Terug

2013_CBS_12168 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Albert Meulemansstraat - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/11/2013 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2013_CBS_12168 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Albert Meulemansstraat - Goedkeuring 2013_CBS_12168 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Albert Meulemansstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

De Albert Meulemansstraat in het district Merksem:

  • is een te reglementeren openbare weg die behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 37, “Boerenkrijgplein”;
  • is gelegen in een goedgekeurd wijkcirculatieplan, gekend als “Merksem-Centrum”, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 oktober 2011 (jaarnummer 1138).

In zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project "snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen" goed te keuren.

Op 2 december 2011 besliste het college om in de Albert Meulemansstraat een prefab buskussen aan te brengen met afbakenen parkeren. Hiervoor werden verdrijvingsvlakken aangebracht.

Tijdens de evaluatievergadering op 14 maart 2013 werd het voorstel positief geëvalueerd.

Argumentatie

In het kader van de verkeersveiligheid werden in de Albert Meulemansstraat twee verdrijvingsvlakken, langs de beide zijden, ter hoogte van huisnummer 18, aangebracht. Deze worden opgenomen in een nieuw aanvullend reglement.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

advies van gapa van 27 augustus 2013 Gunstig advies
advies van lp/vk van 6 september 2013 Gunstig advies
advies districtsraad van 17 oktober 2013 (jaarnummer 58) Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Albert Meulemansstraat in het district Merksem goed.

Artikel 1: een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige schuine strepen, langs de beide zijden, ter hoogte van huisnummer 18.

Artikel 2: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.