Op 18 april 2014 werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend voor het oprichten van een nieuwbouw ter hoogte van Tunnelplaats 3-7 (voormalige Renaultsite). Het betreft het slopen van de bestaande gebouwen en de nieuwbouw van appartementen, studentenkamers, handelsruimtes en ondergrondse parking. Het dossier, gekend onder dossiernummer AN1/B/20141134, werd ontvankelijk verklaard op 16 mei 2014 . Het openbaar onderzoek liep van 22 mei 2014 tot en met 21 juni 2014. De uiterste beslissingsdatum was 29 augustus 2014.
Op vraag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar werd in kader van het mogelijke hoogbouwkarakter van de aanvraag het dossier voorgelegd aan de GECORO op 11 juni 2014. GECORO stelde dat het studiegebied groter moet zijn dan het huidige perceel- en bouwblokniveau om de stedenbouwkundige kwaliteit van een bouwproject te garanderen. GECORO adviseerde dat verder stedenbouwkundig en functioneel onderzoek in relatie tot een groter studiegebied nodig is om de bouwmogelijkheden en -modaliteiten van deze plek kwalitatief te onderzoeken, waarna de architectuuropdracht in die zin kan verder gezet worden. Om het onderzoek op zo kort mogelijke termijn te realiseren wordt voorgesteld om beroep te doen op de pool ontwerpers masterplannen.
In zitting van 4 juli 2014 (2014_CBS_07185) nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het advies van GECORO en gaf volgende opdrachten aan het de bedrijfseenheid stadsontwikkeling:
1. om op korte termijn de opdrachtomschrijving en gunning van het stedenbouwkundig ontwikkelingskader Tunnelplaats en omgeving voor te bereiden met de bouwheer en voor te leggen aan het college.
> De dienst stadsontwikkeling/ruimte startte dit proces in juli 2014 op. Op 20 augustus vond een eerste overleg plaats met projectontwikkelaar en architect van Tunnelplaats 3-7 ter bespreking van het voorstel projectdefinitie en het verdere verloop van het proces.
2. om te onderzoeken of het vergunningstraject voor het pand Renault site, parallel aan de opdracht tot de opmaak van een stedenbouwkundig ontwikkelingskader, apart kan worden beoordeeld op haar merites. Met dien verstande dat de arbitraire scheiding van RUP Binnenstad en harmonie Eilandje wordt verlaten en het bouwblok Antwerp Tower tot en met Tunnelplaats als één geheel gezien wordt.
> Het advies inzake deze vraag werd verwerkt in de besluitvorming van de stedenbouwkundige vergunning Tunnelplaats 3-7.
In zitting van 29 augustus 2014 (2014_CBS_08831) keurde het college van burgemeester en schepenen de betreffende aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning voor het oprichten van een nieuwbouw ter hoogte van Tunnelplaats 3-7 (voormalige Renaultsite), goed.
De mogelijkheid tot nieuwbouw ter hoogte van Tunnelplaats 3-7 vormde de aanleiding tot opmaak van het stedenbouwkundig ontwikkelingskader Tunnelplaats.
Vanuit een gecoördineerde totaalvisie moest dit stedenbouwkundig ontwikkelingskader een gefundeerd en duidelijk ontwikkelingsperspectief bieden voor de afzonderlijke projecten waarbij de verbetering van het projectgebied, het bebouwd weefsel en het openbaar domein voorop stond.
Na goedkeuring van de bouwaanvraag Tunnelplaats 3-7 is de opmaak van een ontwikkelingskader Tunnelplaats weinig zinvol aangezien de invulling van de bebouwing binnen deze stedenbouwkundige vergunning vast ligt en hier geen verder ontwerpend onderzoek voor mogelijk is. Om die reden wordt voorgesteld de opmaak van het stedenbouwkundig ontwikkelingskader Tunnelplaats stop te zetten.
Het college keurt de stopzetting van de opdracht "opmaak van het stedenbouwkundig ontwikkelingskader Tunnelplaats" goed.