Terug

2014_CBS_03920 - Aanpassing verkeersreglement - District Borgerhout. Van Leentstraat - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2014 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_03920 - Aanpassing verkeersreglement - District Borgerhout. Van Leentstraat - Goedkeuring 2014_CBS_03920 - Aanpassing verkeersreglement - District Borgerhout. Van Leentstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 5 maart 2012 (jaarnummer 157) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer voor de Van Leentstraat in het district Borgerhout goed.

Op 28 november 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van Autopia om een autodeelplaats in te richten voor een groep van 8 autodelers.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Van Leentstraat is gelegen in de zone 30, gekend als districten Antwerpen en Borgerhout.

In de Van Leentstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

In het bestuursakkoord 2013-2018 staat dat de stad autodelen wil faciliteren, ondermeer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken.

Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wil het Parkeerbedrijf het autodelen in Antwerpen dan ook stimuleren.

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • inrichten van een autodeelplaats ter hoogte van nummer 20.

De autodeelgroep in de van Leentstraat, bestaande uit 8 leden, voldoet aan alle voorwaarden om een autodeelplaats in de buurt in te richten. Onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat het inrichten van een autodeelplaats ter hoogte van nummer 20 van de Van Leentstraat uitvoerbaar is.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

advies van districtsraad Borgerhout van 24 maart 2014 (jaarnummer 23) Gunstig advies
advies van verkeerspolitie van 5 februari 2014 Gunstig advies
advies van stadsontwikkeling/mobiliteit van 17 februari 2014 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Er is voldoende stallings- en parkeercapaciteit voor auto's en fietsen in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers aantrekt
Reglementering en handhaving zijn essentieel voor een succesvol parkeerbeleid
Duidelijke reglementen zorgen voor een duidelijke parkeersituatie op straat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Leentstraat in het district Borgerhout, gestemd in de zitting van 5 maart 2012 (jaarnummer 157) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd, met toegelaten rijrichting naar de Kroonstraat.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: de toegang tot de straat, van het nummer 15 tot het nummer 57, wordt verboden voor ieder bestuurder, uitgezonderd maximum 7.5 ton voor laden en lossen, van 5.00 tot 11.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur.

Het verkeersbord C3 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, over de ganse lengte van de straat, met uitzondering van het doodlopende gedeelte van het nummer 15 tot het nummer 57.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor autodelen, langs de even zijde, ter hoogte van nummer 20 (een plaats).

Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 5: het gedeelte van de straat, begrepen tussen de nummers 15 en 85 wordt ingericht als woonerf.

De verkeersborden F12a en F12b worden aangebracht.

Artikel 6: een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • Ter hoogte van de Van Geertstraat;
  • Ter hoogte van de Kroonstraat.

Artikel 7: parkeervakken worden gemarkeerd door witte markeringen ter hoogte van de eerste woonerfinrit, achter de bijbehorende garages.

Artikel 8: parkeerzones worden gemarkeerd door witte markeringen over de ganse lengte van de straat langs de even zijde.

Artikel 9: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • bestanden Van Leentstraat.pdf