De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing werkte de volgende stadsbrede communicatiecampagne uit:
Communicatiestrategie:
De communicatieplanning bevat drie pijlers: de positionerende campagne, het contentplan en Public Relations. De communicatiestrategie verloopt in golven waarin telkens verschillende boodschappen, acties, activiteiten gebundeld worden afhankelijk van de te bereiken doelgroep.
Er worden drie grote fases onderscheiden:
Doelstelling en doelgroepen van de positionerende campagne:
De doelstelling van deze campagnes is om de stad opnieuw te positioneren als de diamantstad bij uitstek. En een programma promoten dat de diamant zichtbaar maakt in de stad en diamantbeleving mogelijk maakt.
De stad wil de bewoners in de stad terug fier laten worden op hun stad als diamantstad. Ze kennen de verhalen en de traditie nog wel, maar voelen dit niet voldoende. De soms negatieve berichtgeving en het feit dat het een mysterieuze wereld is die zich voornamelijk “achter gesloten deuren” afspeelt, is de betrokkenheid met diamant wat verloren geraakt; deze wil de stad door de campagne terug verhogen.
Bezoekers (nationaal, internationaal, intercontinentaal) wil de stad overtuigen dat Antwerpen dé diamantstad bij uitstek is, en men hier moet zijn voor de ultieme diamantbeleving of de aankoop van een juweel.
Voor de positionerende campagne focussen we voornamelijk op bezoekers uit België en (Zuid-)Nederland.
Voor de volgende doelgroepen voorzien we enkel PR en redactionele aandacht van de Buitenland Kantoren Toerisme Vlaanderen:
Tone of voice:
Campagneconcept:
In Antwerp, we speak diamond. Diamond capital since 1447.
Mediamix:
In de eigen stadskanalen wordt in de periode van 25 september 2017 tem 22 oktober 2017 voorzien:
Ook de mediakanalen van de partners in de diamantsector (AWDC, MAS, Diva, Toerisme Vlaanderen…) worden mee ingezet.
Aanvullend wordt er een mediaplan aangekocht:
In zitting van 11 september 2015 (jaarnummer 07550) keurde het college goed om tussen september 2017 en juni 2018 een themajaar rond diamant te organiseren dat Antwerpen als diamantstad meer zichtbaarheid geeft en hiervoor haar bestaande communicatiemiddelen maximaal in te zetten.
De campagne voor het themajaar diamant is opgenomen in de communicatieplanning 2017-2019, die het college goedkeurde in de zitting van 9 december 2016 (jaarnummer 10706).
Eind september 2017 lanceert de stad de positioneringscampagne ‘In Antwerp we speak diamond – Diamond Capital since 1447’ en activeert van daar uit het programma voor het themajaar. Alle activiteiten met een potentieel bereik naar de 4 B’s (bewoners, bezoekers, bedrijven en brains) en een rechtstreekse relevantie worden opgenomen in deze positionerende campagne. Afhankelijk van de doelgroepen worden diverse stads- en/of externe kanalen ingezet. Sommige activiteiten worden ondersteund door een aparte toeleidende campagne zoals die naar de MAS-expo Schitterend Verlangen, de Winter in Antwerpen en de opening van het belevingscentrum DIVA.
De grootschalige B2C communicatiecampagne gaat van start op 25 september 2017, in de aanloop van de activiteiten die plaatsvinden tussen 18 oktober 2017 en 14 februari 2018. Nadien loopt de campagne contentmatig verder tot aan de opening van DIVA in mei 2018 en de KP intersessional in juni 2018. Er is geen einde voorzien; het thema diamant wordt nadien permanent mee opgenomen in het generieke marketingplan om stad Antwerpen nationaal en internationaal te positioneren als diamantstad, en te promoten als een diamantbelevingsstad op toeristisch vlak.
Programma-onderdelen “We speak Diamond”
De campagne voor de themaperiode diamant is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De totale campage (creatie, media, productie en acties) wordt begroot op 320.000,00 euro inclusief btw. Dit werd voorzien binnen releasebudget van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing(150.000,00 euro - functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317500000) en het budget externe marketing (170.000,00 euro - functiegebied 1SSB060204A00000 en budgetplaats 5317500000).
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Maxus Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 23 januari 2015 (jaarnummer 512). Voor andere kosten worden minstens drie offertes opgevraagd.
Het college keurt de principes voor de campagne voor de themaperiode van Diamant goed.