Terug
Gepubliceerd op 08/05/2025

2025_CBS_03374 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2025011133. Desguinlei 246, 250, Lange Elzenstraat 123. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 07/05/2025 - 12:00 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester; Koen Kennis, schepen; Patrick Janssens, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Johan Klaps, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Elisabeth van Doesburg, waarnemend burgemeester
2025_CBS_03374 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2025011133. Desguinlei 246, 250, Lange Elzenstraat 123. District Antwerpen - Goedkeuring 2025_CBS_03374 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2025011133. Desguinlei 246, 250, Lange Elzenstraat 123. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2025011133

Gegevens van de aanvrager:

OPDRAVER Pidpa met als adres Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk

Gegevens van de exploitant:

OPDRAVER Pidpa (0204908936) met als adres Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk

Ligging van het project:

Desguinlei 246-250, Lange Elzenstraat 123 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nrs. 1920K, 1920P en 1921Y5

waarvan:

 

-          20181108-0021

afdeling 10 sectie K nrs. 1920K en 1920P (Hoofdkantoor Pidpa)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

afbraak loods en kantoorgebouw, inrichten parkeervoorziening, plaatsen hoogspanningscabine en verder exploiteren van een administratief gebouw met labo

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Desguinlei 250:

  • 09/05/2014: vergunning (20135648) slopen van een magazijn/garage, het herinrichten van terreinen en een parking en het plaatsen van een argontank, een hekwerk en een fietsenstalling; 
  • 21/09/1995: vergunning (1995642) afbraak deel magazijn + afwerken achtergevels - 10.1.95;

-          Lange Elzenstraat 123:

  • 05/06/1953: toelating (18#31065) voor veranderingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • Desguinlei 250:
    • kantoorgebouw (Aquaflanders) met parking achteraan;
  • Lange Elzenstraat 123:
    • magazijn/loods.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • parkeerruimte voor buurtbewoners (offstreet parkeren);

-          inrichting: 

  • de bestaande gebouwen worden afgebroken;
  • 72 autoparkeerplaatsen voor wagens;
  • fietsenberging van 144 m² en een hoogte van 2,40 m, met een capaciteit voor 74 fietsstalplaatsen en 10 bakfietsplaatsen;
  • groene ruimte rondom de parkeerplaatsen;
  • terrein wordt afgesloten door middel van een haag en metalen omheining;
  • HS-cabine van 20 m² en een hoogte van 2,80 m.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een magazijn/garage en een kantoorgebouw;

-          inrichten van de terreinen;

-          voorzien van een tijdelijke parking;

-          plaatsen van een fietsenstalling en hekwerk;

-          plaatsen van een hoogspanningscabine.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 26 juni 2014 verleende de deputatie een milieuvergunning (kenmerk MLAV1-2014-75) aan Pidpa voor de verdere exploitatie van een administratief centrum met laboratorium, na hernieuwing, uitbreiding en wijziging. Deze basisvergunning is geldig tot 26 juni 2034.

In 2017 werd bij besluit MLVER-2017-56 akte genomen van wijzigingen en uitbreidingen aan het administratief centrum met laboratorium.

 

Op 30 september 2021 verleende de deputatie een milieuvergunning (kenmerk OMV_2018135732) voor de exploitatie van een administratief centrum, na wijzigingen en een actualisatie van de basisvergunning, alsook een bijstelling van de sectorale voorwaarden voor de lozing van het bedrijfsafvalwater, met name de ondergrens voor pH. Deze vergunning is eveneens geldig tot 26 juni 2034.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de regularisatie en actualisatie van de verdere exploitatie van het administratief gebouw met laboratorium.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Hoofdkantoor Pidpa
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

-39,30 kW

(440,84 kW)

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

-56,10 kW

(1.061,90 kW)

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

15 april 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

15 april 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

15 april 2025

16 april 2025

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

15 april 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

15 april 2025

23 april 2025

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

15 april 2025

16 april 2025

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

15 april 2025

18 april 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

15 april 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

15 april 2025

22 april 2025

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 8 visuele en vormelijke inpassing:
    HS-cabine is zichtbaar vanuit de openbaar ruimte. De voorgestelde afwerking in hout respecteert de architecturale kwaliteit binnen het straatbeeld niet.
  • Artikel 23 Inrichting van de open ruimte:

Voortuinen moeten afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek, alle met een hoogte van maximum 1 meter. De voortuin wordt in de aanvraag afgesloten met een hekwerk hoger dan 1 meter.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
Je kan het plan raadplegen via Transformatieleidraad.

 

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Je kan het plan raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

 

-          Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat de sloop van een bestaande loods en de kantoorgebouwen. Op de vrijgekomen locatie wordt een tijdelijke buurtparking aangelegd met fietsenstalling en een hoogspanningscabine.

