Terug

2014_CBS_04042 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Kleine Markt - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2014 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_04042 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Kleine Markt - Goedkeuring 2014_CBS_04042 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Kleine Markt - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

De Kleine Markt in het district Antwerpen:

  • is een te reglementeren openbare weg die behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat op 23 maart 2009 (jaarnummer 551) door de gemeenteraad werd goedgekeurd;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 2, "Binnenstad";
  • werd opgenomen in de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.

Op de Kleine Markt wordt er een rijstrookverdeling aangebracht zodat conflictsituaties tussen automobilisten en fietsers worden vermeden.

Argumentatie

Een nieuw aanvullend verkeersreglement wordt opgemaakt, aangepast aan de gewenste verkeerssituatie.

Er werd een rijstrookverdeling aangebracht. De rijstrookverdeling zorgt ervoor dat de automobilisten aan de juiste kant van de straat blijven en niet in conflict komen met de fietsers, wat de veiligheid voor fietsers verhoogt.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf - advies van 23 januari 2014 Gunstig advies
Verkeerspolitie - advies van 21 januari 2014 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen - advies van 17 maart 2014 (jaarnummer 39) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
Verkeersreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kleine Markt in het district Antwerpen goed.

Artikel 1: Het parkeren wordt verboden langs de even zijde:

- over de ganse lengte van de straat;

- langs de oneven zijde vanaf de scheiding van de nummers 15/13 tot aan de scheiding van de nummers 11/9.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 2: Het stilstaan en parkeren wordt verboden langs de oneven zijde:

- vanaf de scheiding van de nummers 11/9 tot de Oudaan.

Het verkeersbord E3 wordt aangebracht.

Artikel 3: De rijbaan wordt tussen de Kleine Markt, ter hoogte van nummer 8, en de Oudaan, ter hoogte van nummer 2, verdeeld in rijstroken.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.