Artikel 39 van het Gemeentedecreet regelt de taak en de samenstelling van de raadscommissies.
Artikel 39 §1 van het Gemeentedecreet luidt als volgt:
"De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
Het basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen regelt de werking van de raadscommissies in de artikelen 65-74 (hoofdstuk 5).
De gemeenteraad besliste op 28 januari 2013 (jaarnummer 49) om een vergaderschema van de gemeenteraadscommissies goed te keuren.
Het is aangewezen om op 19 mei 2014 de gemeenteraadscommissie van de burgemeester, en de gemeenteraadscommissie van schepen Van de Velde van tijdstip te wisselen.
Deze wissel impliceert volgende agenda:
Aanvangsuur | Gemeenteraadscommissie |
18.30 | gemeenteraadscommissie schepen Van de Velde, bevoegd voor ruimtelijke ordening en stadsontwikkeling |
20.00 | gemeenteraadscommissie van de burgemeester, bevoegd voor veiligheid, externe relaties, marketing en communicatie, coördinatie bovenlokale fondsen en ontwikkelingssamenwerking |
Het college beslist het vergaderschema van de raadscommissies van maandag 19 mei 2014 aan te passen als volgt:
18.00 uur | 18.30 uur | 19.00 uur | 19.30 uur | 20.00 uur | |
maandag | schepen Van de Velde | burgemeester (einduur 21.00 uur) |
Het college geeft opdracht aan
dienst | taak |
BZ | contact opnemen met de respectievelijke voorzitters van de commissies om deze wijziging af te toetsen |