 

Omwille van de voorliggende functiewijziging, werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie. Dit advies luidt als volgt:De aanvraag omvat de afbraak van een loods en een klein kantoorgebouw, de herinrichting als buurtparking en groenzone en de plaatsing van een nieuwe elektriciteitscabine.

 

De aanvraag past binnen de visie van de beleidsnota ruimtelijke economie inzonderheid verweving van functies.

 

Het bestaande kantoorgebouw en bijhorende technische installaties blijven immers behouden. De nieuwe buurtparking en fietsenstalling is zeker nuttig daar er wel wat parkeerdruk is in het gebied.

 

Voor de hernieuwing van de elektriciteitscabine is er geen probleem.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan bovenstaand advies worden gevolgd. Echter dient aangegeven te worden dat de vergunning voor het voorzien van een buurtparking van tijdelijke aard is (5 jaar). Nadat deze vergunning verlopen is, dient de zone aangelegd te worden als groenzone. Mogelijke toekomstige bebouwingen dienen bekeken te worden in functie van het masterplan van de PIDPA/PIVA-site.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen tonen dat de bestaande loods en kantoorgebouwen ter hoogte van de straatwand worden afgebroken. Zo komt er een grote perceelsoppervlakte vrij. Deze oppervlakte wordt ingericht als tijdelijke buurtparking, groenzone en fietsenstalling. Ook wordt er afzonderlijk een hoogspanningscabine voorzien.

 

De vrijgekomen ruimte wordt tot tegen de achterste perceelsgrens ingericht als tijdelijke buurtparking met 72 parkeerplaatsen. Er wordt een groenbuffer voorzien tussen de parkeerplaats en de aangrenzende tuinzone van de woningen gelegen in de Juliaan Dillensstraat. De groenbuffer dient als kwalitatieve groenzone te worden aangelegd zodat eventuele hinder dient te worden beperkt. Er werd hieromtrent ook advies gevraagd aan de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen. Dit advies luidt als volgt: “Bij het aanplanten van een nieuwe boom moeten volgende zaken in acht genomen worden: Voor elke boom moet er voldoende ondergronds volume worden voorzien volgens het bomenplan 2.0. Het aspect duurzaamheid moet nagestreefd worden. Voor de nieuwe boom moet een groeiplaats voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte. Duurzame vergroening kan verder gerealiseerd worden door middel van waterdoorlatende verharding, gevelgroen en lokale infiltratie van hemelwater (bijvoorbeeld door koppeling van de regenwaterafvoer van daken op plantvakken).”

 

Wegens de mogelijk impact op het openbaar domein, werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Publieke Ruimte. Dit advies luidt als volgt: “De aanvraag betreft afbraakwerken en de inrichting van een tijdelijke buurtparking op het perceel. De parking wordt omsloten via een bestaande toegang en heeft geen impact op de inrichting van de publieke ruimte. Met betrekking tot schade ten gevolge van de werken dient de bouwheer voorafgaand contact op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.

Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-ofaanpassing-na-werken.”

 

Bovenstaande wordt opgelegd als voorwaarden.

 

De nu te voorziene hoogspanningscabine wordt ingepland ter hoogte van de bestaande inrit. Hier tegenover wordt een fietsenstalling voorzien van 24 meter lang en 6 meter breed. Het is vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk om de open ruimte op te splitsen in verschillende kleinere zones. Het is belangrijk dat bijgebouwen zoveel als mogelijk gecollecteerd worden en zo de verdere versnippering van open ruimte beperkt blijft. Daarom wordt in voorwaarden opgelegd om de hoogspanningscabine te plaatsen tegen de nieuwe fietsenstalling. De afwerking van de hoogspanningscabine wordt verder besproken onder ‘Visueel-vormelijke elementen’.

 

Rekening houdend met bovenstaande voorwaarden, is het voorstel ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Artikel 8 van de bouwcode legt eisen op betreffende de visuele en vormelijk inpassing. De hoogspanningscabine wordt met een houten gevelafwerking voorzien. Deze afwerking respecteert de architecturale kwaliteit van het gevelbeeld binnen de straat niet. De aanvraag wijkt vervolgens af van bovenstaand artikel. Onder ‘schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid’ werd de positie van de hoogspanningscabine beoordeeld. Deze dient tegen de nieuwe fietsenstalling voorzien te worden. De fietsenstalling wordt afgesloten met een galvarooster. Om de cabine en de fietsenstalling ook visueel als één geheel te kunnen beschouwen, maar de cabine niet met een galvarooster afgewerkt kan worden, dient deze afgewerkt te worden in een metaalplaat in dezelfde kleur als de galvarooster waarmee de fietsenstalling afgewerkt wordt.

