Terug

2014_CBS_03921 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Ballaarstraat - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2014 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_03921 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Ballaarstraat - Goedkeuring 2014_CBS_03921 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Ballaarstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 11 oktober 2013 (jaarnummer 10228) keurde het college van burgemeester en schepenen het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ballaarstraat in het district Antwerpen goed.

Op 21 oktober 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Ballaarstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.

Op 20 november 2013 ontving het Parkeerbedrijf de vraag van een bewoner van de Ballaarstraat om meer parkeergelegenheid in de straat te creëren.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

In de Ballaarstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 103.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende op nummer 103, aan de voorwaarden voldoet om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.

  • venstertijden koppelen aan de 2 permanente parkeerverboden, langs de oneven zijde.

Ter hoogte van de scheiding van de nummers 41-39 tot de scheiding van de nummers 33-31 bevindt zich een permanent parkeerverbod over een afstand van 50 meter voor een handelaar in zeilen die binnen en buiten moet kunnen rijden met aanhangwagens. Het Parkeerbedrijf is echter van oordeel dat er met venstertijden gewerkt kan worden, van 9.00 tot 18.00 uur, zodat er ’s avonds en ’s nachts 10 parkeerplaatsen bij komen in de straat.

Ter hoogte van de scheiding van de nummers 25-23 tot de scheiding van de nummers 9-7 bevindt zich eveneens een permanent parkeerverbod over een afstand van 20 meter voor het vrijhouden van de in- en uitrit van het Zorgbedrijf. Contact met het Zorgbedrijf heeft aangetoond dat we venstertijden kunnen invoeren van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 tot 18.00 uur voor leveringen.

Door deze maatregelen komen er van 18.00 tot 9.00 uur, 10 parkeerplaatsen bij en in het weekend en van maandag tot en met vrijdag, van 18.00 tot 7.00 uur, 4 parkeerplaatsen bij.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden;
  8. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  9. het collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) dat de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  10. collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) waarbij gevraagd wordt de verkeerssignalisatie voor de voorbehouden parkeerplaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, na gunstig advies van de verkeerspolitie en de dienst stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, reeds te plaatsen.

Adviezen

advies verkeerspolitie van 30 januari 2014 Gunstig advies
advies districtsraad Antwerpen van 17 maart 2014 (jaarnummer 42) Gunstig advies
advies stadsontwikkeling van 26 november 2013 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Er is voldoende stallings- en parkeercapaciteit voor auto's en fietsen in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers aantrekt
Reglementering en handhaving zijn essentieel voor een succesvol parkeerbeleid
Duidelijke reglementen zorgen voor een duidelijke parkeersituatie op straat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ballaarstraat in het district Antwerpen, gestemd in de zitting van 11 oktober 2013 (jaarnummer 10228) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Lange Lozanastraat.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 7.00 tot 18.00 uur, langs de oneven zijde, van de scheiding van de nummers 25-23 tot de scheiding van de nummers 9-7.

Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt verboden, van 9.00 tot 18.00 uur, langs de oneven zijde, van de scheiding van de nummers 41-39 tot de scheiding van de nummers 33-31.

Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 103 (een plaats).

Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 5: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Haantjeslei;
  • ter hoogte van de Lange Lozanastraat.

Artikel 6: een parkeervak wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaats voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 7: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • Ballaarstraat_bestanden.pdf