Terug

2013_CBS_12022 - Aanpassing verkeersreglement - District Hoboken. Parijslaan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/11/2013 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2013_CBS_12022 - Aanpassing verkeersreglement - District Hoboken. Parijslaan - Goedkeuring 2013_CBS_12022 - Aanpassing verkeersreglement - District Hoboken. Parijslaan - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 24 september 2012 (jaarnummer 837) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer voor de Parijslaan in het district Hoboken goed.

Op 27 juni 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Parijslaan om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Parijslaan is gelegen in de zone 30, gekend als Helsinkistraat en omgeving.

De Parijslaan maakt deel uit van de wijk Helsinkistraat en omgeving waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • inrichten van een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 4.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende op nummer 4b, voldoet aan de voorwaarden om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden;
  8. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  9. het collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) dat de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  10. collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) waarbij gevraagd wordt de verkeerssignalisatie voor de voorbehouden parkeerplaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, na gunstig advies van de verkeerspolitie en de dienst stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, reeds te plaatsen.

Adviezen

advies van stadsontwikkeling van 29 juli 2013 Gunstig advies
advies van verkeerspolitie van 4 september 2013 Gunstig advies
advies van Districtsraad van 21 oktober 2013 (jaarnummer 72) Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Parijslaan in het district Hoboken, gestemd in de zitting van 24 september 2012 (jaarnummer 837) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden:

  • langs de even zijde van de Lissabonstraat tot de Madridstraat;
  • langs het plein ter hoogte van de Lissabonstraat van nummer 205 tot nummer 209;
  • langs de oneven zijde vanaf Boedapeststraat tot nummer 1-3.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • langs de oneven zijde, ter hoogte van nummer 175 (een plaats);
  • langs de even zijde, ter hoogte van nummer 4b (twee plaatsen).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s dubbel gebruik en minibussen:

  • langs de even zijde:

ter hoogte van nummer 4a;
vanaf nummer 4c tot de Boedapeststraat.

De verkeersborden E9b worden aangebracht.

Artikel 4: de straat wordt ingericht als woonerf:

  • tussen de Madridstraat en de Warschaustraat;
  • tussen nummer 120 en nummer 106.

De verkeersborden F12a en F12b worden aangebracht.

Artikel 5: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen langs de even zijde voor het nummer 4a-4b-4c-4d.

Artikel 6: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 7: parkeervakken worden gemarkeerd door een wegbedekking in een andere kleur waarin de letter “P” aangebracht is, langs beide zijden van de straat:

  • tussen de Madridstraat en de Warschaustraat;
  • tussen nummer 120 en nummer 106.

Artikel 8: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • Parijslaan_bestanden.pdf