 

Ter hoogte van de vrijgekomen straatwand wordt het bestaande hekwerk met groenzone, welke de overige site afsluit van de straat, doorgetrokken. De aanvraag wijkt hiermee af van artikel 23 van de bouwcode. Volgens dit artikel mag de afsluiting een maximale hoogte hebben van 1 meter. Echter is de voorgestelde afsluiting aanvaardbaar aangezien er zo een uniform straatbeeld gerealiseerd wordt ter hoogte van de gehele site. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan hierop een afwijking worden toegestaan.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door het slopen van de loods en de bebouwing in de Lange Elzenstraat, zal er bijkomende onaanvaardbare hinder gecreëerd worden naar de omwoners en meer bepaald de bewoners van de woningen in de Juliaan Dillensstraat. Het zijn ook deze tuinen welke momenteel rechtstreeks grenzen aan de loods. Ook uit de ingediende bezwaren blijkt dat de omwonenden niet akkoord gaan met de voorliggende aanvraag. Aangezien we vanuit stedenbouwkundig standpunt de bezwaren in functie van geluidshinder en privacy-hinder gedeeltelijk kunnen volgen, worden hieromtrent voorwaarden opgelegd.

 

De ingediende plannen, meer bepaald de snedes en de terreinprofielen, tonen strijdigheden met de bestaande toestand zoals zichtbaar op de toegevoegde foto’s in de bezwaren. Zo blijkt dat de te behouden muur ter hoogte van de loods een hoogte heeft van ongeveer 1,60 meter tot 3,60 meter. De plannen tonen een hoogte van 2,50 meter tot 2,60 meter hoog. Om de hinder op de privacy van de omwonenden aanvaardbaar te maken, wordt in voorwaarden opgelegd om de tuinmuren te verhogen of te verlagen (afhankelijk van de locatie) tot een hoogte van 2,60 meter.

 

De groenzone welke voorzien wordt tussen de buurtparking en de tuinzone van de woningen gelegen in de Juliaan Dillensstraat dient kwalitatief te worden aangelegd. Het enkel aanleggen van de zone met gras en een haag is onvoldoende om de hinder naar de aanpalers aanvaardbaar te maken. Daarom wordt in voorwaarden opgelegd om in deze groenzone ook enkele bomen aan te planten. Hiervoor dient, voor de inplanting van deze bomen, advies gevraagd te worden aan de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen en de stedelijke dienst Omgevingsvergunningen. De bomen dienen dienst te doen als enerzijds privacy-buffer, anderzijds buffer in functie van geluidshinder. In de toekomst kunnen deze bomen verplaatst worden naar een andere locatie indien nodig en in overeenstemming met het masterplan.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het project aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 32 van de bouwcode van kracht sinds 15 juli 2024, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding, wijzigen van het aantal wooneenheden en wijziging tussen de gedefinieerde subfuncties in paragraaf 3. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van [0] parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft de afbraak van een loods en kantoorgebouw, inrichten van parkeervoorziening en plaatsen hoogspanningscabine. Het project ligt in centrumgebied op minder dan 800 m van een interregionale knoop. De bijhorende parkeernormen uit de bouwcode worden gehanteerd.

 

Op de site van het hoofdkantoor van Pidpa bevinden zich twee gebouwen die einde levenstermijn zijn. Het betreft een voormalige chocoladefabriek (loods) en een kantoorgebouw (Aquaflanders). Beide gebouwen zullen afgebroken worden.

Op de vrijgekomen ruimte zal Pidpa tijdelijk voorzien in parkeerruimte voor buurtbewoners. Er worden 72 parkeerplaatsen voor wagens, 74 fietsstalplaatsen en 10 bakfietsplaatsen voorzien dewelke beschikbaar gesteld worden voor omwonenden (offstree parkeren). De rest van het perceel wordt ingericht als groenruimte. Het terrein wordt afgesloten van het openbaar domein middels een uitbreiding van de bestaande omheining.

 

De plannen voorzien in [72] nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden 72 parkeerplaatsen ingericht als tijdelijke buurtparking. De parking zal in beheer zitten bij MPA Buurtparkeren.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt [72].

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op [0] plaatsen.

 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De Provinciale Intercommunale Drinkwatermaatschappij der Provincie Antwerpen (Pidpa) is producent en distributeur van drinkwater in de provincie. Het hoofdkantoor van Pidpa, gelegen aan de Desguinlei 246-250 te 2018, omvat zowel een administratief centrum als een laboratorium voor wateranalyses, waarbij in beperkte mate genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s) van risiconiveau 2 worden toegepast.

