Mevrouw de schepen,
Op respectievelijk 9 en 15 mei heeft het LOP Antwerpen de cijfers bekend gemaakt van Meld je Aan en de onderwijscapaciteit in het basisonderwijs en buitengewoon basisonderwijs, en in het secundair onderwijs – A-en B-stroom en buitengewoon secundair onderwijs. De cijfers tonen een duidelijke tweedeling in de capaciteitsrealiteit van ons onderwijslandschap: een stabiel en performant systeem voor het gewoon onderwijs en de A-stroom, tegenover een structureel tekort in de B-stroom en het buitengewoon onderwijs: vooral in die laatste groep zijn de wachtrijen erg groot – tot wanhoop van de ouders.
U bent pas enkele maanden bevoegd voor onderwijs en u treft hier uiteraard een complexe en lang opgebouwde situatie aan. Tegelijk is het duidelijk dat dit beleidsterrein dringend nood heeft aan gerichte, systematische versterking — en daarin speelt de stad, naast de Vlaamse overheid, een cruciale regierol.
Daarom volgende vragen:
A. Capaciteit Buitengewoon Onderwijs
Welke concrete stappen heeft u al genomen of bent u op korte termijn bereid te nemen om extra capaciteit te creëren binnen het buitengewoon onderwijs — in het bijzonder Type 2 en Type 9 — om de grootste noden te lenigen voor het schooljaar 2025-2026?
Welke structurele samenwerking heeft u voor ogen met de Vlaamse overheid, onderwijsverstrekkers en zorgactoren om het capaciteitstekort in het buitengewoon onderwijs fundamenteel aan te pakken op middellange termijn, en hoe wordt de expertise uit het gewoon onderwijs daarbij ingeschakeld zonder die scholen te overbelasten?
B. Capaciteit B-stroom
Zelf geef ik les in het secundair onderwijs, meer bepaald in de eerste graad. Daar merken we jaarlijks dat in onze 1B er steeds meer gegadigden zijn dan aantal plaatsen. De B-stroom is bedoeld voor een diverse groep leerlingen met uiteenlopende noden. Enkele veelvoorkomende redenen waarom kinderen in de B-stroom terechtkomen, zijn: Geen getuigschrift basisonderwijs - Leerachterstand of leerproblemen - Nood aan een meer concrete leeromgeving - Specifieke ondersteuningsnoden en een laattijdige instroom in het onderwijs.
Hoe evalueert u de stijging van aanmeldingen in de B-stroom en de bijbehorende onzekerheid bij ouders? Is de stad bereid om in overleg met de scholen gericht te investeren in de versterking van het imago, de infrastructuur en begeleiding in de B-stroom, zodat ook deze leerlingen toekomstkansen krijgen die hen toekomen?
Mevrouw de schepen, ouders van wachtende kinderen zitten vandaag met de handen in het haar. Zij vragen geen verklaringen, maar oplossingen. Mogen we van u een voortrekkersrol verwachten in deze urgente opdracht?
Volgende interpellaties en informatieve vragen worden tezamen besproken.
Raadsleden Preneel, Laenens en De Vries stellen hun vragen.
Schepen Ait Daoud geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Preneel, Laenens en De Vries houden nog een wederwoord.