Artikel 57 §3,4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 21 augustus 1997 (jaarnummer 11150) gaf het college aan de centrale aankoopdienst toelating om bestellingen tussen 200.000,00 BEF tot 800.000,00 BEF op de gewone dienst en bestellingen op de buitengewone dienst onder 200.000,00 BEF gebundeld per wekelijkse lijst door het college te laten goedkeuren.
Op 24 maart 2010 (jaarnummer 200) besloot het managementteam aan het college voor te stellen om de gemeenschappelijke aankoopcentrale operationeel onder te brengen binnen het OCMW. De bedrijven en diensten van de Stad zijn sturend voor het volledige proces van de opvolging en goedkeuring van de bestellingen via de contracten. Indien een bestelling via een gekend contract in GFP aanleiding geeft tot het aanmaken van een collegebesluit ter goedkeuring, zal dit ook door de bestellende bedrijfseenheid of de bestellende dienst dienen te gebeuren. Enkel wanneer een bestek moet opgemaakt worden, komt de gemeenschappelijke aankoopcentrale tussen.
De bedrijfseenheid stads- en buurtonderhoud coördineert de bestellingen van afvalzakken door grootdistributeurs. Per bestelling door een externe grootverdeler wordt een bestelbon binnen de SAP-omgeving opgemaakt. Deze werkwijze garandeert een correcte verwerking van de te betalen distributievergoedingen en een nauwe opvolging van de dienstverlening van de afvalzakkenproducent.
Dienstnota “Bestellen en betalen binnen de Stad” bepaalt dat voor normale bestellingen en raambestellingen tussen 5.500,00 EUR en 22.000,00 EUR exclusief btw op het exploitatiebudget de betreffende bestelbons - met uitzondering van correctiebestellingen - op lijst mogen worden verzameld door de bedrijven of diensten. Het college keurt als budgethouder deze lijsten goed.
Het college keurt volgende bestelbons goed:
Bestelbon |
Leverancier |
Omschrijving |
Bedrag in euro incl. BTW |
4005083902 |
Powerpack nv |
restafvalzakken SAP-contract 4600000941 |
11.501,47 |
4005084129 |
Powerpack nv |
restafvalzakken SAP-contract 4600000941 |
10.338,28 |
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag in euro |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Powerpack nv IBAN: BE89 0013 4774 5985 |
11.501,47 |
budgetplaats: 5143020000 |
4005083902 |
Powerpack nv IBAN: BE89 0013 4774 5985 |
10.338,28 |
budgetplaats: 5143020000 |
4005084129 |