Terug

2017_CBS_07820 - Diamant themaperiode 2017-2018 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_07820 - Diamant themaperiode 2017-2018 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring 2017_CBS_07820 - Diamant themaperiode 2017-2018 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing werkte de volgende stadsbrede communicatiecampagne uit:

Communicatiestrategie:

De communicatieplanning bevat drie pijlers: de positionerende campagne, het contentplan en Public Relations. De communicatiestrategie verloopt in golven waarin telkens verschillende boodschappen, acties, activiteiten gebundeld worden afhankelijk van de te bereiken doelgroep.

Er worden drie grote fases onderscheiden:

  • positionerende campagne ‘In Antwerp we speak diamond – Diamond Capital since 1447’: vanaf 25 september 2017;
  • themaperiode waarbij het vooral de bedoeling is om toe te leiden naar de activiteiten, die soms ook een eigen campagne hebben (expo in het MAS, tijdens de Winter in Antwerpen): vanaf 18 oktober 2017; 
  • 2de positionerende campagne met Antwerpenaars in beeld: in het voorjaar van 2018.

Doelstelling en doelgroepen van de positionerende campagne:

De doelstelling van deze campagnes is om de stad opnieuw te positioneren als de diamantstad bij uitstek. En een programma promoten dat de diamant zichtbaar maakt in de stad en diamantbeleving mogelijk maakt.

De stad wil de bewoners in de stad terug fier laten worden op hun stad als diamantstad. Ze kennen de verhalen en de traditie nog wel, maar voelen dit niet voldoende. De soms negatieve berichtgeving en het feit dat het een mysterieuze wereld is die zich voornamelijk “achter gesloten deuren” afspeelt, is de betrokkenheid met diamant wat verloren geraakt; deze wil de stad door de campagne terug verhogen.

Bezoekers (nationaal, internationaal, intercontinentaal) wil de stad overtuigen dat Antwerpen dé diamantstad bij uitstek is, en men hier moet zijn voor de ultieme diamantbeleving of de aankoop van een juweel.

Voor de positionerende campagne focussen we voornamelijk op bezoekers uit België en (Zuid-)Nederland.

Voor de volgende doelgroepen voorzien we enkel PR en redactionele aandacht van de Buitenland Kantoren Toerisme Vlaanderen:

  • primaire herkomstmarkten voor bezoekers zijnde Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk;
  • verre markten die diamanten in Antwerpen komen kopen: vooral Azië, de VS, Rusland en Indië.

Tone of voice:

  • vakmanschap, fierheid, legacy

Campagneconcept:

In Antwerp, we speak diamond. Diamond capital since 1447.

In de eerste fase tonen de campagnebeelden de Antwerpse diamant in verschillende facetten:
  • kennis en handel:
    Wat: de diamanthandelaar keurt de diamant en parcel diamanten in papiertje.
    Emotie: bewondering en verwondering.

  • ambacht:
    Wat: diamantslijper slijpt een half afgewerkte diamant.
    Emotie: passie voor perfectie.

  • geschenk voor mensen:
    Wat: een koppel waarvan de vrouw een juweel krijgt.
    Emotie: beleving,verrassing, liefde.
 
In het voorjaar 2018 gaat de campagne dieper in op de ‘We' in ‘We speak diamond’.
De Antwerpenaren die hier wonen, werken en studeren, worden getoond in een context die duidelijk maakt dat men in elke levensfase een band met de diamant heeft.

Extra campagneproducten:
  • diamond dust affiches: via een speciale procedure bedrukt met diamantpoeder, 10 exemplaren maximum, verspreid op unieke plekken in de stad en daarna via een wedstrijd te winnen;
  • filmpje: making off van de diamond dust affiches;
  • toolbox partners (horecazaken, winkels, juweliers: e-mail handtekening, banners, stickers, folder, totebags, bierviltjes…);
  • mogelijke deal met partners streekproducten in onderzoek: Antwerpse Handjes met unieke diamantverpakking / diamantpralines speciale editie Goossens / Bierverpakking met diamant van Brouwerij De Koninck ,…

Mediamix:

In de eigen stadskanalen wordt in de periode van 25 september 2017 tem 22 oktober 2017 voorzien:

  • abribus Clear Channel: 160 affiches, drie versies;
  • losstaande panelen van JCDecaux: 210 affiches, drie versies;
  • canvassen: 11 exemplaren, drie versies;
  • vlaggen citydressing: 70 masten;
  • vlaggenlijnen in de vorm van diamantjes over de De Keyserlei, Kaasrui en Suikerrui;
  • website: www.antwerpdiamondcapital.eu;
  • stedelijke kanalen (Visit en This is Antwerp) +  kanalen naar bewoners en de interne kanalen.

Ook de mediakanalen van de partners in de diamantsector (AWDC, MAS, Diva, Toerisme Vlaanderen…) worden mee ingezet.

