Bij gemeenteraadsbesluiten van 24 juni 1996 (jaarnummer 1211) en 9 september 1996 (jaarnummer 1556) werd het Autonoom Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (heden: Port of Antwerp-Bruges nv van publiek recht, verder genoemd "Port of Antwerp-Bruges") opgericht en werden de statuten respectievelijk goedgekeurd en gewijzigd. De artikelen 49 en 50 van de voormelde statuten regelden de overdracht van de goederen van de stad Antwerpen aan Port of Antwerp-Bruges. Deze overdracht had betrekking op alle goederen, roerende en onroerende, inclusief het openbaar domein, goederen van infrastructurele en suprastructurele aard, alsook de intellectuele rechten en erfdienstbaarheden. De overdracht van de goederen van de stad Antwerpen aan Port of Antwerp-Bruges werd verder geformaliseerd door middel van een authentieke akte, houdende opgave van de beschrijving en van de eigendomstitels van de onroerende goederen, verleden voor het Aankoopcomité Antwerpen op 10 juli 1998 en verbeterd bij akte van 12 december 2003, eveneens verleden voor het Aankoopcomité Antwerpen.
In de daaropvolgende jaren werden diverse beleidsmatige stappen gezet met betrekking tot de ontwikkeling van het Eilandje.
Het samenwerkingsprotocol tussen de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges (hierna "het Protocol") werd in zitting van 16 februari 2009 (jaarnummer 197) door de gemeenteraad goedgekeurd. In dit protocol worden tussen de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges nieuwe afspraken gemaakt over de gebiedsafbakening van het Eilandje, over de herbestemming en ontwikkeling van het gebied, over de aansturing van de ontwikkeling, over de wijze en de timing dat de overdracht van het gebied zal geschieden, over het concessiebeleid op het gebied, over de baten en lasten die met de overdracht en de herontwikkeling gepaard gaan en tenslotte over de overdracht en het beheer van de dokken en de bijbehorende infrastructuur.
In de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges van 14 juli 2016, goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 juni 2016 (jaarnummer 449), engageerde de stad Antwerpen zich ertoe om de beheerstaken op zich te nemen van onder meer de kaaimuren, dokken en toebehoren. Dit gebeurde in afwachting van de definitieve eigendomsoverdracht. Tegelijkertijd kreeg de stad Antwerpen het gebruiksrecht over de watervlakken en kaaimuren.
Op 2 december 2016 besliste het college (jaarnummer 9962) om het toekomstscenario voor het Eilandje fase 2 verder uit te werken als Innovatieve Stadshaven. Het college besliste in dit zelfde besluit aan AG Vespa de opdracht te geven om de tweede ontwikkelingsfase voor het Eilandje, zijnde Kempeneiland, Mexico-eiland en Asiadok-Oostkaai, onder de noemer “Innovatieve Stadshaven” verder uit te werken en te concretiseren door een studieopdracht uit te schrijven voor de opmaak van een masterplan. AG Vespa kreeg hierin ook opdracht om de onderhandeling met Port of Antwerp-Bruges over de gefaseerde overdracht van het grondgebied met bijbehorende concessies op te starten, zodat er een actieve grondregie kan worden opgezet om de gewenste profilering van het gebied te kunnen realiseren.
In de collegiale brief, goedgekeurd door het college op 1 december 2017 (jaarnummer 10339), werd vooropgesteld dat op basis van voorafgaande besprekingen tussen de stad Antwerpen, Port of Antwerp-Bruges en AG Vespa, Port of Antwerp-Bruges een onderhandelingsvoorstel overmaakt aan de stad Antwerpen. Dat omvatte de overdracht van dokken (kaaimuren en watervlakken) na realisatie van de afgesproken renovatiewerken, een overdracht van de bestaande kunstwerken aanwezig op het Eilandje (al dan niet in gebruik) en een gefaseerde overdracht van de gronden. Het voorstel van Port of Antwerp-Bruges omvatte verschillende onderdelen, met uiteenlopende implicaties. Hierdoor kon moeilijk meteen eenduidig op het voorstel geantwoord worden en beantwoordde het college het voorstel van Port of Antwerp-Bruges voor de verschillende onderdelen afzonderlijk. Op basis hiervan en verdere visievorming voor Eilandje fase 2 werden de gesprekken het afgelopen jaar verder gezet, wat resulteerde in de overeenkomst die met huidig besluit ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6286) keurde het college de studie "Innovatieve Stadshaven" goed als toekomstperspectief en als beleidskader voor de ontwikkeling van Eilandje fase 2 en Steenborgerweert.
