Terug
Gepubliceerd op 08/04/2025

2025_DCAN_00207 - District Antwerpen. Keizerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 07/04/2025 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Vincent Gysels, districtsschepen; Ludo Van Campenhout, districtsschepen; Fatima Ezzarhouni, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2025_DCAN_00207 - District Antwerpen. Keizerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2025_DCAN_00207 - District Antwerpen. Keizerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Keizerstraat in district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 oktober 2019 (jaarnummer 8111);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van de proefopstelling Keizerstraat, Jan van Lierstraat, Raapstraat (tussen de Mutsaardstraat en de Stadswaag), Gratiekapelstraat, Kleine Kauwenberg en Prinsesstraat (tussen de Keizerstraat en Kipdorp), zoals goedgekeurd door het college op 29 januari 2021 (jaarnummer 832).

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen te dicht geparkeerd staan en het in- en uitrijden bemoeilijken, zo niet onmogelijk maken.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Keizerstraat 19 is één van de inkomende dossiers.
Op 7 augustus 2024 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Keizerstraat ter hoogte van huisnummer 19. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor een markering aan de inrit van de aanvrager. Links van de inrit ter hoogte van huisnummer 19 wordt er een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht. 

Het omkeren van de rijrichting van de Keizerstraat (met toegelaten rijrichting naar de Prinsesstraat) maakte deel uit van een aantal strategisch overwogen circulatiemaatregelen in de Universiteitsbuurt in 2021. Deze waren het resultaat van een uitgebreide analyse van de verkeersstromen in de wijk. Uit die analyse is gebleken dat er een hoge verkeersdruk aanwezig was in een aantal straten en dat een aanzienlijk deel van het verkeer geen herkomst en/of bestemming had in de Universiteitsbuurt zelf. Het wijzigen van de rijrichting van (onder andere) de Keizerstraat had onder meer als doel om enkele sluiproute(s) doorheen de wijk te ontmoedigen en de uitgaande verkeersstromen in de wijk beter te verdelen, met als finaal doel straten autoluwer te maken om te kunnen ‘vererven’ en zo méér ruimte en lucht te geven aan voetgangers, fietsers en bewoners. Uit een nameting in 2022 is gebleken dat de doorgevoerde circulatiemaatregelen een overwegend positief effect hebben gehad op de afname van het sluipverkeer in de wijk. Het omkeren van de rijrichting kreeg een positieve evaluatie. De proefopstelling wordt nu bestendigd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) ontving een melding omtrent een laad- en loszone. Uit onderzoek bleek dat de laad- en loszone niet langer wordt gebruikt. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in overleg met district Antwerpen voor om de laad- en loszone te verwijderen.

Tijdens het onderzoek werd ook vastgesteld dat het aanvullende verkeersreglement niet meer overeenstemt met de huidige situatie in deze straat. Het reglement wordt nu geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2024 (jaarnummer 701) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de toegelaten rijrichting naar de Prinsesstraat wordt ingevoerd (artikel 1);
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • de laad- en loszone ter hoogte van de nummers 14 en 22 wordt verwijderd (artikel 2);
  • links van de inrit ter hoogte van nummer 19 wordt een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht (artikel 5);
  • het fietspad is niet meer aanwezig (het desbetreffende artikel wordt verwijderd uit het verkeersreglement).

De parkeerbalans neemt toe met twee plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 29 januari 2025 Gunstig advies

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerking op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door het college in zitting van 4 oktober 2019 (jaarnummer 8111).

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Keizerstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 oktober 2019 (jaarnummer 8111).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20250123_Keizerstraat_AVR.pdf
  • 20250123_Keizerstraat_Plan1.pdf
  • 20250123_Keizerstraat_Plan2.pdf
  • 20250123_Keizerstraat_Plan3.pdf
  • 20250123_Keizerstraat_Plan4.pdf
  • 20250123_Keizerstraat_verdrijvingsvlak_inrit.pdf