 

Op het terrein bevinden zich twee kantoorgebouwen, respectievelijk gelegen aan de Desguinlei 246 en aan de Desguinlei 250. Het kantoorgebouw (Aquaflanders) gelegen aan de Desguinlei 250 wordt afgebroken. Naar aanleiding van de invoering van deeltijds thuiswerk na de coronaperiode, is dit gebouw niet meer nodig en worden alle kantooractiviteiten gecentraliseerd in het kantoorgebouw aan de Desguinlei 246. De bestaande hoogspanningscabine op de site wordt vervangen door een prefab hoogspanningscabine (HS-cabine). Daarnaast wordt ook de voormalige chocoladefabriek, een loods gelegen op het terrein, gesloopt.

 

De aanvraag betreft de regularisatie van aangebrachte wijzigingen en de actualisatie van de basisvergunning voor de verdere exploitatie van het administratief centrum met laboratorium.

 

Voor de exploitatie van het administratief centrum met laboratorium worden de volgende ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) aangevraagd:

- de exploitatie van airco’s, koelinstallaties en luchtcompressoren (rubriek 16.3.2°b);

- de exploitatie van stookinstallaties (rubriek 43.1.1°b).

 

Airco’s en compressoren

In de vergunde toestand zijn airco's, koelinstallaties en luchtcompressoren aanwezig met een totaal elektrisch vermogen van 480,14 kW, verdeeld over de twee kantoorgebouwen aan de Desguinlei 246 en 250. Door de afbraak van het kantoorgebouw (Aquaflanders) aan de Desguinlei 250, worden een aantal airco’s verwijderd. Dit resulteert in een daling van het totale elektrisch vermogen met 41,5 kW. Deze aanpassing draagt bij aan een vermindering van het gebruik van koelmiddelen en aan de beperking van de uitstoot van broeikasgassen. Daarnaast wordt in het laboratorium een nieuwe compressor van 2,2 kW geplaatst. Rekening houdend met de voormelde wijzigingen, wordt de totale geïnstalleerde totale drijfkracht verminderd met 39,3 kW. De aangepaste totale geïnstalleerde totale drijfkracht bedraagt hierdoor 440,84 kW. De exploitant wordt erop gewezen dat te allen tijde voldaan dient te worden aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht zoals opgenomen in Vlarem II.

 

De airco’s maken gebruik van verschillende koelmiddelen, waaronder R-134A, R-407C, R-410A en R-404A, met een Global Warming Potential (GWP) van respectievelijk 1.430, 1.774, 2.088 en 3.922. Gezien deze koelmiddelen een hoog GWP hebben, kunnen zij bij lekkage of ontsnapping naar de atmosfeer een negatieve impact hebben op het klimaat en bijdragen aan het broeikaseffect.

In het kader van duurzaamheid en het beperken van de impact bij een accidentele vrijstelling, wordt de exploitant gevraagd te onderzoeken of een koelmiddel met een GWP kan worden gebruikt dat niet onderhevig is aan uitfasering.

Meer informatie over in de toekomst toegelaten koelmiddelen en hun eventuele uitfaseringstermijn kan teruggevonden worden op https://www.vlaanderen.be/veka/energie-en-klimaatbeleid/energie-en-klimaatbeleid-voor-ondernemingen/f-gassen/20-februari-2024-nieuwe-f-gassenverordening-gepubliceerd.

Stookinstallaties

In het kantoorgebouw aan de Desguinlei 246 zijn in de vergunde toestand 2 stookinstallaties op aardgas aanwezig, met een gezamenlijk nominaal thermisch ingangsvermogen van 1.118 kW (respectievelijk 597 kW en 521 kW).

 

De oude bestaande stookinstallatie van 597 kW is vervangen door drie nieuwe condensatieketels van elk 180,3 kW, opgesteld in serie. Deze aanpassing resulteert in een vermindering van het totale thermisch ingangsvermogen met 56,1 kW, waardoor het nieuwe nominale thermische ingangsvermogen 1.061,9 kW bedraagt.

De stookinstallaties zijn opgesteld op de technische verdieping (11) van het kantoorgebouw aan de Desguinlei 246. De geldige keuringsattesten van de stookinstallatie zijn toegevoegd aan het aanvraagdossier.

 

Uit het dossier blijkt dat de oude stookinstallatie (597 kW) niet meer voldeed aan de geldende emissienormen. De vervanging door 3 nieuwe condensatieketels in serie is milieutechnisch positief, aangezien deze ketels leiden tot een lagere uitstoot van NO? en CO, en voldoen aan de geldende emissienormen.

 

De nieuwe HS-cabine bevat een oliegevulde transformator voorzien van een opvangbak met voldoende capaciteit om de volledige olie-inhoud op te vangen bij calamiteiten. Deze transformator (400 kVA) is niet indelingsplichtig.