Op 7 september 2018 (jaarnummer 8116) keurde het college de "Open oproep - Pilootprojecten Stedelijke logistiek via Binnenvaart Projectlocatie Kempeneiland" goed.
Op 18 mei 2020 (jaarnummer 323) keurde de gemeenteraad de overeenkomst met Port of Antwerp-Bruges inzake de overdracht van het Kempeneiland, Asiadok, Asia-Oostkaai, Kempisch Dok, Kattendijkdok, Houtdok Zuidzijde, Bonapartedok en aanhorigheden en inzake de flankerende afspraken goed.
Op 10 juli 2020 (jaarnummer 6026) keurde het college het nieuwe stadshavenplan 2020-2030 goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 628) keurde de gemeenteraad de overdracht van de gronden van Kempeneiland en Asiadok-Oostkaai goed.
Port of Antwerp-Bruges heeft de afgelopen jaren de nodige herstellingswerken uitgevoerd aan de kaaien van het Willemdok. Deze werken zijn nu afgerond waardoor ook het Willemdok aan de stad Antwerpen kan worden overgedragen.
Artikel 41, 11° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 56, §3, 8°, b.
Artikel 6, §3.2 en artikel 7 van de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2019 (jaarnummer 652), bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in - en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij de stad. Een gemeenteraadsbeslissing is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke rechten op stedelijk patrimonium.
Op 24 februari 2025 (jaarnummer 177) besliste de gemeenteraad de lopende beheersovereenkomst met AG Vespa te verlengen tot 31 december 2025.
Het over te dragen Willemdok is kadastraal gekend als Antwerpen 2de afdeling, sectie B, zonder nummer, zoals aangeduid als kavel 1 op het afbakeningsplan opgemaakt door de stad Antwerpen op 18 december 2024 met een oppervlakte van 57.995 m².
De afspraken over het beheer van de dokken binnen het stedelijk havengebied tussen Port of Antwerp-Bruges en de stad Antwerpen werden reeds vastgelegd bij overeenkomst van 14 juli 2016.
De overdracht gebeurt kosteloos.
De kosten van opmeting en plan zijn voor rekening van Port of Antwerp-Bruges.
De notariskosten zijn ten laste van de stad Antwerpen en worden geraamd op 6.000,00 EUR.
De objectcode is 0000022297, het vastgoednummer is 22297.
De gemeenteraad keurt de kosteloze overdracht goed door Port of Antwerp-Bruges aan de stad Antwerpen van het Willemdok, kadastraal gekend onder Antwerpen 2de afdeling, sectie B, zonder nummer, zoals dit staat afgebeeld als kavel 1 op het afbakeningsplan opgemaakt door de stad Antwerpen op 18 december 2024, met een oppervlakte van 57.995 m².
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Aktekosten en ereloon Willemdok, 2000 Antwerpen uit te betalen aan Scriptas notarissen BV Lange Gasthuisstraat 35-37 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0471.669.032 Rekeningnummer: BE77 0631 5586 0342 | 6.000,00 EUR | Budgetplaats: 5291500000 Budgetpositie: 613 Functiegebied: 2SBS070203A00000 Subsidie: SUB_NR Begrotingsprogramma: 2SA080119 Budgetperiode: 2025 | 4005678138 |