Terug

2014_CBS_03980 - Sociaaleconomische vergunning - regularisatie en uitbreiding van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2014 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_03980 - Sociaaleconomische vergunning - regularisatie en uitbreiding van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk - Weigering 2014_CBS_03980 - Sociaaleconomische vergunning - regularisatie en uitbreiding van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Odysseus Bouwmarkten nv diende op 27 januari 2014 een dossier in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de regularisatie en uitbreiding van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 2.506 m², waarvan 2.276 m² voor de regularisatie en 230 m² voor de uitbreiding.
Eén papieren en één digitaal exemplaar werd volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).

Argumentatie

Met dit dossier vraagt Odysseus Bouwmarkten nv een sociaaleconomische vergunning voor enerzijds de regularisatie van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk. Op de aangevraagde locatie is al verschillende jaren een doe-het-zelfzaak gevestigd (weliswaar onder verschillende merknamen: Wickes, Bricorama, Gamma). En anderzijds de gewenste uitbreiding van de winkel, waarvoor ook een stedenbouwkundige vergunning werd aangevraagd. De eigenaar wil een bestaande overkapping aan de zijkant van het gebouw verwijderen en een uitbreiding van de winkel aan de voorzijde van het gebouw doorvoeren. Hierdoor stijgt de nettohandelsoppervlakte met 230 m² tot 2.506 m². 

Met dit dossier wordt zowel de regularisatie van de bestaande zaak als de nieuwe uitbreiding gevraagd. Het college staat niet ongunstig tegenover een eventuele toekomstige nieuwe aanvraag tot regularisatie van de bestaande situatie onder voorwaarden. En nodigt de aanvrager hierbij uit tot verdere dialoog met de stad. De gevraagde uitbreiding voldoet echter niet aan de vereiste parkeernormen voor detailhandel op de Boomsesteenweg. Hierdoor kan deze gewenste uitbreiding niet goedgekeurd worden.

CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging
subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon

  1. De uitbreiding van het assortiment doe-het-zelf op de perifere afgebakende baanwinkellocatie Boomsesteenweg is conform de visie op grootschalige detailhandel uit de Beleidsnota Detailhandel 2013. De Boomsesteenweg is één van de afgebakende perifere baanwinkelconcentraties waar er gestreefd wordt naar het opwaarderen van de bestaande clusters.  Voor de driehoek Oudebaan-Moerelei-Boomsesteenweg, waarin deze handelsruimte valt, is het voorzien dat er een kwalitatieve herontwikkeling van de bestaande KMO/Industrie-gebouwen en handelszaken op lange termijn wordt gecreëerd.  Daarbij wordt de ruimte voorbehouden voor grootschalige handel (groter dan 1.500 m² bruto) en voor handelszaken die omwille van schaalgrootte, mobiliteitsdruk of type goederen niet kunnen geïntegreerd worden in de bestaande afgebakende kernwinkelgebieden;
  2. het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen selecteert de Boomsesteenweg als een concentratiezone voor grootschalige stedelijke publieke functies en activiteiten en als kleinhandelsconcentratie die samenhangt met het stedelijk gebied. Het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen omschrijft de Boomsesteenweg als een zone met grootschalige detailhandel en als winkelstraat. Hieruit kunnen we afleiden dat de voorliggende aanvraag in de lijn ligt van de vooropgestelde ontwikkelingen aan de Boomsesteenweg;
  3. de gevraagde locatie is volgens de huidige bestemmingsplannen bestempeld als industriegebied. Daarin is dit type van handel niet toegelaten. De betrokken locatie is wel gelegen binnen de zone van het in opmaak zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan Oudebaan. Dit Ruimtelijk Uitvoeringsplan heeft als voornaamste doelstelling het optimaliseren van de ruimte met waar mogelijk meer ruimte voor grootschalige detailhandel;
  4. de dienst stedenbouwkundige vergunningen geeft een ongunstig advies vanwege het te beperkt aantal parkeerplaatsen voor de klanten.


subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen

De locatie is goed bereikbaar te voet, met de fiets en met de auto. Met het openbaar vervoer is de locatie enkel goed bereikbaar voor de klanten die komen vanuit de richting van Antwerpen. Voor de klanten die de winkel met het openbaar vervoer willen bereiken en richting Antwerpen reizen is de dichtsbijzijnde halte op 600 meter van de winkel.

CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid

  1. het project is gelegen aan de Boomsesteenweg (A12 en N177). Dit is een belangrijke en druk gebruikte invalsweg van en naar Antwerpen en is geselecteerd als regionale openbare vervoersas en als bovenlokale functionele en recreatieve fietsroute. De Boomsesteenweg is ten noorden van de gevraagde locatie verbonden met de Antwerpse Ring. Hierdoor is de winkel goed bereikbaar voor de laad- en losvoertuigen alsook voor de klanten die met de wagen komen;
  2. de toeleveringen gebeuren via een gescheiden inrit langsheen de achterliggende Oudebaan. De laad- en losbewegingen gebeuren volledig op eigen terrein en afgescheiden van het publiek. Dit is gunstig omdat er zo geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan tussen het laad- en losverkeer en de klanten;
  3. er wordt op eigen terrein in een parking voor klanten voorzien met 75 plaatsen voor wagens. Dit is onvoldoende voor de dienst mobiliteit. Voor deze locatie en dit type handel is de gevraagde norm 5,3 parkeerplaatsen per 100 m² brutovloeroppervlakte. Voor een eventuele afwijking ten opzichte van deze norm zal de klant bij een eventuele nieuwe vergunningsaanvraag vooraf een afwijkingsnota dienen op te stellen. Wel gunstig is dat naar aanleiding van de geplande werken de momenteel gescheiden in- en uitrit wordt samengevoegd naar één in- en uitrit zodat het fiets- en voetpad maar éénmaal gekruist wordt. Bij een eventuele nieuwe vergunningsaanvraag wordt dit best behouden;
  4. de aanvrager vermeldt stallingen voor fietsen en bromfietsen. Voor de dienst mobiliteit is het noodzakelijk dat er in zowel een fietsenstalling voor de klanten als een aparte fietsenstalling voor het personeel voorzien wordt. De fietsparkeernorm voor grootschalige detailhandel is 2 fietsenstallingen per 100 m² nettovloeroppervlakte. Uit het dossier is niet af te leiden hoeveel fietsenstallingen de aanvrager zou plaatsen.


subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten

De bestaande winkel is al geruime tijd gevestigd op deze locatie.  Een kleine uitbreiding van de nettohandelsruimte (met 230 m²) zal dus weinig impact hebben op de omliggende handelszaken.  Het assortiment doe-het-zelf is ook op meerdere locaties langs deze verkeersas te vinden.  Er zijn dus voldoende concurrenten zodat er van een monopoliesituatie niet kan gesproken worden.

CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming

  1. In het dossier staat vermeld dat Odysseus Bouwmarkten nv de wetgeving inzake consumentenbescherming strikt opvolgt. Een door de uitbater of eigenaar ondertekende verklaring ontbreekt echter in het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming niet wordt nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de wetgeving inzake consumentenbescherming is aan dit criterium voldaan.

CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving

  1. Volgens de aanvrager zal de doe-het-zelfzaak 7 voltijdse en 10 deeltijdse arbeidsplaatsen tellen. Dit is een aangroei met 1 voltijdse en 3 deeltijdse arbeidsplaatsen. In het dossier staat vermeld dat Odysseus Bouwmarkten nv alles in het werk zal stellen om te voldoen aan alle huidige sociale en arbeidswetgevingen. Een door de uitbater ondertekende verklaring ontbreekt echter in het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de sociale of de arbeidswetgeving niet zal worden nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de sociale of arbeidswetgeving is aan dit criterium voldaan.

Conclusie: op basis van de bovenvermelde criteria wordt de aanvraag geweigerd

Juridische grond

De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval dat de ontwerphandelsvestiging een nettohandelsoppervlakte heeft van meer dan 1 000 m² moet het NSECD binnen de 35 dagen na de volledigverklaring van het dossier zijn advies kenbaar maken. Bij dit niet-bindend advies moet het comité rekening houden met vier criteria: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging, de bescherming van het stedelijk milieu, consumentenbescherming en respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving. Het college van burgemeester en schepenen neemt de uiteindelijke beslissing en betekent die aan de aanvrager en aan het NSECD binnen de 70 dagen na de volledigverklaring van het dossier.

Adviezen

Nationaal Sociaal-economisch Comité voor de Distributie Ongunstig advies

Het NSECD wenst zich niet uit te spreken over deze aanvraag.

Stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen Ongunstig advies

Voor het verbouwen van de Odysseus Bouwmarkt (Gamma), te Boomsesteenweg 800 geven wij een negatief advies. Voor het betreffende perceel is een bouwaanvraag lopende die eveneens negatief geadviseerd wordt omwille van de te beperkte parkeergelegenheid.

Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit en erfgoed/mobiliteit Gunstig onder voorwaarden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:

Actie

Datum

Datum indiening aanvraag bij het bedrijvenloket

 27/01/2014

Start wettelijke behandelingstermijn

 28/01/2014

Uiterste uitspraakdatum van het college

 18/04/2014

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot een sociaaleconomische vergunning voor Odysseus Bouwmarkten nv voor de regularisatie en uitbreiding van een doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk te weigeren.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

dienst opdracht
OS/BDR de aanvrager een begeleidend schrijven te verzenden met de vraag tot overleg tot regularisatie van de bestaande toestand

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.