Terug

2013_CBS_12159 - Districten Antwerpen, Ekeren en Merksem. Buurtwegen 1, 3, 5 en 14 - Sluiting openbaar onderzoek - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/11/2013 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2013_CBS_12159 - Districten Antwerpen, Ekeren en Merksem. Buurtwegen 1, 3, 5 en 14 - Sluiting openbaar onderzoek - Goedkeuring 2013_CBS_12159 - Districten Antwerpen, Ekeren en Merksem. Buurtwegen 1, 3, 5 en 14 - Sluiting openbaar onderzoek - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Onderzoek

Een openbaar onderzoek werd gehouden van 13 november 2013 tot en met 27 november 2013. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Regelgeving: bevoegdheid

De wetgeving over de buurtwegen spreekt alleen over de gemeenteraad als lokaal bestuur. Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad zijn dus bevoegd in deze materie.

De gemeenteraad doet het voorstel tot de afschaffing van de buurtwegen en voetwegen. Het college is belast met de organisatie van het openbaar onderzoek.

Aanleiding en context

Buurtweg 1
Buurtweg nummer 1 is gelegen op het grondgebied van de districten Antwerpen en Ekeren. De buurtweg vormde de historische link vanuit het centrum van Ekeren met Antwerpen. Het tracé van de buurtweg is nog slechts gedeeltelijk terug te vinden in het centrum van Ekeren waar het aan de basis ligt van de huidige Steenstraat. Het deeltraject dat nog herkenbaar is en min of meer samenvalt met het huidige openbaar domein van de Steenstraat start vanaf de Markt en loopt in zuidelijke richting tot aan de Ferdinand Verbieststraat. Op dit deeltraject is het openbaar domein van de Steenstraat in de loop der jaren wat ‘rechtgetrokken’ door de realisatie van de rooilijnen van de gewestweg waardoor het oorspronkelijke tracé van de buurtweg niet volledig meer parallel verloopt met de huidige gewestweg.

Vanaf de Ferdinand Verbieststraat doorkruist het tracé richting Antwerpen centrum de wijk Rozemaai in het district Antwerpen. De historische link van de buurtweg werd vervangen door de Ekersesteenweg (N114) die een rechtlijniger verloop kent in aansluiting met de Noorderlaan. De wijk Rozemaai werd ontwikkeld op basis van een orthogonaal patroon in relatie tot de Ekersesteenweg. Bijgevolg is de buurtweg in deze omgeving volledig verdwenen en in grote mate overbouwd. Het tracé loopt grotendeels over private percelen en kan niet meer als publieke doorgang hersteld worden, zelfs niet ten dele. Doorheen de groenstructuur van de wijk Rozemaai zijn wel een aantal nieuwe informele paden ontstaan die door de bewoners worden gebruikt.

Vervolgens doorkruist de infrastructuur van de A12 met bijhorende taluds en langsgrachten het gebied waardoor ook het centrale gedeelte van de buurtweg volledig verdwenen is.

Tenslotte eindigt het tracé van buurtweg nummer 1 in de omgeving van Luchtbal. Deze stadswijk werd volgens modernistische principes ontwikkeld in het interbellum en de na-oorlogse periode, in aansluiting met de Noorderlaan. Ook hier werd geen rekening gehouden met de historische context waardoor er geen enkel restant van de oorspronkelijke buurtweg in het gebied bewaard is gebleven. Het traject loopt quasi volledig over private, bebouwde percelen en eigendommen van de huisvestingsmaatschappijen.

Buurtwegen 3 en 14
Deze buurtwegen vormen de historische link tussen Ekeren, Zwaantjeshoek en het Noordkasteel.

Het tracé van buurtweg nummer 3 vangt aan ter hoogte van het Laar, in het district Ekeren en doorkruist vervolgens het knooppunt ‘Antwerpen Noord’, waar A12 en E19 samenvoegen met de Antwerpse ring, de spoorlijn Antwerpen-Roosendaal en de HST-lijn, de wijk Luchtbal, de Noorderlaan en het havengebied tot aan de Royerssluis.

Met uitzondering van het samenvallen van het tracé met het Laar in Ekeren, is van het verloop van de buurtweg zoals opgetekend in de atlas der buurtwegen geen spoor bewaard gebleven. De ophoging van de terreinen ten westen van de R1 bij aanleg van het havengebied en de uitgraving van de dokken is hiervoor de voornaamste verklaring.

Ter hoogte van de Canadalaan in de wijk Luchtbal bevond zich een kruispunt van de buurtwegen 1, 3 en 14. Het tracé van buurtweg nummer 1 eindigt hier, buurtweg 3 wordt gecontinueerd richting Royerssluis en buurtweg 14 takt af richting Kattendijksluis. Ook deze laatste buurtweg loopt volledig doorheen havengebied waar hij verschillende gebouwen, constructies en infrastructuren doorkruist.

Tenslotte wordt er op de atlas der buurtwegen nog een aftakking aangeduid van buurtweg nummer 3, vanaf de Noorderlaan richting Merksem. Ook dit tracé doorkruist de wijk Luchtbal, de spoorlijn en de R1 zonder dat er nog iets van over blijft.

Buurtweg 5
Buurtweg nummer 5 is volledig gelegen op het grondgebied van het district Antwerpen. De buurtweg doorkruist het havengebied. Het tracé begint in het bedrijventerrein ‘Luithagen’ nabij het Romeynsweel. Het tracé doorkruist de percelen van het bedrijventerrein, de Noorderlaan, volgt vervolgens min of meer het tracé van de Malagastraat en kruist verder het goederenspoor, het Derde Havendok om tenslotte aan te sluiten op buurtweg nummer 3 ter hoogte van het Tweede Havendok. Het traject van de buurtweg loopt voornamelijk over concessiegronden van de Haven van Antwerpen.

Argumentatie

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling stelt voor om het openbaar onderzoek af te sluiten en het dossier over te maken aan de bestendige deputatie van het provinciebestuur van Antwerpen om de volledige afschaffing van buurtwegen 1, 3, 5 en 14 in de districten Antwerpen, Ekeren en Merksem te vragen.

Juridische grond

Ter uitvoering van de wet van 10 april 1841 werd destijds een Atlas van de buurtwegen (en voetwegen) opgemaakt. De artikelen 27, 28, 29 van die wet regelen de opheffing van de voornoemde wegen. Het initiatief kan genomen worden door het gemeentebestuur, de bestendige deputatie of een particulier. De beslissing om een buurtweg of voetweg af te schaffen wordt genomen door de bestendige deputatie.

De omzendbrief van 1 februari 1956 van de gouverneur van de provincie Antwerpen verduidelijkt de procedure die de gemeentebesturen moeten volgen bij het afschaffen of verleggen van de buurtwegen en voetwegen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist aan de gemeenteraad voor te stellen het openbaar onderzoek af te sluiten.

Artikel 2

Het college beslist aan de gemeenteraad voor te stellen om bij de bestendige deputatie een verzoek in te dienen voor de volledige afschaffing van buurtwegen 1, 3, 5 en 14 in de districten Antwerpen, Ekeren en Merksem.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.