Terug

2014_CBS_03917 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Wilrijk. Karel Mestdaghplein - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2014 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_03917 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Wilrijk. Karel Mestdaghplein - Goedkeuring 2014_CBS_03917 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen en Wilrijk. Karel Mestdaghplein - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 4 oktober 2013 (jaarnummer 9817) keurde het college van burgemeester en schepenen het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Karel Mestdaghplein in de districten Antwerpen en Wilrijk goed.

Op 28 november 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van het Karel Mestdaghplein om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning te verwijderen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

Het Karel Mestdaghplein maakt deel uit van de wijk “VIIde Olympiadelaan” waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,5 ton.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement aan te passen als volgt:

  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 14.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de plaats niet meer gebruikt wordt.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

advies stadsontwikkeling van 17 januari 2014 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 28 januari 2014 Gunstig advies
advies districtsraad Wilrijk van 13 maart 2014 (jaarnummer 17) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Er is voldoende stallings- en parkeercapaciteit voor auto's en fietsen in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers aantrekt
Reglementering en handhaving zijn essentieel voor een succesvol parkeerbeleid
Duidelijke reglementen zorgen voor een duidelijke parkeersituatie op straat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Karel Mestdaghplein in de districten Antwerpen en Wilrijk, gestemd in de zitting van 4 oktober 2013 (jaarnummer 9817) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: de bestuurders rijdend op de rotonde genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.

De verkeersborden B1 en D5 worden aangebracht.

Artikel 2: het eenrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen:

  • de Cyriel Buyssestraat en de Edward Keurvelsstraat, met toegelaten rijrichting naar de Cyriel Buyssestraat;
  • de Orchideeënstraat en de Lodewijk Mortelmansstraat, met toegelaten rijrichting naar de Lodewijk Mortelmansstraat;
  • de Lodewijk Mortelmansstraat en de Edward Keurvelsstraat, met toegelaten rijrichting naar de Edward Keurvelsstraat.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 3: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Orchideeënstraat;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Cyriel Buyssestraat.

Artikel 4: parkeervakken rond het plein worden gemarkeerd door middel van witte markeringen.

Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • Karel Mestdaghplein_bestanden.pdf