Enkele eerder vergunde activiteiten en inrichtingen zijn niet meer ingedeeld en worden derhalve niet meer mee opgenomen in de nieuwe vergunning:

-          2 transformatoren met een individueel nominaal vermogen van 630 kVA en 250 kVA;

-          vast opgestelde batterijen met een vermogen van 135.000 VAh;

-          acculader met een totaal vermogen van 54 kW.

 

De overige inrichtingen of activiteiten van het administratief centrum met laboratorium blijven ongewijzigd, waardoor de overige reeds vergunde rubrieken eveneens ongewijzigd blijven.

 

Vergunningsduur

De lopende milieuvergunning van Pidpa (kenmerk MLAV1-2014-75) is geldig tot 26 juni 2034. De exploitant vraagt een vergunning van bepaalde duur voor het milieutechnische luik, eveneens geldig tot 26 juni 2034. Gezien de aard van de aangevraagde wijzigingen in het milieutechnisch luik van deze aanvraag, wordt geadviseerd de vergunning van bepaalde duur te verlenen tot 26 juni 2034, zijnde de einddatum van de huidige lopende (milieu)vergunningen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Dit advies werd opgemaakt op basis van PIV 2.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De volgende voorwaarden van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen dienen strikt te worden gevolgd:

  • Bij het aanplanten van een nieuwe boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
    • Voor elke boom moet er voldoende ondergrondse volume worden voorzien volgens het bomenplan 2.0.
    • Het aspect duurzaamheid moet nagestreefd worden.
    • Voor de nieuwe boom moet een groeiplaats voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
  • Duurzame vergroening kan verder gerealiseerd worden door middel van waterdoorlatende verharding, gevelgroen en lokale infiltratie van hemelwater (bijvoorbeeld door koppeling van de regenwaterafvoer van daken op plantvakken).

2. Met betrekking tot schade ten gevolge van de werken dient de bouwheer voorafgaand contact op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.

Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-ofaanpassing-na-werken.

3. De hoogspanningscabine dient voorzien te worden tegen de nieuwe fietsenstalling.

4. De vergunning van de buurtparking is tijdelijk (5 jaar). Nadat deze vergunning vervallen is, dient de open ruimte aangelegd te worden als groenzone.

5. De hoogspanningscabine dient afgewerkt te worden in een plaatmateriaal in dezelfde kleur als de afwerking van de fietsenstalling.

6. De muur welke de tuinen van de woningen in de Juliaan Dillensstraat afsluit van de projectsite dient opgehoogd te worden tot een hoogte van 2,60 meter.

7. De zone tussen de buurtparking en de tuinen van de woningen in de Juliaan Dillensstraat dient aangelegd te worden als kwalitatieve groenbuffer. Om deze kwalitatief te maken dienen er in deze zone enkele bomen aangeplant te worden. Er dient hiervoor, voor de aanplant, advies gevraagd te worden aan de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen en de stedelijke dienst Omgevingsvergunningen zodat de inplant en type bomen geadviseerd kunnen worden.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW; (inrichting Hoofdkantoor Pidpa)

-39,30 kW

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; (inrichting Hoofdkantoor Pidpa)

-56,10 kW

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De exploitant dient de bevoegde overheid op de hoogte te brengen waarop de geactualiseerde situatie van kracht wordt. Deze melding dient te gebeuren uiterlijk vóór de inwerkingtreding van de geactualiseerde situatie.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

19 maart 2025

Start openbaar onderzoek

29 maart 2025

Einde openbaar onderzoek

27 april 2025

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

8 mei 2025

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

Bespreking van de bezwaren

 

Schending van de privacy: De bezwaarindiener geeft aan dat, door het slopen van de loods, er privacy hinder zal ontstaan vanaf de buurtparking, de bijhorende open ruimte en vanuit de kantoortoren van Pidpa zelf, in de tuinzone van de bezwaarindiener. De plannen tonen volgens de bezwaarindiener een foutieve hoogte aan van de te behouden tuinmuur. Deze is volgens de ingediende plannen 2,50 meter, terwijl de bezwaarindiener aangeeft dat de tuinmuur een hoogte heeft van 1,60 meter en op sommige percelen een hoogte van 3,60 meter.

