Terug
Gepubliceerd op 06/08/2025

2025_CBS_05358 - Omgevingsvergunning - OMV_2025032500. Lageweg 390 en Lageweg 363. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 05/08/2025 - 13:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend burgemeester; Nabilla Ait Daoud, schepen; Lien Van de Kelder, schepen; Ken Casier, schepen; Karim Bachar, schepen; Nathalie van Baren, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Patrick Janssens, schepen; Johan Klaps, schepen; Stijn De Rooster, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Koen Kennis, waarnemend burgemeester
2025_CBS_05358 - Omgevingsvergunning - OMV_2025032500. Lageweg 390 en Lageweg 363. District Hoboken - Goedkeuring 2025_CBS_05358 - Omgevingsvergunning - OMV_2025032500. Lageweg 390 en Lageweg 363. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2025032500

Gegevens van de aanvrager:

NV Zuidpolder Antwerpen met als adres Pontstraat 23 te 9831 Sint-Martens-Latem

Ligging van het project:

Lageweg 390 te 2660 Hoboken (Antwerpen) en Lageweg 363 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 36 sectie B nrs. 12R2, 12T2 en afdeling 37 sectie A nrs. 34T

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van bestaande gebouwen en verhardingen en de ontmanteling van één van de bestaande gebouwen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/06/2024: welstandscommissie;

-          29/01/2021: welstandscommissie;

-          09/10/2020: welstandscommissie;

-          23/10/2015: vergunning (20151648) voor slopen van 4 woningen;

-          25/10/2007: milieuvergunning klasse 1 (2007452) voor uitbreiding en wijziging aluminiumgieterij – stopzetting vergunning op 20/05/2010;

-          11/04/2002: weigering van een milieuaanvraag klasse 1 (200232) voor de hermachtiging grondwaterwinning;

-          03/08/2000: weigering (20001688) voor het plaatsen van een publiciteitsbord (15 m) tegen de zijgevel;

-          08/04/1999: vergunning (19982234) voor het slopen en uitbreiden van bedrijfsgebouwen;

-          23/10/1997: vergunning (19972798) voor slopen van bestaande gebouwen en uitbreiding productiegebouwen met kantooroppervlakte.

 

Vergunde toestand

-          industrieel terrein met voormalige aluminiumgieterij;

-          gebouwen van 2 à 3 bouwlagen onder platte en hellende daken.

 

Bestaande toestand

-          niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop (leegstand en sluikstort).


Nieuwe toestand

In het kader van de herontwikkeling van de site Hayez-Lemmers als gemengd woongebied (in afwachting van het gemeentelijk RUP):

-          sloop van de bestaande gebouwen;

-          saneren van enkele gebouwen (o.a. asbestverwijdering);

-          uitbreken van verhardingen;

-          ontmanteling van één van de bestaande gebouwen met mogelijke herbestemming;

-          wijzigen van de scheimuur;

-          gefaseerd slopen van de vloerplaten.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van bestaande gebouwen en verhardingen;

-          ontmantelen van één van de bestaande gebouwen;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          gefaseerd slopen van de vloerplaten.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

6 juni 2025

2 juli 2025

Geen advies

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

6 juni 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

6 juni 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Maatschappelijke Veiligheid/ Stadstoezicht/ Stadshavendienst

6 juni 2025

10 juni 2025

Ondernemen en Stadsmarketing/ Economie en Toerisme

6 juni 2025

19 juni 2025

Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen

6 juni 2025

17 juni 2025

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

6 juni 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

6 juni 2025

26 juni 2025

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid

6 juni 2025

26 juni 2025

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 juni 2025

11 juni 2025

SW/V/MV

6 juni 2025

23 juni 2025

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

6 juni 2025

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

6 juni 2025

1 augustus 2025

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

6 juni 2025

2 juli 2025

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Publiciteit: het besluit van de Vlaamse regering van 12 mei 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen.
(De verordening publiciteit kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Gewestelijke publiciteitsverordening 2023)
De gewestelijke publiciteitsverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 maart 2024 en in werking getreden op 15 juli 2024. 
(De bouwcode kan je raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 11 Bereikbaarheid van de functie: §8 het is niet duidelijk of het terrein na de sloop op de bouwlijnen wordt afgesloten met een openmazige afsluiting van minstens 2,6 m hoog, voorzien van 1 afsluitbare toegang van maximaal 1,20 m breedte. Dit is enkel verplicht indien het terrein geen (tijdelijke) publiektoegankelijke groene invulling zou krijgen.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan je raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving werd geoordeeld tijdens het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van het stikstofdecreet.
Mobiliteitsgerelateerde projecten:

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van jouw project na op https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Rioleringstoets: overeenkomstig artikel 4.3.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 moet een omgevingsvergunningsaanvraag getoetst worden aan de zogenaamde rioleringstoets.
De rioleringstoets is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan je raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.

