Terug
Gepubliceerd op 23/04/2025

2025_DCEK_00078 - Inkomende stukken - Periode van 12 maart 2025 tot 20 maart 2025. Toewijzing - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
ma 24/03/2025 - 14:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Annemie Plompen, Districtsschepen; Marc Elseviers, Districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Maja Lopez Hartmann, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, Districtsburgemeester
2025_DCEK_00078 - Inkomende stukken - Periode van 12 maart 2025 tot 20 maart 2025. Toewijzing - Goedkeuring 2025_DCEK_00078 - Inkomende stukken - Periode van 12 maart 2025 tot 20 maart 2025. Toewijzing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het district ontving tijdens de periode 12 maart 2025 tot 20 maart 2025 volgende inkomende stukken:
Datum verzendingAfzender
GeaddresseerdeOnderwerp
12 maart 2025Agentschap Binnenland BestuurDistrictscollege Ekeren Klacht betreffende de uitsluiting van districtsraadsleden van persmomenten in het huishoudelijk reglement van het district Ekeren

Juridische grond

Artikel 290 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 279 § 1 en 2 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de ondertekening van de briefwisseling van het districtscollege en de districtsraad.

Met besluit van het districtscollege van 9 januari 2019 (jaarnummer 2) delegeerde de districtsburgemeester zijn ondertekeningsbevoegdheid.

In het kader van de binnengemeentelijke decentralisatie keurde het college van burgemeester en schepenen op 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) een werkkader goed met betrekking tot de samenwerking stad-districten.

Argumentatie

Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De bestuurscoördinator/districtssecretaris zorgt voor een correcte opvolging en beantwoording van de briefwisseling.

De inkomende stukken voor de periode 12 maart 2025 tot 20 maart 2025 worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de inkomende stukken over de periode 12 maart 2025 tot 20 maart 2025.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Dienst
Taak
EK/BZ/DSOm een antwoord te versturen naar het Agentschap Binnenland Bestuur