Beoordeling: Gelet op de grote afstand van circa 9 meter tot minimaal 5,50 meter tussen de tijdelijke buurtparking en de tuinzone van de bezwaarindiener, kan deze stelling niet volledig worden bijgetreden. Het klopt dat het slopen van de loods, en het behouden van een tuinmuur met een beperkte hoogte van 1,60 meter een negatieve impact heeft op de privacy van de nu volledig afgesloten tuinzone. De ingediende foto van de bezwaarindiener toont ook dat de te behouden tuinmuur een hoogte heeft minder dan 2,50 – 2,60 meter, zoals vervolgens foutief aangegeven op de ingediende plannen. De plannen tonen bijkomend dat er een groenbuffer wordt aangelegd tussen de buurtparking en de tuinzone van de woningen gelegen in de Juliaan Dillensstraat. Bovendien bevindt zich tussen de buurtparking en de tuinzone een groenbuffer. In het advies van de stedelijke overheid zullen bijkomende voorwaarden worden opgelegd omtrent de kwaliteit van de groenbuffer en de hoogte van de te behouden tuinmuren. Bijkomend kan er gesteld worden dat wonen in een stad ook een hoge densiteit op een kleine oppervlakte betekent, wat inkijk niet kan tegenhouden. Rekening houdend met de opgelegde voorwaarden, kan er bijgevolg bezwaarlijk gesteld worden dat de privacy dermate geschonden wordt dat de woonkwaliteit in het gedrang komt. Het bezwaar is ongegrond.

 

Onveiligheidsgevoel: De bezwaarindiener geeft aan dat, door de sloop van de loods, een grotere onveiligheid ontstaat. De tuinmuren kunnen volgens de bezwaarindiener makkelijk overklommen worden.

Beoordeling: Het bezwaar omtrent mogelijke inbraak en het mogelijk hieruit vloeiende onveiligheidsgevoel betreft niet aantoonbare, subjectieve elementen die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Uiteraard zal de situatie voor enkele omwonenden wijzigen door de afbraak van de loods. Op de plannen staat een te behouden tuinmuur ingetekend met een hoogte van 2,50 – 2,60 meter. Zoals hierboven aangegeven blijkt dat de bestaande tuinmuur maar een hoogte heeft van 1,60 meter. Er worden hieromtrent vervolgens voorwaarden opgelegd in de vergunning. De afsluiting tussen de tuinen en de projectgrond is vervolgens hoog genoeg om niet gemakkelijk te overklimmen. Het bezwaar is ongegrond.

 

Geluidsoverlast en luchtvervuiling: De bezwaarindiener geeft aan dat, door de sloop van de loods en de bebouwing ter hoogte van de Lange Elzenstraat, een verhoogde geluidsoverlast en toename van kleine stofdeeltjes zal zijn vanaf de ring naar de woningen. De inrichting van het vrijgekomen perceel met een buurtparking zal dit nog versterken.

Beoordeling: Wonen in een stad betekent een hoge densiteit op een kleine oppervlakte, wat toename van bewoners, bezoekers, hulpdiensten en andere trafieken kan veroorzaken. Deze trafieken creëren inderdaad geluid en zorgen voor een bepaalde luchtvervuiling. We kunnen niet ontkennen dat, door de afbraak van de loods en de bebouwing in de straatwand, een grotere geluidshinder zal ontstaan in de tuinzone van de woningen. Echter dient gesteld te worden dat de vergunning zal worden verleend voor een tijdelijke periode (5 jaar). Dit creëert meer ruimte voor de opmaak van een totaalvisie van de site en zijn omgeving en de opmaak van een masterplan. Binnen dit masterplan wordt ook rekening gehouden met de geluidshinder afkomstig van de Ring en de Singel. Om ook nu al de hinder komende van het verkeer op de Ring en de Singel aanvaardbaar te maken en de hinder te beperken, zullen voorwaarden opgelegd worden betreffende de kwaliteit van de groenbuffer en de hoogte van de tuinmuren. Het bezwaar is ongegrond.

 

Waardevermindering eigendom: De realisatie van een buurtparking doet de waarde van het (de) omliggende eigendom(men) verminderen. Waar er in de buurt diverse stappen worden ondernomen om de omgeving op te krikken, zou een bijkomende parking de opwaardering van de buurt terug tenietdoen.

Beoordeling: Het bezwaar dat de waarde van de omliggende panden zal dalen door de aanleg van de buurtparking is niet van vergunningstechnische aard. Het bezwaar is ongegrond.

 

Negatieve impact op de erfgoedwaarde van de omgeving: De realisatie van de buurtparking en het slopen van de loods heeft een onaanvaardbare hinder op de erfgoedwaarde van de woningen in de omgeving.

Beoordeling: De loods zelf heeft geen erfgoedwaarde. Er wordt ook geen advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. De aanpalende woningen in de Juliaan Dillensstraat blijven behouden. Woningen met mogelijke erfgoedwaarde worden vervolgens niet aangetast. Het bezwaar is ongegrond.

 

Niet verenigbaarheid met de onmiddellijke omgeving binnen woongebied: De realisatie van een buurtparking is volgens de bezwaarindiener niet verenigbaar met de onmiddellijke omgeving en vervolgens niet inpasbaar binnen het woongebied. Er moet volgens de bezwaarindiener worden uitgegaan van de specifieke kenmerken van de omgeving. Een omstandige analyse ontbreekt in het dossier.