De aangeleverde archeologienota omvat niet de volledige contour van de aanvraag.

Tijdens de procedure werd een nieuwe projectinhoudversie ingediend met een archeologienota opgemaakt door All-Archeo en waarvan akte werd genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 31/07/2025 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/33989). Het programma van maatregelen schrijft geen verder onderzoek voor.  

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan je raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen

-          Transformatieleidraad: Transformatieleidraad Ruimte geven aan de stad van morgen. Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad dit plan goed.
De transformatieleidraad kan je raadplegen via Transformatieleidraad.

 

-          Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA): Op 21 mei 2024 keurde de gemeenteraad het nieuwe plan goed.
Meer info kan je raadplegen via Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

 

-          Reca Zuid: op de gemeenteraad van 21 oktober 2024 keurde de gemeenteraad dit ruimteplan goed.
Je kan het besluit raadplegen via eBesluitvorming

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat de (gedeeltelijke) sloop van leegstaande industriële gebouwen en verhardingen. De sloop kadert in de geplande ontwikkeling van het gebied waardoor de functionele inpasbaarheid gunstig is.

 

Met het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) de Lageweg wil het college het woon- en industriegebied herbestemmen. Het betreft een plangebied van ca 30 ha. Naar aanleiding van het herontwikkelen van leegstaande bedrijven en terreinen heeft het RUP de Lageweg de ambitie om het gebied te vernieuwen en te verdichten. Het gebied dient opnieuw een gemengd gebied te worden met ruimte voor KMO, (maak)bedrijven en wonen, voor een grootstedelijk park en voor stedelijke voorzieningen voor de buurt.

 

Het plangebied ligt in Hoboken tussen de spoorlijn Antwerpen-Puurs, de Emiel Vloorstraat, de Hendriklei, de Weerstandslaan, de Krugerstraat en de Zuidweg.  Het plangebied wordt doorkruist door de Lageweg. Dit gebied is in totaal een 30ha groot.

 

De stedelijke dienst Economie en Toerisme geeft een gunstig advies als volgt:

De aanvraag omvat de gefaseerde sanering, sloop en egalisering van een voormalige industriële site. Het project is gelegen binnen het onwerp rup lageweg met een gemengde herinvulling van wonen, werken en gemeenschapsvoorzieningen. De site past binnen de visie van de beleidsnota ruimtelijke economie voor de aanvraag kan gunstig advies gegeven worden.

 

Dit advies wordt bijgetreden, de aanvraag is functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt de sloop van de bestaande gebouwen en de ontmanteling van één van de bestaande gebouwen op de site. De sloop kadert in de herontwikkeling van de site Hayez-Lemmers. De leegstaande industriële site bevindt zich langs de Lageweg en de Hendriklei. Voor de site is er een gemeentelijk RUP in opmaak. De start – en procesnota dateren van april 2020. De gebouwen zijn vervallen.  De site wordt sinds 2007 niet meer ingezet en de huidige, verlaten toestand heeft een negatieve impact op de omgeving en kent een veiligheidsproblematiek omwille van krakers en het veelvuldig sluikstorten. Met de sloop wordt komaf gemaakt met deze problematieken en wordt de site voorbereid op de toekomstige ontwikkeling. De sloop is hierdoor te verantwoorden en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Gebouw 1 (volgens de figuur in de beschrijvende nota) blijft behouden omwille van de architecturale kwaliteiten en de rol aan de toekomstige groenzone. Het gebouw zal gestript, gesaneerd van asbest en grondig gereinigd worden. De andere gebouwen worden gesloopt waarbij de vloerplaat gefaseerd opgebroken zal worden. De buitenverhardingen worden mee opgebroken.  Dit per fase, grenzend aan de op te breken vloerplaat. De timing ervan zal samenlopen met de realisatie van de herontwikkeling.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stedelijke dienst Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid – trage wegen geeft een voorwaardelijk advies:

De locatie en de onmiddellijke omgeving kennen momenteel een aantal hardnekkige problemen, waaronder:

