Odysseus Bouwmarkten nv diende op 27 januari 2014 een dossier in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de regularisatie en uitbreiding van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 2.506 m², waarvan 2.276 m² voor de regularisatie en 230 m² voor de uitbreiding.
Eén papieren en één digitaal exemplaar werd volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).
Met dit dossier vraagt Odysseus Bouwmarkten nv een sociaaleconomische vergunning voor enerzijds de regularisatie van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk. Op de aangevraagde locatie is al verschillende jaren een doe-het-zelfzaak gevestigd (weliswaar onder verschillende merknamen: Wickes, Bricorama, Gamma). En anderzijds de gewenste uitbreiding van de winkel, waarvoor ook een stedenbouwkundige vergunning werd aangevraagd. De eigenaar wil een bestaande overkapping aan de zijkant van het gebouw verwijderen en een uitbreiding van de winkel aan de voorzijde van het gebouw doorvoeren. Hierdoor stijgt de nettohandelsoppervlakte met 230 m² tot 2.506 m².
Met dit dossier wordt zowel de regularisatie van de bestaande zaak als de nieuwe uitbreiding gevraagd. Het college staat niet ongunstig tegenover een eventuele toekomstige nieuwe aanvraag tot regularisatie van de bestaande situatie onder voorwaarden. En nodigt de aanvrager hierbij uit tot verdere dialoog met de stad. De gevraagde uitbreiding voldoet echter niet aan de vereiste parkeernormen voor detailhandel op de Boomsesteenweg. Hierdoor kan deze gewenste uitbreiding niet goedgekeurd worden.
CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging
subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon
subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen
De locatie is goed bereikbaar te voet, met de fiets en met de auto. Met het openbaar vervoer is de locatie enkel goed bereikbaar voor de klanten die komen vanuit de richting van Antwerpen. Voor de klanten die de winkel met het openbaar vervoer willen bereiken en richting Antwerpen reizen is de dichtsbijzijnde halte op 600 meter van de winkel.
CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid
subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten
De bestaande winkel is al geruime tijd gevestigd op deze locatie. Een kleine uitbreiding van de nettohandelsruimte (met 230 m²) zal dus weinig impact hebben op de omliggende handelszaken. Het assortiment doe-het-zelf is ook op meerdere locaties langs deze verkeersas te vinden. Er zijn dus voldoende concurrenten zodat er van een monopoliesituatie niet kan gesproken worden.
CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming
CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving
Conclusie: op basis van de bovenvermelde criteria wordt de aanvraag geweigerd
De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval dat de ontwerphandelsvestiging een nettohandelsoppervlakte heeft van meer dan 1 000 m² moet het NSECD binnen de 35 dagen na de volledigverklaring van het dossier zijn advies kenbaar maken. Bij dit niet-bindend advies moet het comité rekening houden met vier criteria: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging, de bescherming van het stedelijk milieu, consumentenbescherming en respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving. Het college van burgemeester en schepenen neemt de uiteindelijke beslissing en betekent die aan de aanvrager en aan het NSECD binnen de 70 dagen na de volledigverklaring van het dossier.
Het NSECD wenst zich niet uit te spreken over deze aanvraag.
Voor het verbouwen van de Odysseus Bouwmarkt (Gamma), te Boomsesteenweg 800 geven wij een negatief advies. Voor het betreffende perceel is een bouwaanvraag lopende die eveneens negatief geadviseerd wordt omwille van de te beperkte parkeergelegenheid.
Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:
Actie |
Datum |
---|---|
Datum indiening aanvraag bij het bedrijvenloket |
27/01/2014 |
Start wettelijke behandelingstermijn |
28/01/2014 |
Uiterste uitspraakdatum van het college |
18/04/2014 |
Het college beslist de aanvraag tot een sociaaleconomische vergunning voor Odysseus Bouwmarkten nv voor de regularisatie en uitbreiding van een doe-het-zelfzaak aan de Boomsesteenweg 800 te 2610 Wilrijk te weigeren.
Het college geeft opdracht aan:
dienst | opdracht |
OS/BDR | de aanvrager een begeleidend schrijven te verzenden met de vraag tot overleg tot regularisatie van de bestaande toestand |