Beoordeling: Het slopen van de loods en het inrichten van de zone als buurtparking en groene ruimte wordt stedenbouwkundig als aanvaardbaar beschouwd. Net omdat er verschillende plannen zijn met de site en er aan een toekomstvisie in de vorm van een masterplan gewerkt wordt, wordt de buurtparking nu tijdelijk vergund. Op deze manier worden er geen beperkingen opgelegd bij de heraanleg van de zone binnen de globale visie van het masterplan. Het bezwaar is ongegrond.

 

Tijdelijkheid van de vergunning: De bezwaarindiener geeft aan dat, ook al wordt er een tijdelijke vergunning aangevraagd, de plannen en de nota’s tonen dat de vergunning niet van tijdelijke aard zal zijn. De voorliggende plannen zijn geen onderdeel van een goedgekeurd en bestudeerd masterplan. De tijdelijke parking kan hierdoor bestendigd worden.

Beoordeling: Zoals hierboven reeds aangegeven, is de sloop van de loods en de gebouwen en de aanleg van de vrijgekomen ruimte als buurtparking, een tijdelijk gegeven. Er wordt momenteel, samen met verschillende partijen, gewerkt aan de opmaak van het Masterplan van de gehele site. Er wordt een tijdelijke vergunning verleend voor het inrichten van de buurtparking. Er kunnen geen veronderstellingen genomen worden dat het toch een permanente parking is. Het bezwaar is ongegrond.

 

Verhoogde mobiliteitshinder: De bezwaarindiener geeft aan dat het voorzien van de buurtparking een verhoogde verkeersdruk realiseert. Bewoners zullen eerst in de straten zelf zoeken naar een parkeerplaats, passagiers afzetten, boodschappen afzetten enzovoort, enkel indien er geen plaats is in de buurt zelf, zullen ze zich mogelijks naar de buurtparking begeven. De mobiliteitsdruk op de buurt verhoogt op deze manier op een onaanvaardbare manier. De bezwaarindiener geeft ook aan dat de parkeerbehoefte van de functies op het perceel zelf geen bijkomende parking nodig hebben en dat de parkeerbehoefte volgens de bouwcode, al opgelost wordt op het eigen perceel.

Beoordeling: Het klopt dat de buurt over een grote mobiliteitsdruk beschikt aangezien er in de buurt onvoldoende parkeermogelijkheden aanwezig zijn. Het aanleggen van de parking geeft net antwoord op de vraag van de grote verkeersdruk in de buurt. De buurtparking dient te worden ingezet voor de mensen in de buurt en niet voor de gebruikers van de PIDPA/PIVA-site, net omdat de parkeerbehoefte al op het eigen perceel wordt opgelost. Er werd tijdens de procedure ook advies gevraagd aan de stedelijke dienst Mobiliteit en zij geven een gunstig advies voor de aanvraag. Het bezwaar is ongegrond.

 

Onveilige verkeerssituatie en ongeschikt wegprofiel van de Lange Elzenstraat vanuit verkeerstechnisch oogpunt: De bezwaarindiener geeft aan dat, door de toename van het verkeer in de omliggende straten, er een onveilige situatie ontstaat voor de fietsers en de voetgangers. Ook de inrit van de parking ter hoogte van de Lange Elzenstraat, juist om de hoek met de Desguinlei, creëert een onveilige verkeersituatie. De aanvraag is vervolgens niet in overeenstemming met de tweede doelstelling van de bouwcode namelijk duurzaamheid.

Beoordeling: Er werd advies gevraagd aan de Verkeerspolitie en de dienst Mobiliteit. Er wordt vanuit beide diensten geen bezwaar gegeven tegen de aanvraag. De aanvraag werd in zijn totaliteit beoordeeld en is, rekening houdend met de opgelegde voorwaarden, aanvaardbaar. Het bezwaar is ongegrond.

 

Niet-kwalitatieve groenaanleg en strijdigheid met de groenambitie van stad Antwerpen: De bezwaarindiener geeft aan dat de voorliggende plannen geen kwalitatieve groenaanleg voorziet en vervolgens ook strijdig is met de groenambitie van stad Antwerpen. Er wordt verwezen naar de bouwcode en de transformatieleidraad.

Beoordeling: Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen. Zij leggen voorwaarden op omtrent de aanplant van nieuwe bomen en het aspect duurzaamheid. Het klopt dat de ingediende beschrijvende nota beschrijft waarom er momenteel slechts een beperkt aantal bomen aangeplant zal worden. Dit wegens de tijdelijkheid van de vergunning en het kappen van de bomen in de toekomst te vermijden. Echter zullen er, zoals hierboven meegegeven, voorwaarden worden opgelegd omtrent de groenbuffer tussen de buurtparking en de tuinzone. Met de groenambities van de stad dienst rekening gehouden te worden bij de verdere opmaak van het masterplan. Het bezwaar is ongegrond.

