terug zicht zullen hebben op de snelweg. Dit is echter van tijdelijke aard aangezien de snelwegberm terug aangeplant zal worden met hoogstammige bomen en bosgoed. Dezelfde beplanting die er vandaag staat.
Het geluidsreducerende effect van het vervolledigen van de geluidsschermen op de bruggen, waardoor de huidige geluidslekken ter hoogte van de bruggen verdwijnen, zal echter meer doorwegen in een groot deel van de woonzone waar vandaag de hoogste geluidsniveaus zijn.
15. Impact op de privacy van de omwonenden: Volgens de bezwaarindiener wordt de fietsostrade te dicht tegen de gevels van de panden in de Vaartweg voorzien waardoor de privacy van de bewoners geschonden wordt.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De fietsostrade wordt op voldoende afstand van de woningen voorzien, waardoor deze stelling moeilijk bijgetreden kan worden. Er kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat de privacy van de woningen gerespecteerd wordt. De te verwachten hinder die hier zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in een stedelijke omgeving de gangbare normale hinder zal overschrijden.
16. Onderhoud van de nieuwe infrastructuur: De bezwaarindieners zijn bezorgd dat de nieuwe infrastructuur onvoldoende onderhouden zal worden en fietsers er zullen sluikstorten. Dit gezien deze problematiek ook aanwezig is aan de Ruggenveldbrug.
Beoordeling:
Het bezwaar ongegrond.
Het bezwaar over onderhoud vormt geen beoordelingsgrond voor een aanvraag tot omgevingsvergunning, met inbegrip van de gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen.
Bezwaren omtrent groen
17. Boscompensatie: Volgens de bezwaarindieners is het rooien van de groenschermen (inheems bos) te drastisch. Een boscompensatie elders in Vlaanderen biedt geen oplossing gezien de hoge nood aan groen in de aangrenzende woongebieden. Het groenscherm zorgt voor een visuele afscherming en beperkt geluidshinder. Bijkomend beoogt het nieuw aan te planten bos niet in een maximale boscompensatie gezien te kleine bomen (plantmaat 60/80) voorzien worden. In praktijk hanteert ANB een plantmaat van 100/150 cm. Uit richtlijnen van ANB en uit standaardbestek 250 voor wegenbouw van de Vlaamse Overheid blijkt dat er in stedelijke zones langs snelwegen grotere plantmaten aanbevolen worden.
Beoordeling:
Het bezwaar is deels gegrond.
De richtlijnen van het Agentschap Natuur en Bos en het standaardbestek vereisen een andere dan de voorziene plantmaat. Aangezien het bosgoed op een helling voorzien wordt, is het nadelig voor het aanslaan om te grote formaten te gebruiken. Er wordt compensatie voorzien zoals door het Agentschap Natuur en Bos is goedgekeurd. Het advies van het Agentschap Natuur en Bos wordt gevolgd en wordt integraal aan de vergunning gehecht.
18. Opvolging van de ontbossing: De bezwaarindieners vragen zich af wie de ontbossing zal opvolgen en stellen voor dat daarvoor een landmeter aangesteld wordt. Dit gezien vaak inbreuken of vergissingen te laat vastgesteld worden tijdens dergelijke werken.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De opvolging van ontbossing en andere uitvoeringstechnische aangelegenheden behoort niet tot de beoordeling van een aanvraag tot omgevingsvergunning, noch tot de gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen.
Bezwaren omtrent gebruiksgenot
19. Gebruik van de fietsostrade: De bezwaarindieners merken op dat de fietsostrade ononderbroken doorloopt over een afstand van 1 km. Het feit dat de fietsostrade enkel aan het begin en einde toegankelijk is, is nefast voor het gebruiksgenot. De aansluiting met de Collegelaan zal daarnaast voor gevaarlijke en onveilige situaties zorgen. Dit bijvoorbeeld ter hoogte van de muziekacademie en Xaveriuscollege.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Op een fietssnelweg dienen conflicten met autoverkeer steeds vermeden te worden.
In eerste plaats in functie van verkeersveiligheid, maar ook om de fietsverplaatsing comfortabeler te maken, zodat er steeds vlot doorgefietst kan worden. Zeker voor fietsers die langere afstanden afleggen (een belangrijke doelgroep van gebruikers van een fietssnelweg) is dit van grote meerwaarde en essentieel voor een optimaal functioneren. In sommigen gevallen moet bijgevolg de keuze gemaakt worden om de aansluiting met het lokale fietsnetwerk minder prioriteit te geven en lokale fietsers met een bestemming in de wijk dus een beperkte omrijfactor krijgen. Daarnaast valt ook op te merken dat de lokale ontsluiting behouden blijft zoals deze vandaag reeds aanwezig is.
20. De aanvraag is in strijd met de voorschriften die de aanvrager zelf opstelde: De bezwaarindieners merken op dat het ontwerp van de fietsostrade niet voldoet aan de richtlijnen uit het fietsvademecum van het AWV (aanvrager) waar voor een eenrichtingsfietspad van 3 m een schrikafstand van 75 cm en een borstweringshoogte van 132 cm wordt voorzien. Huidige aanvraag voorziet slechts een schrikafstand van 40 cm en een borstweringshoogte van 120 cm. De Vlaamse overheid miskent hiermee de richtlijnen die zij zelf uitschrijft en kan daardoor geen vergunning afleveren.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Fietsers moeten de fietsostrade op een veilige manier kunnen gebruiken. Op basis van de aangeleverde informatie in de aanvraag zijn er geen aanwijzingen dat dit niet het geval is.
Bovendien beoordelen de verschillende stedelijke diensten de aanvraag gunstig over het veiligheidsaspect, waaronder ook de verkeerspolitie en de dienst Publieke Ruimte.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit en cd&v.
Stemden nee: GROEN en VLAAMS BELANG.
Hebben zich onthouden: PVDA.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen en milderende maatregelen op te leggen om tegemoet te komen aan de gegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘rooilijnenplan’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Vaartweg’, ‘Sterckshoflei’ en ‘Wouter Haecklaan’ onder voorwaarden:
Voorwaarden