Terug
Gepubliceerd op 07/04/2025

2025_VB_00096 - Legislatuur 2025-2030 - Vast Bureau. Interne taakverdeling (2) - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 04/04/2025 - 10:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_VB_00096 - Legislatuur 2025-2030 - Vast Bureau. Interne taakverdeling (2) - Goedkeuring 2025_VB_00096 - Legislatuur 2025-2030 - Vast Bureau. Interne taakverdeling (2) - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 2 januari 2025 werden tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad, de schepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte (jaarnummer 6) en werd de heer Bart De Wever aangesteld in het mandaat van aangewezen-burgemeester (jaarnummer 7) .
Op maandag 3 februari 2025 legde de heer Bart De Wever de eed af als eerste minister. Sindsdien is de heer Bart De Wever verhinderd als burgemeester en is hij titelvoerend burgemeester.

Op de gemeenteraad van 24 februari 2025 (jaarnummer 157) legde mevrouw Els van Doesburg de eed af als waarnemend burgemeester. Bovendien besliste de gemeenteraad om het hierdoor opengevallen schepenmandaat in te vullen.
Op de gemeenteraad van 31 maart 2025 (jaarnummer 268) legde mevrouw Nathalie van Baren de eed af als schepen. Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2025 (jaarnummer 30) werd mevrouw Nathalie van Baren aangeduid als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst. 

Het college is in de eerste plaats een uitvoerend orgaan. Op dit vlak heeft het zowel opdrachten van gemeentelijk als van algemeen belang. Daarnaast zijn aan het college ook eigen bevoegdheden van gemeentelijke aard toegekend waarvoor het op zelfstandige basis kan deelnemen aan het bestuur van de gemeente.

De burgemeester is van rechtswege de voorzitter van het vast bureau en de schepenen maken van rechtswege de leden van het vast bureau uit. De rang die de burgemeester en de schepenen innemen in het college van burgemeester en schepenen is van rechtswege de rang die de leden in het vast bureau innemen.

Op de zitting van 4 april 2025 (jaarnummer 2425) keurde het college de nieuwe interne taakverdeling goed.

Juridische grond

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:

  • artikelen 52 en 83 stellen dat het vast bureau collegiaal beslist;
  • artikelen 84, 85 en 86 omschrijven de bevoegdheden van het vast bureau (Afdeling 3. De bevoegdheden van het vast bureau).

Argumentatie

Een interne werkverdeling is ook voor het vast bureau noodzakelijk om een efficiënte uitoefening van de bevoegdheden die aan het vast bureau werden toegekend, mogelijk te maken.
Deze taakverdeling houdt geen overdracht van bevoegdheden in die aan het vast bureau werden toegekend, noch verleent zij de betrokken schepen enige persoonlijke beslissingsbevoegdheid over de aangelegenheden die hem/haar werden toevertrouwd. Alle beslissingen van het vast bureau worden steeds collegiaal genomen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt volgende interne taakverdeling en kenletters goed:

  • waarnemend burgemeester: Els van Doesburg (N-VA), bevoegd voor Veiligheid, Bestuurszaken (waaronder Externe Relaties, Rechtszaken, Herdenkingsbeleid en Straatnaamgeving), Marketing en Communicatie, Evenementen, Erfgoed, Inspectie Financiën, Interne Audit en Fondsen (KB) en Gezondheidszorg (ZAS);
  • eerste schepen: Koen Kennis (N-VA), bevoegd voor Financiën, Mobiliteit, Patrimonium (VESPA), Toerisme en Middenstand (KF); 
  • tweede schepen: Patrick Janssens (Vooruit), bevoegd voor Stadsontwikkeling en Wonen (KW);
  • derde schepen: Nabilla Ait Daoud (N-VA), bevoegd voor Onderwijs, Personeel, Kinderopvang, Sociale Economie, en Integratie en Inburgering (KO);
  • vierde schepen: Lien Van de Kelder (Vooruit), bevoegd voor Cultuur, Werk, Gelijke Kansen en Ontwikkelingssamenwerking (KC);
  • vijfde schepen: Johan Klaps (N-VA), bevoegd voor Haven en Economie (waaronder Industrie, Markten en Foren, en Diamant) (KH);
  • zesde  schepen: Ken Casier (N-VA), bevoegd voor Publiek Domein, Groen, Stadsreiniging, Afval, Innovatie, Digitalisering, Loketten en Districtswerking (KP);
  • zevende schepen: Karim Bachar (Vooruit), bevoegd voor Jeugd, Leefmilieu en Samenlevingsopbouw (KJ);
  • achtste schepen: Stijn De Rooster (N-VA),  bevoegd voor Sport, Erediensten en Dierenwelzijn (KE);
  • negende schepen: Nathalie van Baren (N-VA), bevoegd voor Sociale Zaken (BCSD) en Seniorenzorg (ZBA) (KS).

Artikel 2

Het vast bureau legt deze interne taakverdeling ter kennisneming voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.