 

Niet-kwalitatieve waterhuishouding: De bezwaarindiener geeft aan dat de voorliggende plannen geen kwalitatieve waterhuishouding voorzien. Zeker wegens de ligging van het perceel in een watergevoelige zone (gebouwscore C) dient de waterhuishouding op eigen terrein opgelost te worden.

Beoordeling: De aanvraag houdt ondermeer de sloop in van verschillende bebouwde volumes. De vrijgekomen ruimte wordt ingericht met voornamelijk waterdoorlatende materialen (grind ter hoogte van de buurtparking, gras enzovoort). Er kan dus in alle redelijkheid worden gesteld dat de aanvraag een positieve impact heeft op de waterhuishouding ten opzichte van de bestaande situatie. Het bezwaar is ongegrond.

 

Negatieve impact op de gezondheid in functie van asbest: De bezwaarindiener geeft aan dat het dak van de loods bekleed is met asbesthoudende golfplaten. Bij het slopen van de loods, zal er asbest vrijkomen en heeft vervolgens een grote impact op de gezondheid van de omwonenden.

Beoordeling: Het bezwaar tegen de sloop van de loods omwille van de asbesthoudende beplating en de mogelijke schade op de gezondheid betreft een uitvoeringstechnische (namelijk het slopen van de loods) aangelegenheid die losstaat van de beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken voor en tijdens de uitvoer der werken. Het bezwaar is ongegrond.

 

Strijdigheid met een goede ruimtelijke ordening: De bezwaarindiener geeft aan dat de ingediende plannen in strijd zijn met de goede ruimtelijke ordening. Zo dienen bouwblokken afgebouwd te worden aan de randen en dienen binnengebieden groen en gezond te zijn.

Beoordeling: Het bezwaar dat de aanvraag strijdig is met een goede ruimtelijke ordening is ongegrond. Het klopt dat de opgemaakte Transformatieleidraad en de Antwerpse bouwcode als uitgangspunt het verdichten van de bouwblokwand hebben. Echter toont deze aanvraag de sloop van bebouwing welke zich tot in het binnengebied bevond. Wegens de atypische site en de uitwerking van een masterplan van de gehele site, is het slopen van de volumes zeker inpasbaar in een goede ruimtelijke ordening. Bijkomend dient opnieuw gesteld te worden dat dit een tijdelijke vergunning betreft, om de open ruimte tijdelijk in te vullen met buurtparking. Het bezwaar is ongegrond.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De volgende voorwaarden van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen dienen strikt te worden gevolgd:

  • Bij het aanplanten van een nieuwe boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
    • Voor elke boom moet er voldoende ondergrondse volume worden voorzien volgens het bomenplan 2.0.
    • Het aspect duurzaamheid moet nagestreefd worden.
    • Voor de nieuwe boom moet een groeiplaats voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
  • Duurzame vergroening kan verder gerealiseerd worden door middel van waterdoorlatende verharding, gevelgroen en lokale infiltratie van hemelwater (bijvoorbeeld door koppeling van de regenwaterafvoer van daken op plantvakken).

2. Met betrekking tot schade ten gevolge van de werken dient de bouwheer voorafgaand contact op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.

Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-ofaanpassing-na-werken.

3. De hoogspanningscabine dient voorzien te worden tegen de nieuwe fietsenstalling.

4. De vergunning van de buurtparking is tijdelijk (5 jaar). Nadat deze vergunning vervallen is, dient de open ruimte aangelegd te worden als groenzone.

5. De hoogspanningscabine dient afgewerkt te worden in een plaatmateriaal in dezelfde kleur als de afwerking van de fietsenstalling.

6. De muur welke de tuinen van de woningen in de Juliaan Dillensstraat afsluit van de projectsite dient opgehoogd te worden tot een hoogte van 2,60 meter.

7. De zone tussen de buurtparking en de tuinen van de woningen in de Juliaan Dillensstraat dient aangelegd te worden als kwalitatieve groenbuffer. Om deze kwalitatief te maken dienen er in deze zone enkele bomen aangeplant te worden. Er dient hiervoor, voor de aanplant, advies gevraagd te worden aan de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen en de stedelijke dienst Omgevingsvergunningen zodat de inplant en type bomen geadviseerd kunnen worden.

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De exploitant dient de bevoegde overheid op de hoogte te brengen waarop de geactualiseerde situatie van kracht wordt. Deze melding dient te gebeuren uiterlijk vóór de inwerkingtreding van de geactualiseerde situatie.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.