Terug

2013_CBS_12114 - Toerisme en Congres - Project jongerentoerisme "This is Antwerp" - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 29/11/2013 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2013_CBS_12114 - Toerisme en Congres - Project jongerentoerisme "This is Antwerp" - Kennisneming 2013_CBS_12114 - Toerisme en Congres - Project jongerentoerisme "This is Antwerp" - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De verschillende uitgaven die aan dit project gerelateerd zijn, werden reeds in het verleden goedgekeurd door het college.

Aanleiding en context

Op 17 december 2010 (jaarnummer: 16123) keurde het college de implementatie en uitvoering van een langetermijnstrategie rond jongerentoerisme goed.

In 2010 werd het project This Is Antwerp ontwikkeld door de dienst actieve stad / toerisme en congres omdat uit onderzoek bleek dat 22% van de overnachtingen in Antwerpen gebeuren door jongeren tussen 18 jaar en 26 jaar. Jongeren zijn een belangrijke toeristische doelgroep, die veel reizen en vaak ook terug keren naar eerder bezochte bestemmingen op latere leeftijd.

In 2011 werd deze strategische visie rond jongerentoerisme omgezet in een marketingplan dat zich uit in een halfjaarlijks magazine en een mobiele applicatie. Trendwolves, een jongerentrendbureau, startte het accountmanagement jongerentoerisme op.

Het project toont jongeren waar Antwerpenaren van hun leeftijd (‘locals’) zelf rondhangen, eten, drinken, winkelen of relaxen. De stad Antwerpen wordt getoond van uit hun perspectief om zo de creatieve en jonge kant van de stad Antwerpen in de kijker te kunnen zetten.

In 2012 werd in kader van het project een website gebouwd met een blog, een agenda en werd een maandelijkse kalender gedrukt om nog meer mensen te bereiken. Begin 2013 werd het accountmanagement opnieuw overgenomen door toerisme en congres en werd het project uitgebreid met verschillende sociale mediakanalen (Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Tumblr, Pinterest) om de verspreiding te helpen. Het gehele project werd ook in een nieuw kleedje gestoken. De Antwerpse jongerengemeenschapkreeg een grotere rol en werd zoveel mogelijk bij het project betrokken (aan de hand van 'locals', verschillende artiesten die de cover ontwikkelen, projecten ondersteunen,…) zodat zij niet alleen het project ondersteunen en verder verspreiden, maar het project ook zijn geloofwaardigheid behoudt .

Argumentatie

In 2013 werden er verschillende veranderingen toegepast op het project om de groei ervan te stimuleren. Door de overgave van het accountmanagement van Trendwolves aan toerisme & congres moesten alle contracten opnieuw gegund worden. Doorslaggevende factoren waren financiën maar ook de creativiteit en de stijl die het dichtst bij de inhoud van het project lag.

Met de verandering van de lay-out werd ook gekozen voor wat meer dynamiek in het project. Er zit een visuele connectie tussen de gedrukte agenda, het magazine en de layout voor de website zonder dat deze identiek zijn. De cover van het magazine juni 2013 werd voor de eerste keer ontworpen door een lokale grafische ontwerpster (Inge Rylant) Voor de cover van het magazine van december 2013 werd gekozen voor Studio Fluit. De keuze van de artiest werd bepaald in samenspraak met de 'locals'. Zo staan ze ook achter het project omdat hun bijdrage waarde krijgt en wordt er gezorgd dat de magazines een eigen karakter krijgen en mensen erover praten (ten opzichte van de vorige magazines die dezelfde cover recycleerden).

De agenda wordt maandelijks gedrukt (3.500 exemplaren), het magazine halfjaarlijks (35.000 exemplaren) en verdeeld in 60 hotspots (mee aangegeven door de 'locals') en in jeugdherbergen in Europa.  Er wordt bewust voor gekozen om het magazine en de agenda te drukken en niet enkel digitaal te werken omdat de roaming kosten in België erg duur zijn. Hoewel meer en meer jongeren een smartphone hebben zijn er ook veel die zich afzetten tegen het idee en om een basis gsm te gebruiken. Om ervoor te zorgen dat het magazine toch meer wordt dan enkel iets om eenmalig te raadplegen, probeert de dienst toerisme en congres er iets van te maken dat ze kunnen gebruiken als een reisgids (met bijvoorbeeld een stadsplan in of een visuele gids) zo kunnen ze het niet alleen gebruiken maar ook kunnen bijhouden als souvenir.

De app is sinds de lancering in 2011 al meer dan 38.000 keer gedownload. Momenteel wordt de app nog wekelijks door ongeveer 300 nieuwe mensen gedownload. De dienst toerisme en congres werken ook aan het verder verbeteren van de inhoud van de app zoals de map volledig offline maken zodat toeristen geen roamingkosten moeten betalen, het toevoegen van bankautomaten en het updaten van de app met nieuwe besturingssystemen. In The Pocket heeft de app ontwikkeld bij de opstart.

De website werd in 2012 ongeveer 17.000 keer bezocht. Ondertussen is dit aantal reeds meer dan verdubbeld naar ongeveer 40.000 bezoeken dit jaar. Uit de bezoekcijfers blijkt dat de input van de locals, bijvoorbeeld door middel van hun blogs, erg aanslaat bij mensen. Ook de agenda blijft een belangrijk aspect van de website. Daarnaast wordt samengewerkt met enkele cultuurhuizen (deSingel, TRIX, De Vlaamse Opera en De Roma) en jeugdherbergen (Pulcinella en ABHostel) aan die paketten voor jongeren aanbieden. De website krijgt een nieuwe lay-out  (gelijkaardig aan het magazine) om herkenbaar te zijn en er wordt ook voor gezorgd dat de website zich aanpast naar gelang het gebruikte medium (tablet, gsm, laptop...). Er gebeuren geen grootse verandering: enkel een update en het meer gebruiksvriendelijker maken van de website.

Omdat in de gedrukte agenda en in het magazine niet altijd tot op het laatste moment kan gewerkt worden, wordt sinds het begin van het jaar ook sterk ingezet op sociale media kanalen. Ze zijn een eenvoudige manier om sneller over de grenzen te geraken, het product te promoten  en de inhoud die reeds vergaard werd te recycleren. Pinterest, Tumblr, Foursquare en Google + zijn voor ons nieuwe kanalen, naast Instagram, Facebook en Twitter.

Momenteel werd nog geen gebruik gemaakt van betaalde Facebook posts. De dienst toerisme en congres gaat hier vanaf het einde van 2013 mee experimenteren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de praktische uitvoering van het accountmanagement jongerentoerisme sinds de overname door de dienst ondernemen en stadsmarketing / toerisme en congres:

  • ontwikkeling en onderhoud van de app "This is Antwerp";
  • update van de website www.thisisantwerp.be;
  • vernieuwde lay-out die werd ingevoerd op alle kanalen;
  • gebruik van nieuwe sociale mediakanalen waaronder Pinterest, Tumblr, Foursquare en Google;
  • druk en verspreiding van het magazine en de agenda "This is Antwerp";
  • ontwikkeling van "travel deals".

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.