Aanvullend wordt er een mediaplan aangekocht:

  • advertentie met AMB-link Shop & Travel;
  • artikel Elle en Weekend Knack;
  • artikel Citta met link Belgische mode “ik koop Belgisch” (FFI);
  • diamanten op de parkinghuisjes op de Groenplaats;
  • bestickering van de parkinghuisjes Groenplaats en de Godefriduskaai;
  • campagne & ads via screens, Youtube trueview;
  • goodiebag Knack Weekend on Tour;
  • inlassing in de pers GvA, Nieuwsblad, de Standaard, l’Avenir;
  • search engine advertising targeted key words (google zoek);
  • video op digitale & social media (Facebook, Youtube, Xaxis Display, TripAdvisor, Ligatus);
  • out of home affichage (Aeolus Cultureel Netwerk Vlaanderen, Agrafa).
  • transport hubs: treinstations Rotterdam en Amsterdam van 3 oktober 2017 tot 16 oktober 2017 en 5 december 2017 tot 18 december 2017; luchthaven Zaventem en Charleroi: begin oktober 2017 tot eind december 2017; parkings Brussel Zuid vanaf 1 september 2017; Thalys en Eurostar van 1 oktober 2017 tot 31 december 2017.

Aanleiding en context

In zitting van 11 september 2015 (jaarnummer 07550) keurde het college goed om tussen september 2017 en juni 2018 een themajaar rond diamant te organiseren dat Antwerpen als diamantstad meer zichtbaarheid geeft en hiervoor haar bestaande communicatiemiddelen maximaal in te zetten.

De campagne voor het themajaar diamant is opgenomen in de communicatieplanning 2017-2019, die het college goedkeurde in de zitting van 9 december 2016 (jaarnummer 10706).

Eind september 2017 lanceert de stad de positioneringscampagne ‘In Antwerp we speak diamond – Diamond Capital since 1447’ en activeert van daar uit het programma voor het themajaar. Alle activiteiten met een potentieel bereik naar de 4 B’s (bewoners, bezoekers, bedrijven en brains) en een rechtstreekse relevantie  worden opgenomen in deze positionerende campagne. Afhankelijk van de doelgroepen worden diverse stads- en/of externe kanalen ingezet. Sommige activiteiten worden ondersteund door een aparte toeleidende campagne zoals die naar de MAS-expo Schitterend Verlangen, de Winter in Antwerpen en de opening van het belevingscentrum DIVA.

De grootschalige B2C communicatiecampagne gaat van start op 25 september 2017, in de aanloop van de activiteiten die plaatsvinden tussen 18 oktober 2017 en 14 februari 2018. Nadien loopt de campagne contentmatig verder tot aan de opening van DIVA in mei 2018 en de KP intersessional in juni 2018. Er is geen einde voorzien; het thema diamant wordt nadien permanent mee opgenomen in het generieke marketingplan om stad Antwerpen nationaal en internationaal te positioneren als diamantstad, en te promoten als een diamantbelevingsstad op toeristisch vlak.

Programma-onderdelen “We speak Diamond

  • mini-tentoonstelling ‘Diamant in Antwerpen vanaf de 15de eeuw’, FelixArchief, 17 oktober 2017 - 27 januari 2018;
  • expo MAS “Schitterend Verlangen/Dazzling Desire”: 18 oktober 2017 – 14 januari 2018;
  • activatie persstrategie op basis van het programma van de campagne “We speak diamond” (oktober 2017);
  • pre-opening DIVA: 7 december 2017 (publieksopening DIVA: mei 2018);
  • winter in Atypisch Antwerpen: 9 december 2017 - 7 januari 2018;
  • Valentijnsactie DIVA: 14/02/2018 (onder voorbehoud);
  • B-to-C acties AWDC:
    • street art (augustus 2017);
    • Antwerp Summer University (28 augustus 2017 tot 8 september 2017);
    • multicultureel straatfestival “Brilliant Foodies” (22 oktober 2017);
    • fotowedstrijd Haven van Antwerpen (november 2017);
    • Expeditie Diamant: 17 december 2017;
    • lagere scholenproject (schooljaar 2017 tot 2018);
    • diamantpostzegel (december 2018).

Algemene financiƫle opmerkingen

De  campagne voor de themaperiode diamant is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De totale campage (creatie, media, productie en acties) wordt begroot op 320.000,00 euro inclusief btw. Dit werd voorzien binnen releasebudget van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing(150.000,00 euro - functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317500000) en het budget externe marketing (170.000,00 euro - functiegebied 1SSB060204A00000 en budgetplaats 5317500000).

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Maxus Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 23 januari 2015 (jaarnummer 512). Voor andere kosten worden minstens drie offertes opgevraagd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor de campagne voor de themaperiode van Diamant goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.