De Keizerstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen te dicht geparkeerd staan en het in- en uitrijden bemoeilijken, zo niet onmogelijk maken.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Keizerstraat 19 is één van de inkomende dossiers.
Op 7 augustus 2024 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Keizerstraat ter hoogte van huisnummer 19. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor een markering aan de inrit van de aanvrager. Links van de inrit ter hoogte van huisnummer 19 wordt er een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht.
Het omkeren van de rijrichting van de Keizerstraat (met toegelaten rijrichting naar de Prinsesstraat) maakte deel uit van een aantal strategisch overwogen circulatiemaatregelen in de Universiteitsbuurt in 2021. Deze waren het resultaat van een uitgebreide analyse van de verkeersstromen in de wijk. Uit die analyse is gebleken dat er een hoge verkeersdruk aanwezig was in een aantal straten en dat een aanzienlijk deel van het verkeer geen herkomst en/of bestemming had in de Universiteitsbuurt zelf. Het wijzigen van de rijrichting van (onder andere) de Keizerstraat had onder meer als doel om enkele sluiproute(s) doorheen de wijk te ontmoedigen en de uitgaande verkeersstromen in de wijk beter te verdelen, met als finaal doel straten autoluwer te maken om te kunnen ‘vererven’ en zo méér ruimte en lucht te geven aan voetgangers, fietsers en bewoners. Uit een nameting in 2022 is gebleken dat de doorgevoerde circulatiemaatregelen een overwegend positief effect hebben gehad op de afname van het sluipverkeer in de wijk. Het omkeren van de rijrichting kreeg een positieve evaluatie. De proefopstelling wordt nu bestendigd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) ontving een melding omtrent een laad- en loszone. Uit onderzoek bleek dat de laad- en loszone niet langer wordt gebruikt. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in overleg met district Antwerpen voor om de laad- en loszone te verwijderen.
Tijdens het onderzoek werd ook vastgesteld dat het aanvullende verkeersreglement niet meer overeenstemt met de huidige situatie in deze straat. Het reglement wordt nu geactualiseerd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt toe met twee plaatsen.
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerking op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement, goedgekeurd door het college in zitting van 4 oktober 2019 (jaarnummer 8111).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Keizerstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 oktober 2019 (jaarnummer 8111).