Terug

2014_CBS_03924 - Aanpassing verkeersreglement - District Berchem. Onze-Lieve-Vrouwstraat - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2014 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_03924 - Aanpassing verkeersreglement - District Berchem. Onze-Lieve-Vrouwstraat - Goedkeuring 2014_CBS_03924 - Aanpassing verkeersreglement - District Berchem. Onze-Lieve-Vrouwstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 28 april 1987 (jaarnummer 583) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Onze-Lieve-Vrouwstraat in het district Berchem goed.

Op 3 oktober 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van het district Berchem of er parkeerplaatsen bijgemaakt kunnen worden in de Onze-Lieve-Vrouwstraat.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Onze-Lieve-Vrouwstraat is gelegen in de zone 30, gekend als wijk “Sint-Hubertusstraat en omgeving”.

In de Onze-Lieve-Vrouwstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • verwijderen van het parkeerverbod langs de oneven zijde van de straat.

Onderzoek heeft uitgewezen dat er vroeger beurtelings parkeren gold in de straat. Dit werd vervangen door een parkeerverbod aan de oneven zijde van de straat, van de scheiding van de nummers 39/41 tot de Kemmelbergstraat. Dit parkeerverbod werd niet gereglementeerd. In het laatst goedgekeurd aanvullend verkeersreglement van de Onze-Lieve-Vrouwestraat, is het beurtelings parkeren gereglementeerd. Dit moet dus verwijderd worden.

  • de gele onderbroken lijn aan de even zijde aanwezig in het straatbeeld, van de Pieter De Coninckstraat over een afstand van 22 meter is niet gereglementeerd.

Deze mag eveneens verwijderd worden.

Door deze maatregel komen er 18 parkeerplaatsen bij.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

advies verkeerspolitie van 16 december 2013 Gunstig advies
advies districtsraad Berchem van 27 maart 2014 (jaarnummer 14) Gunstig advies
advies stadsontwikkeling van 26 november 2013 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Er is voldoende stallings- en parkeercapaciteit voor auto's en fietsen in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers aantrekt
Reglementering en handhaving zijn essentieel voor een succesvol parkeerbeleid
Duidelijke reglementen zorgen voor een duidelijke parkeersituatie op straat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Onze-Lieve-Vrouwstraat in het district Berchem, gestemd in de zitting van 28 april 1987 (jaarnummer 583) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Kemmelbergstraat;
  • ter hoogte van de De Lescluzestraat.

Artikel 2: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • OLV straat_bestanden.pdf