  • Aanwezigheid van hangjongeren op de site, inclusief op daken
  • Drugsgebruik en -handel op het terrein zelf en in het aangrenzende natuurgebied Blikvelden
  • Sluikstort
  • Vandalisme van gebouwen
  • Achtergelaten voertuigen op de parkings aan de overzijde van de straat
  • Regelmatige beschadiging van de poort aan de Hendricklei om buiten de openingsuren toegang te verkrijgen tot het natuurgebied Blikvelden

Op basis van klachten en vaststellingen bij politie en stadstoezicht verwachten we dat de site tijdens de afbraakwerken extra kwetsbaar zal zijn voor bovenstaande problemen, evenals voor diefstal van werfmaterieel. De site is immers langs verschillende kanten toegankelijk en er is weinig tot geen sociale controle vanuit de omliggende bebouwing, wat het risico op ongewenste activiteiten verhoogt.

 

De site is ook ernstig vervuild en er is asbest aanwezig in de gebouwen, dit brengt gezondheidsrisico’s mee.

 

Om deze risico’s te beperken, adviseren wij het volgende:

  1. Degelijke afsluiting van de site tijdens de afbraakfase
    De werfzone moet goed beveiligd worden om ongewenste betreding en diefstal te voorkomen.
  2. Beveiliging van de site na de afbraakwerken
    Indien er na de afbraak een periode zonder nieuwe werkzaamheden volgt ( in afwachting van de aanleg van het toekomstige park of de woningbouw), is het essentieel dat het terrein afgesloten blijft.

Concreet adviseren wij een afsluiting die voldoet aan de volgende criteria:

  • Minimale hoogte van 180 cm
  • Niet overklimbaar
  • Stevig verankerd in de grond
  • Bestand tegen vandalisme

Deze maatregelen zijn cruciaal om schade, diefstal en verdere overlast te voorkomen in de transitieperiode tot aan de herontwikkeling van de site.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt sluiten wij ons aan bij dit advies. Voor wat de minimale hoogte betreft van de afsluiting zal in voorwaarde worden opgenomen dat deze minstens 2,60 meter moet zijn conform artikel 11 van de bouwcode.

 

Het advies van de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu is voorwaardelijk gunstig:

Het is belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen bij (sloop)werken in gebieden met historische vervuiling, zoals de omgeving van Umicore in Hoboken.

De nodige maatregelen nemen om verspreiding van (vervuild) stof en de blootstelling er aan te beperken.

 

Er werden begin 2024 effectief extreme piekwaarden van lood in fijn stof gemeten in district Hoboken. Deze zijn met grote waarschijnlijkheid terug te brengen tot grondwerken in de directe omgeving waarbij metaalslakken betrokken waren die historisch gezien zorgden voor versteviging van de ondergrond van terreinen. Voornamelijk in district Hoboken werden deze metaalslakken gebruikt zonder dat echter geweten is waar de exacte locaties van deze metaalslakken zich bevinden. Om opwaaiend stof te voorkomen bij werken op werfzones, dringen er zich bijkomende maatregelen op met het oog op het monitoren en beheersen van stofverspreiding bij werkzaamheden. De aanvrager wordt hierbij gewezen op de politieverordening van 13 mei 2024 betreffende het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein.

 

Dit maakt ook deel uit van het voorwaardelijk gunstig advies van de stedelijke dienst Milieuvergunningen:

Het project omvat de gefaseerde sloop van de industriële gebouwen en verhardingen en de ontmanteling van één van de bestaande gebouwen op een verlaten site langs de Lageweg.

Als gevolg van de industriële activiteiten op de site is de bodem en/of grondwater verontreinigd met onder andere zware metalen, PFAS en minerale olie. De site maakte al onderwerp uit van verschillende bodemonderzoeken en saneringen, maar zal ook in de toekomst nog verder gesaneerd moeten worden. Tijdens de breekwerken in de ondergrond (vloeren, kelders, funderingen) en eventuele ontgravingen dienen de voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen in samenspraak met de begeleidende bodemsaneringsdeskundige te worden genomen. Een verslag of neerslag van het overleg en de resultaten wordt ter beschikking gehouden van de toezichthouders.

