Terug
Gepubliceerd op 22/01/2025

2025_VB_00018 - Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) - Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

Vast Bureau
di 21/01/2025 - 15:05 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2025_VB_00018 - Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) - Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring 2025_VB_00018 - Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) - Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het vast bureau keurde goed voor de bepalingen die op het vast bureau van toepassing zijn:

  • op 22 februari 2019 (jaarnummer 88) het basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen;
  • op 3 september 2021 (jaarnummer 241) het addendum bij het BOSA 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving'.

Het vast bureau dient het BOSA goed te keuren voor de bepalingen die op het vast bureau van toepassing zijn.

Juridische grond

  • Overeenkomstig artikelen 54 en 83 van het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB) neemt het vast bureau bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
  • Overeenkomstig artikelen 38 en 74 van het Decreet over het lokaal bestuur (DLB) stelt de raad voor maatschappelijk welzijn bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
    1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van raadslid of lid van het vast bureau;
    2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de raadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
    3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn openbaar worden gemaakt;
    4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor raadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
    5° de voorwaarden waaronder de raadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
    6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de raadsleden;
    8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
    10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
    11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
    12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de raad voor maatschappelijk welzijn digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
    13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de raad voor maatschappelijk welzijn hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
  • Ook in andere (over het DLB verspreide) artikelen wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.

Argumentatie

Er wordt gekozen om in één reglement een omvattende regeling uit te werken voor de bestuurlijke organisatie van:

  • de stad Antwerpen: gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen;
  • het OCMW Antwerpen: raad voor maatschappelijk welzijn en vast bureau.

Elk van de voornoemde organen zal het reglement – voor de bepalingen die op hen van toepassing zijn – dienen goed te keuren.

De organisatie van zittingen in een digitale en hybride omgeving werd voorheen opgenomen in een addendum. Dit wordt voortaan ook geïntegreerd in het reglement. 

Het BOSA vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB/de uitvoeringsbesluiten.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heft de vorige versie van het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) integraal op, voor de bepalingen die op het vast bureau van toepassing zijn:

  • laatste versie van het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen:  het besluit van 22 februari 2019 (jaarnummer 88) voor wat betreft artikel 2;
  • het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale en hybride omgeving' bij het BOSA: het besluit van 3 september 2021 (jaarnummer 241) voor wat betreft artikel 1.

Artikel 2

Het vast bureau keurt het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) goed voor de bepalingen in het reglement die op het vast bureau van toepassing zijn.

Artikel 3

Het vast bureau stelt aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor om het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) goed te keuren voor de bepalingen in het reglement die op de raad voor maatschappelijk welzijn van toepassing zijn en stelt voor de nodige besluiten op te heffen in dit kader. 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.