Het afgebroken volume is aanzienlijk. De duur van de werken en de hinder die er mee gepaard kan gaan, zullen enige tijd aanslepen voor de omgeving en omwonenden. Bij de sloop zijn in elk geval de voorwaarden opgenomen in Vlarem II, hoofdstuk 6.12 van toepassing. Daarnaast moet, in navolging van de politieverordening betreffende ‘het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein’ van 13 mei 2024, een stofbeheersingsplan opgemaakt worden. Hierin worden ten minste per fase de werkzaamheden omschreven, een risico-evaluatie uitgevoerd en specifieke stofbeheersmaatregelen omschreven. Verder dient er aandacht te zijn naar (zelf)controle en eventuele communicatie naar de omwonenden. Ook de opslag van (gebroken) puin op de site, in functie eventueel hergebruik, vormt een risico op stofhinder en dient mee in beschouwing genomen te worden.
Het breken van puin en de tijdelijke opslag ervan is mogelijk ingedeeld als ingedeelde inrichting of activiteit en zal dan onderwerp moeten uitmaken van een afzonderlijke meldings- of vergunningsprocedure.

Een deel van de verontreiniging is gelinkt aan de kwaliteit van de puinhoudende aanvullaag. Het lijkt ten zeerste aangewezen het vrijgekomen braakliggend terrein degelijk af te sluiten.

 

SW/ Publieke Ruimte geeft een voorwaardelijk gunstig advies: Schade aan het openbaar domein moet op kosten van de bouwheer worden hersteld.

Daarvoor dient de bouwheer voor de werken starten contact op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte via: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.

 

Het advies voor dit aspect is bijgevolg voorwaardelijk gunstig. Voorwaarden uit het de verschillende adviezen zullen worden opgenomen bij de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Schade aan het openbaar domein moet op kosten van de bouwheer worden hersteld. Daarvoor dient de bouwheer voor de werken starten contact op te nemen met Stadsontwikkeling/ afdeling Publieke Ruimte via: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.

2. De site dient afgesloten te worden met een niet-overklimbare, stevig in de grond verankerde, tegen vandalisme bestand zijnde afsluiting van minimaal 2,60 meter hoogte, conform artikel 11 van de bouwcode.

3. Het advies van de stedelijke Milieudienst dient te worden opgevolgd.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 maart 2025

Volledig en ontvankelijk

6 juni 2025

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 augustus 2025

Verslag GOA

4 augustus 2025

Naam GOA

 Gerd Cryns en Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking. 

 

Bespreking van de bezwaren

Er werden tijdens de looptijd van de bevraging bezwaren ingediend die zich als volgt laten samenvatten: 

 

Overlast van geluid, stof en vervuiling: bezwaarindiener (=buurtbewoners) zijn bezorgd dat het project langdurig hinder zal veroorzaken op voormelde punten.

Beoordeling: het klopt dat een project en zeker één van een grotere omvang zoals de sloop van de leegstaande gebouwen en verhardingen een impact heeft op de omgeving.  De aanvrager dient weliswaar steeds te voldoen aan de milieukwaliteitsnormen zoals opgenomen in Vlarem II hoofdstuk 2.2. Hierdoor wordt de hinder tot een minimum beperkt. Het bezwaar is ongegrond. 

 

Overlast nabijgelegen sportcentrum: bezwaarindiener verwijst naar het sportcentrum dat tot 2u ’s nachts open. Dit veroorzaakt geluidshinder en verstoort de leefbaarheid in de wijk. Men stelt hierbij enkele punten voor zoals het maken van duidelijke afspraken met het sportcentrum, het zorgen voor een grondige straatreiniging, plaatsen van voldoende vuilbakken, bieden van een formeel overlegmoment met de buurtbewoners, voorstel tot aankoop van de woningen van bezwaarindiener, verzoek tot compensatie voor de verwachte overlast.

Beoordeling: het gedeelte waarin het sportcentrum gevestigd is, maakt geen deel uit van deze aanvraag waardoor opmerkingen daaromtrent hier niet behandeld kunnen worden en er geen specifieke maatregelen kunnen worden opgelegd in deze omgevingsvergunning. Het bezwaar is onontvankelijk.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Schade aan het openbaar domein moet op kosten van de bouwheer worden hersteld. Daarvoor dient de bouwheer voor de werken starten contact op te nemen met Stadsontwikkeling/ afdeling Publieke Ruimte via: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.

2. De site dient afgesloten te worden met een niet-overklimbare, stevig in de grond verankerde, tegen vandalisme bestand zijnde afsluiting van minimaal 2,60 meter hoogte, conform artikel 11 van de bouwcode.

3. Het advies van de stedelijke Milieudienst dient te worden opgevolgd.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.